Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
HorseRider13 schreef:aangezien ze al 20 is lijkt het me niet slim om.nog te veel te doen...
dresjoepie schreef:Wat aan de hand en wat bosritjes rustig aan Lijkt me beweging genoeg Paard staat al even niks te doen natuurlijk Kun je altijd nog kijken hoe je paard reageert over een mnd of wat En het werk dan wat gaan uitbouwen naar in de bak ed Maar op die leeftijd goed naar je paard blijven luisteren Geeft zelf wel aan wanneer het te veel wordt Dan doe je weer een stapje terug
Verder wat voer betreft veel hooi En mis wat slobber bij maar veel meer heeft die dan aan krachtvoer niet nodig Mits de kwaliteit van het hooi goed is
Zijn de tanden nog oke ??
p.s. Als je over een mnd of 3 / 4 toch fanatieker aan het rijden bent Het krachtvoer wel wat opbouwen indien nodig
MayDayParade schreef:HorseRider13 schreef:aangezien ze al 20 is lijkt het me niet slim om.nog te veel te doen...
En waar haal je die wijsheid vandaan?
Als ik jou was zou ik gewoon lekker afwisselend gaan rijden en bekijken wat ze aankan. Je kunt ook een schema maken, maar ik denk dat gewoon voelen het makkelijkst is als je gewoon recreatief gaat rijden.
Veel plezier met je leuke hafje!!
Amanda schreef:Onzin. Je kunt prima nog wat doen met een 20-jarige.
Wat doet ze nu nog?
Ik ben momenteel (samen met bijrijdster) met een 17-jarige merrie aan de gang die een tijdje ziek is geweest. Ik ben met opbouwen met haar begonnen met veel stappen. Soms 3 kwartier alleen maar staptraining. Links, rechts inbuigen, soepel maken, recht maken. En dan vlot tempo stappen.
Lanzaam stukjes stap en galop meegepakt en dat steeds meer uitbreiden, 4-5 dagen per week. Ik probeer haar eens in de 2/3 weken te longeren.
We zijn nu 4 maanden verder en ze zit prima in haar vel. Is een stuk soepeler en rechter en conditie is zeer goed. Ze komt ook weer mooi in de spieren.
Naar buiten, rechte stukken rijden is ook altijd goed
Balkjes draven is ook goed, maar dan wel als ze wat bespiering en conditie heeft.
Ze heeft een tijdje lijnzaadolie over het voer bij gekregen. Daarnaast een structuurmuesli en een vitaminebrokje.
Esthelle schreef:MayDayParade schreef:
Dankjewel! Ik kan hier heel mooi buiten rijden, maar kun je me een globaal voorbeeld geven wat je bedoeld met het schema? Ze vind alles leuk maar merk wel dat ik het weer moet opbouwen met conditie