Opstappen

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:06

Hoi,

Op FB staan wel eens dingen zoals "opstijgen vanaf de grond is slecht voor de rug van het paard, etc etc (kennen jullie vast wel :Y) )..

Nu vroeg ik me af: als je op een IJslander van 1,38 opstapt, zelf ben je bijna 1,70 en ongeveer 55 kg, is dat dan schadelijk? HEt is een sterk paard met een erg soepele rug. (In zijn familie is het 20 jaar gedaan en het paard mankeert nog niks in haar rug).

Als je niet iedere keer KUNT opstappen met een krukje, wat doen jullie dan om er alsnog op te komen? Zowel links als rechts opstappen of gewoon alleen aan d'r linekrkant?

Bedankt alvast!

Gitana

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:08

Ik stijg altijd zo op..
Lijkt me niet schadelijk, je bent niet zwaar en je hoeft ook niet 2 meter omhoog te klimmen..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:09

sadekeshia schreef:
Ik stijg altijd zo op..
Lijkt me niet schadelijk, je bent niet zwaar en je hoeft ook niet 2 meter omhoog te klimmen..

Okee. Op FB stond alleen een groot paard en geen (grote) pony of (klein) paard..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:09

Lopen tot ik een opstapje vind. Vooral buiten zijn er zat mogelijkheden om op te stappen.
Wanneer je weet dat het voor de paardenrug beter is waarom zou je het dan nog doen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:13

Er zijn en blijven altijd verschillende meningen...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:05

Een mening is wat anders dan een feit. Feit is dat het slecht is voor de rug. Krukje, emmer, hek, is toch altijd wel iets te vinden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:54

Ik stap op met een opstapje als dat voorhanden is. Is het er niet (als ik er in het bos snel even af moet omdat ik iets laat vallen ofzo, komt haast nooit voor), dan maar vanaf de grond, links of rechts maakt me dan niet uit. Voor een keer is het heus niet zo heel erg, het scheelt al veel als je wel de gewoonte hebt om vanaf een opstapje op te stappen. Probeer dan wel om niet te hupsen maar in 1x soepel je been eroverheen te gooien en zachtjes te gaan zitten :)

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:07

paard dat ik ree werd opgeven moment narrig als ik vanaf de grond op stapte (praten we over een paard van 1.70) dus sindsdien stap ik op met krukje en blijft hij nu ook staan en gaat niet meer ronddraaien als ik probeer op te stappen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:10

Of je pony nu groot of klein is, je hangt toch met je gewicht aan een kant vanaf de grond en moet je jezelf meer opdrukken. Met een opstapje is het verschil tussen grond en stijgbeugel veel minder en hoef je je dus minder op te drukken, dus minder gewicht aan die kant

Lastig uitleggen maar snap je :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:12

Voel me altijd overdreven als ik op een pony van 1.40m opstap met krukje :')
Maar wat ik ook merk, als ik opstap zonder krukje, dat het zadel dan naar links schuift. (Ook als zadel goed is aangesingeld)
Met krukje gebeurt dat niet en na aantal rondjes stappen singel ik vaak nog te paard keer aan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:19

Ben ik ff blij dat ik een stijve hark ben. Ik heb pony van rond de 1,40 en stap gewoon op met een krukje.
Dit doe ik altijd al. En mijn paarden kennen het begrip inparkeren ook. Dus kan ze ten alle tijden overal parkeren, paaltjes, boomstammen, sloten (in de sloot en dan opstappen) alles werkt.

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:13

Ja je hangt toch even met je gewicht aan de rug van je paard. Ik stap 9/10 x op met krukje. Ook al was mijn pony ook niet zo groot. Het lijkt misschien overdreven maar denk persoonlijk dat het wel prettiger is voor je paard.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:16

Ik stap vaak op met een krukje. Als ik geen krukje bij de hand heb vraag ik of iemand aan de andere kant van het zadel wil leunen zo dat het gewicht deels gelijk is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:20

Gydja schreef:
Ik stap vaak op met een krukje. Als ik geen krukje bij de hand heb vraag ik of iemand aan de andere kant van het zadel wil leunen zo dat het gewicht deels gelijk is.

Dat doe ik vaak ook nog inderdaad!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:33

Ik vind het wel mooi om te zien dat het steeds normaler wordt om met een krukje op te stappen! Vroeger werd je rustig uitgelachen als je met een opstapje aankwam en was je pas goed bezig als je vanaf de grond jezelf op je paard kon trekken, hoe groter het verschil tussen ruiter en paard hoe beter. Niet dat het er elegant uitzag (onmogelijk bij 1.65 en een paard van dik 1.80, om over hoe het voor zo'n arm beest moet hebben gevoeld nog maar niet te praten :(:) ) maar hé, je kon het!

Ik rij nu maar een klein paardje, iets van 1.45, en zou nog het liefst met een opstapje werken, al was het maar voor mijn slechte knieën. Helaas denkt paardlief daar anders over. Het enige waar ik van haar op mag klimmen is zij. Van alle andere dingen raakt ze op z'n minst lichtelijk zenuwachtig, zelfs als ze al buiten staat en ik op het erf op een mestkar klauter dan komt ze aanzetten om al snurkend te kennen te geven dat dat toch echt niet de bedoeling was. Ik denk dat het iets te maken heeft met dat ik zou kunnen vallen en zij dan geen hooi krijgt, ik mag immers ook niet zonder beugels rijden van mevrouw. Krijg het er ook echt niet uit, hoe vaak we ook oefenen met dat ik ergens op stap en mevrouw mag zien dat er niets gebeurd. Dat ik chronisch onhandig ben en inderdaad regelmatig van dingen af val werkt natuurlijk ook niet mee... :')
Dat ik dus niet op iets hoef te gaan stappen om op te stijgen mag duidelijk zijn. Dan maar van verschillende kanten opstijgen. Daarnaast rijden we toch al niet elke dag meer, dat scheelt dan ook weer iets. En ondertussen blijven we gewoon doorgaan met oefenen. Wie weet, als zij 30 is en ik 50 dat ik er dan eens met een krukje op mag := .

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:40

ik stap altijd met kruk op.ben een stijve hark,en ook t vanwege t gewicht wat je aan de rug van een paard hangt.voor t paard veel fijner!

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:43

Ik stap ook altijd op met krukje zelfs op mijn haflinger van 1,50m die vorig jaar is overleden. Nu op mijn KWPN merrie van 1,74 stap ik ook op met krukje.
Al ik nu ga buitenrijden en moet afstappen zoek ik ook naar een opstap plekje. Met de haflinger deed ik dit niet.
Bij ons op stal is het ook normaal om op te stappen met krukje en wordt dit ook gestimuleerd. Ook mensen die meestal 'gewoon' opstappen doen wel eens voor de afwisseling en oefening met krukje opstappen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:00

Ik stap ook altijd met krukje op, ben er ook van overtuigd dat dit beter is voor de rug. Heel af en toe als ik ergens ben op buitenrit waar geen opstapje is, stap ik wel van de grond op, maar liever niet.. :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:01

ik denk dat ik overtuigd ben en ook maar met een krukje begin :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:15

Ik stap ook op met een krukje, heb niet zo'n lange benen waardoor ik me niet 'af kan zetten' en dus inderdaad aan het zadel moet gaan hangen.

Maar ts, als ik met krukje op een paard van 1.70 stap, geeft precies hetzelfde effect als dat jij zonder krukje op een paard van 1.38 stapt hoor....Hoogteverschil van paard en hoogte van het krukje heffen elkaar op. Ik denk dat als ik met krukje op jouw paard zou stappen ik er aan de andere kant weer afdonder...Dus ik zou me daar nou niet te druk om maken bij zo'n kleine. Heb je toevallig iets bij de hand kun je het gebruiken, maar ik denk zeker niet dat het in jouw geval schadelijk is om vanaf de grond op te stappen. Dan zou iedereen met een paard van >1.50 een keukentrap moeten gaan gebruiken....Er is ook zoiets als overdrijven.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:17

Je moet voor de grap eens verder zoeken, staan filmpjes op, met krukje er op, en zonder! Wereld van verschil. Voor mij dus áltijd een krukje!!!!! ookal zou het een kleine pony zijn en ookal zou ik weinig wegen, KRUKJE! :j

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:22

Ik stap ook mét krukje op m'n IJslander van 1.40.
Omdat ik niet zo handig ben met opstappen en ik niet heel licht ben is dat nog het minste dat ik voor z'n rug kan doen.
Ik rijd ook standaard met bodyprotector en dat maakt me met op en afstijgen ook wat houteriger.
Mocht ik onderweg in de struikjes moeten plassen ofzo en er is geen boomstronk, dan ga ik er wel eens zonder opstapje op, maar dat is echt zelden.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:23

Ik gebruik ook bijna altijd een krukje. Omdat het veel beter is, maar ook een beetje voor mijn eigen gemak :Y)
Soms (tijdens een buitenrit bijvoorbeeld) heb ik niet altijd een opstapje bij de hand en als ik dan ook nog alleen ben, tja.. Dan maar een keertje zonder. Maar feit is dat het beter is voor de rug, dus waarom niet even de moeite nemen een opstapje te gebruiken :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:32

Ik stap altijd op met een krukje. Pony is 1,37 m ik ben 1,66 en 57 kg. Maar stokmaat en mijn gewicht enz. doen er niet toe. Natuurkundig gezien ben je geloof ik 5x zo zwaar als je opstijgt vanaf de grond en dat is gewoon voor ieder paard slecht.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:35

Ik stap sinds ik het advies heb gekregen van de zadelmaker ook altijd met krukje op. Voorheen alleen maar 'gewoon', maar merk dat pony nu veel beter blijft staan.
Hij is 'maar' 1,50 en ik ruim 1,75, dus op buitenrit kom ik er heel makkelijk weer op als ik er af moet om wat voor reden dan ook, maar als er in de buurt een bankje oid is loop ik een klein stukje :)