Achter de verticale lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:49

Met een vrij strenge hand doel ik bijvoorbeeld op de een-na-laatste foto van het zwarte paard; daar zie je duidelijk een groot gedeelte van het bit de mond uit komen. Dat gebeurt niet met een zachte hand. Natuurlijk hoeft het opendoen van de mond niet perse te betekenen dat het paard pijn heeft, maar er is altijd een reden voor. In de natuur doen ze dit namelijk ook niet.
Verder vind ik het overigens een prachtig paard.

Ik vind dat Pantykous een fijn begin heeft gemaakt, en zo zie ik ze juist helaas niet erg vaak.

Wat betreft de zwart-wit foto: De houding van deze meneer is niet geheel optimaal. De houding van het paard daarentegen... <3

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:16

Zelf vind ik dit altijd prachtig om naar te kijken.
Wat een fantastisch kundige ruiter was het toch.


Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:19

Eerste wat ik denk bij dat filmpje: Ik wil ook zo'n zichtbare baan over de A/C lijn haha :+ .

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:25

Suzanne F. schreef:



Leuke foto's van saskia+ elastico *\o/*

Echter je plaatst wel foto;s van een meer dan gemiddelde kwaliteit ruiter en paard....dat maakt ook al een verschil en dan kan het wel B zijn, maar dit is wel een combinatie waar bijna niemand aan kan tippen en is dus wel een uiterste kwa vergelijkings materiaal.

En paard was hier niet 1 weekje onder het zadel ;)


Overigens wel een hele goede oefening om in te voeren in de dressuursport die onze buren wel hebben is uberstreichen......

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:26

Cardy schreef:
Eerste wat ik denk bij dat filmpje: Ik wil ook zo'n zichtbare baan over de A/C lijn haha :+ .

:))

Ik dacht precies hetzelfde :')

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:31

Cardy schreef:
Eerste wat ik denk bij dat filmpje: Ik wil ook zo'n zichtbare baan over de A/C lijn haha :+ .



die onzichtbare lijn had je vorig weekend helemaal niet nodig :D

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:14

studiemiep schreef:
Leuke foto's van saskia+ elastico *\o/*

Echter je plaatst wel foto;s van een meer dan gemiddelde kwaliteit ruiter en paard....dat maakt ook al een verschil en dan kan het wel B zijn, maar dit is wel een combinatie waar bijna niemand aan kan tippen en is dus wel een uiterste kwa vergelijkings materiaal.

En paard was hier niet 1 weekje onder het zadel ;)


Overigens wel een hele goede oefening om in te voeren in de dressuursport die onze buren wel hebben is uberstreichen......


Oh maar dat besef ik ook wel hoor. Daarom gaf ik ook aan dat je zo'n combinatie zelden treft. Maar ik word er wel blij van. :D

Is de bruine dan wel net 1 week onder het zadel? Dan ga je niet op wedstrijd lijkt me.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:59

larakuhr schreef:
Ik word van de foto's van Suzanne F. eigenlijk niets eens zo heel erg blij.
Vind de hand van de ruiter vrij streng (mede doordat het bit aardig door de mond heen komt, die op veel foto's open staat, maar tegelijkertijd aangesnoerd is).

Als ik een foto mag kiezen om blij van te worden, dan is het deze:

[ Afbeelding ]

Het Suzanne F paardje wordt ver boven zijn niveau gereden.
Het heeft de fase van de losgelatenheid waarschijnlijk zelfs niet voorbij zien gaan, het neemt geen aanleuning en is niet nageeflijk.
Het gaat met een stijve romp en zonder buiging in de dragende gewrichten.
Met deze moet ik opnieuw beginnen.

Die van pantykous is nog niet voldoende voorwaarts maar losgelaten en in aanleuning.
Hier kan ik mee verder.

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:43

Simpelman schreef:
Het heeft de fase van de losgelatenheid waarschijnlijk zelfs niet voorbij zien gaan, het neemt geen aanleuning en is niet nageeflijk.
Het gaat met een stijve romp en zonder buiging in de dragende gewrichten.
Met deze moet ik opnieuw beginnen.

Die van pantykous is nog niet voldoende voorwaarts maar losgelaten en in aanleuning.
Hier kan ik mee verder.


Hier haak ik af. Met alle respect voor de ervaring en leeftijd van Simpelman, maar hier kan ik me totaal niet in vinden en ik vraag me serieus af hoe serieus we dit nog moeten nemen.
Soms was 'vroeger' goed maar soms is het ook goed om met de tijd mee te gaan en open te staan voor het moderne sportpaard.
Ik heb geen zin om deel te nemen aan een zinloze discussie op deze manier. :wave:

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:48

Wat is er behalve de kwaliteit dan precies anders aan het sportpaard van nu? Serieuze vraag hoor!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:06

Hoewel ik het voorzichtiger zou willen formuleren, vind ik wel dat Simpelman een punt heeft. Mijn indruk van het paard van Suzannes foto's is een geweldig getalenteerd paard dat puur op zijn talent in een bergopwaartse houding kan worden gereden, die echter nog niet voldoende ondersteund wordt door bespiering. Aanleuning zie ik wel (zij het niet vederlicht) en of het paard de romp stijf houdt kan ik niet beoordelen op een foto, maar voor mij past dit erg in de trend van de afgelopen jaren waarin je (dressuur/dressuurgefokte) paarden op steeds jongere leeftijd in oprichting gereden ziet worden. Gewoon omdat het paard het aanbiedt en het er indrukwekkend uitziet.
Valse of absolute oprichting kun je het niet noemen, maar er is ook geen sprake van een door training ontstane natuurlijke balans, dus oprichting die het resultaat is van jarenlang uitbouwen zodat het paard daadwerkelijk draagt achter. Dit paard stuwt, hij kan nl. nog helemaal niet dragen. Of dat heel fout is, tja, het ziet er op het oog vrij moeiteloos uit, maar het lijkt me wel dat je hiermee snel op of over de grens zit qua belastbaarheid. Als een paard de bespiering voor het ondersteunen van dit soort grote bewegingen mist, liggen overbelasting en blessures op de loer.
Even een opmerking terzijde over de ruiter: waarom hangt ze achterover in draf? dat schijnt ook een trend te zijn, je ziet m.n. in de uitgestrekte draf geen ruiter meer normaal rechtop in balans op zijn paard zitten. Daar zou ik ook weleens een verklaring voor willen horen

Mooi filmpje trouwens van Reiner Klimke en Biotop! Inderdaad een indrukwekkende ruiter. Ik heb hem ooit eens irl mogen ontmoeten. Deze combi straalt een soort (bedriegelijke) ongedwongenheid uit die je vandaag de dag vaak mist bij dressuurcombi's. Piafferen gaat dan weer wat moeizamer maar dat is zo te zien ook niet het sterke punt van Biotop.
Laatst bijgewerkt door Askja op 04-11-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 20:19

Askja schreef:
Even een opmerking terzijde over de ruiter: waarom hangt ze achterover in draf? dat schijnt ook een trend te zijn, je ziet m.n. in de uitgestrekte draf geen ruiter meer normaal rechtop in balans op zijn paard zitten. Daar zou ik ook weleens een verklaring voor willen horen.


Dat komt doordat dit soort paarden met stijve romp en zonder kniebuiging worden gereden en daardoor niet uit te zitten zijn.
Ze dragen niet, ze stuwen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:28

Stijve romp, wil dat dan zeggen stijve, statische wervelkolom? Ofwel stijve rug?
Eerlijk gezegd lijkt het mij op een paard met een stijve rug helemaal niet te doen om zo achterover te hangen, want je vangt alle klappen dan op in je onderrug en die houdt dat niet lang vol.
Mijn indruk is eerder dat ruiters zo zitten om hun paard met hun zit naar voren te drijven. In de zin dat ze door een overdreven bekkenbeweging de bewegingen van hun paard aanzetten. En misschien is het ook bedoeld als gewichtshulp om meer oprichting te verkrijgen? Het lijkt me hoe dan ook niet lekker zitten.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:44

Ik denk dat simpelman ook bedoelt dat nageverlijk rijden niet te maken heeft met:
Kneepjes geven, zagen, dansen met de teugels. Maar juist rijden puur uit ontspanning en voorwaart rijden zonder te rotzooien aan de teugels.
Ik denk dat dat ook een heel verschil maakt met het lopen achter de verticale lijn.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:01

Simpelman schreef:
Precies, met de tengels van het hoofd afblijven, het plaatje "rond" helemaal vergeten en beginnen het paard rustig en kalm maar actief van achteren naar voren te rijden met de voordeur open.
Hem leren stelling te nemen en te buigen in de wendingen op twee zijden gelijk.
Dat zou onnoemelijk paarden gelukkig maken en ze zouden in de maalstroom die ontstaat zelfs hun ruiters meenemen in hun geluk.


En een hoop osteopaten/fysio's enz naar het faillisement helpen :D

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:15

Askja schreef:
Stijve romp, wil dat dan zeggen stijve, statische wervelkolom? Ofwel stijve rug?
Eerlijk gezegd lijkt het mij op een paard met een stijve rug helemaal niet te doen om zo achterover te hangen, want je vangt alle klappen dan op in je onderrug en die houdt dat niet lang vol.
Mijn indruk is eerder dat ruiters zo zitten om hun paard met hun zit naar voren te drijven. In de zin dat ze door een overdreven bekkenbeweging de bewegingen van hun paard aanzetten. En misschien is het ook bedoeld als gewichtshulp om meer oprichting te verkrijgen? Het lijkt me hoe dan ook niet lekker zitten.


Net als een tuigpaard spannen deze paarden buik én rug aan om beter te kunnen stuwen.
Men noemt dit rompstabiliteit.

Het is moderne dressuur.
Moderne dressuur is een stroming die voortgekomen is uit de KD maar die zijn eigen weg gaat.
Het is voorlopig nog niet opgenomen in de "stam" KD omdat het daar in feite mee in strijd is.
Het is heel verwarrend.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:17

Is dat dan slecht voor het dier of is dat gewoon een nieuwe ontwikkeling waar we nu naar toe gaan? Die tuigpaarden gaan natuurlijk ook niet allemaal de vernieling in.

Askja, dank voor je posts. Verhelderend :j

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:18

@SusanneF, ik kan wel meegaan in de mening van Simpelman. Ik vind het paard trouwens met een valse knik lopen, hoogste punt zit niet vlak achter de oren, maar enkele wervels verder. Het is idd een plaatje zoals men het tegenwoordig graag ziet op wedstrijd, maar het is niet klassiek.

@Simpelman, ik meen te zien dat (zeker in de draffoto's) het paard van SuzanneF de rug hol maakt achter het zadel, zie ik dat goed?

Er staan op Bokt.be ook enkele fijne topics van imo correct gereden paarden. Helaas krijgen die ruiters op wedstrijd dan als opmerking "onvoldoende nageeflijk", maar gelukkig trekken ze zich daar niks van aan.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.bokt.be/smf/index.php/topic, ... #msg654707

@Pantykous, ik denk dat je tuigpaarden niet kan vergelijken, aangezien ze geen ruitergewicht te dragen hebben.
Laatst bijgewerkt door hwn op 04-11-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:19

Goed punt. Als ik er zo over denk is een statische romp natuurlijk ideaal voor stuwen maar minder voor dragen omdat er dan mi vering in moet zitten.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:24

Ik las net iets over 'met de voordeur open' rijden. Maar ik zou toch een elastiekje tussen de deurpost en de deur willen doen. Het feit dat een ruiter op het paard zit is nieuw voor het paard, en niet natuurlijk. Als ruiter moet je het paard leren hoe hij jou het beste kan dragen, en dat is niet altijd de manier waarop het paard het van nature zou doen. Je zal dus iets van voren moeten tegenhouden om het paard te leren dat hij de rug bol moet maken... tenminste, zo zie ik het.

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:30

Mag ik jullie vragen om advies?
Ik heb een 4 jarige pony die er of als lama bij loopt of iets achter de loodlijn kruipt.
Wat vinden jullie dan beter? en hoe los je het op? Ik heb les maar van meerdere kanten advies kan goed zijn ;)
Afbeelding
Afbeelding

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:39

Ik zou vooreerst die elastieken eraf halen, daarmee trek je hem helemaal op de voorhand.

De tweede foto is niet zo duidelijk, maar ik krijg de indruk dat het zadel ook wel behoorlijk op de schouder ligt, is sowieso niet zo fijn voor het paard.

Rijtechnisch advies laat ik aan anderen over, ik begin met werk aan de hand en enkele longe, dus da's nog een tussenstap.

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:41

Heb van het rijden geen betere foto's helaas. Moeten nog maar weer eens gemaakt worden.
Zadel ligt netjes een paar vingers achter zijn schouderbladen ;)

En elastieken zijn het niet, het zijn gewoon twee longeerlijnen die constant in een boog hangen. Deze houding zoekt hij zelf op.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:45

Askja, daar erger ik mij ook mateloos aan, er is amper nog een ruiter die mooi in balans zit recht op zijn paard, waarvan de ruiter dan ook zijn eigen bovenlichaam draagt.

Maar goed, iedereen rijdt tegenwoordig ook met die gehandicaptenzadels.

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:04

hwn schreef:
@SusanneF, ik kan wel meegaan in de mening van Simpelman. Ik vind het paard trouwens met een valse knik lopen, hoogste punt zit niet vlak achter de oren, maar enkele wervels verder. Het is idd een plaatje zoals men het tegenwoordig graag ziet op wedstrijd, maar het is niet klassiek.


Dankjewel, dat was ook wat ik dacht toen ik de foto's zag. En snapte al niet dat iedereen het zo'n fijn beeld vind. Ik vind de dressuur van tegenwoordig ook vaak geen fijn beeld. Maar het is ook zo moeilijk om te verbeteren. Ik heb verschillende instructrices gehad en van allemaal hoor je wel: even spelen met de teugels, wat kneepjes geven om hem net een beetje ronder te krijgen.