Hier zat ik dus gisteren over na te denken. Ik stap namelijk vrij snel op een paard dat ik niet ken bijv. met proefrijden of als mijn instructeur zegt dat het kan.
Maar (want er zit altijd een maar aan) alleen als ik niet weet wat een paard doet, als ik wel weet dat een bepaald paard bokt of iets maak ik mezelf bang en stap ik er niet op.
Jahoor, stap gerust op een paard dat ik niet ken. Zelfs zonder zadel
Maureen95
Geplaatst: 05-10-14 22:36
Op paarden van mensen die ik ken wel. Heb een klein tijdje op een handelsstal gereden en moest daar ook op vreemde paarden rijden. Dat is voor mij nu een no go. Paard schrok en ging aan de ren. Ik ben eraf gevallen en met mijn hoofd, nek en rug tegen de paal aangelanceerd. Nu nog steeds na een maand last van mijn nek
Ik stap nu dus niet meer op een vreemd paard waarvan ze het verleden niet weten.
bakkabouter
Geplaatst: 05-10-14 22:37
Nope, ik ben een echte schijterd. Ik wil eerst een ander met een paard hebben zien rijden om een beetje te weten wat ik moet verwachten, en dan graag ook nog zelf even longeren om in te schatten of het paard in kwestie goed op mij reageert
Vroeger stapte ik trouwens wel zonder nadenken overal op, meestal bleef ik toch wel zitten, en ik vond "een beetje uitdaging" wel leuk. Tijden veranderen duidelijk
Chasey
Geplaatst: 05-10-14 22:38
Ik wil ook wel wat achtergrond informatie uiteraard. En er zelf een goed gevoel bij hebben.
Maureen95
Geplaatst: 05-10-14 22:39
Tegen mij hebben ze dus gezegt dat die braaf was. Maar dat was die dus niet. Daarom wilde niemand erop. Ik kijk voortaan voordat ik dat doe 2 keer zo goed of ik erop ga of niet...
bakkabouter ik heb het juist andersom. Vroeger doodsbang en wou ik altijd braverds Nu wil ik steeds pittigere paarden.
Anoniem
Geplaatst: 05-10-14 22:41
Ik ben nog maar een 'simpele' manegeruiter, en op bijna alle manegepaarden kan ik wel rijden. Haha! Maar het zijn niet voor niets manegepaarden.. Als mijn instructeur denkt dat ik wel op een nieuw manegepaard kan vertrouw ik dat ook
Zelf wel eens het aanbod gehad om op mijn verzorgpaard te stappen. Mocht van de eigenaar even instappen Maar omdat het nog een 'puppie' is soms wou ik het risico niet nemen. Ook omdat ik hem niet vaker onder het zadel heb gezien. Achteraf gezien misschien wel slim. Bij de amazone die hem reed had hij een hele bokpartij Dan was ik niet blijven zitten denk
Ik ben 1x gevraagd om een jonge fries te rijden en daar ben ik naar 1x kijken opgestapt aan de longe. Ze was snel maar haalde niet snel rare dingen uit zei degene die mij heeft gevraagd. En aangezien ik die perzoon ken en het paard een keer eerder ohz heb gezien ben ik wel opgestapt (ging goed, maar er was geen klik dus na 1x gestopt )
Ik zou hem graag eerst een keer ohz zien als ik het 'niet vertrouw'.
Leuke vraag!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Britt_Sisi
Geplaatst: 05-10-14 22:42
Als ik een beetje weet hoe het paard is kan het wel. Ik ben echt een scheitebak dus het liefst zie ik eerst iemand anders erop. Maar als er bijvoorbeeld op de manege waar ik rijd een nieuw paard is en ik moet erop vertrouw ik er op dat ze me niet op een mafkees in zouden delen haha.
Alhoewel heb een keer op stal gehad dat ze zeiden hij is braaf bokt alleen af en toe maar niet hoog. Bleek dat hij zadelangst had en ik stapte op en werd er gelijk vanaf gebokt terwijl ik nog niet eens zat.. Beetje jammer haha! Meestal weet mn instructrice wel hoe en wat en dan vraag ik aan haar of ik het kan haha haar vertrouw ik wel! Ze weet wat ik kan.
MiReRe
Geplaatst: 05-10-14 22:42
Gezien de opties alleen ja of nee zijn heb ik voor ja gekozen. Maar ik stap niet zomaar op een vreemd paard. Ik heb geen trailer dus als ik ergens ga rijden dan is dat soms op een vreemd paard. Ja: bij een manege op locatie, ook naar buiten, met vermelding dat ik gauw bang ben en niet onwijs goed kan rijden. Ik lieg m'n ervaring naar beneden omdat ik zeer zeker niet op het pittigste paard wil. Ja: bij een lessituatie op een anders paard onder begeleiding van iemand die het paard beter kent en kan zeggen hoe ik moet handelen en in een bak. Ja: met proefrijden voor de aankoop van een paard. Ja: altijd met cap en Bodyprotector.
Nee: als ik van te voren al een waarschuwing krijg 'wild paard, moeilijk, niet verkeersmak, gaat er van door etc' Nee: als het niet goed voelt. Ook al heb ik al opgezadeld en alles. Of ik zit er net op en ik voel dat het niet goed is. Nee: zonder cap
Ik heb maar één lijf en dat kan maar één keer stuk. Is al een keer bijna gebeurd door het negeren van 'nee' signalen en daar heb ik van geleerd.
BrankaZ
Geplaatst: 05-10-14 22:43
Nee. Nadat ik jaren geleden van een paard ben gevallen dat braaf zou zijn en een wervel heb gebroken, ben ik erg terughoudend geworden. Lang ook bang geweest. Bij mijn eigen paard weet ik redelijk wat ik kan verwachten en vertrouwde hem al bij de bezichtiging. Maar bij vreemde paarden wil ik weten hoe ze zulllen reageren. Als het een betrouwbaar paard is wil ik het nog wel eens proberen, maar dan wel met de eigenaar of instructeur erbij.
Maeve
Geplaatst: 05-10-14 22:45
Als ik degene die het paard en mij kent vertrouw: ja. Ik had dusdanig veel vertrouwen in mijn instructrice dat als zij dacht dat ik het kon, ik er ook zonder twijfel op stapte, ook als paard in kwestie nog niet volledig beleerd was of geregeld rare toeren uit haalde.
lideli
Geplaatst: 05-10-14 22:46
Meestal durf ik niet, maar doe ik het alsnog. Vaak dan ook wel als men zegt dat het paard okay is. Maar op zich ben ik er ook vrij makkelijk in. Ik ga morgen ook naar het strand met een vriendin, op een wss onbekend paard.
saskiakefie
Geplaatst: 05-10-14 22:46
Ja hoor, ik heb nog nooit een paard geweigerd volgens mij
Spianne
Geplaatst: 05-10-14 22:47
Ik stap zeker niet zomaar op een paard, ik vind het fijn om eerst een ander op het paard te zien rijden en dan nog stap ik er alleen op als het goed voelt. Ik ben best wel een angsthaas op dat gebied maar op een vreemd paard stappen als je er niet zeker van bent heeft al helemaal geen zin dus dan doe ik het liever alleen als ik me er goed bij voel
Ik stap niet snel op een paard die ik niet ken , ik heb dit ook heel lang niet gedurft , sinds de zomer durf ik het weer , maar leiver niet ...
antje_vip
Geplaatst: 05-10-14 22:48
Ja. Het is bijvoorbeeld hartstikke leuk om een paard te huren op een eiland en dan over het strand te galopperen! Is ook op een vreemd paard.
quartel
Geplaatst: 05-10-14 22:50
no way
Toen ik aan het zoeken was naar een paard stapte ik er op niet 1 voor ik een ander er op had zien rijden. Ik ben alles behalve heldhaftig op dat gebied Je ziet al snel of iemand anders veel moet doen om het dier te rijden....en als ik dat zie dan sla ik graag over. Maar ik ben dan ook niet meer zo jong en heb zelf kids thuis, dat maakt het vaak wel anders allemaal.
Poosje81
Geplaatst: 05-10-14 22:52
saskiakefie schreef:
Ja hoor, ik heb nog nooit een paard geweigerd volgens mij
Bijna idem.
Maar heel soms heb ik bij voorbaat al geen goed gevoel en dan doe ik het absoluut niet. Ik vertrouw op mijn instinct wat dat betreft. Geldt ook voor bij zadelmak maken/inrijden. Als niet goed voelt, slaan we die dag het opstappen geheel over en doen het een andere keer.
Eileen_
Geplaatst: 05-10-14 22:52
Jahoor, klim zo op een paard als de eigenaar (of degene die t paard rijdt/verzorgt) zegt dat t kan. Vind het altijd wel leuk om weer ns op een ander paardje te rijden. Rijd altijd op mn bijrijdpaard of andere paard van eigenaresse (en sinds kort dan ol mn nieuwe bijrijdpaard erbij), dus vind iets anders altijd wle leuk. Vooral als er een beetje pit in zit. Als je mij een paard geeft en zegt dat ik er op mag, zit ik er binnen no time op Mits ik een cap heb, dat vind ik dan wel weer belangrijk.
paardje1983
Geplaatst: 05-10-14 22:53
doe het dagelijks. komen zelfs speciaal voor op en neer gereden.
denisesilver
Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-14 22:58
Dat ik met proefrijden op elk vreemd paard stap is ook de reden geweest dat ik loeihard van een Jazz af ben gevallen. Toen heb ik wel gezegd "er komt bij mij geen Jazz meer in" maar bij deze lag het ook wel aan de eigenaren, hoe het paard was opgevoed.
Op die aap van mij, waar ik jaren lang minstens twee keer per dag van afviel, kruip ik nog steeds vol vertrouwen op. Op die braverd, die ik net heb, toch met minder vertrouwen puur omdat ik niet weet wat hij doet.
Ben over het algemeen wel een schijnbak, de eerste intentie moet goed zijn anders stijg ik toch de tweede keer op met een knoop in mijn maag (die me er overigens niet van weerhoud erop te gaan)
Pepper32
Geplaatst: 05-10-14 23:02
vroeger kon het me niet gek genoeg zijn. Dan kwamen er mensen van 'we hebben er weer eentje voor je hoor' met een of andere knol die zo gek was als een deur of die ze hadden laten beleren maar terug kregen van de trainer omdat hij hem hopeloos vond en er niet verder mee wilde. Paar keer met paard en al onderuit gegaan en tegen auto's en voorkant van een vrachtwagen, maar nog vond ik het prima. Tot ik een keer gevallen ben en m'n schedel heb gescheurd. Ik heb altijd een cap op en erg blij dat ik die toen ook op had anders was ik er waarschijnlijk niet meer geweest. Nu heb ik zoiets van die mensen bekijken het maar met hun hopelose knollen. Ik vertrouw die van m'n eigen en anders kijk ik eerst de kat uit de boom
Niniane
Geplaatst: 05-10-14 23:04
Ik wil het liefste van tevoren wel een klein idee hebben van hoe het paard onder het zadel kan zijn maar ik stap gewoon op hoor. Geen problemen mee en we zien vanzelf wel hoe het dan gaat.
Lauke
Geplaatst: 05-10-14 23:04
Als ik het paard ken, ja zeker. als ik ht paard heb zien lopen bij een ander en deze is gewoon normaal, dan ook. manegepaarden durf ik ook wel aan, al had ik vroeger wel bij bepaalde paarden dat ik daar absoluut niet op wou, dat voelde gewoon niet goed.
Bijvoorbeeld bij paarden die ik totaal niet ken en waar ik geen vertrouwen in heb of waar verhalen over in de rondte gaan, die sla ik liever over. zolang mn gevoel maar zegt dat t goed is, dan durf ik het wel aan. Zo ook geprobeerd op te stappen op een heel angstig paard. We hadden een nieuw paard op stal en wist geen verleden of iets. Bleek dus achteraf wat anders. Maar deze was gewoon heel angstig en heeft nooit de intentie gehad om me er af te gooien.
Vind het eerder eng om een ander op Verna te zetten. T is een braaf paard, maar kan heel heftig reageren op kleine dingen. Als je eenmaal zit is t goed, maar het opstappen accepteert ze niet van iedereen. Bij de een raakt ze helemaal in paniek en gooit ze je er bokkend vanaf. Bij de ander is er niks aan de hand. Vind het dan altijd eng om er iemand op te zetten, terwijl ze verder wel heel braaf is.