paard pony trainen om meer gewicht te dragen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

paard pony trainen om meer gewicht te dragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:18

puur uit nieuwschierigheid.
kan je je paard of pony trainen om een hoger gewicht te dragen zonder schade toe te brengen?

Oedi

Re: paard pony trainen om meer gewicht te dragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:39

Ik denk het wel, tot op zekere hoogte.

Stel, we nemen twee paarden van hetzelfde ras en dezelfde schofthoogte, alleen is de ene schriel en de ander goed bespierd. Je kunt er donder op zeggen dat de bespierde meer gewicht kan dragen, dan de arm bespierde, net zoals een bodybuilder meer gewicht kan dragen/verplaatsen dan iemand die niet getraind is. Het schriele paard zou je in theorie dus kunnen trainen, zodat het meer bespiering krijgt en net zoveel gewicht zou kunnen dragen als het bespierdere paard.

Er zijn natuurlijk grenzen. Paarden zijn niet gemaakt om bereden te worden, en we kunnen ze dus niet tot het oneindige trainen zodat ze meer bespieren krijgen en meer gewicht kunnen dragen, op een gegeven moment bereik je gewoon het plafond.

En dan hebben hebben we het nog niet gehad over de botten en pezen van een paard. Botten kun je niet sterker maken door te trainen en zul je vanaf een bepaald gewicht gewoon schadelijk belasten.

Dus kort gezegd: ja, een niet getraind paard kun je trainen in bespiering zodat het meer gewicht kan dragen. Nee, je kan geen enkel paard trainen om een gewicht van 100 kilo te dragen zonder schade toe te brengen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:30

Inderdaad tot op bepaalde hoogte, omdat spieren een paard sterker maken, maar idd de botten niet :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:35

Ook botten kun je trainen :j
Zij het veel beperkter en het beste tijdens de groei.
Daarom zie ik ook geen nut om training uit te stellen tot een paard volledig volgroeid is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:45

Heb ik het nou goed dat jij zelf een vrij kleine pony hebt?

Ik zou de stelling anders formuleren, een gezond paard kan een Max gewicht aan en des te slechter ze in hun bespieding zitten des te minder.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:15

Ik heb een kleine pony ja maar ik rijd hem zelf niet

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:18

Alleen was ik gewoon een beetje aan het spitten laatst op bokt in random topics en het viel me op dat een paar jaar geleden een stuk minder moeilijk werd gedaan over wat kleinere pony's en een wat hoger gewicht.

nu vind men voor grote paarden vaak al dat er maar een max gewicht op hoort van zoon 80 kilo.
terwijl je volgens mij prima elk paard of pony kan trainen om meer gewicht te dragen wat volgens mij ook niet perse slecht is, mits op de juiste manier getraind

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:18

ruitje schreef:
Heb ik het nou goed dat jij zelf een vrij kleine pony hebt?

Ik zou de stelling anders formuleren, een gezond paard kan een Max gewicht aan en des te slechter ze in hun bespieding zitten des te minder.

Eens

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:19

Dat kan zeker, wat daarbij ook van belang is, naast bespiering is dat het paard zelf weinig overgewicht heeft.
Ook al lijkt het paard dan misschien robuuster, dat gewicht moet hij ook weer mee dragen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:24

jwl schreef:
Alleen was ik gewoon een beetje aan het spitten laatst op bokt in random topics en het viel me op dat een paar jaar geleden een stuk minder moeilijk werd gedaan over wat kleinere pony's en een wat hoger gewicht.

nu vind men voor grote paarden vaak al dat er maar een max gewicht op hoort van zoon 80 kilo.
terwijl je volgens mij prima elk paard of pony kan trainen om meer gewicht te dragen wat volgens mij ook niet perse slecht is, mits op de juiste manier getraind

Een paar jaar geleden deden ze ook niet zo moeilijk over slavenhandel, of vrouwen zonder stemrecht... Soms leren we wel eens wat he?

Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat paarden gewoon last hebben van het feit dat jij er met teveel kilo's op zit.

Ik rij zelf ook, en ben ook zwaar, dus ik ga niet zeggen dat er max zoveel op een paard kan. Je moet het paard en de ruiter aankijken. En dat kunnen niet veel mensen objectief....

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:18

Dat vind ik wel een beetje ver gezocht die vergelijking.
maar als ik een pbtje krijg dat de gemiddelde kwpn maar 70 kilo kan dragen dan heb ik daar wel mijn vraagtekens bij