Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:49

N.a.v. een discussie hier op stal met verschillende instructeurs ben ik even benieuwd hoe jullie hierover denken.

Ik heb altijd geleerd een paard op 2 teugels te rijden. Dat betekent niet dat ik een volte niet met mijn binnenbeen en buitenteugel rij, maar wel dat ik met mijn binnenhand ook af en toe een ophouding maak als ik dit nodig acht, en dat de druk op mijn teugels gelijk verdeelt is.

Mijn collega heeft altijd geleerd dat de binnenteugel "slecht" is en rijdt haar paarden compleet op de buitenteugel. Zij houdt haar binnenhand enkel stil op de plek en doet enkel ophoudingen met haar buitenhand. Daarnaast heeft ze amper contact met de binnenteugel.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen en waarom?

loez

Re: Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:52

Ik leer op dit moment het meeste op de buitenteugel te rijden, maar binnenteugel zeker contact houden en ophoudingen maken tussendoor! :) Dus echt niet alleen op buitenteugel. :) Met halsstrekken bijvoorbeeld schuif ik de hals uit met de buitenteugel, binnenteugel zoveel mogelijk los en daarmee tussendoor hier en daar een kleine ophouding.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:53

Bij jonge paarden doe ik gelijk op beide teugels.
En naarmate het niveau hoger word rij ik meer op de buitenteugel.
Ik drijf dan met het binnenbeen het paard tegen de buitenteugel aan.
De binnenteugel heb ik op contact maar gebruik ik alleen ter ondersteuning af en toe.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:55

Ik rijd western, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar... Maar bij een beginnend paard hebben wij de binnenteugel er nog wel eens bij, om m te helpen om het binnenbeen te buigen en z'n neus te volgen. Uiteindelijk gaan we naar alleen buitenteugel, (binnenbeen drijft paard naar buitenhand) om het paard rechterop te laten lopen en omdat wij uiteindelijk naar het rijden met 1 hand gaan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:20

Ik ben nog een beginner, maar wat ik geleerd heb is dat ik op rechte stukken evenveel druk zou moeten hebben op beide teugels. Bij bochten en voltes ed stuur ik met mijn buitenteugel en met de binnenteugel vraag ik de mate van stelling. Die houd ik inderdaad meer stil want als ze met de goede stelling loopt ontspan ik mijn hand (of zou dit in elk geval moeten doen ;) )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:22

Dat hangt er vanaf of een paard snel naar binnen of naar buiten valt! :D (Met voltes dan hé)
Ik kijk gewoon hoe ik hem het beste kan begeleiden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:25

Ik volg even, aangezien dit een vraag is waar ik zelf ook al heel lang mee zit x)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:26

Hier ook een western ruiter...bij wendingen : op 2 handen geef je richting aan met binnenteugel bij een jong paard en leer je gewoon dat ie zijn neus achterna loopt... buitenteugel drukt tegen de hals ( wijken voor druk)
Bij rechtuit rijden heb ik druk op 2 teugels, zodra het dier wijkt voor druk laat je los...
Wanneer je overgaat op 1 hand heb je je hasnd recht boven het paard en geef je met 1 hand een ophouding om na te geven.... en bij wendingen gaat het wijken voor druk principe gelden...
(Uiteraard de benen niet vergeten) maar het ging hier om teugelhulpen ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:30

Iemand heeft mij een keer verteld dat er niet 1 goed antwoord is hierop. Het hangt af van het paard en de situatie.
Hij stelde het voor als een balancerende kruk (op 1 poot) waar 2 teugels aan vast zitten. Om die kruk op die ene poot te houden moet je soms links, soms rechts een beetje bijsturen. Als je maar in evenwicht blijft.
Het zou dus afhankelijk zijn van je paard waar af en toe wat bijsturen nodig is. In de bochten vind ik het dan ook best logisch dat je de buitenkant vooral bijhoudt, omdat je vanuit je binnenbeen drijft om de buiging te krijgen en het paard anders 'uit de bocht' zou vliegen.

Ik vond de belangrijkste boodschap hiervan dat paardrijden dynamisch is. En dat je daarom niet 'vast' moet denken -altijd druk op buitenteugel en/of beide teugels- maar dynamisch reageert op wat er gebeurt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:47

uiteraard is dat zo , maar bv bij een jong dier moet je het toch eerst ding aan gaan leren....leren zijn neus achterna lopen, leren reageren...dan kun je dus niet "een beetje bijsturen" ...ze moeten eerst leren wat "sturen "is....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:58

Hangt helemaal van het moment af. Rechtdoor op twee teugels, zodra er stelling en buiging nodig is geeft de buitenteugel richting aan en de binnenteugel vraagt stelling. Toch blijft de buitenteugel ook op het rechte de leidende teugel en controleer ik regelmatig of hij ook netjes na blijft geven als ik op een rechte lijn de binnenhand even naar voren steek.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:01

Lara_Silver schreef:
Hangt helemaal van het moment af. Rechtdoor op twee teugels, zodra er stelling en buiging nodig is geeft de buitenteugel richting aan en de binnenteugel vraagt stelling. Toch blijft de buitenteugel ook op het rechte de leidende teugel en controleer ik regelmatig of hij ook netjes na blijft geven als ik op een rechte lijn de binnenhand even naar voren steek.

Precies zo probeer ik het ook te doen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:05

Wat Lara zegt is ook hoe ik rij. Eenmaal opgericht en in de proef is mijn paard fijn op 2 teugels te rijden ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:16

Ik leer om op de buitenteugel te rijden van mijn trainer, maar dat lukt uiteraard niet steeds in de praktijk.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:34

Volgens mij heeft de binnenteugel bij mij vooral een ondersteunende functie. Een paard wat lekker op eigen benen rondloopt, snapt wat er gevraagd word, geen onduidelijkheden, lekker ontspannen, heeft die ondersteuning eigenlijk niet nodig, wel houd je netjes je contact natuurlijk zodat je een heldere communicatie houd.
Wat alleen wel zo is dat tijdens het rijden je meestal je paard aan het trainen/opleiden bent en daarin ontstaan momenten dat je nieuwe dingen van je paard vraagt, dan kan er dus meer ondersteuning nodig zijn en dan gebruik ik die binnenteugel wel.

Op de rechte stukken heb ik niet zo een 'leidende' teugel zoals Lara die wel heeft. Wil ik mijn paard recht krijgen en houden moet links en rechts in balans zijn, dan zijn ze even belangrijk. Pas als ik weer begin voor te bereiden naar mijn volgende wending krijgt mijn buitenteugel weer die leidende rol en mijn binnenteugel een ondersteunende rol.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:37

Lara_Silver schreef:

Ik begrijp je punt en toch probeer ik de stelling en de buiging meer te vragen met mijn binnenbeen dan binnenteugel, dit omdat ik het binnenachterbeen niet wil belemmeren met mijn binnenhand.

Ik denk ook dat het per paard verschillend is, maar omdat ik veel jonge paarden rijd ben ik altijd erg bewust bezig met hoe ik ze dingen aanleer, omdat je toch met een onbeschreven blad werkt waar je niet zomaar dingen kan doorstrepen en veranderen. Gelijk een goede lijn neerzetten is dan een stuk makkelijker.

Voor mezelf ben ik bezig met de middenweg, veel dingen doe ik met mijn buitenteugel maar compleet daarmee werken gaat tegen mijn ervaring en gevoel in. Wel vind ik het interessant om te zien hoe andere mensen het doen en wat de resultaten zijn. Daarom heb ik besloten om af en toe een lesje bij mn collega instructrice te nemen, om wat meer inzicht in haar manier te krijgen.

Het is hier helemaal een veel besproken punt, omdat we hier met 5 instructeurs niet altijd op 1 lijn kunnen zitten maar wel op dezelfde paarden lesgeven proberen we dit soort topics zoveel mogelijk te bespreken.

Wat Hopke zegt is ook waar ik naartoe streef eigenlijk. Goed samengevat :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:09

De binnenteugel vraagt in de wending stelling (en buiging).
De bedoeling van stelling is dat het paard vermeerderd aanleuning neemt op de andere (dus buiten) teugel.

In de wending dus met stelling en gebogen, met aanleuning op de buitenteugel.
Op de rechte lijn recht, op twee teugels.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:14

Bedoel je ook niet een wending maken? Dat doe je op de buitenteugel, dwz je begeleidt je paard door stelling te vragen met de binnenteugel maar laat de schouder van richting veranderen dmv de buitenteugel en niet zoals de manege les aan de binnenteugel trekken om af te wenden.
Een nageefelijk paard is vaak op de 2 teugels te rijden en is daarom ook zo fijn in de wendingen dat het verschil zo klein is met rechtdoor, ach dat denk ik toch? Ik merk dan heel goed dat het noodzakelijk is om beide teugels gelijk in contact te hebben ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:29

Ik vraag me altijd af hoe je je paard recht kunt richten wanneer je altijd volledig op je buitenteugel rijdt?

Citaat:
In de wending dus met stelling en gebogen, met aanleuning op de buitenteugel.
Op de rechte lijn recht, op twee teugels.

Maar ook in de wending wil ik een paard dat op eigen benen loopt en aanleuning neemt op beide teugels. Zo zal in de wending de positie van mijn handen wijzigen zodat het paard stelling kan nemen, de druk li-re blijft gelijk. Als een paard meer druk op de buitenteugel geeft zal ik dat ook in de wending corrigeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:57

Een paard gaat gebogen op een gebogen lijn en recht op een rechte lijn.

Wanneer je op een gebogen lijn, losgelatenheid, buiging en stelling hebt met "dus" aanleuning op de buitenteugel (stelling is vermeerderde aanleuning op de buitenteugel), dan zul je wanneer dit op twee handen gelijk is ontwikkeld (=recht richten) het paard op een rechte lijn in aanleuning hebben op twee teugels.
Een rechte lijn is het midden tussen twee buigingen.

Alle hulpen/oefeningen voor het recht richten worden eenzijdig ontwikkeld vanuit gebogen lijnen.

Van hier uit kunnen we beginnen met de verzameling.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:03

Binnenteugel erbij? Soms, als een paard net in training is en vergeet dat zijn hoofd naar binnen hoort te komen, dan speel ik mijn mijn binnenteugel als herinnering dat die kant er ook nog is. Is het goed? Geen idee, paarden lopen wel binnen no time hun volte 10 m op de buitenteugel.

Ik vind dat een paard wat op een volte ook op twee teugels loopt vaak minder gedragen en minder zelf loopt. Om dat te voorkomen speel ik aan de binnenkant gewoon, ik ga die kant niet vast pakken maar wel soms gebruiken voor wat meer stelling (als dat nodig is). Moet wel volledig los kunnen laten op de binnenteugel dus laat die onder het rijden ook vaak gewoon helemaal los (cm of 10/15 naar voren komen)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:08

De binnen hand vraagt zachtjes en vriendelijk stelling en dat wil voor het paard zeggen vermeerderd aanleunen op de buitenteugel, wat maakt dat het paard wat buigen gaat in de hals, deze leidt dan door geven, (is de hoeveelheid buigen) het paard door de wending.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:11

Maar simpelman, wat zeg je dus concreet? Binnenteugel erbij (vast) of soms een kleine ophouding ermee maar verder weinig contact/druk?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:19

Beide teugels zijn er altijd bij!
Het PAARD zal als je stelling vraagt, en dat doe je dus in de wending en bij buigingen, vermeerderd aanleuning nemen op de buitenteugel.
Zo is het paard in evenwicht en daar moet je dan verder van af blijven.

Het is niet de ruiter die aanleuning neemt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-09-14 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:26

Lara_Silver schreef:

Dit inderdaad. Op beide teugels rijden, maar die buitenteugel is gewoon zoveel meer belangrijker.