Ik als beginner heb dezelfde fout gemaakt. Lang verhaal kort; heb 6 jaar op manege paarden gereden. Was dus niet echt een beginner, maar was wel een beginner in de dressuur. Begon dus vrijwel weer bij 0. Ik vond dat toen ik naar eigen paarden overtapte ik gewoon weer praktisch een beginner was.
Heb meteen een paard gekocht die Z1 dressuur en M springen had gelopen. Een hele mooie nakomeling van Gribaldi, bijna een exacte kopie van Totilas. Een werker die vrij heet was.
Maar ik dacht hem wel aan te kunnen want ik had wel meer hete paarden gereden, ik had drukke paarden gereden, had paarden gereden die niets ander dan crossen konden. Kortom ik dacht hem wel aan te kunnen.
Wat heb ik mij daar op verkeken! Hij moest werker anders begon hij onder je weg te lopen. Aangezien ik ver onder zijn kunnen reed, ging hij zich vervelen met als resultaat dat hij streken ging uithalen. Hij kon niet keer op keer over een hindernis springen die 40 cm hoog was. Met als resultaat dat ik niet duurde te springen na 3 keer vallen omdat hij véél hoger sprong dan wat de hindernis was.
Kortom ik was hem niet de baas.
Ik kon hem niet bieden wat hij nodig had, een consequente ruiter die hem aan het werk zet. En omdat ik hem dat niet kon bieden ging hij zich vervelen.
Ik brak mijn enkel, door een val van hem.Een M ruiter waarvan het paard was overleden bood aan hem wel te willen rijden. De strijd die tussen mij en paard 2 jaar heeft geduurd was tussen hem en paard binnen een uur beslist. Hij was dat paard de baas, en hij liep als een trein! Na een maand hebben ze op een onderlinge wedstrijd in de M1 een proef gereden die 2 winstpunten waard was. Ik kon mijn proef in de B niet uit rijden want hij liep onder mij weg. Na mijn revalidatie heb ik nog 2 maanden op hem gereden, toen na de zoveelste val was ik er klaar mee. Ik stopte. Heb hem te koop gezet en zou nòòòit meer paard rijden.
Hij is door de M ruiter gekocht, en ze hebben begin augustus hun Z debuut gehad.

Door mijn eigen ervaring, beginnen mijn handen dus te kriebelen. Een Z paard is niet per definitie makkelijker, ja je kan heel veel van een Z paard leren.
Wat zijn jullie meningen over dit onderwerp?
Zouden jullie een beginner een Z paard aanraden?