Hopelijk heeft de titel van dit topic jullie een beetje nieuwsgierig gemaakt! Het staat echter bij RT-Discussies, dus hier geen beachboys of beachbabes ter bespreking, wél lekkere paardenbillen.
Ik ben rustig aan het overwegen om er over niet al te lange tijd een paard bij te nemen – lekker trainen onder begeleiding van mijn lesgever met als doel zoveel mogelijk te leren. Zoals dat dan gaat begin je advertenties af te struinen met de nodige foto’s. Graag zou ik een paard vinden dat niet al te veel fysieke ‘beperkingen’ heeft om dressuurmatig trainen aan te kunnen, eentje dat makkelijk kan wat ik wil rijden. (En ja, ik weet dat elk gezond paard in principe het niveau van Z-dressuur moet kunnen halen.
)Laatst liet ik een foto van een springgefokt paard zien aan een vriendin van me, met de opmerking: “deze heeft een schuin hellend kruis, die zou ik dan ook kunnen overwegen als dressuurpaard” (waarop zij counterde dat het sowieso niet uitmaakt omdat ik toch geen Grand Prix ga rijden
). In mijn hoofd zit immers de eenvoudige redenering: hoe schuiner het kruis, hoe makkelijker de achterhand – mits getraind – kan ondertreden.Graag had ik hier jullie meningen over gehoord.
Welke bouw is vanuit jullie ervaringen het meest wenselijke voor een dressuurpaard? Rijden jullie een paard met een vlak kruis toch netjes doorheen alle basis dressuurproeven, en lopen jullie dan tegen bepaalde zaken aan tijdens de training? Zijn er beperkingen aan een schuin aflopend kruis? Of merken jullie eigenlijk helemaal geen verschil?
Hopelijk wordt dit een leerrijke discussie! En plaatjes (in link graag, het is geen fototopic) zijn wenselijk denk ik, aangezien niet iedereen hetzelfde idee heeft over vlak of schuin!
Shoot!
). Bij een springpaard zijn ze er nu achter dat een plat (klassiek) kruis veel functioneler is (mbt achter openen op de sprong en krachten).