Tips tegen een stoelzit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalalauraaax

Tips tegen een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 10:00

Hoihoi :Y) ,
Zoals de titel al zegt, hebben jullie tips tegen een stoelzit?
De pony wie ik rijd heeft helaas zo'n rug waarmee je erg makkelijk in de stoelzit glijdt..
Een ander zadel is geen optie omdat het niet mijn eigen pony is.
Dus iemand tips??
Daaaagg

Anoniem

Re: Tips tegen een stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:24

Heb je een foto misschien? Het kan zijn dat je beugels te kort zitten, dat je te ver op de lepel gaat zitten, dat je je rug kromtrekt...

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 11:16

Afbeelding
Afbeelding
ik hoop dat je het een beetje ziet..

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 11:17

mijn beugels zijn nu wel een gaatje langer als dit , ze lijken hier erg kort maar dit zijn ze niet.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:43

Altijd lastig vanaf een pc natuurlijk en je instructrice is denk ik ook de aangewezen persoon om je hierbij te helpen :)
Maar om toch eens iets te zeggen. Zorg dat je met je beide zitbenen goed in het midden van het zadel zit en je gewicht gelijkmatig verdeeld over je beide zitbeenderen. De stand van je bekken is het uigangspunt. Dan je benen vanuit je heupen (!) meer naar achteren (laten) leggen, zodat je liezen zich openen.
Waarbij bovendijbeen en knie rustig aangesloten aan het zadel liggen.
Je oor, schouder, heup en enkels zouden op een lijn moeten liggen.
Een kwestie van de bouwblokken goed stapelen vanuit het centrum.

Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan.
Succes

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 11:49

jetm schreef:
Altijd lastig vanaf een pc natuurlijk en je instructrice is denk ik ook de aangewezen persoon om je hierbij te helpen :)

klopt inderdaad we zijn er ook mee bezig :j , maar extra tips zijn altijd handig right?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:14

Zo te zien heb je in verhouding vrij lange bovenbenen, waardoor je makkelijk in een stoelzit komt te zitten als je je benen niet goed lang maakt. Dat lang maken doe je niet door je hakken uit te drukken, maar door je bovenbeen naar beneden te strekken. Ik ga mee met de tips van jetm. :j Wil je meer lezen, bekijk dan eens dit artikel over stoelzit op mijn weblog, met nuttige plaatjes: http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... -stoelzit/

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:16

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:16

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:16

jetm & imre , erg bedankt ga ik mee aan de slag!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:18

Een ander zadel is geen optie dat is probleem 1 denk ik. Het zadel lijkt wat klein voor je.

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:20

friesam schreef:
Een ander zadel is geen optie dat is probleem 1 denk ik. Het zadel lijkt wat klein voor je.

kwa zitvlak bedoel je? want als je dat bedoelt lijkt het maar zo op de foto, dit is in het echt niet het geval :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:20

lalalauraaax schreef:
friesam schreef:

kwa zitvlak bedoel je? want als je dat bedoelt lijkt het maar zo op de foto, dit is in het echt niet het geval :)

Dat lijkt inderdaad op de foto alsof je achterop de lepel zit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:26

Tips:

Zonder beugels rijden
Zonder zadel rijden (liefst met barebackpad)

Dat doen wij met manegeruiters die stoelzit ontwikkelen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:29

Ook zonder beugels en zonder zadel kan je je bovenbenen optrekken en in een stoelzit gaan zitten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:32

Imre schreef:
Ook zonder beugels en zonder zadel kan je je bovenbenen optrekken en in een stoelzit gaan zitten.

Klopt maar in onze lessen gebruiken we dit om het been zo lang mogelijk en ontspannen mogelijk te laten hangen. Het is niet de oplossing maar kan werken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:17

Ha, mijn excuses, had het niet goed gelezen.
Maar, zonder goed zadel ga je echt onnoemelijk veel moeite moeten doen voor een goede zit. Een passend zadel zet je meteen in de goede zit, zonder dat je er moeite voor moet doen.

Roxyloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:37

Niet meer op een stoel gaan zitten :+

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:01

Hallo,

Stoelzit kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer het zadel te smal is voor het paard bij de voorboom, dan hangt het zadel achterover. Dit zet de ruiter/amazone soms in stoelzit. Een andere reden is dat de stijgbeugels te ver naar voren hangen voor de betreffende ruiter/amazone. Dit kun je zelf testen: Ga gewoon in je zadel zitten en laat de voeten UIT de beugels. Maak je benen lang, kijk dan of de beugels bij de voeten hangen of dat ze er voor hangen. In het laatste geval is dus de stijgbeugel ophanging niet correct voor de betreffende ruiter/amazone. De stijgbeugelriemen moeten loodrecht naar beneden hangen.

Succes.

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:45

Roxyloverr schreef:
Niet meer op een stoel gaan zitten :+

hahaha voor die optie ben ik te lui :Y)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:10

Hierboven staan al wat goeie tips.
Nog wat aanvullingen: je hebt je bekken wat te ver naar achteren gekanteld en hangt iets naar achteren met je bovenlijf. Beugels toch nog 1 gaatje langer doen, bekken iets naar voren 'openen' (denk: onderrug wat holler laten worden zonder te verkrampen, navel iets naar beneden laten wijzen) en dan je heupen zodanig ontspannen dat je je been vanuit je heup wat verder terug kan leggen.
Actiever rechtop gaan zitten en ook enkele cm's verder naar voren met je bovenlichaam, jezelf iets meer oprichten vanuit je hogere buikspieren (onder je BH-bandje) en daarbij laag blijven ademen, via je onderbuik. Dit kun je overigens allemaal prima oefenen op een stoel of zitbal.
Te paard: let erop dat je de bewegingen van je paard via je onderrug (stuitje/SI-gewricht) laat doorvloeien zodat je bekken vrij kan meebewegen en je bovenlichaam stabiel blijft.
Schouders niet naar achteren duwen, maar recht naar beneden laten hangen.
Veel in de spiegel kijken om te controleren of je nog goed zit, blijven ontspannen en jezelf blijven aansturen/corrigeren. In het begin voelt de nieuwe manier van zitten oncomfortabel, maar je lichaam moet eraan wennen.
Regelmatig jezelf even laten filmen en dat terugkijken kan ook goed helpen, dan kun je controleren of je gevoel van goed zitten strookt met het werkelijke beeld.
Succes, het is de moeite waard om hier aan te gaan werken want je zult absoluut fijner en gemakkelijker op je paard gaan zitten!

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:21

askja, hele duidelijke uitleg, dankjewel ga ik zeker iets mee doen! (:

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:28

Ik sluit me aan bij de antwoorden hierboven, wat ook kan helpen, is misschien eens zitles nemen? Gewoon van je instructie en dan vooral proberen en focussen op de zit. Ik had het eerst ook, als je instructrice blijft hameren en hameren en hameren, dat gebeurde ook bij mij, eerst vet veel commentaar en een 5 op houding en zit, nu een 7 met als commentaar zit mooi recht en stil. :) veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:34

Als je paard onder je vandaan wordt gehaald moet je op je voeten landen. Dus als je benen te ver naar voren liggen (stoelhouding) dan zou je op je kont vallen. En te ver naar achteren dus naar voren. Is wel een handig ezelsbruggetje. Elke keer even bij stilstaan of je op je voeten terecht komt (in evenwicht) als je paard onder je vandaan wordt gehaald :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:36

Oh en niet op je kont zitten maar op je 'kruis' :)