Paarden die alleen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Paarden die alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:12

Het valt me steeds meer op dat als mensen zeggen dat hun paard alleen staat, om wat voor reden dan ook, dat steeds meer bokkers fel reageren en je al snel afkatten en afkraken.

Veel bokkers weten de hele situatie niet eens etc. Maar door een zinnetje gaat er om de een of andere reden een knop om. :')

Mijn paard staat alleen. Voorheen met een haf en een kwpn'er en belg gestaan. Maar pensionstalling hield op en toen is die naar huis gekomen. Heeft daarvoor aantal maanden thuis gestaan, alleen en dat ging goed. Nu staat hij wederom, dik een jaar, alleen en het gaat goed. Nog niks meegemaakt en ik denk zelfs dat het hem geen ene hol uitmaakt of hij nou alleen staat of met 2 of drie paarden erbij.

Wel tript hij als hij op een pensionstalling staat met honderden paarden, dan trekt hij het echt niet en gaat hij zand of grond eten. :')

Maar wat vinden jullie hier nu van?
Ik snap dat paarden kudde dieren zijn en dat het beter is om ze met een maatje te houden. Maar dan nog, zijn er veel te veel mensen die zo fel reageren en je gelijk afkatten. Je kan ook vragen waarom en wat er aan de hand is.

Ik heb namelijk nog geen mogelijkheid om een paard erbij te doen, en mijn ouders gezien willen ze dat ook niet.

Mungbean

Re: Paarden die alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:15

Wees maar blij dat in NL de regelgeving zo langzaam is.
In Zweden en Zwitserland is het al verboden, misschien al in meer landen?
Ik snap inderdaad niet waarom iemand een dier (niet alleen paarden) alleen zet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:16

Ik snap niet hoe je kunt slapen als je paard zo'n basisbehoefte ontziet :n .
Dus nee ik heb daar geen begrip voor.
Je kunt ook voor je paard kiezen en er een shetbij nemen ipv een rijpaard. Shetjes kun je gratis ophalen, kosten bijna geen ruimte.
Als je paard geen basisbehoefte kunt bieden moet je er maar geen nemen, de situatie waarom maakt mij geen bal uit, en voor je paard al helemaal niet.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:17

Mijn merrie heeft ook een tijdje alleen gestaan. De ene week stierf mijn hengst, de andere week werd mijn ruin opgehaald voor de slacht. Mijn merrie stond geheel onverwacht alleen. Ik vond dat ze er erg goed op reageerde. Ze bleef lekker vrolijk en werd niet baldadig. Het zal ongetwijfeld gezelliger zijn en fijner wanneer er een tweede bij komt, maar sinds een half haar staat er weer een bij (heeft drie maanden alleen gestaan) en is ze net zo kattig tegen de hengst die er nu staat. Dat lijkt me nog een beetje territoriumverdediging, maar ik denk dat het vooral ligt aan welk paard alleen staat. Die van mij vindt het wel prima.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:17

Ik ben ook van mening dat paarden niet alleen horen te staan. Simpel ook om de reden dat het kudde dieren zijn die het contact met elkaar nodig hebben. ik vind dat je een paard sociaal isoleert wanneer je deze alleen ergens neer zet. Alleen menselijke aandacht is naar mijn mening niet genoeg. Wanneer ik naar stal fiets kom ik altijd langs een paardje wat altijd alleen staat, ik vind het zo sneu om te zien. want ik denk dan, wat doet dit paard de hele dag? Mijn paard is ook niet super sociaal, maar is altijd blij als haar vriendjes terug komen van weg geweest en ze zijn regelmatig even aan het kroelen, lopen samen als groep door de wei, je ziet gewoon dat ze dit nodig hebben. Mijn mening is dus dat een paard alleen laten staan heel sneu en egoistisch is. Dus ik ben ook iemand die dan meteen begint te katten :+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:18

Een paard alleen vind ik zielig.
Ik heb toen mijn haflinger drachtig was haar ook een poos alleen gehad.
Maar ben blij dat er nu 2 in de wei staan.
Wat kan hij/zij nu spelen als ze alleen staan.
Ik zit hier met plezier in de wei hoe gek ze samen doen, en dat kan niet als ze alleen staan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:19

Sizzle schreef:

Die van mij staat alleen :') , gewoonweg omdat de situatie dit nog niet heeft toegelaten. Met hevige onderhandelingen met mijn ouders hoop ik hier verandering in te brengen. Het liefste een rijpaard erbij want mijne is al niet de jongste meer. :j

Nederland is wel sloom met dit soort dingen ja. Als die regel er was, dan stond mijne niet meer alleen en had die gewoon al een paardje erbij. haha. Laten we het gooien op het Nederlandse systeem hier zo. Nederland is op sommige gebieden niet echt slim bezig. :')

@Vrouwke, mee eens. Maar die van mij speelt ook niet met een jolly bal :') Is ook niet zo actief met andere paarden al helemaal niet. Wel wilt hij de baas zijn, en zodra de rangorde is bepaalt staat die negen van de tien keer ergens rustig alleen te grazen. Maar ik ben wel van mening, 2 is beter dan 1.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 09-05-14 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:19

Tja sorry maar een paard hoort gewoon niet alleen te staan,dat zit totaal niet in zijn aard..Waarom gaat je paard zand eten als hij op een grote stal staat?Zie het verband niet helemaal?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:20

Heimdallr schreef:
Sizzle schreef:

Die van mij staat alleen :') , gewoonweg omdat de situatie dit nog niet heeft toegelaten. Met hevige onderhandelingen met mijn ouders hoop ik hier verandering in te brengen. Het liefste een rijpaard erbij want mijne is al niet de jongste meer. :j

Nederland is wel sloom met dit soort dingen ja. Als die regel er was, dan stond mijne niet meer alleen en had die gewoon al een paardje erbij. haha. Laten we het gooien op het Nederlandse systeem hier zo. Nederland is op sommige gebieden niet echt slim bezig. :')

Lekker makkelijk om het af te schuiven. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen daden.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:20

Mijn paard staat ook alleen... een draadje tussen de pony van mijn schoonzusje, omdat mijn ze dat per se wil. en hij staat alleen op stal snachts. omdat zij de pony niet op stal wil hebben en ik wel in de winter omdat we geen schuilstal hebben (alles is van onze schoonouders) Hij staat dus overdag gelukkig niet echt alleen en snachs alleen gaat prima.
Als hij echt in zijn uppie zou zijn zou ik zeker een paardje erbij doen maar hij is zo wel gelukkig.

Als je geen mogelijkheid hebt voor een ander paard erbij dan is het ook niet anders. en vind ik ook niet dat anderen mogen oordelen want niemand kan in je pottemonee kijken.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:21

Oh god, dat zinnetje was maar een grapje joh. En bedankt he.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:21

Heimdallr schreef:
Sizzle schreef:

Die snap ik niet helemaal. Je zou alleen een tweede paard aanschaffen als het moest van de wet? Niet puur uit zorg voor je paard en eigen morelen? Ik vind het een plicht als eigenaar om hiervoor te zorgen en de wet staat hier los van. Als je paard thuis niet met een tweede kan staan, zoek dan een pension stal of andere plek waar het kan of koop een shetlander.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:23

ArmaWhis schreef:
Mijn paard staat ook alleen... een draadje tussen de pony van mijn schoonzusje, omdat mijn ze dat per se wil. en hij staat alleen op stal snachts. omdat zij de pony niet op stal wil hebben en ik wel in de winter omdat we geen schuilstal hebben (alles is van onze schoonouders) Hij staat dus overdag gelukkig niet echt alleen en snachs alleen gaat prima.
Als hij echt in zijn uppie zou zijn zou ik zeker een paardje erbij doen maar hij is zo wel gelukkig.

Als je geen mogelijkheid hebt voor een ander paard erbij dan is het ook niet anders. en vind ik ook niet dat anderen mogen oordelen want niemand kan in je pottemonee kijken.

Ik vind als er een draadje tussen staat dat ze in ieder geval nog wat contact met elkaar kunnen hebben. Maar dan nog ben ik van mening dat als je geen mogelijkheid hebt voor een maatje, je geen paard zou moeten hebben. Het is een basis behoefte. Zou je een paard houden terwijl je geen geld hebt voor eten, gewoon omdat het niet anders kan?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:23

Moos99, nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel hiermee, dat als die wet er was mijn paard niet alleen zou staan no matter de omstandigheden. Momenteel hebben wij geen plek voor 2 paarden, we hebben namelijk maar 1 stal. Snap je?

Dus, ik moet verhuizen met een groter stuk land om twee paarden te kopen? En meer geld uit gaan geven etc. Gaat niet hea.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:23

Ik vind het wat overdreven om het helemaal te verbieden. Soms is het voor een paard even beter om alleen te staan, wegens ziekte op iets dergelijks. Ik weet niet precies hoe de regel geschreven is, misschien mag het dan wel?

Wel vind ik dat je een paard niet alleen moet zetten. Jij kunt als mens niet zeggen hoe het voor een paard is om alleen te staan. De een zal het beslist erger vinden dan de ander. Ze kunnen naar mijn mening best even alleen staan, maar ik zou dit hoe dan ook beperken tot een minimum.

Ik ben het wel met je eens dat mensen nogal in de herhaling vallen. Als er al 3 keer gezegd wordt dat een paard niet alleen hoort te staan wordt het de volgende dag gerust nog eens herhaalt. Buiten het zeuren om, zoals jij het noemt, maakt die het topic al snel onoverzichtelijk.

Als zeuren zou ik het echter niet op willen pakken. De mensen hier hebben waarschijnlijk gewoon het beste met je voor. En soms is dat nou net wat je niet wilt horen, maar dat houdt niet in dat het niet gezegd mag worden..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:24

Zou je voor het welzijn van je paard niet eens met je ouders kunnen overleggen? Gooi het op de gezondheid en de sociale omgeving van je paard.
Het heeft bij mij drie maanden geduurd voordat ik het juiste etterbakje gevonden had, maar hoe koppig ze ook doet, het blijkt goed te zijn...

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:25

Mijn eerste paard heb ik ook ruim een jaar alleen gehad. Bij huis, ik besteedde dagelijks meerdere uren aan hem, dus veel aandacht. Ging allemaal prima. Paard was in mijn ogen happy. Echter door een nieuwe relatie is er een paard bijgekomen (en later nog een paar) en ik zag dat hij daar echt blijer van werd. Dus ook al leek het ok, toch zou ik geen paard meer alleen willen laten staan. Een maatje doet ze echt goed.

Denk wel dat het ene paard makkelijker alleen kan zijn dan de ander. En ook dat er paarden zijn die schijnbaar geen ander dulden, maar dagelijks een paar uur contact met soortgenoten (al dan niet met een draadje ertussen) is in mij ogen onontbeerlijk.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 09-05-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:25

Heimdallr schreef:
Ik snap dat paarden kudde dieren zijn en dat het beter is om ze met een maatje te houden. Maar dan nog, zijn er veel te veel mensen die zo fel reageren en je gelijk afkatten. Je kan ook vragen waarom en wat er aan de hand is.

Dit topic is geopend nav mijn opmerking in je stallentopic, aan de venijnige pb te zien die je me gestuurd hebt. Wat me geen hol kan schelen, want ik blijf erbij: een paard hoort niet alleen. Dieren hebben behoeften en daar voldoe je niet aan. Slecht. De reden van het alleen staan kan me ook niets schelen, geen reden is goed genoeg om je paard niet paardwaardig te houden.

Met je laatste bericht schuif je het op de Nederlandse wetgeving. Zwak. Je moet jezelf de schuld geven, JIJ houdt je paard alleen, terwijl je je er schijnbaar wel van bewust bent dat dat tegen de natuur van een paard indruist. Dat Nederland daar nog geen boetes voor geeft, veranderd dat feit niet.

Ik vind het een vorm van mishandeling, niet minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:26

ArmaWhis schreef:

De meeste eigenaren hebben maar 1 paard, maar kiezen ervoor deze op een stal te zetten waar meerdere paarden staan.

Ik heb 2 paarden, juist omdat ik ze niet alleen wil hebben staan.
Vroeger had ik er 1 maar die stond bij iemand anders tussen de paarden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:26

Heimdallr schreef:
Moos99, nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel hiermee, dat als die wet er was mijn paard niet alleen zou staan no matter de omstandigheden. Momenteel hebben wij geen plek voor 2 paarden, we hebben namelijk maar 1 stal. Snap je?

Dus, ik moet verhuizen met een groter stuk land om twee paarden te kopen? En meer geld uit gaan geven etc. Gaat niet hea.

En als die wet er wel was, zou je ineens wel plek hebben voor 2 paarden? Of zou je wel ineens meer geld uit kunnen geven voor een groter stuk land? Dit zou niet door de wet moeten kunnen maar door jou eigen liefde voor je paard. Als je niet kan zorgen voor de basis behoefte van je paard, hoor je duidelijk geen paard te hebben.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:27

Heimdallr schreef:

Als je niet aan de behoeftes aan paard kan voldoen moet je gewoon niet aan een paard beginnen. Te weinig ruimte voor een shet kan niet als je toch een heel rijpaard hebt staan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:27

JoopC schreef:
Zou je voor het welzijn van je paard niet eens met je ouders kunnen overleggen? Gooi het op de gezondheid en de sociale omgeving van je paard.
Het heeft bij mij drie maanden geduurd voordat ik het juiste etterbakje gevonden had, maar hoe koppig ze ook doet, het blijkt goed te zijn...

Ben ik mee bezig. Alleen het gaat niet zo makkelijk :')
Ik heb hiervoor ook een ander topic gemaakt. Krijg ik hele goede tips.

Maar argumenten zoals: "Ik betaal het terug, ik heb binnen enkele maanden het geld. Ik werk toch fulltime dalijk." Maar alsnog zegt mijn mama stug: "Nee" :')

ArmaWhis: Mee eens.

Brainless: Ja kan, maar als je zelf land en mogelijkheid hebt om een paard te houden is dat toch goedkoper. Overigens zijn de stallingskosten hier gerust 300 of 400 euro.

Moos99: Nee maar het zou makkelijker zijn. We bouwen nu een schuur, en ik heb aangekaart om twee stallen te bouwen. Just in case, snap je. Maar nee dat kan nog niet. Snap niet waarom. Maar dan zou alles veel makkelijker zijn.

Maar bij deze, als mensen nog geïnteresseerd zijn in een draverruin van 17 jaar, circa 1.60 hoog. Western gereden en altijd zonder bit. Stuur mij een pb. Ik mag namelijk geen paard houden want ik kan er overduidelijk niet voor zorgen volgens sommigen. :')
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 09-05-14 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:27

Heimdallr schreef:

Ik heb dat wel gedaan.

Mijn paarden stonden bij mijn opa en schoonouders, en omdat deze plekken op korte termijn zouden wegvallen hebben we besloten te verhuizen en de paarden aan huis te zetten.
Dit was (voor ons) goedkoper dan ze ergens anders op pension te zetten.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:28

Heimdallr schreef:
, we hebben namelijk maar 1 stal. Snap je?

Voor een mini of shetje is heel simpel een basic schuilhokje te maken. Dat hoeft niet veel plek te kosten. Bovendien is een maatje in een klein weitje belangrijker dan helemaal alleen op een megawei....
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 09-05-14 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:28

Ik zal het wel niet bij het juiste eind hebben maar een van mijn paarden vind het verschrikkelijk om met andere paarden te staan. We hebben verschillende partners voor haar gehad maar bij alle paarden werd ze lusteloos en kreeg een doffe vacht, gemeen tegenover de anderen of juist onredelijk bang. Nu hebben we haar even alleen staan en ze is zeer goed bijgetrokken, alsof ze de rust nodig had. Naast haar wei staan schapen en soms een ezel maar ze is nooit in die hoek te vinden. Ons andere paard geniet van de company van anderen en die staat dan ook op wei bij een pensionstal waar ze zich heerlijk in een kudde kan vertoeven. Mochten we het idee krijgen dat het eerder besproken paard zich alleen voelt komt er zeker weer een nieuw maatje bij, om dan te proberen of deze wel een succes zal worden.