Gedrag wordt anders als paard in stal blijft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gedrag wordt anders als paard in stal blijft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:15

Hallo,

Ik heb sinds een half jaar een fries.
Ik begin mijn paard steeds beter te leren kennen.
Het rijden in het begin ging niet zo goed, er kwamen steeds pech situatie's.
Eerst werdt ze ziek, ik heb haar toen 2 weken op rust gezet, langzaam weer op gebouwd.
Daarna het rijden weer opgepakt, lessen genomen, ging nog erg moeizaam, tandarts erbij, bleek ze een splinter in d'r gebit te hebben. Weer 1,5 week op rust.
Daarna konden we weer 1 week rijden, toen ze een pees blesure kreeg.
1,5 maand heeft ze op rust gestaan, koelen en wat wandelen.
Ze kwam niet veel op de wei, en als we wel konden rijden ging dit amper.
Nu is ze weer helemaal op de been en is ze erg happy en gezond, en we zijn weer goed bezig.
Ze gaat al ongeveer 3 weken weer vrolijk naar buiten elke dag. We bouwen het wel langzaam op, volgende week mogen ze 5u per dag in de wei.
Ik merk dat ze hier door heel erg veranderd. Ook door dat ze zoveel rust heeft gehad is erg veranderd.
Het rijden gaat echt super!
Maar gisteren ging het wat anders, ze werdt erg sterk en was alleen maar bezig met de andere paarden in de bak, erg druk in haar hoofd.
Maar nu is ze ere gisteren woensdag, maar 1,5 uur in de wei geweest en gisteren niet. Ja even in de paddock. Vanwege het weer.
Ze staat in een grote schuur met stuk of 20 stallen.
Maar voor haar zijn geen stallen, en de 3 stallen naast haar staan leeg overdag, die paarden gingen naar buiten.
Kan het hier mee te maken hebben dat haar gedrag anders wordt?
Merken jullie dit ook? Kan dit zeg maar met elkaar te maken hebben?

maj0

Re: Gedrag wordt anders als paard in stal blijft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:19

Als jij een dag in een hokje van 2 bij 2 word gezet ga jeje ook anders gedragen dan wanneer je lekker de ruimte hebt toch ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:20

Ja dat kan haar gedrag zeer goed verklaren... ze heeft bijna niet buiten gelopen en daarnaast gingen haar vriendjes wel naar buiten... Paarden zijn dieren die veel beweging nodig hebben en in kuddeverband leven en daarnaast had je paard een mooi ritme met 5 uur naar buiten en dat is doorbroken en daar worden eigenlijk alle paarden drukker en afgeleid van.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:21

Oplossing is simpel.. Meer buiten gooien.. :j

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:22

Ja het gedrag kan zeker anders worden als paarden (te) lang op stal staan (dan ze gewend zijn).
Ze worden dan ook druk in hun hoofd.
Je kunt beter proberen te zorgen dat ze gewoon lekker elke dag een goed lange tijd naar buiten kan, dan zal ditmprobleem zich ook niet voor doen.
En als het dan toch zo is dat ze binnen blijft laat haar dan even uitrazen in de bak oid voordat je gaat rijden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:30

snap het sowieso niet, de rest kon wel naar buiten maar jouw paard niet vanwege het weer? Is ze van suiker dan?

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:32

Vanwege het weer ? Een paard is niet bang voor water hoor haha

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:01

Dat kan zeker!! Ik merk het zelf ook bij mijn eigen paard. Nu ze weer buiten staat, kijkt ze ook gelijk een stuk rustiger uit haar ogen en met rijden gedraagt ze zich ook niet meer zo raar.

edit: met raar gedragen bedoel ik gevoelig zijn naar andere paarden.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:11

op stal kunnen paarden hun energie niet kwijt, waardoor die energie zich op gaat stapelen. Als het paard dan op een gegeven moment wel naar buiten mag, komt al die energie er uit, waardoor ze drukker wordt.

Sammiemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:15

heb er niet zo veel verstand van, maar zoals gezegd: in een stal kan een paard zijn energie niet kwijt en dat gaat opkroppen, en komt er vervolgens uit tijdens het rijden.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:25

precies :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:30

DreamBig1 schreef:
heb er niet zo veel verstand van, maar zoals gezegd: in een stal kan een paard zijn energie niet kwijt en dat gaat opkroppen, en komt er vervolgens uit tijdens het rijden.

mee eens :j

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:12

Ik zou der meer naar buiten gooien en je ook erbij neerleggen dat merries nogal neerslachtig kunnen zijn. ;)

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:21

Ik zou haar lekker veel naar buiten laten, zo min mogelijk binnen. Zeker als haar vriendjes allemaal buiten staan. Een paard houd er niet van om alleen te staan en op stal kunnen ze zoals al gezegd is de energie niet kwijt.