Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). anyw1 schreef:Goed topic Danique!
Ik ben het met je eens, veel ruiters doen maar wat en er wordt inderdaad veel gefocust op spieren en minder op pezen, hart en motor bijvoorbeeld.
Bij de endurance zijn ze vaak juist weer meer bezig met uithoudingsvermogen en duurtraining en minder (soms te weinig) met een goede loopscholing (dressuurmatige training).
Voor mezelf ben ik blij dat ik de kennis van de dressuur, anatomie en biomechanica kan combineren met trainingskennis op het vlak van endurance.
Ik heb laatst een clinic van Tonkie Collee (inspanningsfysiologe en kl 4 endurance) gevolgd, een aanrader voor iedere ruiter/trainer.
Daar leer je veel over hoe een paardenlichaam werkt, hoe je spieren/uithoudingsvermogen/pezen/hart etc kunt benaderen/trainen en inderdaad over aerobe/anaerobe verbranding.
Wat ik heel interessant vond was dat zij bijvoorbeeld vertelde dat een atleet (op de atletiekbaan) maar maximaal 2 keer per week op de baan traint, omdat er anders enkelblessures ontstaan vanwege de bocht in de baan en dus scheve belasting op de enkels.
Het verbaasde haar dat er niet meer paarden waren met peesblessures, aangezien de hoek van de bak ten opzichte van een paardenlijf toch ook vele malen kleiner is dan de hoek van een atletiekbaan ten opzichte van een mensenbeen.
En ook ik heb nog een hoop te leren over dit stuk, daar zou je eigenlijk nog een aantal opleiding aan toe moeten voegen zoals fysiotherapie, academische rijkunst zoals een nuno olievera bedoelde en de clinics van Esther groen en Tonkie Collee zijn ook zo waardevol!
Ik kan niet heel veel bijdragen, ik voel mij nog altijd een beginner
). Dat dressuren is echt nodig om haar goed en soepel oud te laten worden. En inmiddels vind ze het helemaal geen echte straf meer om in de bak aan het werk te gaan, nu doe ik het beter (ik leer altijd nog) en zijn we veel beter een team. Ze doet sitnkend haar best voor mij, als ik maar op de juiste manier bezig ga
Tegenwoordig is het helemaal "in" om je paard naar de fysio en osteopaat te brenegn, maar de grootste fout zie ik nog in de ruiters zelf, zo scheef als een hoepel willen zij hun paard gaan trainen en rechtrichten.
Heb dit onderwerp dus voorzichtig in de groep gegooid bij een paar stalgenoten en ik werd nog net niet voor gek verklaard. Ze zeiden dat ik gewoon teveel aan hardlopen doe en ze beweerden dat er zelfs mensen zijn die een warming up helemaal niet een warming up nodig heeft. Dit word beweerd omdat een paard een vluchtdier is en ook uit het niets weg zou moeten kunnen rennen.. Zelf vind ik dit echt kolder, het voorbeeld dat zij noemen is meer een kwestie tussen leven en dood voor een paard en een training niet. Verder is een paard niet verheven ten opzichte van andere zoogdieren.
Danique_G schreef:. Dit word beweerd omdat een paard een vluchtdier is en ook uit het niets weg zou moeten kunnen rennen.. Zelf vind ik dit echt kolder, het voorbeeld dat zij noemen is meer een kwestie tussen leven en dood voor een paard en een training niet. Verder is een paard niet verheven ten opzichte van andere zoogdieren.
.
Geef je dus helemaal gelijk, opbouw en afbouw is nodig 
Danique_G schreef:Mee eens, Angela. Maar moet wel zeggen dat buitenrijden een positieve bijdrage kan leveren! Lange rechte stukken zijn een uitstekende manier om de galop te verbeteren. Evenals over heuvels rijden. In het bos kun je ook oefeningen doen.
.
Gypsy schreef:Zelf verbaas ik me vaak ook over hoe slecht er naar het paard geluisterd wordt. Een paard dat aangeeft moeite te hebben met een bepaalde oefening, na de dag ervoor hard getraind te hebben, krijgt eerder een por in z'n ribben dan dat de ruiter bedenkt dat het dier misschien spierpijn heeft. Ik waardeer die input van mijn paard juist! Goed topic dit.
Citaat:en zo hoort het ook, vind ik, Annebe. Zelf moet je ook in vorm zijn om je paard te kunnen begeleiden. Wat bedoel je trouwens met anaerobe en aerobe training in dit verband? Qua verzuring van een spier en tot welke grens je kunt gaan?
Citaat:Buitenrijden is zeker een goede en fijne training voor het paard. Bovendien is het ook helemaal niet nodig om in een bak te rijden, dressuur kan ook prima buiten

Maar als ik na de training haar voorbenen stretch bijvoorbeeld, dan stretch ik zelf gelijk mee.martine0503 schreef:Ikzelf probeer aan zoveel mogelijk aspecten te denken. Zeker een warming up en cooling down. Het uitstappen om op adem te komen doe ik eigenlijk het liefst op het harde. Gelukkig blijft het nu langer licht en kun je dus makkelijker even een stuk buiten uistappen. Dit voor de pezen. Ik doe ik bij een bosrit ook de benodigde losmaakoefeningen zonder dat het echt dressuren in het bos wordt.
annebe schreef:Hebben jullie doelen die je wilt neerzetten of veranderen?
Danique_G schreef:anyw, wat jij zegt over rust kan ik mij in vinden. Meestal train ik daarom ook in blokken. De ene keer meer buiging pakken en de andere keer puur de lange stukken in de springtuin of een training met balkjes oid. Ik zet mijn paard ook nooit meer dan twee keer achter elkaar aan het werk. Die spieren hebben gewoon een dag rust nodig. Soms gooi ik er wel eens een weekje rust tussendoor en sommige weken zijn wat zwaarder dan de andere. Variatie, supercompensatie en grenzen opzoeken zijn naar mijn idee een aantal sleutelwoorden die elke training zou moeten bevatten.