Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lrtj_ schreef:En het Skala is?
die term heb ik werkelijk nog nooit voorbij horen komen.
Caatje87 schreef:Wel lastig gezien het hele jureersysteem er op gebaseerd is en dus ook de manier waarop wij dressuur rijden in Nederland.
Molfre schreef:Caatje87 schreef:Wel lastig gezien het hele jureersysteem er op gebaseerd is en dus ook de manier waarop wij dressuur rijden in Nederland.
Ik weet niet of ik nu precies zeg wat jij ook bedoelde maar:
Als je een wedstrijdruiter bent en je traint je paard mbv. het Skala of dmv. de Hollandse School, je doel is hetzelfde, dus voor het jureren maakt het niks uit of je je paard nou op de ene of de andere manier rijdt, als het plaatje maar het zelfde is.
vur schreef:Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.
Simpelman schreef:vur schreef:Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.
Zo rijdt je een paard voor de kar, op zijn boers...., simpel, voor simpele mensen.
maar het doel vd dressuur is natuurlijk zo min mogelijk doen. Kelly_ann schreef:In het artikel zat wat mij betreft genoeg nuancering, ze pleitte juist voor niet strak vasthouden aan voorgeschreven regeltjes. Maar je paard aanvoelen en je training daarop aanpassen. het hele skala komt vanzelf hierin terug als je goed traint.
. Maar goed, het skala afschaffen is natuurlijk nergens voor nodig. vur schreef:Het skala afschaffen? Zullen wij Anky eens afschaffen? Wat een onzin zeg. Leven en laten leven. Wie denkt zij wel dat ze is (misschien wel drie gouden OS-medailles, maar welk recht geeft het haar om te pleiten voor afschaffen). Nee, haar manier, daar wordt je blij van. Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.
Daarbij heeft zij ook wel redenaties die mij wel aanspreken hoor, maar dit slaat werkelijk nergens op.
Ashley5760 schreef:Simpelman schreef:Zo rijdt je een paard voor de kar, op zijn boers...., simpel, voor simpele mensen.
En de nieuwe tendens in de dressuursport.
Geen been en hand tegelijk omdat je voor je paard dan "gas" en "remt" tegelijk.
Bij een cursus kregen we het voorbeeld met achterwaarts, je hebt druk op je teugel (betekenis ho/terug) maar legt je been naar achter en geeft druk (wat gas/vooruit betekend). Voor een paard een dubbele hulp, en zou wat daar gezegd werd alleen op de (meer dan halthouden teugeldruk) achterwaards moeten gaan.