The Path of the Horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

The Path of the Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:01

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:03

Ik heb deze bekeken en vond hem erg mooi!Het verandert je kijk op paarden..

Sterre98

Re: The Path of the Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:05

Ik had hem ook al gezien. Ik vind hem erg mooi en heel erg gaaf! En je kijk veranderd er inderdaad op :).
Ik heb genoten van de docu :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:24

Een van de mooiste docu's die ik ooit heb gezien. Goed dat je hem plaatst. Dat maar vele mensen hier aandachtig naar willen kijken want helaas zie ik nog bijna dagelijks 'that pain that echo's over and over'.... Maar weinig paardeneigenaren die dat daadwerkelijk zien, helaas. (Daadwerkelijk toegevoegd in deze zin omdat uiteraard iedereen van zichzelf vindt dat hij/zij goed naar zijn paard kijkt... Maar is dat wel echt zo? ;-) )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:26

Kyno schreef:
Een van de mooiste docu's die ik ooit heb gezien. Goed dat je hem plaatst. Dat maar vele mensen hier aandachtig naar willen kijken want helaas zie ik nog bijna dagelijks 'that pain that echo's over and over'.... Maar weinig paardeneigenaren die dat daadwerkelijk zien, helaas. (Daadwerkelijk toegevoegd in deze zin omdat uiteraard iedereen van zichzelf vindt dat hij/zij goed naar zijn paard kijkt... Maar is dat wel echt zo? ;-) )

Jijzelf inbegrepen... :D

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:38

Kuggur schreef:
Kyno schreef:

Jijzelf inbegrepen... :D

Vandaar uiteraard de emoticon achter deze zin. Zoals alles is het leven is ook dit relatief.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:09

Tja......

Best een mooie film hoor, maar het is voor mij toch iets te zweverig en gekleurd neergezet. Beetje in de trant van de ex wedstrijdruiter die 'ineens' het licht heeft gezien. Daar wordt ik altijd een beetje sceptisch van, van mensen die 'ineens' het licht zien en dan alles gaan verfoeien wat ze eerst deden en dan ineens 'de leer' gaan verkondigen. De praktijk is namelijk dat wat je ook wil leren, dat dit altijd met vallen en opstaan gaat. En dat eerder opgedane ervaringen altijd waardevol zijn en dat je fouten maakt, maar ook dingen goed doet.

Ik vind het jammer dat de wedstrijdruiter weer in een kwaad daglicht wordt gesteld, en dannog met zulke tenenkrommende beelden erbij die hier in Nederland door wedstrijdruiters absoluut niet als acceptabel worden gezien. Dan kan ik mij niet voorstellen iig.. Ik denk namelijk dat wedstrijden rijden en fijn en plezierig met je paard omgaan heel goed hand in hand kunnen gaan. Daarmee zeg ik niet dat dat altijd het geval is, maar wel dat het goed KAN.

Nevzorov vind ik altijd een beetje discutabel. Een voorbeeld van iemand die zijn paarden hetzelfde kan laten doen (ook in vrijheid) en ook nog eens goed op wedstrijden presteert is bijvoorbeeld Tristan Tucker. Dichter bij huis, en meer 'down to earth'. Ik zie dus niet in waarom het een het ander uit zou moeten sluiten.

Die Rashid zegt aan het begin ook dat als je een goede verstandhouding met je paard hebt dat dit onder alle omstandigheden is. Dus dan kan dat toch ook op wedstrijden zijn? Voor mij zijn wedstrijden juist de ultieme toets daarvoor.

Het deel over de schade aan de rug vind ik ook wat gekleurd. De voorbeelden die erbij worden getoond zijn ook absoluut hele slechte, van ruiters die totaal niet in balans zitten en slecht passende zadels. Een goed passend zadel met boom is nog altijd het beste. En anders moet je er iid nooit meer op gaan zitten. Maar wat ze aanhalen in de film is dat ze er niet meer op gaan zitten om de schade van onkunde te laten herstellen. Als je van start gaat met een ruiter die in balans zit, niet te zwaar is voor een paard en een goed passend boomzadel, dan is er geen schade om te herstellen. Dat moet het uitgangspunt zijn om juist iets op te gaan bouwen. Ga bij ruiters kijken die heel fijn presteren in de sport en je zal daar echt geen paarden vinden met zware schade aan de rug. Een paard met echte schade aan de rug KAN nooit op lange termijn goed presteren op hoger niveau. Daarin vind ik de film misleidend.

Bovendien zijn osteo's en fysio's intussen bij wedstrijdruiters inmiddels wel zo ingeburgerd.... Niet dat daarmee altijd alles kan worden voorkomen, maar het geeft wel aan dat ruiters aandacht hebben voor de rug en daarmee het welzijn van hun paard. Ik als wedstrijdruiter doe er alles aan om te voorkomen dat mijn paard een rugprobleem krijgt. Dus dat irriteert het mij wel in zo'n film dat wedstrijdruiters worden afgeschilderd als monsters die hun paard als een stuk vlees zien die zij mogen misbruiken voor hun eigen plezier.

De voorbeelden van 'slechte' ruiters zijn wel tenenkrommend in de film. Maar dit zijn wsl geen West Europese ruiters, vermoedelijk Russisch. Als je in Nederland je paard zo afrost in de ring dan word je geschorst en/of krijg je een boete. Dat is hier echt niet acceptabel. De film haalt dus voorbeelden aan van wat hier niet geaccepteerde excessen zijn en presenteert ze alsof dit normaal zou zijn. En dat is het niet. Ook misleidend dus.

Verder werden er een hoop open deuren ingetrapt in de film. Het zal vooral mensen aanspreken die niet in staat zijn hun paard onder het zadel goed en fijn te trainen en zich dan maar gaan richten op andere dingen met je paard doen.(waar ik op zichzelf niets mis mee vindt, het is goed om je beperkingen te kennen). Maar de film wekt de indruk dat je jezelf op de borst mag kloppen en verheven bent boven wedstrijdgepeupel als je er maar naast blijft lopen. En dat vind ik dan weer een beetje jammer.

Prima als je die 'connectie' met je paard voelt als je een spaans muziekje opzet en er dan mee door de bak gaat huppelen. Kan best en is ook leuk. Maar er zijn ook mensen die die connectie voelen als ze er op zitten. Als ze een hindernis springen of een oefening rijden. Of als ze op het strand rijden. Dat kan ook en mag er ook zijn. Ter relativering. ;)

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:12

Ik volg even! ben zeker van plan hem te gaan kijken maar heb nu even geen tijd, moet me er goed op concentreren aangezien het engels is xd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:39

Ik vond het een hele mooie docu om te zien. Ik doe op het moment niks met paarden, maar sommige stukjes van de film gaven mij wel de sereniteit die ik ervaar als ik gewoon met een paard op de grond bezig ben. Vooral paarden die zich afsluiten.
In het 'nu' leven. Ontzettend waardevol voor mij, maar ook heel moeilijk. Ben net wel meteen met m'n hond aan de gang gegaan :D

@jasmijn: ik denk dat je de boodschap van het filmpje gemist hebt door de kritiek op wedstrijdruiters of ruiters in het algemeen. Samengevat heb ik er uit gehaald dat als je je paard vrijheid (dus ook tot meningsuiting), begrip en vertrouwen geeft je vele malen verder komt. En dat als je optimaal met en van je paard wilt genieten, je niet met prestatie en uitkomst bezig bent, maar samen in het 'nu' leeft en de toekomst als een cadeautje ziet. Dat wil in wedstrijdoptiek niet zeggen dat je niet kan trainen of op wedstrijd kan gaan, maar dat je dat doet omdat het leuk is om te trainen en leuk is samen ergens heen te gaan en daar iets te doen. Niet omdat je de 1e prijs wilt winnen en gefrustreerd raakt tijdens het trainen omdat het wijken maar niet netjes wilt lukken bijvoorbeeld.
(Het is uiteraard heel lastig om de boodschap zo beknopt op te schrijven, maar hoop het toch enigszins goed verwoord te hebben)

En er zijn vele, vele, vele topics waaruit blijkt dat men wel nog omgaat volgens de manier die hier afgekeurd wordt in het filmpje. Zo zijn er topics waar ik intens van kan genieten, niet omdat wat ze kunnen zo geweldig is, maar vooral om hoe geweldig ze samen zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:48

Dat is mooi omschreven :j Het in het nu leven is ook heel belangerijk om te kunnen als je met je dieren bezig bent..Dat probeer ik zelf ook,maar het is als mens zijnde vaak o zo moeilijk!

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:08

Indd, erg gaaf !

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:43

Wat heb je dat mooi verwoord Sassol! Ik denk dat dat meteen ook is wat mij zo aanspreekt in de film. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:58

Sassol schreef:
En dat als je optimaal met en van je paard wilt genieten, je niet met prestatie en uitkomst bezig bent, maar samen in het 'nu' leeft en de toekomst als een cadeautje ziet.

Nou zo genuanceerd zoals jij het omschrijft vat ik dat niet op uit de film. Daar krijgen wedstrijdruiters er toch flink van langs. Bovendien snap ik niet waarom het een het ander zou uitsluiten. Ik geniet optimaal van mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden). Waarom zou je niet met prestatie bezig mogen zijn? Ik ben elke dag bezig met prestatie; ervoor zorgen dat mijn paard zo goed mogelijk in zijn vel zit (dan presteert hij beter). Zo goed mogelijk trainen zodat we elkaar op het moment suprême goed aanvoelen en begrijpen en zelf doe ik er ook alles aan om een zo goed mogelijke ruiter voor mijn paard te zijn. Prestatie en willen winnen worden altijd als negatief gezien terwijl er echt niks mis is met een beetje resultaatgerichtheid en ambitie. Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van het paard. Hoe vaak lees je niet interviews van topruiters waarin ze vertellen over hun paard dat die net even dat tandje bijzette toen het er op aankwam in de wedstrijd? Ik denk dat er zat paarden zijn die echt graag samen met hun baas presteren. De kunst is een paard te kiezen wat past bij je doel en daar ook aanleg voor heeft. Het is net als bij mensen; die doen van nature ook graag waar ze goed in zijn. En tegenwoordig worden er hele goede sportpaarden gefokt met veel aanleg voor springen en dressuur en de juiste instelling. Die zouden zich volgens mij het apezuur vervelen bij een baasje die alleen maar op spaanse muziek een beetje met ze door de bak wil huppelen.

Sassol schreef:
Dat wil in wedstrijdoptiek niet zeggen dat je niet kan trainen of op wedstrijd kan gaan, maar dat je dat doet omdat het leuk is om te trainen en leuk is samen ergens heen te gaan en daar iets te doen. Niet omdat je de 1e prijs wilt winnen en gefrustreerd raakt tijdens het trainen omdat het wijken maar niet netjes wilt lukken bijvoorbeeld.

Wat is er mis met de eerste prijs willen winnen? Als ik naar een wedstrijd ga, dan ga ik voor die eerste prijs. Ik wil samen met mijn paard graag de beste zijn. En fijn rijden. En als het niet lukt kan ik soms teleurgesteld zijn (als ik eerlijk ben) of balen dat ik het niet beter heb gedaan. Maar dat zijn hele leerzame momenten; dan leer je omgaan met emoties ipv de confrontatie daarmee uit de weg te gaan. En mijn paard zie ik als mijn teammaatje, en als het niet lukt om wat voor reden dan ook, dan blijft hij evengoed gewoon mijn maatje. En als je wel eens die eerste prijs wint na een ontzettend fijne rit waarin je echt het gevoel hebt dat je een bent met je paard en dat alles waar je de laatste maanden zo hard voor hebt getraind met je paard lukt; voor mij is er niets mooiers dan dat. En als dat ook nog eens wordt bekroont met de eerste prijs en mooie punten en leuk commentaar; top!

Sassol schreef:
En er zijn vele, vele, vele topics waaruit blijkt dat men wel nog omgaat volgens de manier die hier afgekeurd wordt in het filmpje.

Maar dat heeft niets met wedstrijden an sich te maken, meer met dat mensen niet met hun emoties om kunnen gaan. Zelf niet in balans zijn. En die heb je ook onder niet-wedstrijdruiters, alleen zijn die een stuk minder zichtbaar. Daarvan zie je er niet snel 50 van bij elkaar (zoals op een wedstrijd) waar er dus altijd wel een paar rotte appels tussen zitten. Wedstrijd rijden wordt in de film als iets bijzonder negatiefs neergezet en dat vind ik niet terecht.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:57

Ik zie het filmpje dan ook niet zozeer als een aanval op alleen wedstrijdruiters, maar op ruiters in het algemeen. De meesten zijn gewoon verkeerd bezig. (Net zoals ik de eerste 10 jaar dat ik paard reed)

Maar inderdaad, het filmpje is niet genuanceerd. Dan zou het ook minder impact hebben. Het eerste kwartier is geromantiseerd, het 2e gedramatiseerd en pas daarna krijg je wat informatie over de zienswijze.
Maar goed daar kijk ik doorheen en haal er uit wat volgens mij de boodschap is.

En ja, wat je zegt: je bent elke dag bezig met winnen, tijdens het trainen. En als een wedstrijd niet lukt, dan baal je. Ik zeg niet dat je niet geniet als je prestatiegericht traint. Maar de vraag is of je niet meer zou genieten als je het winnen los zou laten en gewoon heerlijk met je paard 'bent'. Wie weet zou je dan meer genieten van een training, en betere wedstrijden lopen.

Het is dus niet zo dat prestatie en willen winnen 'slecht' is. Wel belemmerend voor de geestestoestand waar ze in dit filmpje op doelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:59

Sassol schreef:
De meesten zijn gewoon verkeerd bezig. (Net zoals ik de eerste 10 jaar dat ik paard reed)

Tsja en dit vind ik altijd zulke flauwe reacties. En wie zegt dat je het nu allemaal wel goed doet? Volgens mij ben je namelijk nooit uitgeleerd met paarden.

Sassol schreef:
En ja, wat je zegt: je bent elke dag bezig met winnen, tijdens het trainen.

Nee ik ben elke dag bezig mijn paard voor te bereiden op een goede prestatie. Daar haal ik mijn voldoening uit. Dat is wat anders als elke dag het maximale van je paard eisen, en dat is wat je lijkt te insinueren. Als je je paard op het juiste moment wilt later presteren/pieken dan is het bijvoorbeeld belangrijk dat er in je voorbereiding een goede balans is tussen inspanning en rust/ontspanning. Net als bij mensen kan de boog niet altijd gespannen staan.

Sassol schreef:
En als een wedstrijd niet lukt, dan baal je.

Nee ik zei dat ik dan soms teleurgesteld kan zijn. Dat is wat anders. En wat is er mis met die emotie? Waarom mag je niet teleurgesteld zijn als het even niet zo gelopen is als je had gehoopt? Als het bijvoorbeeld even niet is gelukt om die fijne afstemming te tonen die je thuis bijvoorbeeld wel al hebt? Als je een buitenrit gaat maken dan kun je toch ook teleurgesteld zijn als je je paard bijvoorbeeld niet langs iets engs krijgt terwijl je dacht dat hij wel genoeg vertrouwen in jou had daarvoor? Jij doet wat ze in het filmpje ook doen; alles meteen negatief uitleggen. Als je goed met je emoties om kan gaan heeft je paard echt niet daarvan te lijden hoor, als je even teleurgesteld bent.

Sassol schreef:
Ik zeg niet dat je niet geniet als je prestatiegericht traint. Maar de vraag is of je niet meer zou genieten als je het winnen los zou laten en gewoon heerlijk met je paard 'bent'.

En ik zeg dat het gewoon een vooroordeel is dat 'even helemaal in het moment zijn', in een goede flow zitten met je paard, alleen is voorbehouden aan ruiters die geen wedstrijden rijden. Dat je daar het alleenrecht op hebt als je op muziek naast je paard door de bak huppelt (zoals ook de film insinueert). Dat slaat nergens op.

Zulk soort momenten heb ik heel vaak als ik aan het trainen ben. Daar doe ik het voor. Een wedstrijd is maar een keer in ze zoveel tijd. Trainen doe je iedere dag. Ik zou minder genieten als ik niet met mijn paard ergens naar toe zou werken, een doel had. Want dan zou ik minder geneigd zijn mijzelf en mijn paard te verbeteren, en de mooiste momenten zijn juist als je merkt dat iets waar je eerst nog moeite mee had ineens vanzelf gaat. Doordat ik mijzelf meet met anderen en feedback krijg van juryleden word ik weer scherp op wat ik nog zou kunnen verbeteren.

Sassol schreef:
Het is dus niet zo dat prestatie en willen winnen 'slecht' is. Wel belemmerend voor de geestestoestand waar ze in dit filmpje op doelen

En dat is dus niet waar, dat het je geestestoestand belemmert, dat is een vooroordeel en per mens verschillend. Het ene mens kan slechter met competitie, presteren en kritiek (die je altijd krijgt op wedstrijd) omgaan dan de ander. Veel mensen kunnen daar echter wel heel goed mee omgaan en teleurstellingen goed relativeren. Bij zulk soort mensen hebben paarden meestal niet te lijden. En bovendien wordt in deze film presteren met paarden en willen winnen wel als slecht uitgelegd. En dat bestrijd ik dus. Je hebt ook ruiters die uit hun naad gaan tegen een paard als ze een bruggetje niet over willen tijdens een buitenrit. Slechte ruiters heb je overal en in elke stroming. Dat is niet afhankelijk van wel of geen wedstrijden rijden.

In een van mijn beste ritten viel tijdens mijn kur op muziek alles samen. Ik had die hele fijne afstemming met mijn paard, alles lukte en ging vanzelf, het was alleen mijn paard en ik in de ring. Al zou de wereld vergaan op dat moment, dan zouden we het niet gemerkt hebben. Halverwege stroomde de tranen over mijn wangen omdat mijn paard mij op dat moment zo'n goed gevoel gaf, omdat ik echt het gevoel had samen een te zijn. Of zo'n rit beloond wordt met een oranje lint is voor mij ondergeschikt. Maar de praktijk wijst uit dat zulk soort ritten wel vaak een prijs opleveren; een dubbele bekroning dus. Want dat is wat gewenst is in de ring; harmonie. Dus mijn ervaring is dat het prima hand in hand kan gaan.. Dus ga mij niet vertellen dat wedstrijden rijden je geestestoestand belemmert. Het heeft mij dus hele mooie momenten opgeleverd met mijn paarden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:31

jasmijn78 schreef:
Sassol schreef:
De meesten zijn gewoon verkeerd bezig. (Net zoals ik de eerste 10 jaar dat ik paard reed)

Tsja en dit vind ik altijd zulke flauwe reacties. En wie zegt dat je het nu allemaal wel goed doet? Volgens mij ben je namelijk nooit uitgeleerd met paarden.

Ik zeg zeker niet dat ik het nu allemaal goed doe. Zeker op gebied van dressuurmatig correct rijden, kan ik nog HEEL VEEL leren. Wel is mijn attitude tegenover paarden eerlijk en respectvol, wat ik zo niet aangeleerd heb op de manege. (En velen nog steeds niet geleerd hebben) Tenenkrommend vind ik sommige tips over hoe een paard aangepakt zou moeten worden, met dwang en pijn, omdat het bijv. de trailer niet op wilt. En dat is niet omdat mensen gemeen willen zijn, maar omdat die mentaliteit al vanaf de eerste ritten er in gegoten wordt: 'trek het paard linksom, laat hem niet winnen' is een veel geroepen advies op menig manege. Ik ken dan ook maar weinig maneges waar eerlijk met het paard omgegaan wordt. Laat staan dat ze eerlijk gehouden worden. En tja, daar leren kinderen hoe een paard zou werken en hoe je daarmee omgaat: met dwang en pijn, laat ze vooral geen eigen mening hebben. En dat is wat ik bedoel met 'verkeerd bezig zijn'.

jasmijn78 schreef:
In een van mijn beste ritten viel tijdens mijn kur op muziek alles samen. Ik had die hele fijne afstemming met mijn paard, alles lukte en ging vanzelf, het was alleen mijn paard en ik in de ring. Al zou de wereld vergaan op dat moment, dan zouden we het niet gemerkt hebben. Halverwege stroomde de tranen over mijn wangen omdat mijn paard mij op dat moment zo'n goed gevoel gaf, omdat ik echt het gevoel had samen een te zijn. Of zo'n rit beloond wordt met een oranje lint is voor mij ondergeschikt. Maar de praktijk wijst uit dat zulk soort ritten wel vaak een prijs opleveren; een dubbele bekroning dus. Want dat is wat gewenst is in de ring; harmonie. Dus mijn ervaring is dat het prima hand in hand kan gaan.. Dus ga mij niet vertellen dat wedstrijden rijden je geestestoestand belemmert. Het heeft mij dus hele mooie momenten opgeleverd met mijn paarden.

Dit is dus een perfect voorbeeld van wat ik bedoel met dat je prima wedstrijden kan rijden, met de geestestoestand waar ze het in het filmpje over hebben. Erg mooi :j
En nogmaals: ik heb het niet over alleen wedstrijdruiters, maar ruiters in het algemeen. (En het filmpje richt zich op de sport, maar de boodschap geldt ook voor recreatieruiters) En eigenlijk snap ik ook niet zo heel goed waarom je je aangevallen voelt (of zie ik dit verkeerd?). De 'wedstrijdruiters' die in dit filmpje als voorbeeld gegeven worden, pakken dingen toch heel anders aan dan jij als ik dit zo hoor.

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:49

Ik zeg presteren met plezier moet leidend zijn.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:19

Kom ik nu dit topic weer tegen.

Voor mij zit een klein, klein gevoel- verschil in de volgende zinnen.. daar ging het waarschijnlijk in de film om:

Ik geniet optimaal van mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden)

Ik geniet optimaal met mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden)

Ik heb van bepaalde momenten in de film genoten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:09

jirina schreef:
Voor mij zit een klein, klein gevoel- verschil in de volgende zinnen.. daar ging het waarschijnlijk in de film om:

Ik geniet optimaal van mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden)

Ik geniet optimaal met mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden)

Ik heb van bepaalde momenten in de film genoten.

Kun je dat nog nader even toelichten Jirina? En dan graag even in relatie met en binnen de context van de uitgebreidde posts die ik hier eerder poste :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:12

Erg mooi filmpje :)

Gerhard83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:07

wildebras72 schreef:
Ik zeg presteren met plezier moet leidend zijn.

Eens! En wat mij betreft gaat het hand in hand