Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:52

@chelle_dora,
Emm... Tigar bedoeld gewoon..
dat als jij bijv aangereden word.. ookal hou jij je aan de regels doe je alles goed.. dat de schuld niet altijd bij jou ligt.. aan alles in je leven zitten risco's.
Maar als jij je paard inschat.. maar plots veroorzaakt iemand anders voor jou het ongeluk.. ( een auto die bijv; toetert.. je paard schrikt.. is dat toch ook niet jouw schuld? het blijven dieren..

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:57

Tendance schreef:
Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!

Ja, als jij niet snel genoeg bent om het dier een slag voor zijn harses te geven is het jouw schuld dat je gebeten bent.

Het is in ieder geval een mensenschuld dat het paard überhaupt bijt.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:00

Tendance schreef:
Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!


Nou inderdaad. Er wordt hier over paarden gesproken alsof het altijd engeltjes zijn. En volgens mij is er niet altijd sprake van 'schuld'. Iets kan ook een ongeluk zijn!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:00

chelle_dora schreef:
Tigra_ schreef:
Risico lijkt me net zo groot dus wat wil je daarmee zeggen?
Je maakt het onnodig ingewikkeld.


Wat ik daarmee wil zeggen is dat het dan dus volgens jouw beredenering net zo goed je eigen schuld is als je aangereden wordt: je had niet op de fiets hoeven stappen, dan kan je beter in een hoekje binnen blijven zitten, anders is alles je eigen schuld.

Kost wel weer een hoop banen, als je op die manier dingen gaat 'goedpraten'. Minder rechtzaken door mensen die aangereden worden door dronkenlui = minder werk voor advocaten en rechters. :+


Ik heb toch al gezegd dat verkeer anders ligt. Als iemand gaat skiën en breekt daardoor z'n been zeg ik ook dat z'n eigen schuld. Risico dat je neemt. Snap niet waarom mensen het zo erg vinden om de schuld bij zichzelf weg te leggen en het altijd maar bij een ander moeten leggen. Nee ligt niet aan mij maar aan het paard, of aan de enge kat voor de buren, of de bakkabouters.

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:01

BobbieLover schreef:
@Geryon
Dominant zijn is een gedrag?
dus als je het op een goede manier, afstraft.. conquecent bent.. dan houdt het op.
(is mij altijd verteld.


Ik vind dominantie toch wel meer dan enkel gedrag, volgens mij is het eerder een karaktertrek. En dat uit zich dan in dominant gedrag.
Dat gedrag kan je inderdaad eruit krijgen, maar een dominant paard gaat toch wel dominant blijven. Ook al heb je het dominante gedrag tegenover jou eruit gekregen, denk ik dat dat paard wel nog steeds dominant gaat zijn bijvoorbeeld als hij met nieuwe paarden op de wei gezet wordt.
Zo gedraagt mijn paard zich tegenover mij niet meer dominant, maar laat iemand anders ermee werken en dan gaat ze heus wel opnieuw proberen de leiding over te nemen :)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:02

en goed opgevoed en doorgereden bokt en springt niet zomaar weg.
dus in die zin, de schuld van de ruiter. maar niet zozeer die wat op dat moment op de rug zit, maar allen die hem in het verleden getraind en dan vooral de eerste.

een paard at op de juiste manier zadelmak is gemaakt, zonder stress, bokt niet zomaar onder het zadel en springt ook niet dusdanig weg dat een ruiter eraf valt.

dat is imo een kwestie van trainen en opvoeden. het is niet normaal dat een paard bokt en stijgert.
de enige reden dat een goed doorgereden/juist zadelmak gemaakt paard nog eens een bokje of kick kan geven is als directe reactie in de training, dus bv op teveel been in een wissel, of als hij een hele moeilijke oefening moet doen en daarin wat verzet vertoont/het moeilijk vind.

de paarden waar ik mee om ga zijn zo ingereden (op een manier dat ze er nooit achter komen dat ze uberhaupt kunnen bokken met zadel/ruiter erop) en dan heb je die problemen niet.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:04

Shariie schreef:
BobbieLover schreef:
@Geryon
Dominant zijn is een gedrag?
dus als je het op een goede manier, afstraft.. conquecent bent.. dan houdt het op.
(is mij altijd verteld.


Ik vind dominantie toch wel meer dan enkel gedrag, volgens mij is het eerder een karaktertrek. En dat uit zich dan in dominant gedrag.
Dat gedrag kan je inderdaad eruit krijgen, maar een dominant paard gaat toch wel dominant blijven. Ook al heb je het dominante gedrag tegenover jou eruit gekregen, denk ik dat dat paard wel nog steeds dominant gaat zijn bijvoorbeeld als hij met nieuwe paarden op de wei gezet wordt.
Zo gedraagt mijn paard zich tegenover mij niet meer dominant, maar laat iemand anders ermee werken en dan gaat ze heus wel opnieuw proberen de leiding over te nemen :)



Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet :), dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders :)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:07

BobbieLover schreef:
Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet :), dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders :)

Hoe verklaar je dan een dominant paard in een kudde inde natuur die nog nooit in de buurt van een mens geweest is? Bestaat ook nog zoiets als genen/ karakter.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:11

Esmeej333 schreef:
BobbieLover schreef:
Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet :), dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders :)

Hoe verklaar je dan een dominant paard in een kudde inde natuur die nog nooit in de buurt van een mens geweest is? Bestaat ook nog zoiets als genen/ karakter.



Wij vinden ze toch dominant? :)
soms ligt het echt aan het persoon zelf .
Het kan wel deels in het karakter zitten , maar niet het extremen dominante gedrag wat mensen dan (gevaarlijk noemen :)

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:12

BobbieLover schreef:
Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet :), dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders :)


Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, alleen vraag ik me af wat dan volgens jou maakt dat een bepaald paard eerder een leider is? (en dat is niet aanvallend bedoeld, even voor de zekerheid :) )
Ik denk namelijk dat het net die dominantie is dat ervoor gaat zorgen dat hij gaat proberen van de leiding over te nemen.
Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel, ik ben niet altijd even goed in dingen uitleggen :+


Edit: ik zie net dat iemand me voor was :)

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:14

Shariie schreef:
BobbieLover schreef:
Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet :), dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders :)


Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, alleen vraag ik me af wat dan volgens jou maakt dat een bepaald paard eerder een leider is? (en dat is niet aanvallend bedoeld, even voor de zekerheid :) )
Ik denk namelijk dat het net die dominantie is dat ervoor gaat zorgen dat hij gaat proberen van de leiding over te nemen.
Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel, ik ben niet altijd even goed in dingen uitleggen :+



Haha ik begrijp je wel, kvind zelf soms ook moeilijk om dingen te verwoorden hoor :)
Een paard, dat de leiding in de kudde heeft, als eerste bij het eten mag.. die andere op zijn plek zet.
Maar ik denk dat dominantie misschien combi is van ( gedrag, en de gene waarmee het paard bezig is.
Wat u/jij dus ook al zei :)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:15

mijn paard was in de kudde de grote man, en bij de mens meteen super onderdanig.
ieder paard heeft een leider, ook de leider zelf. (als er een nieuwe komt in de kudde die sterker is bv). het is aan jou om te zorgen dat jij de leider bent uiteindelijk.
en dat zit echt niet in een paard in elkaar rossen, maar je hele houding en gedrag in de buurt van dat paard.

(daarnaast denk ik niet dat bokken en schrikken met dominant direct te maken heeft, zie mijn eerdere post)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:16

BobbieLover schreef:
Wij vinden ze toch dominant? :)
soms ligt het echt aan het persoon zelf .
Het kan wel deels in het karakter zitten , maar niet het extremen dominante gedrag wat mensen dan (gevaarlijk noemen :)

Ze ZIJN dominant in de kudde. Bijvoorbeeld een hengst die net uit de hengstenopfok komt, die de leider van de kudde was. Kan zijn dat je daar toch best wel ff je handen aan vol hebt als je hem naar huis haalt. Ondanks dat hij niet veel in handen is geweest.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:20

BobbieLover schreef:
Het kan wel deels in het karakter zitten , maar niet het extremen dominante gedrag wat mensen dan (gevaarlijk noemen :)

Ook die bestaan, zeldzaam, maar ze zijn er, van geboorte af gewoon gevaarlijke rotbokken.

Equilis

Berichten: 236
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:21

BobbieLover schreef:
Haha ik begrijp je wel, kvind zelf soms ook moeilijk om dingen te verwoorden hoor :)
Een paard, dat de leiding in de kudde heeft, als eerste bij het eten mag.. die andere op zijn plek zet.
Maar ik denk dat dominantie misschien combi is van ( gedrag, en de gene waarmee het paard bezig is.
Wat u/jij dus ook al zei :)


Daar geef ik je gelijk in, maar wat ik ook wou zeggen was dat volgens mij het gedrag voortkomt uit het karakter. Dus een paard dat een heel volgzaam karakter heeft gaat minder vaak dominant gedrag vertonen. En dat heeft dan niet perse te maken met een goede opvoeding (al geef ik je natuurlijk gelijk dat de opvoeding daar wel een grote rol in speelt :) )

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:34

persoonlijk denk ik dat dat niet altijd de schuld van het paard is, maar dat het paard zeker wel oorzaak kan zijn.
Nog los van alle omstandigheden blabla lijkt het mij dat een paard ook ergens een eigen wil heeft.
Nog nooit meegemaakt dat je je paard uit de wei haalde, paard braaf meeloopt en bij het openen van het hek er ineens vandoor gaat?
De zin: " jouw paard probeert je uit" zal ook wel ergens vandaan komen neem ik aan ;)

En hoe braaf onze dieren ook zijn. De pony is weleens tijdens een dressuurproef de ring uitgesprongen omdat hij er geen zin meer in had. Zodra hij het bit tussen de tanden klemt kun je doen wat je wilt maar het is redelijk kansloos ;)
Het paard had tijdens het longeren opeens geen zin meer en besloot er spontaan vandoor te galopperen.

Dus wat mij betreft bestaat er bij paarden zeker wel een: ' ik heb geen zin' factor wat ook tot ongelukken kan leiden al.

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:37

Dus zoals ik jullie allemaal goed begrijp, zeggen jullie dat het altijd ligt aan de ruiter. Dus als anky van grunsven van haar paard afvalt is ze gelijk een slechte ruiter want het ligt nooit aan het paard.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:42

spotterick schreef:
Dus zoals ik jullie allemaal goed begrijp, zeggen jullie dat het altijd ligt aan de ruiter. Dus als anky van grunsven van haar paard afvalt is ze gelijk een slechte ruiter want het ligt nooit aan het paard.



beter lezen := ,
dat hoor je hier niemand zeggen,, het is een combinatie ervan.
Het blijven dieren, ongelukken gebeuren.

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:44

BobbieLover schreef:
spotterick schreef:
Dus zoals ik jullie allemaal goed begrijp, zeggen jullie dat het altijd ligt aan de ruiter. Dus als anky van grunsven van haar paard afvalt is ze gelijk een slechte ruiter want het ligt nooit aan het paard.


Tigra_ schreef:
Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
Om welke reden je er dan ook naast gaat liggen. Is toch je eigen schuld als je er niet opgestapt was had je er ook niet naast gelegen dus heel simpel eigenlijk.



beter lezen := ,
dat hoor je hier niemand zeggen,, het is een combinatie ervan.
Het blijven dieren, ongelukken gebeuren.


staat hier toch echt :=

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:45

Blue_Berry Jaa... maar ze zegt 'iedereen' en dat is niet zo ;)

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:48

BobbieLover schreef:
Blue_Berry Jaa... maar ze zegt 'iedereen' en dat is niet zo ;)


dat klopt :j maar jij zij juist weer 'dat hoor je niemand hier zeggen' :+

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:49

BobbieLover schreef:
Blue_Berry Jaa... maar ze zegt 'iedereen' en dat is niet zo ;)

oke niet iedereen maar er zijn er wel een paar die ze toch wel heel erg ophemelen XD

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:49

spotterick schreef:
BobbieLover schreef:
Blue_Berry Jaa... maar ze zegt 'iedereen' en dat is niet zo ;)

oke niet iedereen maar er zijn er wel een paar die ze toch wel heel erg ophemelen XD


Haha met dat kan ik leven haha :P

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:49

spotterick schreef:
BobbieLover schreef:
Blue_Berry Jaa... maar ze zegt 'iedereen' en dat is niet zo ;)

oke niet iedereen maar er zijn er wel een paar die ze toch wel heel erg ophemelen XD


amen _/-\o_

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:50

Blue_Berry schreef:
BobbieLover schreef:
Blue_Berry Jaa... maar ze zegt 'iedereen' en dat is niet zo ;)


dat klopt :j maar jij zij juist weer 'dat hoor je niemand hier zeggen' :+



Haha yeah, right.. haha :)