Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:19

Ik zeg altijd schuld van de ruiter, want voor elke 'fout' van het paard hoort de ruiter een oplossing te hebben. Al heeft het paard nog zo'n lastig karakter, de ruiter zal altijd zelf het probleem moeten oplossen; waar eigenlijk ook meteen het hele paardrijden om draait.
Dat paarden onverwachts schrikken, dat kan, maar het is alsnog de taak van de ruiter om die situaties te voorkomen en op te lossen

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:26

De schuld hoeft niet perse bij een van beiden te liggen. Ongelukken kunnen ook door factoren gebeuren waar geen van beiden iets over te zeggen hebben. De bliksem kan plotseling inslaan in een boom dichtbij waardoor het paard er vandoor gaat. De vraag is dan ook niet wie de schuld heeft, maar wie de verantwoordelijkheid heeft. En dat is de ruiter.

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:49

Hmm ligt aan de situatie toch? Schuld geven vind ik sowieso niet echt nuttig, je kan beter zoeken naar een oplossing.
Maar ik hoor vaak genoeg mensen zeggen dat het aan het paard ligt, nee meestal is het een combinatie van meerdere factoren bij elkaar (mens, omgeving en andere omstandigheden).

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:58

Ik denk dat dat per situatie verschillend is. Ik denk ook wel dat 9 van de 10 keer de ruiter schuld heeft, maar soms valt er niet te handelen met de reactie van een paard.

Pony bij mij op stal gooit in galop zijn hoofd plots tussen de benen en staat stil, op de momenten dat je voorbereid bent doet hij het niet, en als je denk hij komt niet meer lig je meteen op de grond. En hoe goed de ruiter ook is, iedereen gaat er af. (Nee, paard heeft nergens last van, deze streken heeft hij altijd al gehad)

Maar aan de andere kant, een paard bokt of rent altijd weg met een reden dus dan zou de ruiter toch echt wel wat verkeerd doen. Dus ik vind het een beetje 50/50.

Onzebram
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:26

Denk dat het meestal een menselijke fout is

momentje
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:19

Als ruiter geef jij waarschijnlijk gemixte signalen waardoor je paard iets niet snapt

iClaimMyName
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:56

"Het is de schuld van het paard." is vaak een excuus om jezelf niet slecht te laten lijken, of omdat ze niet kunnen accepteren dat ze zelf ook fouten maken.
Natuurlijk zijn de paarden niet perfect, en maken ze ook wel eens fouten, maar meestal ligt het aan de ruiter; Die heeft immers de controle over het paard.

Dus naar mijn mening is het eerder een excuus dan de waarheid.

SkyTheWelsh
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:11

Ik vind ook dat het in de meeste gevallen de schuld is van de ruiter. Er zullen wel uitzonderingen zijn. Vind het wel jammer dat sommige mensen denken dat het de schuld van het paard is. Ik denk dat ze daarmee hun verantwoordelijkheid op het paard afschuiven zodat die bepaalde mensen 'geen slechte ruiters zijn'. ze willen zichzelf daarmee goed praten. Ruiters die zoiets zeggen kennen niks van paarden en horen er niet mee te rijden. Op die manier worden de paarden gestraft voor de schuld van de ruiter.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:53

Het kan beide. Ja ook het paard kan de intentie hebben om je eraf te gooien. Dit kan dan een achterliggend probleem hebben, maar even goed denk ik dat een paard ook een slechte bui kan hebben. Een paard kan ook schrikken, en om dan maar simpel weg te zeggen "ja dan moet jij maar leren blijven zitten" vind ik te kort door de bocht. Je kan nog lerende zijn, je paard kan zo onverwacht schrikken dat jij geen tijd hebt om je vast te zetten. Denk ook even aan iets wanneer je naast je paard staat, ookal is het zonder gevolgen. Zeggen dat het paard nooit schuld heeft is imo zeggen dat het paard geen eigen wil heeft.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 01:19

Ray Hunts quote vind ik in deze materie steeds hoogst relevant:

Citaat:
"the horse is always right, because he only knows how to be a horse"


De verwarring die hier ontstaat is het verschil tussen oorzaak en schuld. Het paard kan een ongeval veroorzaken, maar het paard kan nooit als 'schuldige' worden aangewezen. Waarom? Wel simpel omdat hij reageert als een paard of gedragingen heeft geleerd van mensen als een paard.

Daarenboven heeft het paard nooit de 'vrije keuze' gekregen om in een menselijke wereld te vertoeven, laat staan om zich te laten berijden.

Wie treft schuld in dergelijke gevallen, drie mogelijkheden (of een combinatie ervan):

- in hoofdzaak hij die verantwoordelijk is voor de training van het paard: het is essentieel de trainer die verantwoordelijk is voor wat het paard al dan niet heeft geleerd. In die zin is de trainer in hoofdzaak verantwoordelijk in zowel de negatieve als positieve zin:
-- Negatief: het nalaten van bepaalde essentiƫle trainingselementen noodzakelijk voor het veilig rijden
-- positief: het onbewust aanleren van weerspannig, wantrouwig of angstig gedrag bij paarden

- de ruiter: wanneer een ongeluk het gevolg is van een onvoldoende rijtechniek, wanneer de ruiter claimde een bepaalde ervaring te hebben, dan is het natuurlijke aan de ruiter. Daarenboven kan de ruiter ook verantwoordelijk zijn indien hij gebruik maakt van technieken die wanttrouwen, angst of weerspannigheid bij het paard opwekken (ik denk bijvoorbeeld aan hardhandig rijden).

- geen verantwoordelijke: paardrijden gaat gepaard met een impliciet risico. Er is altijd de kans dat zelfs het best getrainde paard met de best getrainde ruiter in uitzonderlijke omstandigheden in de problemen raakt. Indien hier een ongeluk uit voortvloeit was dit simpelweg niet te vermijden.

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 01:31

Een paard bokt niet en rent niet weg uit het niks. Er is altijd een reden voor. Eerder de fout van de ruiter dan een paard. En het blijven dieren. Zelfs de braafste paarden kunnen schrikken en wegrennen dusja paard se schuld geven is wel erg makkelijk

x_milouu
Berichten: 14
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:33

Ik denk dat t beide is. De ruiter kan wat fout doen. Waar t paard op reageerd. Maar als t de temperament van t paard is dan is t weer t paard. Om t zo maar te zeggen. Sommige weten wat ze fout doen. Andere niet. Is t n jong paard. Of n oud paard. Er komt vanalles bij kijken

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:39

secricible schreef:
Eerder andersom: altijd de schuld van de ruiter...



Mee eens

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:43

Een paard heeft geen dubbele agenda, dus altijd de ruiter.

Als een paard een bepaald karakter heeft is het aan de ruiter om hem te doorgronden en te kijken welke situaties hij wel of (nog) niet aankan. Is het antwoord nee, dan zul je weer terug moeten naar de basis en het probleem bij de wortel aanpakken.
(Ik refereer hierbij aan de methode van Warwick Schiller)
Laatst bijgewerkt door MissDD op 16-02-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:45

precies dat

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:42

Vaak ligt het aan de ruiter. Je spreekt zelden van een ongeluk.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:54

_Ezra schreef:
De schuld hoeft niet perse bij een van beiden te liggen. Ongelukken kunnen ook door factoren gebeuren waar geen van beiden iets over te zeggen hebben. De bliksem kan plotseling inslaan in een boom dichtbij waardoor het paard er vandoor gaat. De vraag is dan ook niet wie de schuld heeft, maar wie de verantwoordelijkheid heeft. En dat is de ruiter.



Yes! :j
Zou zou ik het ook ongeveer verwoorden. Eens!

jennerino
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:28

secricible schreef:
Eerder andersom: altijd de schuld van de ruiter...


Dat zou ik ook zeggen.. Controle :D

Janique29

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:52

LisaFalco schreef:
Ik zeg altijd schuld van de ruiter, want voor elke 'fout' van het paard hoort de ruiter een oplossing te hebben. Al heeft het paard nog zo'n lastig karakter, de ruiter zal altijd zelf het probleem moeten oplossen; waar eigenlijk ook meteen het hele paardrijden om draait.
Dat paarden onverwachts schrikken, dat kan, maar het is alsnog de taak van de ruiter om die situaties te voorkomen en op te lossen



_Ezra schreef:
De schuld hoeft niet perse bij een van beiden te liggen. Ongelukken kunnen ook door factoren gebeuren waar geen van beiden iets over te zeggen hebben. De bliksem kan plotseling inslaan in een boom dichtbij waardoor het paard er vandoor gaat. De vraag is dan ook niet wie de schuld heeft, maar wie de verantwoordelijkheid heeft. En dat is de ruiter.


Ik zou zeggen een combinatie van deze twee reacties. Je kunt je als ruiter nou eenmaal niet op alles voorbereiden. In elk geval vind ik dat het nooit de schuld is van het paard!

quincydesi
Berichten: 251
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:58

Ik vind dat paard nooit de schuld heeft ik vind dat het altijd bij de ruiter ligt. Waarom doet het paard het anders? haha

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:00

Of het nou altijd de schuld van de ruiter is weet ik zonet nog niet, natuurlijk is het ook niet altijd de schuld van het paard.
Maar ik ben vorige week met mijn paard gevallen, dit is niet mijn schuld geweest want paard gleed immers uit. Nu wil ik ook niet de schuld op mijn paard schuiven wat die kon er natuurlijk ook niks aan doen. Maar de reden dat we zijn gevallen kwam wel door het paard.
Natuurlijk heeft in deze situatie niemand schuld, maar wil even nadrukken dat niet altijd de schuld van het paard is maar ook zeker niet altijd van de ruiter.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:19

Ligt ook aan de zit van de ruiter.Ik ben na 10 jaar les geen talent.En de keren dat ik eraf gevallen ben was een goede ruiter wel blijven zitten.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:33

_Ezra schreef:
De vraag is dan ook niet wie de schuld heeft, maar wie de verantwoordelijkheid heeft. En dat is de ruiter.


Justem.
Ook als je paard een ongelukje heeft, uitglijdt of ervandoor gaat bij het zien van iets 'gevaarlijks' ligt het niet aan het paard. Zonder ruiter had het paard misschien zijn balans kunnen bewaren, en zonder schriktraining, te anticiperen op gekke dingen onderweg ben je te laat je paard veilig te parkeren zodat jullie beiden geen gevaar meer lopen.
Zonder vertrouwen in elkaar...samenwerken...nooit de schuld van het paard.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:47

Ik denk altijd; als mijn paard iets doet wat niet de bedoeling is, dan is er een kans van 99 op 100 dat ik een verkeerde hulp heb gegeven. Ik rijd twee hartstikke slimme paarden die heus weten wat ze wel en niet moeten doen, mits de ruiter (ik dus) de goede hulpen geeft. Ik kijk dus altijd naar mezelf, en als het 100% zeker niet aan mij ligt ga ik zoeken naar een andere reden zoals bijvoorbeeld slecht passend harnachement dat het paard belemmerd o.i.d.
Het ligt natuurlijk aan wat er gebeurt; als een paard over een uitstekende wortel struikelt en valt tijdens een bosrit, kan niemand er iets aan doen. Dan zie ik het als in niemand heeft schuld. Maar in de meeste gevallen kijk ik toch altijd als eerste naar de ruiter. Een paard zal niet zo gauw opzettelijk iets fout doen om, bijvoorbeeld, de ruiter in de weg te zitten.
Wegschieten bij angst? Dan geef ik ook absoluut niet het paard de schuld. Een paard is nu eenmaal een vluchtdier, en als ze bang zijn dan rennen ze. Het is aan de ruiter om het paard de steun te bieden om te laten zien dat er niks aan de hand is en dat hij niet weg hoeft te rennen.
Dat is dus mijn mening! :)

JosanneD

Berichten: 84
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:58

Janique29 schreef:
LisaFalco schreef:
Ik zeg altijd schuld van de ruiter, want voor elke 'fout' van het paard hoort de ruiter een oplossing te hebben. Al heeft het paard nog zo'n lastig karakter, de ruiter zal altijd zelf het probleem moeten oplossen; waar eigenlijk ook meteen het hele paardrijden om draait.
Dat paarden onverwachts schrikken, dat kan, maar het is alsnog de taak van de ruiter om die situaties te voorkomen en op te lossen



_Ezra schreef:
De schuld hoeft niet perse bij een van beiden te liggen. Ongelukken kunnen ook door factoren gebeuren waar geen van beiden iets over te zeggen hebben. De bliksem kan plotseling inslaan in een boom dichtbij waardoor het paard er vandoor gaat. De vraag is dan ook niet wie de schuld heeft, maar wie de verantwoordelijkheid heeft. En dat is de ruiter.


Ik zou zeggen een combinatie van deze twee reacties. Je kunt je als ruiter nou eenmaal niet op alles voorbereiden. In elk geval vind ik dat het nooit de schuld is van het paard!


Helemaal mee eens!