Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maxima100302
Berichten: 94
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:17

Ja ik vind van wel. Anders zou een 3 jarige pony hetzelfde doen als een 20 jarig paard. Ze kunnen een of andere bui hebben dat ze gaan bokken ofzo. Niet onze schuld toch?

Esmee_RS

Berichten: 4887
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:19

Ik denk dat het ook bijna in alle gevallen de schuld van de ruiter is :)
Paard wat ik vroeger reed heeft me er een keer heel hard afgebokt, bleek later dat hij ocd in allebei zijn achterbenen had. Hij zou je er nooit gemeen afbokken, maarja, in dit geval snap ik het wel.
Ook wel eens van manege pony's gevallen omdat ze gemeen bokte, denk ook dat dit een samenloop van omstandigheden was (slechte zadels, veel stress etc.) iig niet de schuld van de paarden zelf denk ik zo :D
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Weet zo even niks te bedenken omdat het 9 van de 10 keer toch echt je eigen schuld is :P

maxima100302
Berichten: 94
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:34

O wacht :') ik ben weer eens dom haha. Dacht dat er stond is het altijd de schuld van t paard ... Laat maar het kan de schuld van beide zijn dus

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:56

Ik ben van mening dat dit de schuld van de ruiter is. Het paard is een vluchtdier. Dit heeft ook niks met het vertrouwen tussen paard en mens te maken. Als jij opeens heel erg schrik gil je ook, vertrouw je dan gelijk de mensen om je heen niet meer?

anoukk32
Berichten: 107
Geregistreerd: 21-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:02

secricible schreef:
Eerder andersom: altijd de schuld van de ruiter...

kirsten131
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:55

Zelf vind ik dat het 9/10 keer de
Ruiter zijn fout is. Die geeft de aanwijzing aan het paard.
Het kan dan wel gebeuren dat omgeving een rol speelt wanneer die gek
Word. Op dat soort momenten adem ik tijd diep in en en leg ik me frustratie naast me neer.
Met boos worden bereik je niks

blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:23

Denk ook dat het aan de ruiter ligt. Veelal is het paard de weerspiegeling van hoe de ruiter zich voelt.

struikgewas

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-06-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:14

Echt schuld zou ik zo iets niet echt noemen, eerder risico van het vak.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:16

Ja, zelf weet ik ook altijd wel dat ik iets fout doe.

Maar er is 1 paard op de manege, daar stap ik niet meer op, die doet soms, als hij geen zin heeft een hele hoge bok, met 4 benen de lucht in rug bol maken, dat heb ik dus nu 2 keer gehad, dus daar ga ik niet meer op :). Ik bleef twee keer net hangen

Daar vallen wel veel mensen af

Maar meestal niet de schuld van het paard

vickers
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-02-09

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:15

In 99,9% van de gevallen de fout van de ruiter.

YvonRondo
Berichten: 484
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:05

Ik vind dat het 99% de fout van de ruiter is. Als een ruiter verkeerde hulpen geeft, en het paard snapt het niet is dat niet de schuld van het paard. Ook kan het komen door stress en slecht passend tuig.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 01:55

De vraag werd al eerder gesteld maar waarom moet er gesproken worden van schuld? Je hebt ergens schuld aan als er sprake is van opzet. En ik denk niet dat het overgrote deel van de ruiters of paardenmensen opzettelijk ervoor zorgt dat het paard gaat bokken.
We blijven allemaal mensen en mensen maken fouten. De oorzaak van het gedrag van een paard zal dan vaak liggen in iets wat de ruiter doet, maar heeft de ruiter dan meteen schuld? Dat vind ik niet.
Zelfs in de communicatie tussen mensen gaan er dingen fout, dus het is niet meer dan logisch dat dat tussen paarden en mensen ook gebeurt.
Kan een paard de schuldige zijn? Dat is denk ik een vraag die niet beantwoord kan worden, omdat we niet weten of een paard iets opzettelijk kan doen.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:36

Vergeef mij, ik heb niet alles doorgelezen.

Een mooi gezegde waar ik volledig achter sta: If you horse says "No" you either asked the wrong question, or you asked the question wrong. Ofwel, als je paard nee zegt stel jij de verkeerde vraag of stel je de vraag verkeerd.

Ik ben er van overtuigd dat paarden niet de bak in lopen en even bedenken om een uurtje te gaan klieren. Er zijn natuurlijk wel paarden die uitproberen hoe ver ze kunnen gaan. Is dat erg? Nee. Dat is een manier voor het paard om te zien wat hij aan jou heeft als ruiter. Zal een paard je er bewust afbokken? Misschien, maar dan zal het paard hier een reden voor hebben.

Ik zit vaak te praten tegen mijn paard. Goedzo, braaf, nee, doe niet, halloooo.... Maar dat zeg ik meer tegen mezelf dan tegen het paard. Ja, soms heeft hij echt geen zin om te lopen en is hij ontzettend traag en loopt hij minder. Dat komt vaak omdat ik hem dan meerdere keren per week aan het (dressuur) werk zet waarvan ik weet dat hij het niet leuk vind. Sla ik een dag over, om op die dag te springen of het bos in te gaan, of lekker te tutten zonder zadel bijvoorbeeld is het ook goed. Maar als hij geen zin heeft, rijd ik ook niet lang. Is dat zijn schuld? Nee, ik heb ook wel eens mijn dag niet.

Ik vertrouw mijn paard voor 100%. Toch ben ik er laatst in het bos afgevallen omdat hij schrok. Normaal is hij de rust zelve. Mijn nichtje van 7 mag er op rijden en hij vind alles goed. Schrikt eigenlijk nooit, maar die twee wandelaars die hij nog niet had gezien daarvan draaide hij om. Word ik boos? Tuurlijk niet... Elk paard kan schrikken en dat heeft hij mij die dag ook weer bewezen.
Het kan een draak zijn. In het bos zoekt hij graag de snelste weg naar huis en is hij op de terugweg soms erg sterk. Maar als hij foute dingen doet, is dat het grootste gedeelte van de tijd míjn schuld.

lindecool
Berichten: 20
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:03

Het is niet altijd de schuld van de ruiter, maar zeker niet die van het paard!! Het paard is een kudde dier en gaat altijd op instinct af. Wat ik bedoel met het is niet altijd de schuld van de ruiter is dat er ook kinderen buiten aan het gillen kunnen zijn waar het paard van schrikt.
Een paard zal alleen handelen als hij denkt dat er écht iets aan de hand is!
Maar het is dus sowieso nooit de schuld van een paard!

Mariska_MM
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-05-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:53

Ik denk niet dat je kan spreken over "schuld". Sowieso kan een paard nooit "de schuld" krijgen, simpelweg omdat je niet naar hem kunt wijzen en zeggen "jij bent dit schuld!", dat begrijpt een paard niet.
Er zijn over het algemeen 2 redenen waarom een paard stout is: of het ligt aan het gedrag (bv aangeleerd gedrag, hij komt onder het werk uit als hij bokt of bv hormonaal gedrag, denk maar aan merries die hengstig zijn) of het is een medische reden (bv pijn, spierspanning, ..). Ook communicatie speelt een grote rol, als de communicatie niet duidelijk is, dan weet een paard niet wat hij doen moet. Ook dat ervaren wij als ruiter, als stout gedrag.
Het is dus eigenlijk altijd een wisselwerking tussen ruiter - paard - omgeving. Het zal per situatie verschillend zijn wat de reden is voor het "stoute" gedrag. Ik zou bij een "stout" paard altijd eerst bij jezelf te raden gaan: was ik duidelijk, doe ik het goed. Vervolgens naar de medische kant kijken: heeft hij pijn, is hij goed bekapt, ligt het zadel goed, etc. En pas in de laatste plaats bij het paard.
Meestal zul je zien dat als je kritisch naar jezelf, de omgeving en de medische kant kijkt, je je paard zelden tot nooit als schuldige aan hoeft te wijzen!

Sachavdm

Berichten: 130
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:05

Ik ben van mening dat 9 van de 10 dingen die een paard doet, de ruiter verantwoordelijk is. Ikzelf ben ook al enkele keren goed gevallen maar dat lag steeds aan mezelf. Er zijn natuurlijk dingen die een paard niet mag doen, ongeacht de aanleiding. Er kan natuurlijk ook een medische reden zijn, wat weer een heel ander verhaal is.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:38

Een paard geeft signalen af. ( ongemak, pijn, angst e.d.)
Wordt daaraan voorbij gegaan door de ruiter? Dan krijg je dit soort situaties.

BetsiePony

Berichten: 103
Geregistreerd: 31-05-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:42

ik vindt het zelf nooit de schuld van het paard. meestal ligt het aan de ruiter of heeft het paard ergens last van. in dat geval kun je nooit iemand de schuld geven, je zelf niet en het paard niet

Brenda_85
Berichten: 264
Geregistreerd: 14-04-14
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:53

Helemaal mee eens dat bijna altijd het aan de ruiter ligt.

twandeman

Berichten: 66
Geregistreerd: 06-10-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:00

het is nooit de schuld van het paard want er is altijd een aanleiding om te gaan bokken of raar uit de hoek te komen. het kan zijn dat het paard jou niet snapt en ja dan kan die daar op reageren dat doen wij mensen niet anders. ik vind het altijd heel naar om te horen dat mensen zeggen dat het de schuld van het paard is. ik loop stage op een manege en als daar een kind valt ofso dan hoor je vaak gelijk de moeders al roepen wat doet dat paard nou daar gaat mijn dochter nooit meer op want die is gemeen maar er staan stuk voor stuk alleen maar lieve paarden en ponys...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:32

Ik vind in principe dat het nooit de schuld van een paard is.

Ga je op een jong paard zitten die nogal kijkerig is moet je er rekening mee houden dat hij je er af kan gooien.

Als je paard goed opgevoed en met consuqente hand gereden wordt kan er weinig fout gaan of er moet zoiets zijn als een tumor in het hoofd of pijn. Maar dan nog ligt het niet volledig aan het paard.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:24

paarden zijn reactieve dieren die puur instinctmatig zo min mogelijk pressie willen.
dus als jij de druk goed toepast in een vraag aan je paard, zal deze zijn/haar uiterste best doen het juiste antwoord/de juiste reactie te geven, een paard doet domweg niets met voorbedachte rade, met zo'n instelling zou een paard geen lang leven hebben in het wild, en ze zijn echt niet verandert qua gedachten/instinct. Een paard bokt een ruiter er pas af uit pure noodzaak, hij/zij zal al vele malen andere signalen geven voordat uit noodzaak de bokken worden gebruikt, bokken is heel inspannend en een risico voor een paard, dus uit stoutigheid doen ze dat echt niet. bijna altijd uit pijn of frustratie vanwege de ruiter, of wat die ervan wil.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:47

Het kan de schuld zijn van het paard maar meestal toch van de ruiter als jij het niet goed aangeeft..

Essia

Berichten: 300
Geregistreerd: 30-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:33

Ik heb leren rijden met het motto dat in principe alles de schuld is van de ruiter, en zo kijk ik nog steeds naar mijn rijden.

blacky15

Berichten: 134
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:44

Ik heb altijd geleerd dat het altijd de schuld van de ruiter is,ruiter kiest er zelf voor om op een paard te stappen en iedereen kent de risico's. Paardrijden is immers gevaarlijk, maar iedereen kiest er zelf voor om op een paard te stappen en het paard kiest er niet voor dat de ruiter er op stapt.