Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:22

Als ik dressuur met mijn paard, dan geeft hij wel eens een bokje als er vanaf mijn kant iets mis gaat. Je kunt zeggen hij mag niet bokken, maar het zijn kleine bokjes die voor mij hele fijne feedback zijn voor het feit dat er iets mis gaat.

Roos_Duke

Berichten: 61
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:39

ik vind dat de schuld vaak bij de ruiter ligt jij wilt rijden het paard reageert gewoon uit nature...

asdfghjkl06

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:06

Ik denk zelfs dat de schuld vaak bij de ruiter ligt. Paarden hebben vaak geen kwaad karakter.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:07

secricible schreef:
Eerder andersom: altijd de schuld van de ruiter...

helemaal mee eens. :)

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:27

Het is altijd de schuld van de ruiter...... er is toch geen paard dat vraagt of je op ze rug wil gaan zitten. Als je er dan afvalt is het natuurlijk ook je eigen schuld!

Daarbij als je dan besluit op dat paard te gaan zitten dan moet je er ook zelf gewoon voorzorgen dat je blijft zitten.......

Eerst ongevraagd op dat beest gaan zitten en dan ook nog van hem verwachten dat hij zijn gedrag aan past zodat jij er niet afvalt...... Beetje omgekeerde wereld he!


Als ik lekker voor de trein langs ga rennen heen en terug en ik wordt overgereden........ is er dan iemand die de machinist daar van de schuld geeft.........???? Zelfs al zit die man op de WC......... Als jij zelf besluit iets al dan niet gevaarlijks te gaan doen kan je het niet in iemand anders schoenen schuiven als het mis blijkt te gaan.

Dit is mijn uitspraak en hier mee zullen jullie het moeten doen..... hahaha rijdenderechter....... die krijgt ook altijd van die idiote mensen die een ander ergens de schuld van geven terwijl het compleet hun eigen fout is.......... beetje off topic:P

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:30

je bent eigenlijk niet helemaal goed snik als je op een vluchtdier van pak m beet 600 kilo gaat zitten, toch?!

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:58

Weet waar je aan begint :P wou ik alleen maar zeggen.......

Kimmm_1
Berichten: 286
Geregistreerd: 23-02-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:24

Bijna altijd de schuld van de ruiter, heeeeel af en toe geen van beide schuldig.

Zertab

Berichten: 12342
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:35

Altijd de schuld van de ruiter. Het paard reageert vanuit zijn instinct. Wij hebben verstand. Wij kunnen nadenken. Een paard niet.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:40

Zertab schreef:
Altijd de schuld van de ruiter. Het paard reageert vanuit zijn instinct. Wij hebben verstand. Wij kunnen nadenken. Een paard niet.


Helemaal mee eens. Het is nooit de schuld van het paard nooit, ook geen 99,9 %, maar het is 100% de schuld van de ruiter :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:41

Ik las vandaag een mooie:

Het paard doet wat hem aangeleerd is of wat nodig is om te overleven...

En als hij echt schrikt en dus doet wat nodig is om te overleven ( wegrennen, en als we hem tegenhouden bokken/ steigeren om zo zichzelf tegen het gevaar te beschermen) hebben wij dus pech als we erop zitten en het niet uit kunnen zitten.... Maar dat doet het paard dan dus niet expres...

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:45

Schuld is een beetje een moeilijk woord. Want niemand vliegt er opzettelijk vanaf, en vrijwel geen paard gooit je er ook opzettelijk af. De reden waarom een paard bijvoorbeeld bokt kan heel veel oorzaken hebben, maar om nou te zeggen dat je als ruiter schuld hebt als je toevallig een jolig paard onder je kont hebt die bokt, dat klopt ook niet helemaal.
Ik ben het er mee eens dat in de meeste gevallen een paard bokt/staakt als een reactie op iets wat de ruiter doet met het rijden ( dus even het hele 'had je er maar niet op moeten gaan zitten' achterwege gelaten).
Aan de andere kant kan een paard ook bokken/springen/rennen van schrik of joligheid (ookal staan ze 24/7 buiten), en dan heeft er niemand 'schuld'.
Sommige paarden zijn ook wat minder vergevingsgezind dan anderen, die geven eerder een bok als het hun niet aanstaat. Wel duidelijk, maar niet altijd helemaal terecht.
Schuld is in paarden wereld een beetje een vaag iets. Dat een paard absoluut nooit schuld heeft ben ik het niet mee eens. Dat ze niet kunnen nadenken over dingen betekend niet dat alles gelijk de schuld van de ruiter is. Niet elke schuld is op voorbedachte rade.
Ik heb nog een voorbeeld dat ik net voorbij heb zien komen. Meisje was met haar pony een springwedstrijd aan het rijden, het parcours heel netjes rond en over de finish. Maar in plaats van langzamer ging de pony steeds sneller. Eerst leek het gewoon alsof ze nog een rondje door de ring wilde maken, maar het ging steeds harder en harder. Pony had echt 0,0 paniek. Meisje probeerde de pony nog te stoppen maar gleed eraf. Pony heeft nog 10 minuten over het terrein heen gesprint.
Schuld van het meisje? nee. Schuld van de pony? Ik vind van wel. Goed, je kunt het dat dier niet kwalijk nemen omdat het een dier is, maar het is zijn schuld dat ze viel, hij had geen aanleiding en als hij niet zo was gaan rennen was ze niet gevallen. Puur theoretisch is dat dus schuld.

pien_2010

Berichten: 43761
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:54

Ach, wat heet schuld.......onze paarden zijn echt heel braaf, zijn altijd buiten en in de hand. En toch, een keer gooide buuf raampje open van zijn huis net toen we dat passeerden en klopte kleedje uit, en jongste paard, onze hittepetitje, draaide 180 graden om in een nano seconde. Dat van schrik. Ik had het echt niet aan zien komen en stond mooi naast haar (de val om kunnen zetten in er af springen) en pony keek me dankbaar aan dat ik naast haar stond zo van: "jeetje baas, dat was echt schrikken, dat vond jij dus ook , fijn dat je me nu helpt.... _O- ". Ik heb wel nog dagen spierpijn gehad want zo snel heb ik nog nooit naast mijn paard gestaan. Schuld??? Nee, hoor gewoon pech gehad.
Een andere keer met onze bom proof ruin, reed ik lekker in galop langs een wei waar niets te zien was. Stopt opeens een grote stier zijn kop door de struiken. Hercule stond gelijk van schrik stil. Ik vloog bijna voor het zadel. Schuld?? Welnee, toen geluk gehad dat ik ben blijven zitten. Had het ook net als het paard niet zien aankomen.
Kijk als je geen risico wil nemen moet je cavia's nemen. +:)+

Rene_vt

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:06

Zelf ben ik in een beginners les af een paard gevallen die bang was voor de disco lichten en muziek in de kanine van een speciaal feestje (Hoe kwamen er ze erop...). Ik rijde toen nog maar een half jaar en de merrie die ik toen rij was ook vrij nieuw in de manege. Ze wou daar absoluut niet langs rijden, ik moest van de rijinstructeur haar erlangs dwingen. Ik probeerde haar naar de hoefslag te sturen maar ze maakte plots een bocht waar ik eraf viel aan de buitenkant. Later besefte ik dat ik mijn gewicht aan de verkeerde kant zat. Ik wist niet met de situatie om te gaan wat leidde tot de val. Als de merrie niet zo angstig was geweest of er geen feest gaande was zou er waarschijnlijk niets aan de hand zijn geweest. Maar als ik wist wat ik er tegen moest doen was ik waarschijnlijk niet eraf gevallen. Maarja zo leer je wel wat je fout doet. :D

Ik denk dat de aanleiding van de situatie van eraf vallen vaak komt door dingen waar je niets aan kan doen of omdat je de paard irriteert en die je eraf wil krijgen. Zo was er een paard op de manege die in de buitenbak in galop zelfs de ervaren ruiters eraf probeert te gooien, bij zoiets zeg ik ja dat ligt wel aan het paard. Maar ik denk dat het aan de ruiter ligt om ermee om te gaan en ervoor te zorgen dat je de situatie opvangt om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Al denk ik wel dat het soms beter is om je eraf te laten vallen als het niet anders kan of beter is voor de paard dat je rij.

lovecamantha

Berichten: 215
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Vught

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:42

ik vind day het echt 100% aan de omstandigheden licht, als jij het paard een tik geeft en paard schrikt er van vid ik dat ten eersten de ruiter niet zo hard moet slaan, en dat het paard ook niet zo overreven hoeft te reageeren, maar dat is mijn menig als het paard schriktlicht het nooit aan het paard vind ik! maar ok niet aan de ruiter.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:58

Als mijn paard schrikt waardoor ik flikker is het toch echt zijn schuld :+

HeartOfHorse

Berichten: 222
Geregistreerd: 25-01-14
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:25

Geryon schreef:
Als mijn paard schrikt waardoor ik flikker is het toch echt zijn schuld :+


Maar wie is er dan ook zo stom op op 500 kilo paard te stappen? :P

MarMarieke
Berichten: 847
Geregistreerd: 18-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:27

Nooit. Het is nooit de schuld van het paard, altijd komt het voort uit iets wat de ruiter heeft gedaan of zijn/haar omgeving, vind ik.

lolifantje
Berichten: 13
Geregistreerd: 09-04-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:10

Als je praat over schuld als in: wie/wat is de oorzaak, of door wiens toedoen gaat het fout impliceert toch wel dat we de eigenlijk zoeken naar een zondebok als het fout gaat. Het paard of de ruiter?

Geen van beiden. Mijn paard gooit mij er niet expres af, en ik ga er niet expres naast liggen.
Tijdens de training gaat er wel eens wat mis. Mijn paard doet het niet met opzet fout (want hij zal me wel niet begrijpen oid) en ook ik doe het niet expres fout. Ik weet of kan op dat moment waarschijnlijk niet beter.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:39

HeartOfHorse schreef:
Geryon schreef:
Als mijn paard schrikt waardoor ik flikker is het toch echt zijn schuld :+


Maar wie is er dan ook zo stom op op 500 kilo paard te stappen? :P


_O-

Hij is verkocht als rijpaard dus het is gewoon de schuld van de vorige eigenaar. Maar die heeft hem ook gekocht om op te rijden dus het is gewoon de schuld van de fokker. Maar de fokker had hem niet gehad als de merrie niet drachtig was, dus het is de schuld van de merrie. Maar had het veulen niet gehad als ze niet bestond, dus het is gewoon de schuld van de schepper :j :') :')

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:40

Het is NOOIT de schuld van het paard.

Maurice_Z
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-03-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:47

Ik ben ook van mening dat het in 99% van de gevallen niet het paard zijn fout is, maar veeleer die van de ruiter.
Mijn paard schrikt vaak en dat kan dan aan de omgeving liggen, maar het is juist mijn taak om mijn paard zich veilig te laten voelen bij mij.
Helaas heb je veel ruiters die een bokkend paard gewoon afschrijven als een 'rotpaard'. Zij denken werkelijk dat het paard dit steeds uit kwade wil doen en zullen nooit naar een oorzaak van dat gedrag op zoek gaan.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:44

het ligt altijd aan de ruiter dat zij een van mijn eerste instructeurs tegen mij dus ik dacht zal wel kloppen :P
maar als je paard bv iets aan zijn rug heeft en daardoor onregelmatig loopt ligt het niet aan de ruiter.
maar als je paard protest toont kan het ook zijjnn dat je teveel vraagt dus wel jou schuld dan.

ik denk dat het ligt aan in welke situatie het speelt.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:10

als jij als ruiter op een paard blijft zitten die onregelmatig loopt dan is het in ieder geval wel jouw schuld. En misschien is de oorzaak van een rugprobleem ook wel de schuld van de ruiter. Sowieso is het niet de schuld van het paard.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:14

Kinke schreef:
als jij als ruiter op een paard blijft zitten die onregelmatig loopt dan is het in ieder geval wel jouw schuld. En misschien is de oorzaak van een rugprobleem ook wel de schuld van de ruiter. Sowieso is het niet de schuld van het paard.

Oja natuurlijk! (Zo logisch kan ik dan ook weer niet denken :') ) dan klopt het toch wat mijn instructeur zij! Haha