Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 01:02

ik open dit topic omdat ik toch wel vaak voorbij zie komen van 'penny' meisjes, maar ook volwassenen het gaaf vinden om zonder zadel te rijden. Ik ben wat dingen op gaan zoeken, en ben het volgende tegen gekomen:

Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.

Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.
Afbeelding

Dit is het zitbeentje:
Afbeelding

Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
Afbeelding
Plaatjes zijn niet door mij gemaakt
Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.

Ik moet toegeven, als ik zonder zadel en met een touwtje om de nek van mijn paard buiten galoppeer, heb ik ook echt zo'n 'penny'-momentje. Maar met zadel is dus beter voor je paard, schijnt het.
Ik heb nog niet super veel research gedaan, aan het zadel zullen ook wel minpunten zitten. Het is ook niet dat ik er tegen ben dat mensen zonder zadel rijden. Ik was alleen benieuwd wat Bokkers hier nou van vinden en ben reuze benieuwd naar jullie mening!

Wat vinden jullie nou van het rijden zonder zadel? Wat vinden jullie beter en vriendelijker voor je paard? Met, of zonder zadel? Brand los!

frisian_love

Re: Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:09

ik rij met af en toe met een bareback pad.
Dan zit je iets minder rechtstreeks op de paardenrug.
Fijn voor paard en ruiter.
Met name de pony van mijn dochter loopt lekkerder en ontspannender met de bareback, dan wanneer het zadel erop ligt. Hij geeft dan ook meer na en durft dus zijn rug beter te gebruiken.
En het zadel is beoordeeld door een zadelmaker en door een osteopaat.
Voor het mooie wisselen wij dus af

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:10

Ik vind het ook echt een slechte zaak om vaak zonder zadel te rijden. Een keer prima, maar bij vaker moet je echt zorgen voor "iets" tussen je zitbeenbotjes en de rug van je paard, zoals bijvoorbeeld een goede barebackpad.

Ken ook paarden die drukplekken hebben gekregen (op plek van zitbeenbotjes) van het zadelloos rijden. Dat zegt mij genoeg.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:19

Ik 'rij' wel eens een enkele keer zonder zadel, maar dat is meer even 5-10 door de bak stappen. Ik kan me best voorstellen dat het voor het paard niet zo fijn is en moet zeggen dat ik het zelf niet eens lekker vind zitten :+
Ik ga dan ook een barebackpad aanschaffen, ik denk dat dat al een verbetering is t.o.v. het geheel zadelloos rijden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:22

Ik vind niks mis met zonder zadel rijden.Doe t zelf ook voor de afwisseling.Tis ook goed voor mn zit/balans. Ik vind t heel fijn voor mezelf om af en toe eens zonder zadel te rijden. Uiteindelijk ook fijner voor paard, omdat ik beter zit :)
En natuurlijk vind ik t gwn leuk. Geeft echt een fijn gevoel om helemaal tuigloos (alleen neckrope) te rijden. Ook goed voor de band :)

Maaraltijd/ vaak zonder zadel zou ik niet snel doen denkik. Dan zou ik sowieso kiezem voor een barebackpad.

Maar dat het slecht is om soms ns zonder zadel te rijden, geloof ik niet in. Altijd us een ander verhaal.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:56

Ik vind het zelf ook wel leuk om af en toe zonder zadel te rijden. Maar vaak doe ik het niet. Ik vind het zelf ook niet zo lekker rijden, eerlijk gezegd. En voor je paard is het blijkbaar dus ook niet fijn.
Misschien ga ik binnenkort ook nog een barebackpad kopen. Dat lijkt mij wel fijn!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:01

Ik doe het eigenlijk nooit..
1 keertje wel, toen kreeg ik onderweg met wandelen ontzettende steken in mn kuit, dat lopen echt zeer deed.
Toen ben ik het laatste stukje op pony gaan zitten, maar dat was het wel eigenlijk :+.
En keer foto foto, maar dat was alleen even staan...

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:05

Af en toe vind ik het niet erg, mits de ruiter ook niet zit te stuiteren natuurlijk. Maar ik denk dat het met een goede barebackpad toch fijner is voor je paard.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:12

Dat denk ik ook inderdaad, ja

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:33

Ik rij zelf eigenlijk nooit zonder zadel, paardlief is nog vrij jong en durf dat eigenlijk nog niet aan :o
Maar over de kwestie zonder zadel rijden ga ik met Eileen_ mee, ik zou het zeker niet te vaak doen, maar zo nu en dan voor de afwisseling kan in mijn ogen best. Het liefst dan wel met een bareback pad, lijkt me fijner voor beide partijen :j

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:41

Ik heb pas 3 x zonder zadel gezeten op me paard. En bij vorige paarden ook nooit gereden zonder zadel. Ik blijf dan niet zitten en vind t doodeng. Btw interresant om te lezen met die plaatjes erbij.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:05

Als ik of een stalgenootje zonder zadel rijden doen we dat met barebackpad of een schapenvacht voor de drukverdeling:)

ilovetina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:07

mijn vriendin en ik rijden nog al vaak zonderzadel.. met een dekje en longeersingel... de paarden waar t omgaat hebben hier overigens geen last van..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:08

Ik ga/ging geregeld wandelen met dikke schapenwolle barebackpad.. Ga hier zeker aan denken nu :)
Paard in kwestie heeft hier wel geen last van of drukplekken aan overgehouden..

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:10

Ess_Ramona schreef:
Ik doe het eigenlijk nooit..
1 keertje wel, toen kreeg ik onderweg met wandelen ontzettende steken in mn kuit, dat lopen echt zeer deed.
Toen ben ik het laatste stukje op pony gaan zitten, maar dat was het wel eigenlijk :+.
En keer foto foto, maar dat was alleen even staan...

Precies dit inderdaad.
Als ik ga rijden doe ik er een zadel op, anders rijd ik niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:15

Ik doe het een enkele keer.
Maar mijn paard heeft zelf een duidelijke voorkeur voor met zadel.

Een zadel is natuurlijk deels gemaakt voor het gemak van de mens, maar net zo goed om het gewicht prettiger te verdelen voor het paard.

Ik loop zelf ook liever met een goede kwaliteit rugzak, dan met een flubbertasje, met name wanneer het gewicht wat groter is.
En hoe licht de ruiter ook is, het blijft een aanzienlijk gewicht.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:32

Tijdens het uitstappen gooi ik er wel eens het zadel van af. Ik heb het idee dat hij dat eigenlijk wel prettig vind en dat hij dan beter ontspant dan met het zadel. Daarnaast leer ik dan ook veel beter zitten.

Wanneer ik wil gaan draven geeft hij wel heel duidelijk aan dat hij het niet prettig vindt. Dan gaat hij ook veel sneller tölten. Met name om er onderuit te komen. Ik dacht altijd dat dit door mijn onbalans kwam maar misschien ligt het ook wel aan de drukpunten waar ik met mijn bibs wel op druk, en het zadel niet op drukt.

Ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor de rug van het paard om regelmatig zonder zadel te rijden, zeker niet wanneer je dan echt gaat trainen. Maar voor een keertje uitstappen lijkt me dit niet geen probleem.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:44

Ik rij eigenlijk altijd zonder zadel wel met dekje en een elastieke singel. Ik rij de pony's bij mn verzorg paarden ook in zonder zadel. Vroeger vond ik het verschrikkenlijk om altijd zonder zadel te rijden. Eigenaar rijdt bijna nooit met zadel. Probleem nu is dat ik het verschrikkelijk vind om met zadel te rijden omdat ik het niet meer gewend ben.

Ik zit scheef op het zadel, ik ga in mijn beugels hangen, ik verlies mijn beuges en op de ene beugel komt meer druk dan op de andere beugel te staan.

Voor pony's best wil is als ik rij volgens mij fijner dat ik zonder zadel rij, maar dat kan ik natuurlijk niet ruiken of weten.

Wat ik fijn vind aan zonder zadel rijden is dat je op een andere manier contact hebt met het paard en je het paard beter voelt. Nadeel paard voelt jou ook beter en dat kan belemmeren.
Zeker met het inrijden van pony's voelt het voor mij veiliger als ik zonder zadel er op ga, omdat ik minder op mijn houding, zit moet letten en beter op de pony kan concentreren. Daarnaast is het ook een voordeel dat je zo van de pony af kan springen mocht het verkeerd gaan.

Met zadel zit je natuurlijk vaster ook als het wat bokken sprongen maakt.

Wat nou beter is ik heb geen idee, ik denk dat het aan een paar dingen ligt.
Ligt het zadel wel goed?
Zit de ruiter goed op het zadel?
Stuitert de ruiter erg zonder zadel?

Als het onduidelijk is sorry. Ik heb geprobeert het zo goed mogelijk te verwoorden zonder te veel spel fouten/zinsbouw fouten te maken.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:28

Hey,

Ik rij heel soms even zonder zadel maar omdat mijn paard nu een singelwond heeft, zal ik de komende dagen niet rijden moeten afwisselen met zonder zadel rijden. Ik leg dan wel een dik dekje eronder en weeg niet heel veel dus ik hoop dat het niet te veel kwaad kan voor mijn paardje.

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:37

Soms met het uitstappen of heel warm weer, niet vaker. Ik kan het gewoon niet en val er dan af, dan is het ook niet leuk meer :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:52

Als ik zonder zadel met mijn oudje een buitenrit ga maken, doe ik er een westernpad onder voor de drukverdeling. Hij heeft niet zo'n hele gespierde rug meer dus zou niet zomaar recht op zijn rug willen gaan zitten.

We hebben ook wel eens een pennymoment gehad en gaan springen zonder hoofdstel, maar dan wel mét zadel :) Denk dat paardlief me daar dankbaar voor geweest is :P

Bij mijn jonge paard heb ik er minder problemen mee, die is rond en heeft een goed gespierde rug. Maar dan nog hou ik het bij een rustige staprit buiten.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:57

Als jong meisje heb ik ontzettend veel zonder zadel gereden. Nu doe ik het eigenlijk nooit meer.
Heb er wel veel balans van gekregen. Want of ik nu achterstevoren zat of er in galop weer op en af sprong maakte niet uit. Heb ook veel gevoltigeerd.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:59

Ik rijdt altijd zonder zadel! Met een scapa dekje en een elastische singel. Mijn pony vind dit veel fijner. Zodra ik met mn zadel aan kom lopen, gaan de oortjes naar achter :) zonder zadel is beter, dan dat er een verkeerd zadel op de rug ligt, is mijn mening! Ik geloof niet dat het veel problemen oplevert zonder zadel, die van mij is al 23 en heeft er nog nooit last van gehad hoor. Onze vorige pony had drukplekken door het zadel terwijl het op maat was gemaakt, dat kan dus ook! Ik heb zo opladen veel beter contact met mijn paard, dan dat er zo'n groot zadel tussen ligt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:05

Ik doe het niet. Ik vind het fijner als mijn gewicht goed verdeeld wordt over de rug van mijn pony.

Baksteen703

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:17

Ik heb vroeger ook wel regelmatig zonder zadel gereden, nooit echt het idee gehad dat het paard er last van had.
Nu rijd ik (bijna) altijd weer gewoon met zadel, ik vind dit zelf ook wat prettiger.