Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.
Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.

Dit is het zitbeentje:

Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
Plaatjes zijn niet door mij gemaakt
Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Ik moet toegeven, als ik zonder zadel en met een touwtje om de nek van mijn paard buiten galoppeer, heb ik ook echt zo'n 'penny'-momentje. Maar met zadel is dus beter voor je paard, schijnt het.
Ik heb nog niet super veel research gedaan, aan het zadel zullen ook wel minpunten zitten. Het is ook niet dat ik er tegen ben dat mensen zonder zadel rijden. Ik was alleen benieuwd wat Bokkers hier nou van vinden en ben reuze benieuwd naar jullie mening!
Wat vinden jullie nou van het rijden zonder zadel? Wat vinden jullie beter en vriendelijker voor je paard? Met, of zonder zadel? Brand los!