Nagevelijkheid VS mooie houdingvoor de LL in het L

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Romyv

Nagevelijkheid VS mooie houdingvoor de LL in het L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 21:03

Hi al!

Samen met mn vriendin brengen wij mn friese merrie uit in de dressuur.
De merrie is naast jong ook nog erg groen, we merken nu met 5 jaar pas dat ze wat meer kracht en balans gaat opbouwen maar is nog steeds onder het niveau van andere 5 jarige. kortom, een echte laatbloeier!

Wat een welbekend 'probleem' is bij friezen is ze 1. goed over de rug rijden en 2. daarin voor de LL te houden. Dit in combinatie met iets te kort aan kracht en balans kan je je voorstellen dat dit nog niet lukt. Dit krijgen wij op iedere wedstrijd van de jury mee, en terecht. Maar.. wat mij opvalt is dat wannneer ze een slechte dag heeft en dus niet nagevelijk is en in der "prachtige" friezenhouding loopt, de jury wel heel positief is over de hoofd/hals houding en de punten ook aanzienlijk hoger zijn.

Dit is niet 1x gebeurd maar veel vaker (lees altijd). nu vraag ik me af, wat is nou belangrijker? Echte nagevelijkheid dat ze ietsjes achter de LL komt of mooi voor de LL maar niet goed over de rug?

Denk erom, we hebben het over de L-klasse! graag jullie mening, kennis en ervaringen. Ik heb er geen verstand van, dus ben heel benieuwd wat nou de bedoeling is :)

A winner is a dreamer who never gives up, Nelson Mandela

[OV] [PG] Carina NMK, frieze merrie 7 jaar

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:02

Mij valt dit ook op, ik zie enorm veel paarden in het B en L lopen waarvan ik mij serieus afvraag waarom de jury die goed (winstpuntwaardig) beoordeeld? Ik vraag me soms echt af wat de normen tegenwoordig zijn...

Het valt mij daarin ook op dat het niveau qua nagevelijkheid en het over de rug rijden over het algemeen 'slechter' is, niet dat ik het zelf direct beter kan (ben hard aan het oefenen :D :P ), maar het is wel het algemene beeld in de B en L.. En heb ook het vermoeden dat dit steeds meer 'gedoogd' word. Zolang het paard maar stil in de aanleuning is en voor de LL loopt is het goed, hoe het daarbij verder z'n lichaam gebruikt lijkt weinig uit te maken, uiteraard alles dan wel weer netjes op de letter gereden. Terwijl het toch juist de bedoeling is om je paard fijn van achter naar voren te rijden, over de rug, en het paard daarin van zelf een fijne aanleuning aanneemt (passend bij zijn niveau/opleiding tot dan toe)....?

Gelukkig zie ik die combinaties die dat wel goed kunnen nog wel en eindigen die vaak ook bovenaan met dikke punten, dus het word zeker wel gewaardeerd als je je paard echt goed voor elkaar hebt (en dan word het ook sneller door de vingers gezien als het niet precies op de letter is :+ ). Maar inderdaad ik vraag het mij ook af (aangezien ik dit zelfde ook merk bij mijn eigen paard in het B), waarom word een mooie statige houding (met vaak een achterhand die ik tokio loopt) beter gepunt als wanneer datzelfde paard wel fijn over de rug loopt maar daarbij wat achter de LL komt?

Is achter de LL komen echt direct een zo grote fout? Of althans een grotere fout als een weggedrukte rug?

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:29

Ik kies er in de training vaak genoeg voor om mijn merrie even iets ronder te rijden wanneer dat zorgt voor meer losgelatenheid.
Overigens ook op wedstrijd.
Wel opletten dat ze dan niet wegduikt.
Natuurlijk wel een beetje het 'punt' blijven opzoeken dat ze weer op de loodlijn gaat lopen.
Dan is ze even iets strakker maar worden ze uiteindelijk ook sterker van.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie