Omdat ik zelf op kamers zit, heb ik af en toe bijrijders die mijn paard verzorgen en, als het vertrouwd is, er ook op rijden. Sinds kort heb ik een nieuw meisje gevonden voor mijn paard. Ze heeft nog niet genoeg ervaring om er alleen op te rijden, maar ik wil haar er graag mee helpen zodat het straks wel kan. Mijn grote probleem ligt echter hier: hoe leg je iemand uit hoe hij correct op druk kan rijden? Van achter naar voren kan rijden? Ze heeft nog zo weinig ervaring dat ze dat nog nooit heeft gedaan. Bijvoorbeeld: overgang = teugels los en aandrijven. Ik vind het zelf echter wel belangrijk, want het bepaalt voor een groot deel de rijstijl. Bovendien is het belangrijk voor mijn paard dat ze haar rug goed gebruikt, omdat ze kissing spines heeft.
Bij het 'op druk rijden' komt in mijn ogen zoveel gevoel kijken. Het is iets wat ik zelf automatisch doe, en daarom ook moeilijk vind om in woorden te vatten. Met druk bedoel ik dan ook geen constant getrek ofzo, maar een bepaalde aanspanning die het paard nodig heeft om goed te bewegen.
Iemand tips?