Piaffe Parzival mooi of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:58

Wou net zeggen, als je vindt dat Parzival in een vierkantsmodel staat zou ik me er toch even terug wat meer in verdiepen. Het is duidelijk een langgelijnd paard, dat zie je ook duidelijk terug in bijvoorbeeld de appuyementen. Hij buigt ontzettend makkelijk.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:20

Rivaldo schreef:
[ Afbeelding ]

Deze gaat zeker niet bergop maar toch in piaffe, dus heb je gedragenheid dan écht nodig voor de piaffe?

Ik snap niet wat dit met deze discussie te maken heeft, maar volgens mij wordt het voorbeen ook genoemd in de beschrijving van de FEI. Maar als jij dit een goede piaffe noemt, weet ik in elk geval dat het niet aan mij ligt :D

janderegelaa schreef:
Hij staat absoluut royaal in het rechthoeksmodel. Noem het grootramig ;)

Nou nee want het is zeker niet hetzelfde.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:22

Het is zeker wel het rechthoeksmodel!

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:25

anneliesdj schreef:
Rivaldo schreef:
[ Afbeelding ]

Deze gaat zeker niet bergop maar toch in piaffe, dus heb je gedragenheid dan écht nodig voor de piaffe?

Ik snap niet wat dit met deze discussie te maken heeft, maar volgens mij wordt het voorbeen ook genoemd in de beschrijving van de FEI. Maar als jij dit een goede piaffe noemt, weet ik in elk geval dat het niet aan mij ligt :D

janderegelaa schreef:
Hij staat absoluut royaal in het rechthoeksmodel. Noem het grootramig ;)

Nou nee want het is zeker niet hetzelfde.


Ik noem dit zeker, zeer zeker geen goede piaffe ;)
Probeer ermee aan te geven dat het tegenwoordig alleen niet meer die voorbereiding op de levade e.d. is.

Dit is een foto van z'n volle zus;

Afbeelding

Denk dat ze wel een redelijk overeenkomstig model (rechthoek) hebben.
Is overigens een Totilas veulen en die komt morgen volgens mij op de HK.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:34

Zou wel 3 maal is scheepsrecht zijn want ze heeft al 2 keer een hengst aangewezen gekregen maar niet goedgekeurd.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:39

Zij heeft ook geen uitgesproken rechthoeksmodel maar ze lijkt me wel langer dan Parzival, zicht kan soms bedriegen en dat doet het bij Parzival zeker, dat is gewoon een groot paard en heeft voldoende lengte in de rug wat hem met buigen idd weinig moeite geeft.

Wat heeft de piaffe te maken met de levade? Er is tegenwoordig toch niemand meer die dat doet? Zou misschien beter zijn want dan pik je een verkeerde piaffe er makkelijker uit, nu gaat het er alleen om of het op het oog ook mooi is.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:42

anneliesdj schreef:
Zij heeft ook geen uitgesproken rechthoeksmodel maar ze lijkt me wel langer dan Parzival, zicht kan soms bedriegen en dat doet het bij Parzival zeker, dat is gewoon een groot paard en heeft voldoende lengte in de rug wat hem met buigen idd weinig moeite geeft.

Wat heeft de piaffe te maken met de levade? Er is tegenwoordig toch niemand meer die dat doet? Zou misschien beter zijn want dan pik je een verkeerde piaffe er makkelijker uit, nu gaat het er alleen om of het op het oog ook mooi is.


Daar roept iedereen toch over dat daarvoor de piaffe is en hij daarom zo verzameld moet zijn ;)

http://www.mindfulnessblog.nl/images/up ... d_lang.jpg

Die misschien genoeg in het rechthoeksmodel??

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:45

Ik vindt de piaffe van Parzival ook niet zijn sterkste punt,zoals hier al eerder genoemd is kan hij het gewoon niet beter door zijn bouw imo. Hij heeft een lange rug,en een lang,sterk gehoekt achterbeen..hij is niet in staat om zijn bekken verder te kantelen en "echt" te gaan zitten.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:48

Elisa2 schreef:
Ik vindt de piaffe van Parzival ook niet zijn sterkste punt,zoals hier al eerder genoemd is kan hij het gewoon niet beter door zijn bouw imo. Hij heeft een lange rug,en een lang,sterk gehoekt achterbeen..hij is niet in staat om zijn bekken verder te kantelen en "echt" te gaan zitten.

En juist daarom is het fantastisch wat ze ondanks zijn bouw van het paard gevraagd krijgt!

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:48

Ik heb er zelf de ballen verstand van maar vind het wel een interessante discussie,
Maar kan ik hieruit opmaken dat dit: http://www.youtube.com/watch?v=WShT2aLPFHc (2:21) In de buurt komt van een goede piaffe?
Lijkt mij ook dat de bouw van parzival niet bepaald meezit, maar waar wordt de piaffe dan op beoordeeld vraag ik mij af, als de jury met de bouw van een paard rekening moet gaan houden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:49

anneliesdj schreef:
Zij heeft ook geen uitgesproken rechthoeksmodel maar ze lijkt me wel langer dan Parzival, zicht kan soms bedriegen en dat doet het bij Parzival zeker, dat is gewoon een groot paard en heeft voldoende lengte in de rug wat hem met buigen idd weinig moeite geeft.

Wat heeft de piaffe te maken met de levade? Er is tegenwoordig toch niemand meer die dat doet? Zou misschien beter zijn want dan pik je een verkeerde piaffe er makkelijker uit, nu gaat het er alleen om of het op het oog ook mooi is.

Je moet je echt eens verdiepen in het rechthoeksmodel.

Romp: Model (rechthoek–vierkant)
Wanneer de lengte van het paard (boeg–zitbeenknobbel) gelijk is aan de schofthoogte is sprake
van een vierkantsmodel. Van een rechthoeksmodel is sprake wanneer de lengte groter is dan de
hoogte.

Bron: KWPN keuringsreglement

http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... r_2013.pdf
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 11-12-13 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:53

Zooist schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vindt de piaffe van Parzival ook niet zijn sterkste punt,zoals hier al eerder genoemd is kan hij het gewoon niet beter door zijn bouw imo. Hij heeft een lange rug,en een lang,sterk gehoekt achterbeen..hij is niet in staat om zijn bekken verder te kantelen en "echt" te gaan zitten.

En juist daarom is het fantastisch wat ze ondanks zijn bouw van het paard gevraagd krijgt!


Daar hoor je mij ook niet over hoor,ik denk dat ze het beste uit het paard rijdt..en ook ik heb respect voor de manier waarop ze zichzelf probeert te blijven verbeteren. De combinatie wordt steeds aansprekender..want eerlijk is eerlijk,ik was eerder ook niet bepaald fan van ze door het oa onvriendelijke beeld en in combi met een paard wat idd niet erg goed kan zitten. {wel fantastisch appuyeren!}

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:55

beestenfreak schreef:
Ik heb er zelf de ballen verstand van maar vind het wel een interessante discussie,
Maar kan ik hieruit opmaken dat dit: http://www.youtube.com/watch?v=WShT2aLPFHc (2:21) In de buurt komt van een goede piaffe?
Lijkt mij ook dat de bouw van parzival niet bepaald meezit, maar waar wordt de piaffe dan op beoordeeld vraag ik mij af, als de jury met de bouw van een paard rekening moet gaan houden?


Lastig te beoordelen omdat het filmpje bewerkt is.
In slomotion kun je overal wat van maken!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:26

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:
Zij heeft ook geen uitgesproken rechthoeksmodel maar ze lijkt me wel langer dan Parzival, zicht kan soms bedriegen en dat doet het bij Parzival zeker, dat is gewoon een groot paard en heeft voldoende lengte in de rug wat hem met buigen idd weinig moeite geeft.

Wat heeft de piaffe te maken met de levade? Er is tegenwoordig toch niemand meer die dat doet? Zou misschien beter zijn want dan pik je een verkeerde piaffe er makkelijker uit, nu gaat het er alleen om of het op het oog ook mooi is.

Je moet je echt eens verdiepen in het rechthoeksmodel.

Romp: Model (rechthoek–vierkant)
Wanneer de lengte van het paard (boeg–zitbeenknobbel) gelijk is aan de schofthoogte is sprake
van een vierkantsmodel. Van een rechthoeksmodel is sprake wanneer de lengte groter is dan de
hoogte.

Bron: KWPN keuringsreglement

http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... r_2013.pdf

Daar heb ik het de hele tijd al over, nu je het ook weet, kijk je nog eens naar de foto van Parzival die je geplaatst hebt?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-12-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:29

Elisa2 schreef:
Ik vindt de piaffe van Parzival ook niet zijn sterkste punt,zoals hier al eerder genoemd is kan hij het gewoon niet beter door zijn bouw imo. Hij heeft een lange rug,en een lang,sterk gehoekt achterbeen..hij is niet in staat om zijn bekken verder te kantelen en "echt" te gaan zitten.

Zijn bouw zit tegen maar hij kan wel beter, paar pagina's terug had iemand een foto van piaffe tijdens ereronde, daar gaat hij wel degelijk zitten.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:29

Ik vind dat nogal storend, kan dat niet per pb uitgevochten worden??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:54

Hartstikke rechthoeksmodel Annelies. Zijn schoft is lager dan zijn lengte.

Petrichor

Berichten: 10545
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:03

Wat belachelijk dat als je zelf niet op GP niveau rijd je hier niet geen discussie over mag voeren..
Zelf rijd ik geen GP gaat ook niet gebeuren mijn zus heeft dit wel gereden en heb haar vaak tips kunnen geven, van dit kan meer hij moet meer op de achterhand blabla zelfs mijn vader deed dit altijd.
Ik vind dus dat als je zelf geen GP rijd je toch wel dingen kunt zien.. :)

Het is verder inderdaad niet zijn sterkste kant, maar ik vind het niet storend hij heeft genoeg pluspunten.

Anoniem

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:06

Sorry Annelies maar zolang je blijft roepen dat Parzival in een vierkantsmodel staat neem ik je gewoon niet serieus. Totilas is niet veel kleiner en die staat wel duidelijk in het vierkantsmodel.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:13

Ik moet zeggen, vind dit wel een goede foto van de piaffe. Hij is wat opgekropt in de hals, maar zeker niet slecht :)

Klik

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:16

Trek zelf even een paar lijntjes op die foto dan, kun je 't zelf zien.
Schofthoogte is even groot als lengte boeg-zitbeen.
Ik heb hier geen fotobewerkingsprogramma (zelf geen paint :P) anders zou ik er een plaatsen.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:22

Ben enooooorme van van het nederlandse dressuurteam (sst ben Belg :') ) maar vind Charlotte en Carl ook wel érg fijn rijden. Over de oefeningen spreek ik me niet uit, moet zelfs nog starten met m'n nieuw paard :')

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:29

Trek dan hier ook even lijntjes :D

Afbeelding

anneliesdj schreef:
Trek zelf even een paar lijntjes op die foto dan, kun je 't zelf zien.
Schofthoogte is even groot als lengte boeg-zitbeen.
Ik heb hier geen fotobewerkingsprogramma (zelf geen paint :P) anders zou ik er een plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:02

anneliesdj schreef:
Trek zelf even een paar lijntjes op die foto dan, kun je 't zelf zien.
Schofthoogte is even groot als lengte boeg-zitbeen.
Ik heb hier geen fotobewerkingsprogramma (zelf geen paint :P) anders zou ik er een plaatsen.


Je moet naar de middenhand kijken.

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:11

Ook al zou het wel of geen goede piaffe volgens het boekje zijn, voor mij als leek is het ook een kwestie van smaak. Ik vind het stabiele ritme van Parzival, dezelfde gelijkmatige bewegingen op dezelfde plek, en de actieve´bounce´ die hij in zijn achterhand heeft juist heel prettig om naar de kijken. De piaffe´s van bijvoorbeeld Valegro en Totilas zijn wellicht veel meer volgens het boekje, maar daar kijk ik wat minder graag naar.