Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 18:29

Mijn Tinker x Fries kruising van nu 9 jaar is een fijne berijdbare ruin, ik heb 'm al vanaf veulen.
Hij is een barok type, met wat vlakkere (geen "Friezen knie-actie) gangen, en ik ben erg gecharmeerd van het wat serieuzere dressuurrrijden (geen wedstrijden, ik en hij zijn niet zo van de regeltjes en stramienen).
We rijden na een half uurtje dressuur in buitenbak vaak nog eens een klein uurtje buiten.

Nu had ik me eens verdiept in bitten, las er over op Internet, en vanzelf kwam ik op het effect van ijzer in de mond, en aangezien ik altijd al wat vragen daarover had, vroeg ik me af, of het iets voor mij en m'n paard zou zijn om eens bitloos te gaan proberen.

Maar waar begin ik, moet ik een Dr. Cook kinkruis hoofdstel aanschaffen?

Begin ik van de ene dag op de andere?

Waarom ik dit eens wil proberen is: hoewel ik nergens last van heb, en we ontzettend leuk samen rijden, vraag ik me af of het paard niet toch ergens last van heeft, zonder dat ik het weet.
Ik ben sowieso geen "hand"rijder, en heb me ook meermaals afgevraagd of mijn "eclectische" manier van rijden niet meer naar Western toe neigt, omdat ik heel vaak de teugels helemaal los gooi en dan alles op zit/been/hoofdbeweging probeer te doen. Dat gaat dermate goed, dat ik me daardoor wel het een en ander begon af te vragen: kadan moet dit toh ook bitloos kunnen?
Dat speelt al een tijdje, bovendien lijkt het mij een mooie check wat betreft op zit en benen te kunnen sturen.

Paard heeft verder geen mondproblemen of wat voor iets dan ook, ik wil gewoon eens zien wat voor verschil dat maakt.... ik ben niet bang dat hij opeens aan de hol gaat, dan hou je zo'n paard met een bit trouwens toch ook niet tegen.

Momenteel rij ik met een dubbelgebroken kneveltrens (niet aan bakstukken vastgemaakt).

Wat ga ik nu doen?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:31

Als je het gewoon eens wilt proberen, kan je gewoon een rondje (of meer) rijden op stalhalster.

Hier overgestapt bij paard 1 na 5 jaar met bit gereden en paard 2 na meer dan 14 jaar met bit gereden. Beiden gewoon bitloos hoofdstel omgedaan (sidepull en kaakgekruist, heb beide) en op pad. Als je paard netjes aan de hulpen staat zou het geen speciale verandering moeten zijn :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:32

kan je misschien bij iemand zo een hoofdstel lenen? Als het niks is heb je voor niks zo een hoofdstel aangeschaft...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:33

Ik zou gewoon het halster omdoen en daar teugels aan maken.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:34

Een keer een bitloos hoofdstel lenen van iemand?
Wat je ook kan doen is gewoon in een bak een keer met een halster gaan rijden. Om te kijken hoe jouw paard reageert aan de hand daarvan kun je wel bekijken of het wat is. Zelf heb ik bij een vriendin gereden op een hete pony die bitloos werd gereden. Zij had een instructeur die zef bitlood reed en bood aan om haar hoofdstel mee te nemen en daar eens mee te rijden zodat ze het kon voelen.

Anoniem

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:38

Ik rij ook bitloos heb er gewoon maar een gekocht en mijn paardje reageerde er goed op. Ik rij ggewoon met allebij soms met bit soms zonder.
Zou inderdaad wel eerst een lenen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:39

Ik vind met een stalhalster anders bitloos rijden dan met een bitloos hoofdstel. heb je er al over nagedacht welk hoofdstel je wilt en of je miss met touwhalster wilt gaan rijden?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:42

Maureen95 schreef:
Ik vind met een stalhalster anders bitloos rijden dan met een bitloos hoofdstel. heb je er al over nagedacht welk hoofdstel je wilt en of je miss met touwhalster wilt gaan rijden?


Toch heel vergelijkbaar met een sidepull? Als TS het eerst even wil proberen, kan dat prima op een stalhalster denk ik :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 18:42

Naaah...hier in Drenthe rijdt (voor zo ver ik weet) NIEMAND bitloos, maar ik wil 't zeker wel proberen en zeker niet met simpelweg een halster aan, het is een flinke temperamentvolle vent, die ik ook aan het hoofdstel met bit in de weide uit haal. Het was nooit een makkelijke jongen in gedrag en omgang, qua rijden echter geweldig, m.a.w.: het is bepaald geen tamme sukkel, maar ik heb zelf steeds de neiging gehad om na dat dressuurgebeuren gewoon effe alles helemaal anders te doen.
Dat gaat ook gewoon goed, buiten rijd ik negen van de tien keer met een Westernteugel of in de snellere gangen met een amper teugelcontact.

Het lijkt me gewoon een paard dat zonder bit evengoed zou behoren te begrijpen wat ik als ruiter bedoel.
Ook wil ik er mee testen hoe goed ik mijn paard eigenlijk zonder bitinwerking aan de andere hulpen heb staan.

Omdat ik hem goed ken wil ik niet opeens een paar teugels aan het halster vastmaken, want... ik vind dat nu wel weer een risico, eigenlijk, voor hem is "halster" synoniem aan "vrijheid", en zo bedaard is-ie nu ook weer niet, dus ik wil een overgang naar maken, als men begrijpt wat ik bedoel

Edit: ik dacht eigenlijk aan de aanschaf van zo'n "Cook" hoofdstel met de onder de kaak gekruiste banden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-11-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:44

TS: in wat voor hoofdstel ben je dan geïnteresseerd? Want een sidepull is wel erg vergelijkbaar met een stalhalster, dus dan zou je liever een ander type hoofdstel proberen?

elkedortmans
Berichten: 174
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:47

Ik zou eerst proberen met halster in de bak te stappen en dan een beetje de stuur hulpen geven LANGS het paard, zo kun je ook zien hoe je paard er op reageert. Als ie dit braaf doet kun je het gerust proberen

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:47

Bitloos hoofdstel of halster maakt wel veel verschil, en er zijn ook nog eens heeel veel verschillende bitloze hoofdstellen. Ik zou niet met halster rijden en daar op oordelen.
Misschien een 2e hands bitloos hoofdstel kopen op internet om te proberen, die zijn vaak niet heel duur.

(Ik ken trouwens genoeg mensen hier in Drenthe die bitloos rijden, je moet maar in het 'wereldje' zitten :P)

elkedortmans
Berichten: 174
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:48

En de eerste keer zou ik het zoiezo met stalhalster doen, het is zonde veel geld er voor uit te geven als het paard er toch niet op reageert/niet fijn vind

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:56

Ik zou het juist niet met stalhalster doen. Als jij al zegt dat jij een pittig paard hebt. Zou ik gaan voor een echt bitloos hoofdstel. Wat je ook hebt zijn die rambo micklem hoofdstellen Daar kan je ook een bit in doen en tegelijkertijd bitloos mee rijden = sidepull of kaakgekruisd. Heb je ook nog gewoon je veiligheid

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:54

Maar wat is dan het verschil tussen een halster met teugels en een sidepull?
TS, je durft niet met halster te rijden maar wel bitloos? :o?

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:56

Ik had bij EJ een goedkoop bitloos hoofdstelletje gekocht en ben gewoon meteen begonnen.. Inmiddels 2 hoofdstellen verder (ja, wilde toch een 3 in 1 hoofstel :')) en bevalt prima, rij zelf liever bitloos dan met bit eigenlijk...

razahtlaB
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:59

Ik zou als ik jou was een rambo micklem hoofdstel nemen. Daar kan namelijk ook een bit aan. Dus mocht je het bitloos niks vinden of willen afwisselen dan heb je altijd plezier van je hoofdstel en is het niet snel weggegooid geld!

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:59

Wat leuk, ik lees drenthe! als mijn fjord wat meer ervaren is, het grondwerk en de opvoeding er goed inzit, wil ik ook bitloos gaan rijden. Ik wou hem eigenlijk aan het begin al bitloos rijden maar dat lukte niet, hij maakt zich te sterk..

met een stalhalster proberen is inderdaad een goed idee!

Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:05

Ik denk dat je het beste een keer in de bak met je halster kan rijden. Mocht er iets gebeuren kan je paard niet weg, al ga ik ervan uit zoals je 'm omschrijft dat dat niet zo gauw zal gebeuren.
je kan dan het beste met een gewoon stal halster rijden en de teugels/halstertouw aan de onderkant, niet de zijkant dus, wat je zou denken. Aan de zijkant komt de druk altijd op de neus terecht, bij de onderkant komt de druk of op de zijkant van het hoofd terecht(druk op 1 teugel) of op de neus(druk op 2 teugels) zo is voor je paard het verschil tussen sturen en stoppen duidelijker, en gaat het niet ten kosten van je rem en tempo.
Ik ben zelf niet zo fan van de gekruiste hoofdstellen, omdat ze strak blijven ook al is er geen druk meer op de teugels(ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel:P)

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:06

Ik heb jaren met bit gereden, anderhalf jaar geleden ben ik bitloos gaan rijden. Ik merk dat mijn pony bitloos fijner vind en als ik met bit rijd zie ik zelfs dat ze dit gewoon niet fijn vind.
Dus voor mij bevalt bitloos rijden super!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:44

Jaopie is zeer zeker een pittig paard, dat is dan niet "op het bit" bedoeld te zeggen, in de zin van hij drangt er op of gaat er tegenin, helemaal niet, nogmaals, ik heb weinig over hem te klagen (ook in de traditionele dressuur gaat hij gewoon makkelijk mee met het gevraagde, ondanks zijn afkomst) maar gewoon zijn hele aard en hoedanigheid zoals ik hem vanaf veulen af ken, is ijverig, ontzettend voorwaarts maar het belangrijkste: hij is werk-ijverig.
Het is geen rustig type en dat ben ik zelf als ruiter ook niet, ik ben echter wel wat moediger dan mijn paard, hetgeen merkbaar is tijdens buitenritten)lees:nieuwe dingen).

Het lijkt me nu echt een uitgelezen paard om eens bitloos mee te gaan uitproberen, aangezien er weinig aan de onderlinge communicatie mankeert (en wat dat betreft komen we van heel ver.....).
Maar als dat waar is, en in mijn beleving/rijstijl waar zou zijn, dan zouden we het bit niet nodig hebben om alsnog - en wellicht beter - in onderlinge harmonie verder door te kunnen gaan.

Het is geen streven, maar een idee, van minder is misschien meer.
Ik hou sowieso niet zo van al die afdwingerij, met spoor, zweep etc (zelf ook allemaal mee gereden overigens), maar ik ben ook zeker niet van de "softe" school of NH.
Ik probeer gewoon logisch na te denken, en denk: waarom zou dit niet ook kunnen zonder bit, als ik toch de helft van de tijd de teugels los gooi om te kijken hoe ver ik op alleen zit/gewichtsverplaatsing/benen uitkom.

Dat laatste gaat overigens dermate uitstekend, dat daardoor mij de "Bit-of-geen-Bit: vraag in het hoofd opkwam.
Ik ben overigens totaal niet TEGEN bitrijderij, ik doe het zelf ook en weet niet anders.

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:28

Je kunt eens een touwhalster/trainingshalster proberen.
Een stalhalster verdeelt de druk op het hoofd en schuift te snel, een goed passend touwhalster geeft druk op precies die plaats waar je het hebben wilt en schuift niet. Waardoor het duidelijker in de aansturing is.

Om de overgang makkelijker te maken kun je een keer je touwhalster onder je hoofstel doen en met twee teugels rijden.
Zo kun je m steeds meer op t halster rijden en steeds minder op het bit.
De kin- en kaakgekruiste systemen (waaronder dr cook) vinden sommige paarden heel fijn en andere totaal niet.

Dit halster vind ik erg prettig, nooit problemen gehad met de overschakeling vanaf een bit.
http://www.emielvoest.nl/index.php/webs ... -artikelen

Als bitloos bevalt kun je natuurlijk altijd nog kijken naar een duurder echt hoofdstel.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:33

Heb je een hoofdstel met lage neusriem? Daar ben ik mee begonnen: Alleen neusriem om, daar de teugels aan, rijden maar!

Wel iets hoger bevestigen dan waar een lage neusriem normaal gesproken hoort. Dit heeft de werking van een sidepull.

brenda2208
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-09-13

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:29

ik ben streng tegen bit!-en ander dingen als; zweep sporen, enz.- dus ik zou als ik jou was meteen overstappen op bitloos! +:)+

Anoniem

Re: Ik wil eens bitloos proberen... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:31

Ik ben wel benieuwd waarom je er op zo tegen bent dan, Brenda2208, even uitgaande van een normale dressuurruiter die normale hulpen gebruikt.