Gaan sport en hitactief stal samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 18:53

Zijn er mensen die ervaring hebben met het houden van een sportpaard in een hitactief stal? Wij hebben een Z dressuur paard die we der graag in willen zetten, maar veel mensen zeggen dat het niet samen kan. Ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. :j

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:53

Waarom zou het niet kunnen?

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 18:55

Omdat mensen zeggen dat ze het minder goed gaan doen in de sport, waarom weet ik niet. Volgens mij is dat niet zo dus ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die een sportpaard in een hitactief stal hebben staan.

ROCHELLEx

Berichten: 997
Geregistreerd: 18-08-07
Woonplaats: IJmuiden

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:56

Ja hoor, gaat prima!

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:56

Een paard zal alleen door de (relatief veel) beweging minder snel last hebben van spierpijn en stijfheid.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:57

Dat is de meeste onzin die ik ooit gehoord heb. Die mensen hebben hun sportpaard zeker 24/7 op stal..

Hitactief is goed, ze lopen veel wat goed is voor de conditie maar zeker ook om de kans op blessures te verminderen.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:59

Ik denk juist dat het heel goed zal gaan werken, je paard moet lopen voor zijn eten heeft een schuilplaats en staat dus niet stijf te worden op stal.
Ik zou zeggen zeker doen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:01

Een paard wat Z loopt gebruikt spieren op een hele andere manier, maar ook energie die verbruikt word door de hele dag in een groep te staan, is vaak dan teveel voor zo'n paard.
Vaak worden paarden er wat sloom van omdat ze toch gewent zijn om op stal hun rust en voer te hebben.
Hierdoor blijft hun energie optimaal voor de prestatie.
Ik denk niet dat het gaat werken.
Daarbij is niet ieder paard even geschikt om dag en nacht in een grote groep te staan en te moeten wachten tot ze aan hun voer kunnen en ook nog hun plek in de rang te moeten verdedigen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:03

Ik denk dat men dat zegt omdat in een hitactief stal het paard wellicht minder 'heet' wordt tijdens rijden omdat hij de hele dag al kan lopen, bijtwondjes op kan lopen (wordt tijdens wedstrijd als negatief ervaren), en dikker in het haar komt (meer buiten).

Geen dingen die ik slecht vindt overigens XD maar wellicht dat 'men' het daarom zegt?

kans op blessures door mep van ander paard is natuurlijk ook alleen mogelijk als je ze in een groephuisvest.

Ik vindt het iets heel moois, wou dat mijn pony's zoiets konden hebben.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:05

Een paard is echt niet kapot van 1 uur dressuurmatig werken, of dat nu op B of GP niveau is :')

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:06

Denk dat het ook aan het paard ligt wat het prettig vindt... en dat is veel al door gewenning ontstaan. Dus denk zeker als paard gewend is dat het veel op stal staat dat het dan best overgang zal zijn naar in een groep leven en veel bewegen.
Het is paard heeft Z gelopen maar wat is jullie eigen doel met het paard moet het snel weer hoog presteren of hebben jullie tijd om het dier te laten wennen aan de nieuwe situatie.

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:12

Ons paard is juist altijd heel heet en druk, ze staat nu 4 uur buiten met een groep. En natuurlijk mag ze wennen maar het is wel de bedoeling dat ze gaat presteren.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:14

4 uur buiten... logisch dat die druk is. Nee geintje, maar daar kunnen best nog 20 uur bij zonder dat zijn prestaties minderen. :)

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:23

Oke bedankt allemaal!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:27

Ik heb een Z paard (pony maar start tussen de paarden). Die staat 24/7 buiten in een groep. 365 dagen in het jaar. Die is nooit sloom.
Die is dat zo gewend vanaf haar geboorte.
Ik denk dat je een paard wat gewend is veel op stal te staan en een overgang gaat maken naar 24/7 buiten, goed de tijd moet geven om te wennen. En dan rustig aan moet doen met trainen en wedstrijden. De stress van verhuizen, nieuwe groep, niet meer in een stal lijkt me dan wel even genoeg voor zo'n dier.
Maar als het paard eenmaal gewend is, zie ik geen enkel probleem.

lailapri

Berichten: 22133
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:00

Merk dat mijn pony's het heel fijn vinden om na het rijden even alleen te staan, of dit op stal of op een apart plein/paddock is, maakt niet uit. Sommige gaan in de groep ook echt even apart staan. Ik heb het dat over een flinke training, paarden kunnen daar echt moe in hun hoofd van worden.

Laatst 1 die helemaal in de adrenaline schoot en zelf even opgestapt, haar uitgelegt hoe het ook kon en daar moest letterlijk alles bezinken. Toen het goed ging afgestapt en ze wilde ook geen stap meer zetten. Heeft daar wel een half uur gestaan, was blij dat ik al veel gestapt had want uitstapping ging echt niet. Na dat half uur was ze er weer, tijd voor eten.

Ik denk dus dat het een aanvulling kan zijn om een paard die dat nodig heeft de mogelijkheid te geven om zichzelf op te laden. Al is het maar een half uurtje tot uurtje even alleen of met een vriend maar niet meteen in de grote groep. Zo kunnen ze naast lichamelijk bijkomen wat tijdens het uitstappen zou moet gebeuren, ook geestelijk even uitrusten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:30

Als je een stabiele groep paarden hebt, zullen paarden het juist het fijnst vinden in een groep en ook best even in hun eentje bij kunnen komen.
De groepsstructuur is paarden volkomen duidelijk dan en dan weten ze prima hoe even de rust te pakken.
In een groep zitten paarden elkaar niet de hele dag op de huid.
Het is een sociaal gebeuren waar regels gelden.

lailapri

Berichten: 22133
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:37

maar die perfecte groep, bestaat die?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:46

lailapri schreef:
maar die perfecte groep, bestaat die?



Dat bedoel ik, zeker omdat het pension is zullen er ook paarden weg gaan en bij komen.

lailapri

Berichten: 22133
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:50

Ik merk dat het zelfs bij een vaste groep niet altijd makkelijk is, mede doordat ze toch al snel in elkaars energieveld staan.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:04

Wij hebben een stabiele kudde en ze weten allemaal prima de rust te bewaren.

Mijn pony's staan zoveel mogelijk buiten. Gisteren zijn we met de trailer weg gegaan om te rijden. Toen we terug kwamen was ze moe, maar ik liet haar los en ze rende direct naar de kudde. Niet eens naar stal.

Ik denk dat als je je paard de tijd geeft om te wennen, en de training opnieuw op gaat bouwen het allemaal wel lukt. Denk dat er juist veel voordelen aan zitten!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:17

Wij hebben hier ook een stabiele groep.
Mijn pony gaat na een zware les na het uitstappen gewoon hup de wei in en gaat daar lekker naast haar vrienden staan eten. Soms even een kwartiertje op rust.
Ik geloof er ook niet zo erg in.
Onze paarden staan in principe 23 uur per dag uit te rusten. Dat ene uurtje hard trainen (mits goed opgebouwd) gaan ze heus wel overleven in een groep hoor. Dan gaan ze daarna weer lekker sociaal doen, eten en uitrusten.
Sportpaarden zijn nog steeds paarden he :p

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:18

lailapri schreef:
Ik merk dat het zelfs bij een vaste groep niet altijd makkelijk is, mede doordat ze toch al snel in elkaars energieveld staan.


Dan is je wei te klein...

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:29

lailapri schreef:
maar die perfecte groep, bestaat die?


jah die bestaat denk ik wel! onze groep is nu niet heel groot maar het is echt een fijne groep met elkaar.

maar terug naar het topic ik denk inderdaad dat het wel gewoon kan.
alleen wat wil je in de winter doen?
op zo stal vind ik het not done om er een dekken op te gooien. maar je wil natuurlijk wel door trainen dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:05

Ik zou het proberen, je voldoet nl wel aan de behoeften van natuurlijk paardengedragg en als je je voer er op aanpast, desnoods na een wedstrijd verantwoord bijvoert in de vorm van elektrolyten en vit.min. supplement en wat extra energiehoudend voer.

Als je paard op conditie en de oefeningen kent, hoef je niet elke dag te rijden om het lichaam de nodige beweging te geven, wat bij een stalpaard wat even een paar uur in de winterpaddock komt wel moet, omdat ze dan in een hoekje gaan staan tot ze weer naar binnen mogen, dar is geen beweging, dat is frisse neus..

Kijk hoe je paard het gaat doen...wees zelf ook verantwoord bezig en houd rekening met het paard wat ook van dag tot dag verschillend kan zijn net zoals jij.

Het zijn dieren en geen mensen. Topsporters liggen ook niet heel de dag in bed voor en na een training.

Maat de HIt stal miet wel genoeg ruimte hebben om rustig te liggen, droog te liggen dus onder overkapping en persoonlijke ruimte kunnen nemen, dus niet ge klein en niet te grote groep.

Als je een paard hebt dat erg laag in de rangorde staat en het heeft opgegeven om bij het krachtvoer station te gaan wachten omdat hij steeds wordt weggejaagd, dan iets om te overdenken, als er maar wel genoeg plekken zijn om hooi te eten..

Kom je elke dag, kun je misschien laten uitlezen of hij elke dag goed eet en eventueel nog een zelf een schep voer geven...

Ik zie zelf hoe paarden opknappen als ze met elkaar samenleven.