Ik start dit topic omdat ik zelf een erg onzekere ruiter ben. Ik rij al zo lang en vroeger had ik er geen last van, maar de laatste 10 jaar kamp ik hiermee. Ik ben met vlagen erg onzeker. Ik word bang en ik haal mezelf erg naar beneden waardoor het alleen maar erger wordt. Vooral zo richting de winter uit zich dit.
Het onzeker zijn, is mijn ergste vijand in het rijden. Ik ga bepaalde hoeken mijden (bij ons is dat vooral de tribune waar er heel veel kindertjes stampen en druk doen), ik word strak in mijn lijf en ik ben alleen maar bezig met mijn omgeving. Vooral de eerste 10/15 minuten dat ik op mijn paard zit, is dit het ergste. Mijn 6 jarige ruin heeft momenteel bedacht dat als het baasje onzeker is, hij zelf de leiding wel overneemt en dit maakt mij uiteraard nog onzekerder. Dit maakt mij dan uiteindelijk boos en gefrustreerd. Ik vind dit een hele erge eigenschap van mijzelf als ruiter en zou hier graag beter mee willen leren omgaan. Ik kan best rijden en als ik mij een beetje zeker voel kan ik op best wat paarden wegrijden.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Vast wel

Hoe ga jij ermee om en heb je misschien tips om mij in het zadel zekerder te laten voelen zodat zowel mijn paard als ik het plezier in het rijden weer terugvinden.
Er zijn