Gaan sport en hitactief stal samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:10

jesito schreef:
Een paard wat Z loopt gebruikt spieren op een hele andere manier, maar ook energie die verbruikt word door de hele dag in een groep te staan, is vaak dan teveel voor zo'n paard.
Vaak worden paarden er wat sloom van omdat ze toch gewent zijn om op stal hun rust en voer te hebben.
Hierdoor blijft hun energie optimaal voor de prestatie.

Ik denk niet dat het gaat werken.
Daarbij is niet ieder paard even geschikt om dag en nacht in een grote groep te staan en te moeten wachten tot ze aan hun voer kunnen en ook nog hun plek in de rang te moeten verdedigen.


Een paard kropt zijn energie op, die er tijdens het rijden uitkomt... dat 'hete' gedrag is dus gewoon 'semi-explosief' gedrag, het dier wil en moet zijn energie kwijt.
Je paard zoveel stil laten staan, met name een sportpaard, is kapitaalvernietiging... het bewegingsapparaat gaat er van achteruit.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:18

Ik ben benieuwd hoeveel mensen die nu reacties hebben gegeven hun paard daadwerkelijk in een hit-actief hebben gehad.

Mijn pony heeft er een jaar in gestaan, dus ik heb niet alleen zicht op m'n eigen pony, maar ook op de 25 andere paarden die er hebben gestaan en mijn conclusie is dat het in de vorm waar ik heb gestaan niet geschikt is voor sportpaarden. Eigenlijk helemaal niet geschikt is als fijne huisvesting.

Ik val het systeem 'hitactief' niet af, want dat vind ik geweldig. Echter, een kudde van 25 paarden continu op een stuk van een halve ha, waarvan 50% bestraat is en 50% in de winter te nat is om goed overheen te lopen, is geen basis voor een evenwichtige groepshuisvesting.

Het is voor ieder paard best zwaar, de hele dag z'n plekje in de kudde waarborgen, alle weersomstandigheden doorstaan, zoeken naar een vrij voerstation, hopen op een droog plekje om te liggen. De lagere in rang mogen helemaal niet liggen. Dat vrat bij mijn pony zo veel energie dat ik haast niet meer kon rijden, terwijl ze juist zeggen dat haflingers uitermate geschikt zijn.

Nogmaals, ik vind het concept van hit-actief geweldig. Ik denk wel dat het te moeilijk is om het om een commerciƫle manier te exploiteren en dat het systeem alleen goed is als je het voor een 4 of 8 paards kudde aan huis hebt.

Hiermee wil ik overigens helemaal niet zeggen dat op stal een beter alternatief is. Maar er zit natuurlijk veel meer tussen 24/7 stal en 24/7 hit-actief. :-)

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:30

25 paarden op een halve hectare is gewoon veel te veel. Dan snap ik wel dat het niet werkt. Als ze genoeg ruimte hebben en de kudde is redelijk stabiel dan heerst er duidelijkheid en orde in de kudde.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:34

In Nederland bestaan geen commerciele hit-actief stallen met een lager paardenaantal of een in verhouding groter oppervlak. :-)

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:33

Bij ons zijn er Max 15 paarden op 1 ha. Dus moet kunnen..

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:38

lailapri schreef:
Merk dat mijn pony's het heel fijn vinden om na het rijden even alleen te staan, of dit op stal of op een apart plein/paddock is, maakt niet uit. Sommige gaan in de groep ook echt even apart staan. Ik heb het dat over een flinke training, paarden kunnen daar echt moe in hun hoofd van worden.

Laatst 1 die helemaal in de adrenaline schoot en zelf even opgestapt, haar uitgelegt hoe het ook kon en daar moest letterlijk alles bezinken. Toen het goed ging afgestapt en ze wilde ook geen stap meer zetten. Heeft daar wel een half uur gestaan, was blij dat ik al veel gestapt had want uitstapping ging echt niet. Na dat half uur was ze er weer, tijd voor eten.

Ik denk dus dat het een aanvulling kan zijn om een paard die dat nodig heeft de mogelijkheid te geven om zichzelf op te laden. Al is het maar een half uurtje tot uurtje even alleen of met een vriend maar niet meteen in de grote groep. Zo kunnen ze naast lichamelijk bijkomen wat tijdens het uitstappen zou moet gebeuren, ook geestelijk even uitrusten.


is dit ergens medisch onderbouwt of onderzocht, vind het namelijk nogal onzinnig klinken :o
hoezo merk je dat? vind dat altijd zo'n rare uitspraak net alsof sommige ook weten dat hun paard liever binnen staat, tja ze weten dat daar eten ligt logisch dat deze naar binnen willen

ts je paard zal misschien in het begin moeten wennen ook met actief rijden, bedoel het is wat intensiever maar daar zal hij ook conditie door opbouwen.
en tja die bijtwondjes? dan maar ophokken omdat wij een kunstwerk van een paard willen rijden.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:55

Alles valt of staat met de uitvoering van de hitactief stal. Het aantal paarden, het aantal meters grond, het onderhoud, het aantal machines, de kwaliteit van het ruwvoer, de grote van de schuilmogelijkheid enz enz.
Ik heb mijn paard zelf in een hit actief gehad en zou het zelfs voor een recreatie paard nooit meer doen. De uitvoering is over het algemeen ronduit belabberd.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:57

Moet het medisch onderbouwd zijn om te aan te raden om naar het paard te kijken wat dat is waar ik op doel.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:06

sophianemo schreef:
Bij ons zijn er Max 15 paarden op 1 ha. Dus moet kunnen..


Ik ben heel benieuwd over welke HIT je het dan hebt. :-) Mag ook per pb.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:20

StalNollie schreef:
vind dat altijd zo'n rare uitspraak net alsof sommige ook weten dat hun paard liever binnen staat, tja ze weten dat daar eten ligt logisch dat deze naar binnen willen

Dat is zo'n enorme dooddoener. Ik voer net zo goed buiten als binnen (de paarden die buiten staan krijgen buiten gewoon zowel ruw- als krachtvoer als ze daar naar mijn mening goed staan, tegelijk met de paarden die binnen staan) en toch word ik op een gegeven moment letterlijk ondersteboven gelopen doordat een paard beslist naar binnen wil. En ik voer onder het afdak dus dat is het probleem ook niet.

Ik denk dat sport en hitactief samen KUNNEN gaan, maar dat het zeker niet voor ieder paard geschikt is. Mijn ruin wordt bij 24/24 buiten bij andere paarden gewoon graatmager en zenuwachtig. En dan hoeft hij niet eens te vechten voor zijn voer want hij is vriendje van de leider dus de andere moeten het ontgelden en hij mag mee-eten. Hij doet het het beste op 4-6 uur naar buiten en verder op stal.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:30

Ninx schreef:
jesito schreef:
Een paard wat Z loopt gebruikt spieren op een hele andere manier, maar ook energie die verbruikt word door de hele dag in een groep te staan, is vaak dan teveel voor zo'n paard.
Vaak worden paarden er wat sloom van omdat ze toch gewent zijn om op stal hun rust en voer te hebben.
Hierdoor blijft hun energie optimaal voor de prestatie.

Ik denk niet dat het gaat werken.
Daarbij is niet ieder paard even geschikt om dag en nacht in een grote groep te staan en te moeten wachten tot ze aan hun voer kunnen en ook nog hun plek in de rang te moeten verdedigen.


Een paard kropt zijn energie op, die er tijdens het rijden uitkomt... dat 'hete' gedrag is dus gewoon 'semi-explosief' gedrag, het dier wil en moet zijn energie kwijt.
Je paard zoveel stil laten staan, met name een sportpaard, is kapitaalvernietiging... het bewegingsapparaat gaat er van achteruit.



Ik ben ook niet voor de hele dag binnen staan, maar gewoon overdag buiten snachts binnen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:34

_Nelleke_ schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen die nu reacties hebben gegeven hun paard daadwerkelijk in een hit-actief hebben gehad.

Mijn pony heeft er een jaar in gestaan, dus ik heb niet alleen zicht op m'n eigen pony, maar ook op de 25 andere paarden die er hebben gestaan en mijn conclusie is dat het in de vorm waar ik heb gestaan niet geschikt is voor sportpaarden. Eigenlijk helemaal niet geschikt is als fijne huisvesting.

Ik val het systeem 'hitactief' niet af, want dat vind ik geweldig. Echter, een kudde van 25 paarden continu op een stuk van een halve ha, waarvan 50% bestraat is en 50% in de winter te nat is om goed overheen te lopen, is geen basis voor een evenwichtige groepshuisvesting.

Het is voor ieder paard best zwaar, de hele dag z'n plekje in de kudde waarborgen, alle weersomstandigheden doorstaan, zoeken naar een vrij voerstation, hopen op een droog plekje om te liggen. De lagere in rang mogen helemaal niet liggen. Dat vrat bij mijn pony zo veel energie dat ik haast niet meer kon rijden, terwijl ze juist zeggen dat haflingers uitermate geschikt zijn.

Nogmaals, ik vind het concept van hit-actief geweldig. Ik denk wel dat het te moeilijk is om het om een commerciƫle manier te exploiteren en dat het systeem alleen goed is als je het voor een 4 of 8 paards kudde aan huis hebt.

Hiermee wil ik overigens helemaal niet zeggen dat op stal een beter alternatief is. Maar er zit natuurlijk veel meer tussen 24/7 stal en 24/7 hit-actief. :-)



Dit is ook wat ik bedoel, in jouw geval stonden er ook nog eens veel paarden op die halve hectare, ze zitten dus constant op elkaars lip.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard, ze stond dag en nacht in een groep met schuilstal en hadden met 8 pony's/ paarden 2 grote ruiven en werden twee keer daags in stations gevoerd.
Maar zeker in de winter als de weiden dicht waren leverde dit veel stres op, niet alleen bij mijn paard ook bij anderen.
Ik zou mijn paard nooit mee in zo'n principe zetten en al zeker geen sportpaard.

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:03

Ik sta ook in een hit-actief stal en bij ons in de hit staan ook gewoon sportpaarden! Deze doen het er niet minder om! Als ze wedstrijd hebben gaan ze ff een nachtje op stal en voor de rest mag die lekker paard zijn!

Kunnen gewoon binnen & droog staan als ze willen en eten wanneer ze willen!

Ik wil niet anders meer =)

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:04

lailapri schreef:
En wat als het binnenoppervlak veel groter is dus een grotendeels overdekte actiefstal met een uitloop naar buiten waar het dier naar keuze ook zijn natje en droogje kan halen maar dus niet verplicht toe is. Wat je buiten kan bouwen moet binnen ook te realiseren zijn toch? Graag jullie mening? En wie zou daar dan voor gaan met zijn sportpaard?

Mijn idee:
gedeelte binnen
rubber matten/matrassen
Binnenplaats in de vorm van beton/verhard
Voerderstationnen
Evt een looproute en een stuk zand

Buiten
Een looproute met voederstations/plaatsen
Zand paddock
Stukken weide.

Of bestaat dit al?


Dit hebben wij in Rhoon :)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:23

Ja, er lopen best wat paarden die in de sport lopen, zowel in de dressuur als in de endurance.
Niets fijner voor een paard met veel km's in de benen om lekker 24/7 te kunnen bewegen en eten.

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:06

Wij hebben de paarden nu een week in de hit actief staan. Dit bevalt me heel goed ze kijken heel tevreden en zijn lekker rustig met rijden. Die van mij was wel een beetje vies, haha. Geeftniet als hij het maar naar zijn zin heeft!

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 18:35

Nu begint mijn pony wel een beetje dik te worden, maar die andere mensen willen het hooi onbeperkt. Wat doen jullie nu?

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Gaan sport en hitactief stal samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:51

Hit-actief is toch met voedermachine's? Anders is het geen hit-actief maar gewoon een paddock of een paddock-paradise.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:09

sophianemo schreef:
Nu begint mijn pony wel een beetje dik te worden, maar die andere mensen willen het hooi onbeperkt. Wat doen jullie nu?

Meer rijden/bewegen, geen brok voeren. Ruwvoer heeft ie nodig om zijn systeem te onderhouden, nooit op bekorten.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:22

Toydoll schreef:
Meer rijden/bewegen, geen brok voeren. Ruwvoer heeft ie nodig om zijn systeem te onderhouden, nooit op bekorten.


>;)

Niet alle paarden worden gezond van onbeperkt ruwvoer. Die van mij zou uit elkaar klappen, binnen 3 weken hoefbevangen staan of door z'n hoeven zakken van overgewicht.

Het mooie van hit-actief is juist dat je de paarden in hun individuele voerbehoefte kan voorzien omdat je de computer als zodanig kan afstellen.

Zo niet, dan zie ik niet het voordeel van deze vorm van hit-actief ten opzichte van een ander paddock paradise/slowfeeder systeem.