Hoeveel moet je sparen voor eigenpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thebestonly

Hoeveel moet je sparen voor eigenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 21:04

Hallo, ik zat aardig te denken, ik zit er al 2jr aan te denken om eigen paard te kopen alleen ik weet niet wat ik moet sparen voor een achterhandje als hij ziek word of whatever, ik dacht aan 5.000 of meer?
ik wil gewoon recreatief rijden en soms een wedstrijdje paard rond de 160.

Dankje

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Hoeveel moet je sparen voor eigenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:10

In de bokt wiki staan wat pagina's die hierover gaan, misschien leuk om ook door te lezen :) onderhoudskosten staan er ook bij.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:11

dat lijkt me lastig te zeggen............zoals de keuringsarts van de verzekering al zei: ' het ene paard heeft nooit wat terwijl het andere altijd wat heeft...'
Je moet daar in zekere zin ook wat mazzel bij hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:15

Ik heb zelf 500 euro apart staan; genoeg om direct acute medische hulp te kunnen bieden (bv spoedtarief, hechten, verdoving, pijnstilling, hoefsmid laten komen) en dat ook direct te kunnen betalen.

Voor de rest genoeg spaargeld maar het is per situatie afhankelijk hoeveel ik eraan zou willen uitgeven. Belangrijkste vind ik echt de acute hulp kunnen bieden en te betalen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-10-13 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:16

Ik had eerst €600,- voor noodkosten. Zodra ik meer werk heb komt daar iedere maand geld bij. Tot nu toe heb ik haar voor de dood verzekerd (3% van taxatie). Elk half jaar komen ze en moet ik het nieuwe bedrag betalen, is dus bijna niets. :)
Onderhoud kost nu niks en zodra ik haar in de opfok zet 100€ per maand, ruim berekend. (85€ opfok, 15 hoefsmid, ontwormen enten)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:22

Nou mijn stallig is al behoorlijk duur en vooral om recreatief te rijden en af en toe een wedstrijdje een duren hobby maar ik zal hem sowieso wel verzekeren Maar ieren eigen keus. Maar je weet nooit hoe duur de onverwachten kosten zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:24

Niet elke verzekering dekt dezelfde of alle kosten, en ook niet alle paarden zijn te verzekeren. Zelf hou ik liever een flink bedrag achter de hand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:24

valerie2012 schreef:
Nou mijn stallig is al behoorlijk duur en vooral om recreatief te rijden en af en toe een wedstrijdje een duren hobby maar ik zal hem sowieso wel verzekeren Maar ieren eigen keus. Maar je weet nooit hoe duur de onverwachten kosten zijn.

En wat de verzekering vergoed en of er een eigen risico aan zit (dus mag je ook nog eens geld ophoesten)
Dus goed de voorwaarden doorlezen als je wel een verzekering wilt. Want je kan echt van de koude kermis thuiskomen als je paard naar de kliniek moet en je verzekering betaald die ene behandeling niet.

Ik spaar zelf ook liever dan dat ik het geld zo wegbreng naar de verzekering :o op mijn spaarrekening kan het tenminste langzaam groeien.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:28

vuurneon schreef:
valerie2012 schreef:

En wat de verzekering vergoed en of er een eigen risico aan zit (dus mag je ook nog eens geld ophoesten)
Dus goed de voorwaarden doorlezen als je wel een verzekering wilt. Want je kan echt van de koude kermis thuiskomen als je paard naar de kliniek moet en je verzekering betaald die ene behandeling niet.

Ik spaar zelf ook liever :)

Mijn is goed verzekert en als iets is wat meer kost dan paard waard is dan neemt de verzekering der over. Mijn is zo wat voor allen verzekerd dus en wij hebben die voorwaardens gelezen. En als je spaart dan weet nooit of je genoeg heb. Want kan altijd duren uit komen dan je denkt. En straks krijgt je paard achter elkaar en dan bij 1st keer is je spaar geld al op. En dan???

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:31

Telpeva schreef:
Niet elke verzekering dekt dezelfde of alle kosten, en ook niet alle paarden zijn te verzekeren. Zelf hou ik liever een flink bedrag achter de hand.

Nee verzekering ligt ook aan leeftijd. Maar als nog en ik weet dat niet elke verzerking het zelfde dekt dat moet gewoon uit zoeken. Maar die ik voor me paard heeft die dekt alles wat wij belanrijk vinden. En ik verzeker liever me paard dan dat ik alles moet gaan sparen je weet nooit of je genoeg gespaard heb. Want als puntje bij paaltje komt heb niet of te te weinig of het is op aan iets anders. Aan niets anders wat onverwacht was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:32

'Zo wat voor alles' oftewel er zijn wel clausules.

Het geld dat ik elke maand in de verzekering kan stoppen, stop ik liever op de spaarrekening :) bovendien heb ik ook een limiet (ook als het paard wel verzekerd zou zijn); ik ga niet koste wat het kost een paard blijven behandelen en er zit wel een prijskaartje aan voor mij. Ik ga geen 10.000 euro stoppen in een behandeling, dan krijgt het paard een dikke kus en laat ik hem gaan.

Ik heb 500 puur voor het paard staan en heb ook dus een reguliere spaarrekening waar ik zo aan kan komen, maar dat hangt echt van de situatie af. Belangrijkste is voor mij de eerste hulp kunnen bieden :)
Wat daarna moet komen dat neem ik in afweging. Ik wil niet afhankelijk zijn van een verzekering wat dat betreft. (Mijn paard is een laag risico wat dat betreft, dus vandaar dat ik geen verzekering wil)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-10-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:35

vuurneon schreef:
'Zo wat voor alles' oftewel er zijn wel clausules.

Het geld dat ik elke maand in de verzekering kan stoppen, stop ik liever op de spaarrekening :) bovendien heb ik ook een limiet (ook als het paard wel verzekerd zou zijn); ik ga niet koste wat het kost een paard blijven behandelen en er zit wel een prijskaartje aan voor mij. Ik ga geen 10.000 euro stoppen in een behandeling, dan krijgt het paard een dikke kus en laat ik hem gaan.

Ik heb 500 puur voor het paard staan en heb ook dus een reguliere spaarrekening waar ik zo aan kan komen, maar dat hangt echt van de situatie af. Belangrijkste is voor mij de eerste hulp kunnen bieden.

Een verzekering is altijd nog goed koper. Maar ja als je elke keer alles wilt sparen veel succes met je onverwachten kosten dan maar onder schat het niet. Een paard is duurder dan iereen denkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:37

Gelukkig heb ik ook nog geen jaren een paard en heb ik geen idee waar ik het over heb :')

Ik kan zeggen dat in al die jaren dat ik een paard heb, het makkelijk uit kon zonder verzekering en dat ik met verzekering veel meer geld kwijt was geweest dan ik nu zelf heb betaald aan dierenartskosten.
Oftewel; verzekering was in mijn geval zonde van het geld geweest.

Ieder z'n ding natuurlijk :) goed om je in te lezen en altijd de voorwaarden te controleren.

Maar zet sowieso geld apart en kijk ook bij dierenartsen wat bv de inenting gaat kosten jaarlijks (inenting is vaak niet het duurste, de visite telt ook mee).
Als je 5000 apart kan zetten, top :)

Kosten dierenarts vielen mij mee, kosten voor het onderhoud vielen mij dan weer tegen :=

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:44

vuurneon schreef:
Gelukkig heb ik ook nog geen jaren een paard en heb ik geen idee waar ik het over heb :')

Ik kan zeggen dat in al die jaren dat ik een paard heb, het makkelijk uit kon zonder verzekering en dat ik met verzekering veel meer geld kwijt was geweest dan ik nu zelf heb betaald aan dierenartskosten.
Oftewel; verzekering was in mijn geval zonde van het geld geweest.

Ieder z'n ding natuurlijk :) goed om je in te lezen en altijd de voorwaarden te controleren.

Maar zet sowieso geld apart en kijk ook bij dierenartsen wat bv de inenting gaat kosten jaarlijks (inenting is vaak niet het duurste, de visite telt ook mee).
Als je 5000 apart kan zetten, top :)

Nou ben juist blij dat mijn verzerekert is. En inenting woord bij mijn op stal met meerderen gedaan. Dus dan is goed koper dan als je alleen moet. Niet dat wij niet zouden kunnen betalen als we dat niet konden had ik geen paard. Maar ben juist blij dat bijna alles tegelijk gaat bij mijn op stal zelf tantarts gaat tegelijk.
Laatst bijgewerkt door xxpaaardje op 18-10-13 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:44

Het gaat hier niet om een verzekering he :) daarvoor zal ze vast pb doen bij vragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:46

Ts, je kan het ook aan een dierenarts vragen wat zij verstandig vinden om achter de hand te houden op basis van de meest veelvoorkomende kwalen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:35

Ik vind 500 euro best weinig eerlijk gezegd. Ik heb op een aparte spaarrekening 3000 euro gereserveerd. Mocht mijn paard een keer wat ernstigs hebben, dan heb ik een behoorlijke bak geld om het één en ander te kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:08