Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:07

Even paar kleine kadertjes stellen om elkaar goed te begrijpen:

Beginnend ruiter:
Heeft voor mij niets met lengte van ruitercarrière te maken, maar met rijniveau. Ik noem iemand een beginnend ruiter (is dus een aanduiding, nooit een belediging!) als 'ie nog niet zelfstandig een paard kan rijden en het daarbij gezond, gehoorzaam en soepel kan houden.

Gevorderde ruiter:
Iemand de zelfstandig kan rijden en het paard daarbij gehoorzaam, gezond en soepel kan houden.

Vergevorderde ruiter:
Ruiter die een paard daadwerkelijk kan trainen, en dus ook kan verbeteren.

Vraagstelling:

Ik vraag me af waarom het voor beginnende ruiters zo moeilijk is om hun 'trots' in te slikken en een vergevorderde ruiter te vragen hn paard bij te rijden.
"Ik wil het allemaal zélf gedaan hebben", is daarbij wel eens een langskomend antwoord. En aan de ene kant snap ik het, maar aan de andere kant is het voor het paard z'n lijf zó veel fijner als 'ie ook regelmatig echt beter gereden wordt. Dus wáár is het belang van het paard in dezen?

Heeft een paard van een beginnend ruiter (naar bovenstaande definitie) eigenlijk niet gewoon recht op een bijrijder?

DutchRiders

Re: Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:09

Ik ben het absoluut met je eens...
Ben benieuwd wie hier antwoord op kan geven...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:12

of een heel goede instructeur die een beginnend ruiter met regelmatig (wekelijks) les kan helpen het paard goed te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:15

Ik betwijfel of een beginnend ruiter dat kan. Hoe goed de instructeur ook is. En zeker met maar 1x per week begeleiding.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:19

ik denk niet dat een beginnend ruiter een paard echt kan verbeteren, wel op niveau houden, met goede instructie.

arizonagreen

Ergens ben ik het met je eens, maar ergens niet.

Want ook ik was een beginnende ruiter, kwam van de manege af, meerdere verzorgpaarden gehad, was dummie voor op de jonge groene paarden, maar daar bleef t dan ook bij. :+

En toen kwam mn eigen 4,5jarige practies groene vriend, die ik zelf heb ingereden en doorgereden, gewoon door gezond verstand te gebruiken, en regelmatig goede begeleiding. En inmiddels 4 jaar later heb ik een paardje wat perfect makkelijk na te rijden is, en train ik voor andere mensen. :) Het kan dus wel degelijk ook goed gaan, het hangt ook van de 'feeling' van de ruiter af. Zo ken ik er ook eentje die hetzelfde verhaal heeft als mij, maar daarbij is het wel grandioos misgegaan helaas.

Anoniem

Sonja schreef:
Ik betwijfel of een beginnend ruiter dat kan. Hoe goed de instructeur ook is. En zeker met maar 1x per week begeleiding.

Hangt er van af. :P Ik rij zelf nog geen jaar en doe ongeveer dit met een vrij groen paard (volledige lease volgende maand), alleen rij ik 4x in de week met begeleiding en doe ik daarnaast 1x buitenrit en 1x vrij rijden (wat nog niet zo goed gaat, vooral de rechterhand is lastig). Als je je instructeur blindelings vertrouwt leer je wel een hoop. :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:21

Ik heb juist het probleem dat ik wegens een ongeval niet meer in staat ben mijn paard correct door te rijden (mag enkel nog stappen en heel af en toe draven, als mijn rug het toelaat) en dus maar geen bijrijder vind om mijn paard te rijden :n

Ik zoek en zoek en zoek en vind: niemand.

Ik vraag er niks voor, alleen dat mijn paard netjes en correct gereden wordt, maar de zoektocht is eindeloos :')

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:21

Ik denk dat een beginnende ruiter altijd eerst op een 'leerpaard' moet beginnen met lessen. Een paard dat goed aan de hulpen is en dus juist de ruiter de fijne kneepjes van het vak leert. Je kan als beginnende ruiter ook geen paard opleiden. Vaak vertelt een paard ons meer dan wij hen, daarom lijkt het mij eerst noodzaak om zelf de juiste basisprincipes te kennen en je eigen kennis uit te breiden door middel van een goede instructeur/trice.

Ik vind het daadwerkelijke antwoord op jouw vraag eigenlijk best lastig. Maar als ik vanuit de behoefte van een paard kijk en ervan uitga dat het paard uiteindelijk moet meelopen in wedstrijden en ook correct moet lopen, dan ben ik van mening dat hij inderdaad soms "goed" gereden moet worden door een ruiter die al voldoende ervaring heeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:25

Ben het deels eens...maar wat ik ook vind is het volgende. Als je een beginnende ruiter bent moet je ergens beginnen om verder te komen en te leren. Ik zou dan zowiezo wel vinden dat een "proffesional" daarbij moet helpen en je begeleiden maar ik vind wel dat elke ruiter ergens moet beginnen en als je alles maar aan een ander overlaat en zelf dus niks verder leert, je ook nergens komt. Als hij echt hoge wedstrijden (moet gaan) gaat lopen dan zou ik het deels wel uit handen geven maar zou zelf wel bij alles betrokken willen worden en willen leren. ( rijd inmiddels 20 jaar en ook jonge paarden heb ik beleerd,ingereden en doorgereden maar ook dit heb ik met begeleiding gedaan om zo geen fouten te maken en het goed aan te leren)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:26

_O_

Sonja schreef:

Inderdaad. En dan krijg je super verhalen van beginnende ruiters die hun paard helemaal zelf hebben opgeleerd, maar dat duurt het wel maanden of jaren voordat het paard (in de ogen van een gevorderde ruiter) eindelijk beter loopt. Inclusief osteopaten natuurlijk he binnen die tijd :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:26

Grappig dat er genoeg zijn die vinden dat hun paard super loopt en erg trots zijn op het eindresultaat.
Echter wanneer er een meer ervaren ruiter op gaat, die voelt direct wat een hoop corrigeerwerk eraan zit :)

Zelf doen is idd een misplaatste trots als het om paardrijden gaat. Denk wel dat het vrij menselijk is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:27

ook als een paard geen wedstrijden loopt is het in zijn eigen belang dat hij goed gereden wordt. idealiter begin je als beginnend ruiter op een goed gereden leerpaard, waardoor je zelf het gevoel leert herkennen van een goedlopend paard. In eerste instatie moet je leren hoe je dat kunt narijden, waardoor je daarna zelf een paard kunt leren om zijn lijf goed te gebruiken. Maar dan ben je al wel een paar jaar verder.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:29

Tsja van doen leer je het meeste, maar zoals je al aangeeft zou het voor het paard erg goed zijn als die wel onderhouden wordt door een ruiter die het paard echt kan trainen/bijhouden. Wat ik graag zie is een beginnende ruiter die regelmatig les heeft (2-3x in de week?) in combinatie met een bijrijder die er voor zorgt dat het paard soepel blijft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:30

Nee ik ben het absoluut niet met je eens ;).

Nu ben ik (denk ik) een gevorderde ruiter met eigen paarden maar ik denk zéker niet dat ieder paard gebaat is bij een (gevorderde) bijrijder. Ondanks het feit dat ik dus wel ervaring heb, doe ook ik nog wel eens iets fout en heb ik dus nog steeds les.

Ten eerste denk ik dat iemand die (net) een eigen paard heeft het idd liever zelf doet en dat is ook zijn/haar goed recht. Dan wéét je iig dat iedere geboekte vooruitgang komt door het samenspel tussen jou en je paard.

Ten tweede denk ik wel degelijk dat een beginnende ruiter met goede begeleiding (instructeur/trice voor het rijden en bijvoorbeeld ervaren stalgenoten voor de verzorging) het paard zelf kan verbeteren. Sterker nog, ervaren ruiters zijn vaak 'stuck in their ways' en zien zelf geen andere mogelijkheden terwijl onervaren ruiters vaak nog te sturen zijn. Die leren het dus meteen goed aan (met de juiste instructie).

Als je daarnaast je paard met enige regelmaat laat nakijken door een osteo oid zit je wel goed hoor!

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:31

ik ben een gevoderde ruiter met een jong paard net onder het zadel[alles zelf gedaan].
maar wil het gewoon zelf doen met behulp van les .
maar laat me paard niet bijrijden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:31

In principe is er veel voor te zeggen om een gevorderde ruiter een paard in te laten rijden... maar sommige instructeurs geven juist de voorkeur aan een beginner op een groen (maar braaf) paard, juist omdat die "gevorderde" ruiters nogal eens de neiging hebben teveel te vragen (in de krul enz) terwijl een beginner juist niet overvraagt. Het is dan wel handig als die beginner tenminste goed kan zitten, maar dat is met zitles aan de longe op een ervaren paard snel geregeld, sneller dan met groepslessen rondhobbelen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 20-09-13 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:32

lilskie schreef:
Ik denk dat een beginnende ruiter altijd eerst op een 'leerpaard' moet beginnen met lessen. Een paard dat goed aan de hulpen is en dus juist de ruiter de fijne kneepjes van het vak leert. Je kan als beginnende ruiter ook geen paard opleiden. Vaak vertelt een paard ons meer dan wij hen, daarom lijkt het mij eerst noodzaak om zelf de juiste basisprincipes te kennen en je eigen kennis uit te breiden door middel van een goede instructeur/trice.

Ik vind het daadwerkelijke antwoord op jouw vraag eigenlijk best lastig. Maar als ik vanuit de behoefte van een paard kijk en ervan uitga dat het paard uiteindelijk moet meelopen in wedstrijden en ook correct moet lopen, dan ben ik van mening dat hij inderdaad soms "goed" gereden moet worden door een ruiter die al voldoende ervaring heeft.

Hangt een beetje van je eigen niveau af en niveau paard. Ik steek best veel tijd in het paardrijden en zou nu echt niet willen dat iemand anders erop gaat rijden. :P Het gaat nog heel erg om de basis dingen zoals rustig galopperen op de rechterhand in plaats van als een kip zonder kop de baak door racen. Ik zou tot ongeveer een maand geleden niet op haar kunnen rijden maar nu het wel kan wil ik het ook gelijk zelf goed leren. :P

Maar als mijn instructeur besluit te stoppen dan zou ik haar ook gelijk uit de volledige lease doen. Dankzij hem bleef ik zitten toen ze een rodeo gaf de eerste 15 minuten dat ik met haar leste en kreeg ik haar ook kalm en op sommige stukjes aan de teugel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:32

Het hangt denk ik ook af van wat jij als eigenaar van het paard verwacht.
Een beginnend ruiter zoals omschreven.. Wanneer die niet uitprobeert met opeens een paard te willen laten wijken of dergelijke, zal het paard er imo niet slechter van worden als er een paar keer per week een rondje in het bos gehobbeld wordt.

Wanneer je een beginnend ruiter hebt die bijvoorbeeld wedstrijden wil starten is begeleiding of hulp naar mijn mening een pre.

Ik denk dat de definitie van beginnend en gevorderd hier iets te ongenuanceerd is voor velen.

Er zijn namelijk ook de ruiters die, een voorbeeld nemende aan mezelf:
- een paard hebben
- daar zorg voor kunnen dragen in huisvesting, voeding en passend harnachement
- een paard kunnen rijden zonder het in de weg te zitten
- en enige kennis hebben van de anatomie van het paard en daar ook rekening mee houden, wat betekend;
- dat ze het paard op een ontspannen manier kunnen rijden, dus geen weggedrukte rug en strakke kaak, en een enigszins ondertredende achterhand.
- en op deze manier lekker recreatief rijden

Maar niet:
- een paard willen uitbrengen op wedstrijd
- de daarbijbehorende oefeningen onder de knie hoeven te hebben
- waarvoor een paard een stuk soepeler moet zijn dan bovengenoemd recreatiepaard.

Ik denk dat die tussenmoot er wel bijhoort. Ik kan namelijk prima rijden maar ben absoluut geen wedstrijdruiter met de daarbijbehorende kennis en training.

Ik heb naar mijn mening dus ook geen bijrijder op hoger niveau nodig omdat ik dat niet van mijn paard verlang en mijn paard gezond is en lekker in zijn vel zit (misschien een beetje te lekker).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:37

maar dan ga je uit van een 'slechte' gevordere ruiter en een 'goede' beginnende ruiter. Een echt gevorderde ruiter weet wat een paard nodig heeft, en past daar zijn training op aan. En dat is de ideale situatie, maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Bij een ruiter die nog onvoldoende gevoel (dan laat ik niveau en jaren ervaring in het midden) heeft om een paard te verbeteren, is frequente goede instructie essentieel in het belang van het paard. Iemand die dat gevoel wel heeft, heeft nog steeds begeleiding nodig, maar kan makkelijker zelf ook uit de voeten en kan bv met minder vaak lessen volstaan. Overigens zijn dat vaak de ruiters die juist zeer regelmatig een 'pratende spiegel' willen hebben.

Maarten, waarom zou je er nu niet iemand op willen hebben? Juist racen in de rechtergalop is iets dat door een ervaren ruiter snel en simpel te verbeteren valt, waardoor het voor jou ook makkelijker wordt om dat vast te houden.

Ik heb jaren geleden een keer Albert Voorn op 'mijn' (bijrijd)paard zien rijden (ik had een clinic en hij vroeg of hij er even op mocht). Binnen drie rondjes galoppeerde dat paard helemaal los door zijn lijf ontspannen rond, iets waar ik al tijden mee aan het tobben was (en ik klasseer mezelf niet meer als een beginnend ruiter). Heel erg leerzaam!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-09-13 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:38

Zolang een beginnende ruiter altijd het besef heeft dat het probleem bij hem/haar ligt , op zoek gaat naar oplossingen , en vooral zichzelf druk op legt om te leren voelen ,en weet wat hij/zij moet doen/leren om het paard gezond te houden ,en leert van het paard , zie ik er niet zoon probleem in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:39

Lielle schreef:
maar dan ga je uit van een 'slechte' gevordere ruiter en een 'goede' beginnende ruiter. Een echt gevorderde ruiter weet wat een paard nodig heeft, en past daar zijn training op aan. En dat is de ideale situatie, maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Bij een ruiter die nog onvoldoende gevoel (dan laat ik niveau en jaren ervaring in het midden) heeft om een paard te verbeteren, is frequente goede instructie essentieel in het belang van het paard. Iemand die dat gevoel wel heeft, heeft nog steeds begeleiding nodig, maar kan makkelijker zelf ook uit de voeten en kan bv met minder vaak lessen volstaan. Overigens zijn dat vaak de ruiters die juist zeer regelmatig een 'pratende spiegel' willen hebben.

[naam], waarom zou je er nu niet iemand op willen hebben? Juist racen in de rechtergalop is iets dat door een ervaren ruiter snel en simpel te verbeteren valt, waardoor het voor jou ook makkelijker wordt om dat vast te houden.

Omdat ze dat eerst in alle gangen deed op beide handen. Ik ben al ver met leren om dat nu rustig te krijgen dankzij goede instructie, dus een paar lessen en dat is ook weer in orde. :Y)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:39

superwoman schreef:
Grappig dat er genoeg zijn die vinden dat hun paard super loopt en erg trots zijn op het eindresultaat.
Echter wanneer er een meer ervaren ruiter op gaat, die voelt direct wat een hoop corrigeerwerk eraan zit :)
Waarom is dat grappig... Ik herken met hier namelijk wel in hoor. ;) Volgens de definitie ben ik een vergevorderde ruiter, maar het duurt bij mij maanden voordat er echt vooruitgang zichtbaar is en ik rij al jaaaaaaaren op hetzelfde niveau... Geeft toch niks? Voor mij is dat prima en ik en mijn wereldpaard, die het allerbeste, leukste liefste en mooiste is van de heeeeele wereld ;) , zijn gelukkig hoor :+

Maar gezien het feit dat het voor een 'vergevorderde ruiter' met niet zo veel talent al super lastig is om een paard goed te rijden en te trainen, lijkt mij dat een beginnende ruiter beter op een manege eerst aan de slag kan. Wij hadden een eigen paard, maar ik het toendertijd mij partner eerst naar de manege gestuurd om te gaan leren rijden! Hij 'mocht' wel stappen en later ook draven, maar het heeft best even geduurd voordat hij thuis mocht galopperen. Maar ja, feitelijk maakt het niet uit op welk paard je leert rijden, in alle gevallen heeft het paard waar je het op leert het zwaar te verduren...

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:40

Hoe zijn jullie zelf begonnen dan? Ik denk dat bestwel veel mensen juist leren van een groen paard.. als ik naar mezelf kijk dan tenminste.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:41

maar dan nog? Als het iets is dat alleen bij jou zit, snap ik het; als het een probleem van het paard is (scheef bv), snap ik het niet.

(heb trouwens een stukje toegevoegd aan mijn vorige post).

Ik zou een beginnend ruiter nooit aanraden met een groen paard te beginnen. Voor beide partijen echt minder handig. Ik ben nu weer bezig met een jonkie en ik merk hoe prettig het is om daar een gevorderd paard (ook zelf opgeleid) naast te rijden, zodat ik blijf onthouden welk gevoel ik zoek.

Stvie, ik ben begonnen op manegepony's en heb daarna het paard van mijn moeder gereden, die zij zelf ook reed. Precies de situatie die Sonja dus schetst.