Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het kan dus wel degelijk ook goed gaan, het hangt ook van de 'feeling' van de ruiter af. Zo ken ik er ook eentje die hetzelfde verhaal heeft als mij, maar daarbij is het wel grandioos misgegaan helaas. Sonja schreef:Ik betwijfel of een beginnend ruiter dat kan. Hoe goed de instructeur ook is. En zeker met maar 1x per week begeleiding.
Ik rij zelf nog geen jaar en doe ongeveer dit met een vrij groen paard (volledige lease volgende maand), alleen rij ik 4x in de week met begeleiding en doe ik daarnaast 1x buitenrit en 1x vrij rijden (wat nog niet zo goed gaat, vooral de rechterhand is lastig). Als je je instructeur blindelings vertrouwt leer je wel een hoop.

Sonja schreef:Ik betwijfel of een beginnend ruiter dat kan. Hoe goed de instructeur ook is. En zeker met maar 1x per week begeleiding.

.lilskie schreef:Ik denk dat een beginnende ruiter altijd eerst op een 'leerpaard' moet beginnen met lessen. Een paard dat goed aan de hulpen is en dus juist de ruiter de fijne kneepjes van het vak leert. Je kan als beginnende ruiter ook geen paard opleiden. Vaak vertelt een paard ons meer dan wij hen, daarom lijkt het mij eerst noodzaak om zelf de juiste basisprincipes te kennen en je eigen kennis uit te breiden door middel van een goede instructeur/trice.
Ik vind het daadwerkelijke antwoord op jouw vraag eigenlijk best lastig. Maar als ik vanuit de behoefte van een paard kijk en ervan uitga dat het paard uiteindelijk moet meelopen in wedstrijden en ook correct moet lopen, dan ben ik van mening dat hij inderdaad soms "goed" gereden moet worden door een ruiter die al voldoende ervaring heeft.
Het gaat nog heel erg om de basis dingen zoals rustig galopperen op de rechterhand in plaats van als een kip zonder kop de baak door racen. Ik zou tot ongeveer een maand geleden niet op haar kunnen rijden maar nu het wel kan wil ik het ook gelijk zelf goed leren. 

Lielle schreef:maar dan ga je uit van een 'slechte' gevordere ruiter en een 'goede' beginnende ruiter. Een echt gevorderde ruiter weet wat een paard nodig heeft, en past daar zijn training op aan. En dat is de ideale situatie, maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Bij een ruiter die nog onvoldoende gevoel (dan laat ik niveau en jaren ervaring in het midden) heeft om een paard te verbeteren, is frequente goede instructie essentieel in het belang van het paard. Iemand die dat gevoel wel heeft, heeft nog steeds begeleiding nodig, maar kan makkelijker zelf ook uit de voeten en kan bv met minder vaak lessen volstaan. Overigens zijn dat vaak de ruiters die juist zeer regelmatig een 'pratende spiegel' willen hebben.
[naam], waarom zou je er nu niet iemand op willen hebben? Juist racen in de rechtergalop is iets dat door een ervaren ruiter snel en simpel te verbeteren valt, waardoor het voor jou ook makkelijker wordt om dat vast te houden.
superwoman schreef:Waarom is dat grappig... Ik herken met hier namelijk wel in hoor.Grappig dat er genoeg zijn die vinden dat hun paard super loopt en erg trots zijn op het eindresultaat.
Echter wanneer er een meer ervaren ruiter op gaat, die voelt direct wat een hoop corrigeerwerk eraan zit
Volgens de definitie ben ik een vergevorderde ruiter, maar het duurt bij mij maanden voordat er echt vooruitgang zichtbaar is en ik rij al jaaaaaaaren op hetzelfde niveau... Geeft toch niks? Voor mij is dat prima en ik en mijn wereldpaard, die het allerbeste, leukste liefste en mooiste is van de heeeeele wereld
, zijn gelukkig hoor