Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 18:29

Steeds vaker zie ik topics voorbijkomen waar een paard niet 100% zuiver loopt. Gelijk wordt er dan geroepen dat er DA's, osteopaten en fysio's, al dan niet zadelpassers en hoefsmeden of tandartsen bij moeten komen.

Maar... is dit wel zo nodig? Kan een paard niet gewoon stijf zijn? Mensen die hardlopen zullen ook lang niet allemaal regelmatig lopen, en toch kunnen ze nog wel pijnvrij zijn... Ik geloof echt in stijf en stram en scheef, en ik geloof ook dat dit meestal meer een trainingskwestie is dan een medisch probleem.
Als ik zelf iets heb ga ik ook eerst mijn warming up doen en kijk dan pas of ik moet stoppen met trainen (evt pijn) of dat ik verder kan. Zo doe ik dat bij mijn paard ook. En daar zal bokt wel over vallen vermoed ik. :=

Of denken jullie er net zo over? Niet miepen maar trainen?

Vergis je niet, ook bij mij komt wel eens een DA, want kreupel is kreupel. Maar tijdens het losrijden onregelmatig zegt me alleen dat het paard stijf en/of scheef is, zeker wanneer hij na die 20 minuten wél goed kan lopen.

tanjaatjuhh

Re: Steeds meer paarden kreupel (HAW)? Of zeuren we op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:30

Zolang het niet warm is en mijn paard er geen 'erge' last van heeft en geen erge zwelling vertoond kijk ik het eerst gewoon aan. Mag ze lekker paar weekjes de weide op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 18:33

tanjaatjuhh schreef:
Zolang het niet warm is en mijn paard er geen 'erge' last van heeft en geen erge zwelling vertoond kijk ik het eerst gewoon aan. Mag ze lekker paar weekjes de weide op.

Als de mijne kreupel staat kijk ik het een paar dagen aan, als het betert is dat mooi en in geval van niet komt de DA.

Maar ik had het in mijn OP meer over onregelmatig gaan onder het zadel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:34

ik train alleen een paard verder als ik zeker weet dat het iets met artrose is...met een peesprobleem het paard erdoor rijden vind ik onverantwoord.
Zolang heel veel mensen trots filmpjes plaatsen van een paard wat aan vier benen kreupel loopt,en dan nog willen beweren dat het paard iets stijf is ,word ik lichtelijk wanhopig.

Een paard kan stijf zijn of niet rad...prima...in de wei.Zodra er 80 kilo op zijn rug gaat zitten wat ook nog vaak tegen de beweging ingaat,en er wat van het paard gevraagt word,dressuurmatig of springen... dan moet een paard gewoon rad lopen.

En ja...ik kom ook weleens stijf mijn bed uit,maar ik hoef gelukkig niemand op mijn rug te dragen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:36

Safiera, het lijkt wel een trend om er bij het minste idee van ongemak een batterij deskundigen bij te roepen. Als die van mij een keer een steentje in de hoef heeft, loopt hij ook niet zo lekker. Steentje er uit en weg is het probleem. Ook wil hij wel eens lekker hard door de wei gaan en vergeten de bocht te nemen. Tja, hij leert er van.

Toen ik hem pas had is er ook wel gesuggereerd om de osteopaat er bij te halen, 'want hij was niet ingereden'. Eh, hij was net helemaal goedgekeurd door de dierenarts. Alleen nog niet ingereden.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:44

Het ligt er ook aan hoe kreupel het paard loopt, bij iets wat onregelmatig kun je best even een poosje aankijken. Indien het erger word/niet weg gaat kun je dan altijd nog bellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:47

Wij hadden hier gasten en paard in galop was opeens niet rad. Dus onze gast (gelukkig) er gelijk van af. Ik paard nagekeken en haalde grote kiezel eruit. Dus omdat paard nog niet gelijk helemaal goed was zijn we op ons gemak naar huis er naast gelopen.
Thuis kreeg ik ook gelijk de opmerking dat er een foto gemaakt moest worden. Vond dat niet nodig en heb daarmee inderdaad geld bespaard want paard is nu een maand verder en gewoon heel erg goed. Hij had door die kiezel gewoon een zere zool en iets meer tijd nodig om weer lekker te kunnen lopen. Dus paard tijd gegeven van een dag en aangekeken.
Dus in zoverre eens met je stelling.
Wel is het zo dat een paard gewoon rad hoort te zijn. Ik zal nooit doorrijden als mijn paard paar stappen niet rad is. Dat zie je vaak dat mensen dan door rijden. Vind ik niet verstandig als je niet weet hoe of wat. TEvens je dier (bij ons vriend) heeft pijn en dan moet je niet eens willen door rijden.
Wel denk ik dat door foute manier van rijden, wat helaas veel aanwezig is (valse knik, geen gelul in de krul principe) ipv netjes met vallende stellinghals en goed rug gebruik de paarden te rijden met fijn zacht knabbelend mondje er erg veel paarden rug klachten hebben. Ze zijn stijf niet fijn om te rijden met doorzitten want ze hebben geen fijne soepel rug. De echte kennis van paard aan de teugel rijden is helaas verdwenen waardoor veel klachten bij paarden aanwezig zijn, vrees ik. Deskundige kunnen dan paarden weer los krijgen, maar daar ligt natuurlijk niet echt de oplossing.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-09-13 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:47

een paard mag geen pas kreupel lopen en ook niet doen vermoeden (of 'stijf' zijn). Natuurlijk kan een paard best een keer stijf zijn, maar stijf is wat anders als onregelmatig.
Ik zeg niet dat je er meteen een DA bij moet roepen, maar ik verbaas me altijd weer over de slechte kwaliteit (onregelmatigheid) en dat mensen daar gewoon mee door rijden. (Ik zie het helaas ook nog met enige regelmaat op wedstrijd).
Al zou een van mijn paarden wat 'tikken' of licht onregelmatig gaan stap ik af en gaat hij de wei op en kijk ik het per dag aan. Als zich geen enkele verbetering voordoet (wat tot nu toe gelukkig nooit is geweest) dan komt er een DA.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:49

Ik ben er heel voorzichtig mee. Net iets te vaak meegemaakt dat paarden heel licht onregelmatig waren, terwijl er van binnen een flinke peesblessure zat. Ik rijd dus absoluut niet door als ze niet goed lopen. Eerst een weekje rust en als het daarna niet over is, komt de DA. Ik ben het met je eens dat er ook echt wel zoiets is als stijfheid en dat er gevallen zijn waarin doorrijden juist een goede oplossing is, maar ik wil eerst zeker weten dat je met doorrijden niet juist meer kapot maakt van binnen.

Ik denk overigens ook dat het doorrijden met paarden die duidelijk onregelmatig of zelfs kreupel zijn, vaak een kwestie is van 'niet willen weten/zien'. Zolang je er zelf geen probleem van maakt, is het er niet, lijken veel mensen te denken. Ik zie zo vaak paarden die duidelijk niet goed lopen en waarvan ik me met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen dat de ruiter dat zelf niet voelt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:52

juist met het opstarten... steeds stijf zou ik eerst artrose uit willen sluiten.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:52

Ik haal ook wel eens een paard van stal wat wat stijf loopt en daar komt idd niet meteen een va bij maar ik denk dat ts doelt op het topic van maxilya en ja daar vind ik het paard onregelmatig, dit is gebaseerd op dit filmpje en de eerdere topics waarin duidelijk verslechtering te zien is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 18:54

Geerke: ik doel meer op artrose inderdaad, of een spiertechnisch probleem. Peesblessures vallen bij mij ook in de categorie niet belasten.

Stijf en niet rad is de mijne ook, maar van weiderust gaat dat niet beteren. Ik kan zelf ook wel buiten gaan spelen, maar een topatleet ga ik daar niet van worden. Dus door die eerste pijntjes (en het onregelmatige) heen rijden, ik zeg ja :j Zeker omdat ik weet dat paardje na warming up, wél ontspannen, over de rug en regelmatig gaat.

Blijft een dier een uur niet rad, dan zal er meer aan de hand zijn. Is een paard onbelast al niet rad, ook dan is dat tijd voor onderzoek.

Zoutenootjes: dat klopt inderdaad ook. Ik ben niet tegen professionals, wel tegen het onnodig laten komen van allerlei mensen die 'het wel weten' en ook nog eens veel geld vragen. Alleen ben je dan een dierenbeul of zo?

hannah41: Natuurlijk ligt het aan de mate waarin. Maar als ik een filmpje zie van een jong paard, dat door de modder loopt, hoofd hoog en nog lang niet ontspannen en niet met een 'dragende' rug, dit paard maakt onregelmatige passen en iedereen roept: DA! Osteo! Dat vind ik echt raar.

pien_2010: helemaal mee eens, met de toevoeging dat goede training een paard wellicht ook weer goed kan krijgen (dus niet alleen passieve behandelingen)

ashley5760: bij mijn pony komt onregelmatigheid enkel voor in draf. Omdat hij stijf is aan het begin, steekt hij zijn neus overal naartoe, gaat wat met zijn benen gooien en ziet er gewoon uit als een totale hark. Ik heb het enorme vermoeden dat dit spiertechnisch is, want na een galopje op beide handen begint hij te relaxen, gaat aan de teugel en buigt (voor zover binnen zijn vermogen) netjes mee links/rechts.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:57

Safiera schreef:
Maar ik had het in mijn OP meer over onregelmatig gaan onder het zadel.

Impuls :)*

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:58

Safiera schreef:
Geerke: ik doel meer op artrose inderdaad, of een spiertechnisch probleem. Peesblessures vallen bij mij ook in de categorie niet belasten.

Maar hoe zie jij voordat er een diagnose gesteld is het verschil? Peesblessures hoeven echt niet altijd enorm kreupele paarden te geven. Die kunnen er best uitzien als (lichte) stijfheid en dus makkelijk verward worden met een spierprobleem. Doorrijden werkt prima bij stijfheid, maar is bij peesblessures echt een grote no-go.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:58

Tuurlijk kan een paard gewoon stijf zijn. Ik denk dat dat soort topics eerder voortkomen uit onkunde en het ontbreken van goede begeleiding van de ruiters. Helaas zijn er genoeg mensen die niet aanvoelen hoe een paard of pony loopt en weten niet hoe ze correct kunnen trainen. Vaak ontbreekt het geld ook voor lessen en zijn het jongere meiden met verzorgpaarden (hoop dat niemand zich aangevallen voelt haha, maar meer ook vanwege minder te besteden of geen bijstand van ouders etc, en de jonge ruiters zijn veelal meiden) Iedereen heeft tegenwoordig een camera en internet dus topics zijn snel aangemaakt. En ja dan valt half bokt erover. Aan de ene kant helemaal mee eens natuurlijk. Aan de andere kant wel sneu omdat de betreffende ts waarschijnlijk niet beter weet.
Dat denk ik :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:03

Safiera schreef:
hannah41: Natuurlijk ligt het aan de mate waarin. Maar als ik een filmpje zie van een jong paard, dat door de modder loopt, hoofd hoog en nog lang niet ontspannen en niet met een 'dragende' rug, dit paard maakt onregelmatige passen en iedereen roept: DA! Osteo! Dat vind ik echt raar.

Mmm dat is mij nog niet opgevallen maar dat is apart idd.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:06

Had ik maar niet doorgereden toen ik wat spierstijfheid vermoede. Dan was die peesscheur misschien louter irritatie gebleven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:10

Safiera schreef:
.

pien_2010: helemaal mee eens, met de toevoeging dat goede training een paard wellicht ook weer goed kan krijgen (dus niet alleen passieve behandelingen)

Heb zelf een paard door training verbeterd (onder hals weg, rug werd los en verend enz), dus eens met je dat er meer is dan alleen passieve behandeling.

MAAR in de context waarin ik het schrijf dus oneens met je. Ik stel namelijk dat mensen door fout te rijden een paard krijgen die vast zit in rug en of andere problemen krijgen. DIE mensen die dat zelf door hun manier van rijden hebben (mee) veroorzaakt zullen dat dus zelf niet kunnen oplossen door goed gymnastiseren en rijden van hun paard. Tijdelijk hebben die paarden er dan baat bij dat er deskundige hun paarden weer soepel en los maken. Dus dan opteer ik voor de passieve behandelingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:12

Mijn merrie liep op wedstrijd af en toe eens onregelmatig, ik dacht van spanning.
De dame bleek heel stoer door te lopen met een zeer pijnlijke zoolkneuzing, opgelopen door de steenslag van het parkeerterrein.
Mijn ruin met een dubbele peesblessure heeft nooit ook maar een pas kreupel gelopen.
Als een paard onregelmatig loopt, dan is er iets. Van de natuur uit, een kreupel paard is een uitgelezen prooidier dus als het dier kan vermijden onregelmatigheid te tonen dan zal het paard dat doen. Mijn visie erop dus.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:15

Bernoe schreef:
Safiera schreef:

Mmm dat is mij nog niet opgevallen maar dat is apart idd.

Bovengenoemd paard laat in 4 opeenvolgende filmpjes duidelijk achteruitgang zien, dan lijkt t mij noodzakelijk om te achterhalen of hier iets lichamelijks speelt of dat dit alleen maar word veroorzaakt door onkunde en daarbij fors gewicht van de ruiter

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 19:36

Urielle: mijn pony zal, wanneer hij zich stijf houdt en de ruiter niet correct draagt, zeker ergens pijn of ongemak hebben. Daardoor gaat hij raar lopen, niet rad dus. We proberen hem zo te trainen, dat hij als topatleet ons correct kan dragen. Dat houdt imo in, om door die onregelmatigheid heen te trainen. Wanneer paard het 'trucje' weer snapt, en correct gaat lopen/dragen, gaat ook zijn ongemak weg en loopt hij rad.

pien_2010: ik bedoelde eens met het hele eerste stuk, ik verwoordde het nogal onhandig. Wij hebben, al zeg ik het zelf, een zeer vakkundige instructeur. Naar mijn mening een betere investering dan op de korte termijn het paard een keer laten behandelen. Mijn pony is zo stijf geworden door ons eigen aanmodderen in onze pennytijd. Eigen schuld dikke bult dus. Fysio/DA is er al eens bij geweest, die constateerde geen grote problemen en gaf oefeningen mee die niet veel uit haalden. Het enige waar dat goed voor was, was een bevestiging dat we verder moesten trainen.

JoAnn: Waarschijnlijk is dat dan het risico dat ik loop. Het zei zo, want mijn paard gaat niet door de medische molen als ik enkel spierstijfheid vermoed.

Bernoe: Ik zal ook iedereen goed les aanbevelen. Mijn instructeur stapt op, vertelt mijn paard wat hij moet doen, en binnen de kortste keren springt mijn 'amper basisknopjes' paard wissels. Bij instructeur is hij een half rondje niet rad (tot hij dus aan het werk moet) en bij ons duurt dat langer. Zowel rijtechnisch als spiertechnisch zou het dan dus zijn.

Appelflapje: heel stom, dat verschil zie ik niet. Bij mij is het aanvoelen, testen en goed kijken vanaf de grond. Een verschil in lopen merk ik zo op. Als het echter hetgeen is wat hij altijd doet, maak ik me geen zorgen. Zeker niet als paard onbelast goed loopt, en ohz (na losrijden) ook.

Sammie: ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar misschien toch niet helemaal. Je zegt dat het verschil tussen rad en niet rad kan zitten in rijden met of zonder impuls?

CelestinaH: ik weet zo even niet of ik dat topic bedoel, zal eens zoeken

unihorses: artrose zit bij deze pony wel in de familie, dus dat zou kunnen meespelen. Aan de andere kant: wat verklaart dan dat hij gewoon goed loopt na opwarmen? Zijn moeder met artrose blijft stijf lopen, die heeft een veel typischer gang door gewoon minder beweeglijkheid van de gewrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:38

Ik zie het neit alleen hier maar ook als ik op locatie kom dat men vaak het paard al zo lang kent dat ze het niet zien. Het hoort bij het paard of dat doet ie wel eens vaker hoor ik dan, terwijl een paard gewoon niet onregelmatig hoort te zijn. Ik maak daarbij uiteraard onderscheid tussen tactfouten(rijtechnisch) en kreupel(lichamelijk). Maar het is dus denk ik meer blindheid doordat men het paard zo lang kent.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:41

TS, ik heb ook eerst stilgezet, weer gekeken, toch nog even aanzien etc. De DA is er pas na een ruime 3 weken bij gehaald, in tussentijd kreeg paardlief een beperkt arbeidsschema. Maar dat doe ik nooit weer. Een week rust, lijkt beter maar niet overtuigd? DA erbij. En dat is imo de eerste en best geplaatste persoon bij zoiets, de anderen kunnen volgen als die eerste er niet uitkomt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:46

Ik denk dat ik weet over welk topic het hier gaat. En dat paard is absoluut niet helemaal fris over de benen.
@ Joolien. Ben het niet helemaal met je eens. Wel voor een groot gedeelte. Maar heb zelf ook een merrie gereden. Die als 2-jarige een afgescheurde pees heeft gehad. Deze is weer redelijk netjes aan elkaar gegroeid. Maar daardoor had het paard zich vooral bij het verruimen in de draf. Een bepaalde pas aangeleerd. Dit paard had absoluut geen pijn. Heb haar als 6-jarige nog eens laten controleren of dit zo was. En of het eerlijk was om haar de wedstrijden in te doen. De dierenartsen van de kliniek vonden dat dat wel kon. En ben dan ook nog M1 met winstpunten met haar geworden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:48

Safiera schreef:
pien_2010: ik bedoelde eens met het hele eerste stuk, ik verwoordde het nogal onhandig. Wij hebben, al zeg ik het zelf, een zeer vakkundige instructeur. Naar mijn mening een betere investering dan op de korte termijn het paard een keer laten behandelen.

Mijn pony is zo stijf geworden door ons eigen aanmodderen in onze pennytijd. Eigen schuld dikke bult dus. Fysio/DA is er al eens bij geweest, die constateerde geen grote problemen en gaf oefeningen mee die niet veel uit haalden. Het enige waar dat goed voor was, was een bevestiging dat we verder moesten trainen.

Helemaal eens met je Safiera een echte goede instructeur kan jou helpen om je paard weer goed en los te krijgen. Door: wijken, wijken, wijken, keert wending om de voorhand afwisselend met voorwaarts rijden. Jou leren om op een goede manier met licht vallende stelling hals je paard te rijden in alle oefeningen. Handen, zit en kuit hulpen waarmee hij je leert om op de juiste manier met de halve ophouding te rijden. Als je paard mond opent dus gelijk zacht worden in je hele boven lijf (niet losgooien) zoals wij het nageven noemen. Etc. etc.
Als je wat ik schrijf herkent dan heb je een echt goede instructeur en heb je jouw paard binnen een jaar al een stuk beter, want het vraagt wel tijd corrigeren van een paard dat je zelf vast hebt gereden.
Succes ermee Safiera en je hebt een leuk topic geopend.