Academische rijkunst ...zadel? Waar is die gebleven ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Academische rijkunst ...zadel? Waar is die gebleven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:24

Als het verkeerd staat graag verplaatsen:

Ik volg regelmatig de forums over academische vs klassieke rijkunst.
Beide hebben wat ( ook al houd ik het bij CP hoofdzakelijk :+ ), dus mij gaat het niet om een discussie wat beter is ( deze zijn al genoeg hier op bokt)

MAAR : wat mij wel opvalt is dat er kennelijk een nieuwe stroming is in de AR... zowat overal en iedereen rijdt ( Met uitzondering van Bent Branderup zelf -en die is toch de oprichter/meester ?)
nu met een bareback ipv een zadel.
Waar komt dit vandaan ? En vooral waarom ? Mij is altijd geleerd dat zonder zadel of geheel boomloos ( ook met dikke pad) het gewicht van de ruiter niet verdeeld wordt maar punctueel op het paardenrug komt.
Dus ik ben echt nieuwsgierig naar het hoe en waarom.
En even ter aanvulling : zelf rijd ik mijn Fries met een Startrekk Espaniola :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:28

Marijke verkoopt zelf zadels, dus er wordt wel degelijk met zadel gereden :D Maar je hebt gelijk dat mensen in het begin vaak met barebackpad rijden. Dit is omdat je dan makkelijker de juiste zit aan kan nemen en zithulp kan geven, zonder dat je "vast" zit in het zadel.

pmarena

Re: Academische rijkunst ...zadel? Waar is die gebleven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:31

Er wordt zoveel verteld, en vaak zijn dat halve waarheden waarbij voor het gemak maar de andere helft vergeten wordt... terwijl die minstens zoveel ter zake doet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:33

sasja0705 schreef:
Mij is altijd geleerd dat zonder zadel of geheel boomloos ( ook met dikke pad) het gewicht van de ruiter niet verdeeld wordt maar punctueel op het paardenrug komt.

Ik ben niet bezig met welke vorm van rijkunst dan ook :+ maar dat is een fabeltje. In ieder geval voor de meeste vrouwen in ons land. Wanneer je correct op je paard zit is er geen sprake van puntbelasting, omdat je bovenbenen en billen de druk verdelen. Dit is nooit te vergelijken met een goed passend boomzadel maar het heeft geen negatieve invloed op de rug van het paard. Het heeft ook zo z'n voordelen omdat je 100X beter kan voelen wat er onder je gebeurd. Probleem is alleen dat veel mensen zonder zadel niet correct op hun paard zitten, die nemen dezelfde houding aan als in een diep dressuur zadel met het bekken naar voren gekanteld ipv naar achter. Kantel je je bekken naar voren en ga je rechtop zitten (hak, heup, schouder op 1 lijn) dan druk je je zitbeenknobbels in de rug en krijg je wel nare puntbelasting. Rechtop zitten met een achterover gekanteld bekken kan maar vergt wat oefening.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:43

Gloa schreef:
sasja0705 schreef:
Mij is altijd geleerd dat zonder zadel of geheel boomloos ( ook met dikke pad) het gewicht van de ruiter niet verdeeld wordt maar punctueel op het paardenrug komt.

Ik ben niet bezig met welke vorm van rijkunst dan ook :+ maar dat is een fabeltje. In ieder geval voor de meeste vrouwen in ons land. Wanneer je correct op je paard zit is er geen sprake van puntbelasting, omdat je bovenbenen en billen de druk verdelen. Dit is nooit te vergelijken met een goed passend boomzadel maar het heeft geen negatieve invloed op de rug van het paard. Het heeft ook zo z'n voordelen omdat je 100X beter kan voelen wat er onder je gebeurd. Probleem is alleen dat veel mensen zonder zadel niet correct op hun paard zitten, die nemen dezelfde houding aan als in een diep dressuur zadel met het bekken naar voren gekanteld ipv naar achter. Kantel je je bekken naar voren en ga je rechtop zitten (hak, heup, schouder op 1 lijn) dan druk je je zitbeenknobbels in de rug en krijg je wel nare puntbelasting. Rechtop zitten met een achterover gekanteld bekken kan maar vergt wat oefening.

Dan krijg je toch altijd dat je heup een andere hulp geeft als loodrecht naar beneden? Iets wat afwijkt van recht kan nooit recht zijn. Je bekken hoort niet naar voren of naar achteren gekanteld te zijn, maar gewoon "in het midden". Je bilspieren en bovenbenen horen zacht te zijn, waardoor je zitbenen dus echt wel in je paard komen.

Ik ben geen voorstander van zadelloos, of in ieder geval niet voor langere termijn. Een bbp geeft iets meer spreiding van de druk als alleen de zitvlees, maar dan nog is de belasting wel op een kleiner gebied als bij een goed passend zadel. Een keer een les is goed voor je gewaarwording, altijd zonder zadel is imo niet eerlijk naar je paard toe.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:13

Het zadel is een gereedschap dat de ruiter in staat stelt om gemakkelijker in evenwicht te blijven en het verdeeld wel degelijk de druk over een groter deel van de rug en de schouder.
Op de blote rug "glibber" je met de huid van het paard over de spieren en paarden met een hoge schoft zijn zo niet te berijden.
Door de betere stabiliteit kunnen de zithulpen met grotere precisie gegeven worden.
Dit is alleen maar aangenaam voor het paard.
Slechte zadelligging wordt voor een groot percentage veroorzaakt doordat het paard met permanent aangespannen rugspieren wordt gereden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:02

Simpelman schreef:
Het zadel is een gereedschap dat de ruiter in staat stelt om gemakkelijker in evenwicht te blijven en het verdeeld wel degelijk de druk over een groter deel van de rug en de schouder.

Een zadel dient ook voor de bescherming van de paardenrug.:+

Zonder zadel wordt de druk inderdaad niet verdeeld, ook niet met bareback, de drukpunten zijn met bareback wel kleiner dan zonder zadel. Maar met zadel is nog steeds het beste, die 2 drukpunten in de rug van je paard doen hem echt geen goed.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 09:23

Om toch maar weer leven in het topic te brengen... heb gezocht maar niets kunnen vinden... en mijn openingsvraag ( misschien verkeert gesteld)is nog niet beantwoord... waar komt die stroming vandaan? En welk toegevoegde waarde heeft het? Vooral omdat ik mij in de post van sp en anderen echt kan vinden. Graag zou ik reacties van AR ruiters hier zien, want te leren valt altijd :-)