2 jaar geleden werd er bij mijn topper Ofcourse artrose ondekt in haar kroongewricht (rv) doordat ze plots stok kreupel liep na een weekje vakantie.
Nu is het zo dat ze nooit meer zo kreupel heeft gelopen als toen.
Soms is ze wel wat stijfjes als ze bijvoorbeeld minder beweging krijgt.
Ofcourse is nu 17 jaar en ik probeer het rijden steeds weer op te pakken.
Dit probeer ik steeds maar kwamen tegenvallers en gek genoeg heeft dit 9/10 keer niets met artrose te maken.
Er is enkele keer geweest dat ze niet wilde draven maar dit merk ik gelijk!
Dit merk ik gelijk aan haar houding en dan blijft het bij stappen.
Ze wil wel heel graag nog rijden merk ik want rijd ik een tijdje niet dan raakt ze geiiriteerd en is ze chagarijnig.
Ze krijgt nu sinds een paar dagen van pharmahorse glucosamine poeder.
Ik hoop dat dit goed aanslaat.
Nou heb ik gisteren besloten mee tedoen aan de binnenbak omdat dit een fijnere bak is en ik haargenoeg beweging wil geven met de winter.
Nou heb ik gisteren weer gereden in de binnenbak en was ze helemaal idioot terwijl ik wel vaker er had gereden.
Ze liep de benen onder haar vandaan als vanouds... liep alleen maar onder me weg en had weinig te vertellen. Het was alleen maar strekken en lopen en kijkerig....
Dit was niet de bedoeling en toen ik haar wat rustiger had ben ik afgestapt en samen uitgestapt... zat ze alleen maar tegen me te hinnikken en te brommen als ik wat tegen haar zei... nou vraag ik ma af... was ze nou zo blij dat ik naast haar liep vanwege de spanning want dan mag ze graag naast me staan of meer omdat ze zo vrolijk was want ze wasnog steeds wat hyper en snel aan het stappen...
Ik vind het allemaal heel moeilijk en vraag dan ook jullie meningen..
Wat vinden jullie.
Beweging is wel goed voor een paard maar denken jullie dat rijden ook goed is voor paarden met artrose.
En dan bedoel ik met rijden gewoon recreatief of klein beetje dressuur met wat wijken beetje L niveau...
Wat zouden jullie doen??
Ik doe het liefst wat het beste voor haar is!

ik heb in veendam op een fjord gereden met artrose maar die had er eigenlijk nooit last van die is nu 19 heb er 2 jaar mee gereden. dus ik denk dat je het gewoon rustig aan moet oppakken en kijken naar wat ofcourse doet. maar die binnenbak is wel beter te rijden dan die buitenbak.