Als ik dit lees ga ik er vanuit dat je bedoelt de draagkracht als de tegenpool van stuwkracht, en niet letterlijk hoeveel een paard kan dragen? Als ik het mis heb moet je het me zeggen hoor!
Dan kan ik dit hele verhaal weer aanpassen xD
Mijn paard heeft wat moeite met het ondertreden van de achterhand en ze is een fanatiek stuwer, dus ik train er op los wat dat betreft 
Ik doe veel zijgangen met haar. En dan niet zo zeer wijken, maar meer schouderbinnenwaarts, travers en dit op allerlei manieren uitbreiden. Traver op een kleiner wordende volte bijvoorbeeld, of van hand veranderen in een soort "trappetje" waarmee ik die twee oefeningen heel veel afwissel. Dit wisselen we af met een hoop tempowisselingen, waarin ik het verschil tussen terug en naar voren zo groot mogelijk maak zonder dat ze uit elkaar valt. Slangevoltes, door een S van hand veranderen en dat soort oefeningen zijn ook favoriet. Als ik dit even met haar volhoud krijg ik haar heerlijk voorelkaar. Dat zijn ook geschikte oefeningen voor wie de zijgangen nog niet zo goed onder de knie heeft, net zoals de tempowisselingen.
Ook de overgang stap-galop is een goede oefening, maar dit doe ik alleen als ze er klaar voor is. Dus als ze echt naar die verzameling komt, anders heeft het weinig zin. Dan jaag je een paard gewoon naar voren. Ze moet natuurlijk wel bij elkaar blijven (verzameld dus). Contragalop is mijn inziens ook een goede oefening om een paard sterker te maken in draagkracht.
Nog een geinige oefening: mega cavaletti. Een soort autobandenloop voor paarden
Gewoon een zo lang mogelijke sliert van balkjes of cavaletti, zo lang als je paard het aan kan (niet overdrijven natuurlijk hè). Je moet wel goed weten wat je doet en niet zomaar balken neerleggen op willekeurige afstanden want je kan je paard ook heel erg tegenwerken. Ook hartstikke leuk voor de afwisseling, net zoals lijntjes springen. Ik blijf erbij dat het belangrijk is om tussen dat alles door je paard wel goed bij elkaar te houden.