gewicht mbt rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

gewicht mbt rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:43

zoals de titel zegt:
gewicht met betrekking tot rijden.
ik zie steeds meer advertenties met graag iemand die niet zwaarder is dan 75 kilo.
ik vind dit persoonlijk belachelijk. als iedereen zo gaat denken kunnen volwassen mannen niet meer rijden.
dan moeten mensen straks supermodel zijn om te kunnen rijden? dit gaat toch veel te ver.
ik ben zelf ook te zwaar. meer bewegen is de optie ik wilde gaan paardrijden maar omdat iedereen maar een bepaald gewicht wil hebben kan dat niet.
moet ik dan maar een paard gaan bij een manege? of weer gaan rijden bij een manege. beetje rondhobbelen?
wat vinden jullie.
tuurlijk iedereen wil het beste voor zn paard.
maar is het niet een klein beetje raar?
(gewoonweg belachelijk dit, iemand zegt net dat trekpaarden ook heel leuk zijn. ik mag dan stevig zijn maar ik weeg geen 150 kilo. persoonlijk vind ik dit heel erg kwetsend en ben nu ook best verdrietig)

Een normaal gebouwd rijpaard van tegen de 1.70m kan volgens mij gerust iemand tot 100 kilo dragen (dat maakt zo'n 110-115kg inclusief het harnachement). Fjorden en Tinkers die middelzwaar tot zwaar gebouwd zijn kunnen volgens mij ook gewoon bereden worden als je onder de 100 kilo weegt. En normaal gebouwde pony's (C-E maat) kunnen denk ik tot 80 kilo best aan en smalle grote pony's en normaal gebouwde kleine pony's ongeveer tot 60-70 kilo afhankelijk van de soort.
Het verschilt natuurlijk ook per paard. Sommige paarden zijn nu eenmaal van zichzelf sterker dan andere. Compacte paarden (meestal bij koudbloeden) zijn vaak ook sterker in de rug omdat ze rug in verhouding kort is.

dit las ik net. wat vinden jullie?

sorry als het hier verkeerd staat

Anonymous86

Re: gewicht mbt rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:09

ik weet dat het laat is maar een reactie wordt gewaardeerd:)

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:17

Tja ik zou persoonlijk als ik een paard zou hebben waar ik een bijrijder voor zoek ook een max aan het gewicht zetten.

Vaak wordt als maximum wat een paard/pony mag dragen tussen de 15 en 20 % van het eigen lichaamsgewicht gerekent.

Ik denk persoonlijk dat 80 kg wel een beetje veel is trouwens voor een rijpony C maat.
Ik heb een B (bijna C) pony van ongeveer 1.25 en ik vind mijzelf met 50 kg eigenlijk al net wat aan de zware kant.

Maar het hangt van veel meer dingen af dan alleen de grootte en bouw van het paard, denk oa aan bespiering van het paard en de vaardigheden van de ruiter.

Dit is een kort topic, maar staan wel interessante dingen in: [PP] Grotere ruiters op kleine pony's: wat is 'waarheid'?

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:18

Mijn instructrice zegt altijd dat gewicht niet altijd wat zegt. Als je als slank persoon voor of achter de beweging zit of hard in je hand doe je meer kwaad. Ik train mijn paard haar rug en buikspieren naar eer en geweten en voel me niet schuldig voor mijn gewicht. Hihihi. Maar dit is een discussie zoals er al honderden topics over zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:21

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:25

ik wilde het gewoon weten want ik baal intussen dat ik gewoon geen paardje kan vinden om te rijden. en ik ben zelf ook al heel zwaar zo is mijn bouw. ja ik ga afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:28

Eigenaren hebben toch gewoon het recht om een gewichtslimiet te hanteren? Al wil ik alleen maar mensen met paars haar op m'n paard, dat mag ik bepalen.
Koop zelf een paard, dan kun je ook doen wat je wilt. En tt de tijd lijkt een manege me idd een heel acceptabele oplossing ja :? Kun je het heel denigrerend over " een beetje hobbelen" hebben, maar dat maakt je bericht alleen maar zuurder.

Toevoeging: ik kijk net in een fototopic van je, via je profiel, maar jij bent helemaal niet dik :?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:30

ik kan een manege dus niet betalen. sorry dat niet iedereen zo rijk is. een verzorg of bijrijdpaard is het enige wat er voor mij in zit. of moet ik mijn hobby maar stoppen dan? en ja op dit soort moment zeg ik dan maar hobbelen want voor mij is het niet anders.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:31

nou een super model hoef je niet te zijn hoor, dat vind ik dan wel weer van een mug een olifant maken :n
en een eigenaar moet zelf bepalen hoe veel gewicht deze wil hebben, daar kan je niks aan doen. en over een manege, rondhobellen is het dus niet, ik weet niet op wat voor een manege dan rijdt, maar dan zou je kunnen vragen of je wat uitdagenders mag

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:31

Ben het volledig met Sonja eens. Gebruik de zoekfuncties er lopen genoeg actuele topics over dit onderwerp. En wanneer je graag iets wil en je gewicht is een belemmering ga daar dan eerst wat aan doen. Stokmaat van een paard is niet altijd een graadmeter over het gewicht wat hij kan dragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:32

Compacte paarden hebben vaak geen ruimte op de rug voor grote zadels, daar zit al een beperking waar je gewoonweg niet omheen kan. Grote paarden zijn geen compacte paarden, en dan zit je ook aan minder vermogen om gewicht te dragen. Idem voor veel trekpaarden, want trekken vraagt een andere bouw dan dragen.

Sommige paarden zijn sterker? Eerder zijn sommige paarden zo keihard voor zichzelf dat ze doorgaan tot ze letterlijk instorten en die will to please is een zeer gewenste eigenschap omdat het makkelijk te gebruiken en trainen paarden geeft.

Bij je C-E pony's zitten forse verschillen in bouw, eigen gewicht en dus draagvermogen. C-tje zou ik echt geen 80 kilo op willen (en dan nog excl. tuig/kleding ruiter?) Nog afgezien van de vraag of zo'n pony ooit onder een 18.5 inch zadel gaat passen (en die heb je dan nodig). Op mijn D-pony's past ook net an een 17.5 inch zadel en ook al was dat niet zo dan nog is de max 65 en 70 kg (excl.).

Het is pijnlijk, frustrerend, enz. maar waarom mogen eigenaren geen eisen stellen aan bijrijders/verzorgers?

Wat volwassen mannen betreft : ook lengte van het bovenbeen is van invloed op welke maat zadel je nodig hebt. Wat niet past, dat past niet. Niet alles kan, hoe graag je dat ook wil.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:33

ga daar dan is wat aan doen? wow dat is het domste advies ooit. mijn gewicht zou nooit onder de 70 uitkomen tenzij ik zon anno persoon wil worden. en ik ben van mening dat paardrijden niet voor alleen supermodellen moet zijn.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:36

o wauw zeg, waarom kan je er niks aan doen? vind je houding eerlijk gezegt maar mheh...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:36

Ik denk dat je er zelf iets te luchtig over denkt...
Iemand met een gezond gewicht moet al keihard werken om een paard gezond en heel te houden een rijdend leven lang.
Onderdeel van het 'gezond houden' is het paard niet te zwaar belasten.

De gewichten die jij aanhaalt vind ik veelal te zwaar.
Ik begrijp dat je graag wilt rijden, maar ik denk dat het belang van het paard centraal moet staan....

Zie het positief, als jij straks weer fit bent en lekker in je lijf zit heb je een geweldige beloning: je kunt ineens op heel veel paarden stappen zonder problemen!

Veel wijsheid toegewenst!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:37

Rianne1994 schreef:
ik kan een manege dus niet betalen. sorry dat niet iedereen zo rijk is. een verzorg of bijrijdpaard is het enige wat er voor mij in zit. of moet ik mijn hobby maar stoppen dan? en ja op dit soort moment zeg ik dan maar hobbelen want voor mij is het niet anders.

Maar mensen kopen nou eenmaal geen paard om jou te plezieren. Jammer dat je geen manegelessen kan betalen, jammer dat je te zwaar wordt gevonden, maar het gaat nou eenmaal niet altijd zo als jij graag zou willen. Of moeten paarden zich nu maar gaan aanpassen aan jou? Dat zou pas de omgekeerde wereld zijn.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:38

Ik kan mij voorstellen dat je wat gefrustreerd bent hierover, dat je graag wilt rijden, maar je krijgt hier alleen maar tips die echt zo slecht niet zijn...

Misschien kunt je wat anders gaan doen als je graag met paarden bezig bent, mennen bijvoorbeeld?
Ik had besloten dat ik te groot/zwaar ben voor mijn pony om regelmatig op te rijden en heb dus een tuig en menwagen aangeschaft. Hardstikke leuk, dan kun je zelfs met een (verzorg)shet aan de gang :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:38

Omdat er hierover al zeer veel topics bestaan hier een slotje.