De loodlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:58

Ik zie heel veel mensen heel gefocust op de loodlijn, paard moet altijd voor de loodlijn blijven.

Maar: mijn instructeur zegt dat die loodlijn helemaal niet zo belangrijk is. wat wel belangrijk is, is lichaamsgebruik, loslaten van de rug en bovenlijn, paard uitnodigen lang te willen worden op de bovenlijn en zo in de hand te rijden, en daar te begrenzen door de onvolprezen halve ophouding.
Werken aan voorwaartse drang, vanuit daar in de hand rijden, daar dan begrenzen, paard mag niet op de hand gaan hangen, moet op eigen benen lopen, mag ook niet achter het bit kruipen, waar je dan dat telefoonlijntje niet meer hebt, maar moet wel aanleuning zoeken. Moeilijk, moeilijk. Soms komt ze dan wel achter de verticale lijn, maar is wel voorwaarts, gebruikt haar lijf goed, en is fijn in de hand.

Hoe zit dat nu?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:44

Volgens mij heeft je instructeur het je al verteld :+

Anoniem

Re: De loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:47

Voor mijn gevoel klopt het wat mijn instructeur zegt, en ik zie en voel het ook terug bij mijn paard.

Maar ben vooral benieuwd naar meningen van mensen :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:32

Lichaamsgebruik, fijne aanleuning, contact op twee teugels, aan mijn been zijn.... voor mij allemaal belangrijker dan de loodlijn. Mijn instructrice zei laatst, als je niet kan oprollen, kan je ook niet uitschuiven. Klinkt misschien apart, maar wat ze bedoelde was als de bovenlijn niet loslaat, kan je ook niet correct oprichten met neusje voor de loodlijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:37

De pony die ik rijd zit vaak helemaal nog niet goed in haar lijf qua nageven als ik haar puur op die loodlijn laat 'nageven'.
Dus ik ben het met je instructeur eens. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:40

hou je dan wel het punt achter de oren als hoogste punt aan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:45

Niet altijd, bij het meer voorwaarts neerwaarts instellen is het punt tussen de oren bij mij niet het hoogste punt.

Ik vind (iets) achter de loodlijn komen geen doodzonde, zolang ze maar niet daalt in de schoft, in aanleuning blijft, aan mijn been blijft en actief doortreed

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:01

Interessant om over na te denken. Is het niet zo dat de loodlijn vooral in een dressuurproef gevraagd wordt? Misschien zeg ik nu iets heel geks hoor, ik ben ook maar een leek :P
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens, Yachma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:28

Dankjewel!

Ik vind achter de loodlijn ook niet zo'n probleem, als paard wel nageeflijk is, en zich draagt.
Wat ik denk dat belangrijk is, is afwisseling. Laag en rond, lang laag, en terug hoger vragen, maar als het paard de het voor de loodlijn van achter niet kan bijbenen, vind ik het niet erg om ze wat dieper te rijden, liever dat dan een weggedrukte rug. Maar is mijn idee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:32

Het eerste dat je tijdens de africhting dient te bereiken is losgelatenheid, rust en kalmte.
Het paard laat zich los in zijn hele lijf omdat het vertrouwen heeft.
Dit uit zich in het vallen van de hals.
Het paard zal nu ten alle tijde de hals willen strekken.

Stel je het paard achter de loodlijn in dan heb je hier praktisch geen overzicht meer over.
Het is de ingang naar achter de teugel gaan terwijl je dit niet voelt omdat het paard bij de kop gepakt wordt.
Je lijkt aanleuning te hebben maar dat is schijn.
Als je aanleuning hebt komt het paard voor de loodlijn aan de teugel.

Een paard achter de loodlijn loopt vrijwel altijd met aangespannen spieren tussen de schouderbladen.
Het loopt nu in tweeën.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:20

Dan ga jij er denk ik van uit dat achter de loodlijn automatisch ook achter de teugel is. Dat is voor mij niet zo.

Achter de teugel is altijd fout, teken van verzet, net als tegen de hand. Achter de loodlijn is in mijn optiek niet standaard achter de teugel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:14

Tango1979 schreef:
Dan ga jij er denk ik van uit dat achter de loodlijn automatisch ook achter de teugel is. Dat is voor mij niet zo.

Achter de teugel is altijd fout, teken van verzet, net als tegen de hand. Achter de loodlijn is in mijn optiek niet standaard achter de teugel.

Als je paard niet achter de teugel is neemt het ook aanleuning voor de loodlijn.

Als het paard achter de loodlijn gaat kan het gemakkelijk het voorste deel van de rug vastzetten.
Een jong/ongetraind paard doet dit dan ook prompt om de belasting van de achterhand te verminderen.

Het loslaten van het voorste deel van de rug bereik je met vertrouwen en kalmte en het uitnodigen tot het strekken van de hals.
De hoeveelheid strekken begrens je vervolgens met een weerstand biedende hand, je drijft dan het paard voorwaarts, het het paard zal nu even tegen het bit gaan en nageven. Nu moet de ruiter nageven door de hand een fractie naar voren te bewegen, het paard zal nu aanleuning nemen gewoon voor de loodlijn.
Dit proces herhaalt zich vooral in het begin elke paar seconden.

Als je het paard in de krul zet, achter de loodlijn kan dit zich zelf telkens herhalende proces niet plaatsvinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:30

Citaat:
Mijn instructrice zei laatst, als je niet kan oprollen, kan je ook niet uitschuiven. Klinkt misschien apart, maar wat ze bedoelde was als de bovenlijn niet loslaat, kan je ook niet correct oprichten met neusje voor de loodlijn.

...ik ben het hier wel mee eens, maar...
het hangt heel erg van het niveau af. Voor Any en Gal en Arlinde enzo geldt dit beslist.

Op lager niveau geldt eerder, dat zodra het dier de kaak "op zachte aanvraag" ontspant, het zin heeft, om direct een beetje (zowel als beloning en als training) de hals te laten strekken. Mijn doel is in eerste instantie een gestrekte hals, lager dan de schoft (en dus goed lang) en ''daar'' nagefelijkheid ""hebben"".
Tegen de tijd dat dat bereikt is, kan ik idd wat 'oprollen' gaan vragen dan wel hoger instellen - met de scherprechter, dat ik ten allen tijde "met mijn kuit de neus vooruit moet kunen duwen".

Ik begin dus met strekken, ga dan daarna eventueel een beetje oprollen en dat weer afwisselen met 'uitschuiven'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:39

Simpelman schreef:
Als het paard achter de loodlijn gaat kan het gemakkelijk het voorste deel van de rug vastzetten.
Een jong/ongetraind paard doet dit dan ook prompt om de belasting van de achterhand te verminderen.

Een klein beetje off topic. Zo is dit ook bij mensen.

Ooit leerde ik de oefening "Zo loopt Charlie Chaplin."

Je klemt je schouderbladen nadrukkelijk tegen elkaar, je ellebogen mogen iets opzij komen van je lichaam. (...en merk op, wat er in je onderkaak gebeurt!)
Ga je nu lopen, dan voelt je heupgordel vreselijk prettig soepel en los. J ekunt heerlijk met je benen spartelen en rare loopjes doen.
(Maar als je niet heel erg lief bent voor je schouderspieren, heb je er zo een blesure.)
En wie een schouderblessure heeft, bouwt door de pijn min of meer dit bewegingspatroon spontaan op - en een van de factoren om een schouderblessure te laten genezen is: leren omje bekken te kantelen, je bikinipsier te gebruiken en daardoor je schouderspieren laten ontspannen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:39

Janneke2 schreef:
...ik ben het hier wel mee eens, maar...
het hangt heel erg van het niveau af. Voor Any en Gal en Arlinde enzo geldt dit beslist.

Op lager niveau geldt eerder, dat zodra het dier de kaak "op zachte aanvraag" ontspant, het zin heeft, om direct een beetje (zowel als beloning en als training) de hals te laten strekken. Mijn doel is in eerste instantie een gestrekte hals, lager dan de schoft (en dus goed lang) en ''daar'' nagefelijkheid ""hebben"".
Tegen de tijd dat dat bereikt is, kan ik idd wat 'oprollen' gaan vragen dan wel hoger instellen - met de scherprechter, dat ik ten allen tijde "met mijn kuit de neus vooruit moet kunen duwen".

Ik begin dus met strekken, ga dan daarna eventueel een beetje oprollen en dat weer afwisselen met 'uitschuiven'.

Dit is precies ook wat ik bedoel. Als mijn paard bij het uitschuiven het punt tussen de oren niet meer als hoogste punt heeft en wellicht ietsje achter de loodlijn komt, vindt ik dit geen doodzonde. Zolang ze wel in aanleuning blijft en niet achter de teugel kruipt.