Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bowen schreef:Geen bit, want de mond van het jonge paard veranderd nog, wat onnodige last met het bit kan geven wat kan leiden tot problemen met het bit.
Dus ik zou bitloos starten en pas als de mond klaar is met de veranderingen(bv hengstentanden, wolfskiezen e.d.) met een bit gaan werken.
Maar daarin ben ik een vreemde eend in de bijt in deze tijd

Cassidy schreef:Geen bit, basis moet met natural hackamore. Daarna pas gaat er een bit in, enkelgebroken trens, en ook daar zijn variaties in, tot en met bitten die geen notenkrakereffect geven op de tong (zoals bijv. idd een Myler comfort snaffle).
En idd ga met Bowen mee, eerst tandarts laten komen, wolfskiesjes laten verwijderen voor dat je er ook maar aan denkt om er in bit in te hangen.

Cassidy schreef:Mijn paarden hadden ienieminie kiesjes, konden verwijderd worden zonder verdoving, dus veel littekenweefsel is er ook niet.
Ik voorkom liever ontstekingen, afgebroken wolfskiesjes en problemen in de mond, ik heb ze preventief laten verwijderen. Heb liever dat de eerste kennismaking met het bit positief is.

Giolli schreef:Toevallig wilde ik ook hetzelfde topic openen, maar kwam met de zoekfunctie deze tegen.
Mijn jonkie word binnenkort ingereden en vandaag al naar de ruitersport zaak geweest voor wat ervaringen en wat ze me aan zou kunnen raden.
Ik ga niet zonder bit inrijden, gewoon omdat ik daar geen interesse in heb.
Nu vertelde ze me dat zo'n appelbitje:
[ Afbeelding ]
Ook erg goed kan werken voor een jonkie, omdat ze dan niet meteen zo'n koud ijzer ding in hun mond hebben.
Maar het mondje van mijn jonkie is heel klein en ik ben bang dat het al snel te dik word.
heb zowiezo een 11,5 ongeveer nodig en het liefst een dubbelgebroken. De keuze van water/bus vind ik ook al zo lastig, myler lijkt me ideaal. Vind ik een fijn bitje, maar wil echt zo simpel mogelijk beginnen.
En dan nog de keuze tussen een gewoon ijzer of een gouden bit, wat de aanmaak van speeksel ondersteunt. Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Omdat rubber op een droog oppervlak zorgt voor wrijving. 
Ik ken iemand die ze inrijdt met rolletjesbit (ken de correcte benaming even niet) om het spelen te bevorderen. Maar ik heb liever iets wat gewoon stil is.Selka schreef:Off topic, gaaf Gelderse paarden!!
Tja ieder bit is zo streng/scherp als de ruiterhandIk ken iemand die ze inrijdt met rolletjesbit (ken de correcte benaming even niet) om het spelen te bevorderen. Maar ik heb liever iets wat gewoon stil is.
Vandaar de ongebroken trens. Heeft geen hefboomwerking en kan niet alle kant op in de mond.