achterbenen, zwak +soepel, sterk + stijf .. Hoe zit het nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

achterbenen, zwak +soepel, sterk + stijf .. Hoe zit het nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 17:35

Hoi,

Wie kan me nu eens goed vertellen hoe het zit ?
Doordat een paard meestal niet helemaal recht is en dus rechts of links gebogen heeft een paard een zwak maar soepel achterbeen en een stijf maar sterk achterbeen.
Welk been plaatst een paard buiten de massa ? Het zwakke, soepele been toch ? Dit is dan het stuwende been ?
En het dragende been is sterk maar stijf ?

en wat heeft dat voor gevolgen ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 20:17

Grrr, het been buiten de massa is natuurlijk sterk maar stijf en stuwend ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:32

Hoi Maris,
driekwart van deze uitspraken zijn beeldspraak.
Vergelijk je paard met jezelf: ook wij hebben een favoriete schrijfhand en een favoriet afzetbeen. Een paard precies zo.

Voor de meeste groene paarden geldt, dat ze makkelijk linksom buigen (al dan niet met stelling naar buiten) en dat het linkerachterbeen relatief makkelijk ver onder de massa komt.
Maar om dat achterbeen nou "zwak maar soepel" te noemen, gaat me wat ver. (Soepel kan ik in mee, die kant op buigt hij makkelijker.) En jong, onbeleerd paard heeft wat dragen betreft sowieso 2 zwakke, stuwende achterbenen...
Datzelfde paard, dat soepel (of relatief makkelijk) naar links buigt, zal doorgaans het rechterachterbeen moeilijker onder de massa plaatsen en van zichzelf dat been wat ''buiten de massa'', wat verder van het zwaaartepunt houden. Dat is het been, dat dus relatief het minste draagt (en dus het makkelijkst alleen stuwt). Maar om op basis van "dit been komt niet (nu ja, minder, of weinig, etc.) onder de massa" dat been maar meteen als 'sterk' aan te duiden, gaat mij te ver.
(Ben je een poos hier mee bezig, dan wisselt het paard om: opeens is rechts alles makkelijker. Na een tijdje is het wer links, etc. Dit geldt als teken van vooruitgang!)

De manier om een ander te corrigeren is grote voltes rijden met stelling en een bijna doorhangende binnenteugel (je hand goed naar voor en naar binnen, zelf een torsie maken en wat duwen/ extra aanleggen van je buitenste dijbeen). Buigt het dier de hals (niet te veel!) dan komt ook het binnenachterbeen onder de massa. (Wat dus doorgaans links makkelijker is dan rechts.)
(Buigt hij wel te veel, dan zwaait de achterhand uit - dat was nou ook weer niet de bedoeling.)

Over de buitenschouder wegvallen is vaak een kwestie van "paard vind het moeilijk, om daadwerkelijk het binnenbeen onder de massa te plaatsen", dat binnenbeen gaat duwen en de wending valt te groot uit. Volhouden en aanvullen met andere gymoefeningen. Waarbij geldt: "volhouden" is niet 30x de volte rond, een paard wordt het snelste soepel als je telkens afwisselt: linkerhand, grote volte bij de A, F-H diagonaal, bij de B grote volte rechtsom, K-M diagonaal, grote volte bij C, etc.etc. Links, rechts, links rechts: daar worden ze het snelste soepel van.
Andere gymoefeningen: de overgangen (en met name de overgangen naar een langzamer gang) op zit en benen gaan rijden, waarbij de achterbenen het gewicht dragen (en dus jouw hand nadrukkelijk ook niet als stootblok wordt gebruikt).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-06-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 20:37

Mijn paard wisselt idd ook van meer stuwend en meer dragend achterbeen. laten we dat soepel en stijf dan maar vergeten ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 20:39

En naar binnen vallen op een volte, dat gebeurd het meeste als het stuwende achterbeen aan de buitenzijde zit neem ik aan ? En de oplossing ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:27

Maris schreef:
En naar binnen vallen op een volte, dat gebeurd het meeste als het stuwende achterbeen aan de buitenzijde zit neem ik aan ? En de oplossing ?
...ik ben gewend, om te zeggen dat een paard naar binnen valt omdat het binnenachterbeen te weinig actief is.
(...wat min of meer neerkomt op een buitenachterbeen dat te actief is...)
Oplossing: voorwaarts rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:45

Het zal vast heel vaak kloppen, maar zeker niet altijd. Het paard kan (door verschillende redenen) op verschillende plekken, soepel, sterk, zwak, stijf kunnen zijn.

Stijfheid kan komen uit een achterbeen, maar ook uit de rug, de schouders of de hals.
Soepeler maken kan je doen door al die verschillende delen te trainen en soepeler te maken. Meestal gaat dit met wijk-oefeningen. De focus ligt dan op de benen laten kruisen.

Ik maak er voor mezelf geen regels voor, ik kijk gewoon naar het desbetreffende paard. Ik laat dat paard alle buigings- en losmaak oefeningen doen en dan merk je vanzelf welke makkelijker gaan en welke niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 09:49

Ja Sanne83, je hebt gelijk. Maar sommige mensen houden zo vast aan : mijn paard is linksgebogen, dus daat stijf, daar zwak, daar ......
Ik snap dat nooit helemaal omdat het bij mijn paard echt soms per dag kan verschillen. En ik dan idd dus meer voel en kijk, dan beredeneer.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:19

Janneke2 schreef:
Maris schreef:
...ik ben gewend, om te zeggen dat een paard naar binnen valt omdat het binnenachterbeen te weinig actief is.
(...wat min of meer neerkomt op een buitenachterbeen dat te actief is...)
Oplossing: voorwaarts rijden.

Mijn ervaring is dat ze met voorwaarts rijden nog meer naar binnen vallen, omdat ze met voorwaarts rijden nog steeds geen lengtebuiging aannemen (welke nodig is om correct de volte door te gaan). De enige oplossing is het paard degelijk laten buigen om het binnenbeen.

TS: mijn ervaring met scheve paarden: Stel je hebt een linksgebogen paard. Deze zal bijna altijd zijn linkerachterbeen onder de massa plaatsen en rehterachterbeen buiten de massa. Om nu te zeggen dat het linkerachterbeen daardoor sterk is, is wat te ver gedacht. Wanneer je met een linksgebogen paard rechtsom rijdt, zal het geneigd zijn beide achterbenen buiten de massa te plaatsen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:23

sanne83 schreef:
Het zal vast heel vaak kloppen, maar zeker niet altijd. Het paard kan (door verschillende redenen) op verschillende plekken, soepel, sterk, zwak, stijf kunnen zijn.

Stijfheid kan komen uit een achterbeen, maar ook uit de rug, de schouders of de hals.
Soepeler maken kan je doen door al die verschillende delen te trainen en soepeler te maken. Meestal gaat dit met wijk-oefeningen. De focus ligt dan op de benen laten kruisen.

Ik maak er voor mezelf geen regels voor, ik kijk gewoon naar het desbetreffende paard. Ik laat dat paard alle buigings- en losmaak oefeningen doen en dan merk je vanzelf welke makkelijker gaan en welke niet.

Soepeler maken zal veel beter gaan met travers, renvers en schouderbinnenwaarts, doordat deze oefening lengtebuiging vraagt. Bij wijken is het paardenlichaam in principe recht (op de kleine stelling na) waardoor het paard weinig soepeler zal worden in zijn romp. Het scharen kan wel enigszins zorgen voor soepelheid in de schouders in bekken in de zijdelingse richting, maar in mijn ogen is dit van ondergeschikt belang voor de stijvere paarden welke nog aan de basis zitten. Met bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts heb je daarintegen 2 vliegen in 1 klap.

sanne83

Re: achterbenen, zwak +soepel, sterk + stijf .. Hoe zit het nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:14

Door het scharen, krijg je een paard enorm soepel in de bil en schouderpartij.
Wijken kan op zoveel verschillende manieren, dat doe ik weinig op de "wedstrijd" manier.
Veel wijken om de volte te openen en sluiten. Voorhand en achterhand uit laten wijken op de volte. Hierbij heb je ook lengtebuiging, zodat ook de romp soepel wordt.
Je kan de hoek zo stijl of vlak maken als je wilt en het paard zo recht of gebogen houden als je wilt, ik wissel zoveel mogelijk af.

Schouderbinnenwaarts heeft een minimale mate van scharen. Het achterbeen stapt juist onder het zwaartepunt. Daarom is deze oefening vooral voor kracht opbouwen. Het paard moet al met gemak de lengtebuiging uit kunnen voeren, voordat je aan de schouderbinnenwaarts begint.

Bij jonge en/of stijve paarden begin ik juist met wijken. Ver voordat ik heel specifiek de schouder of achterhand kan plaatsen icm met lengtebuiging.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:15

unicorn_kiss schreef:
[
TS: mijn ervaring met scheve paarden: Stel je hebt een linksgebogen paard. Deze zal bijna altijd zijn linkerachterbeen onder de massa plaatsen en rehterachterbeen buiten de massa. Om nu te zeggen dat het linkerachterbeen daardoor sterk is, is wat te ver gedacht. Wanneer je met een linksgebogen paard rechtsom rijdt, zal het geneigd zijn beide achterbenen buiten de massa te plaatsen.

Wacht even, bij een linksgebogen paard komt toch juist het rechterachterbeen goed onder de massa ?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:05

Maris schreef:
unicorn_kiss schreef:
[

Wacht even, bij een linksgebogen paard komt toch juist het rechterachterbeen goed onder de massa ?

Ik heb me inderdaad compleet verkeerd uitgedrukt
Een linksgebogen paard zal volgens mij op een volte naar links het linkerachterbeen het best onder de massa zetten. Maar als je rechtdoor wil gaan met een linksgebogen paard zal het inderdaad zijn rechterachterben onder de massa zetten. Dit is wat ik toch zie bij mijn linksgebogen paard.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:07

sanne83 schreef:
Wijken kan op zoveel verschillende manieren, dat doe ik weinig op de "wedstrijd" manier.
Veel wijken om de volte te openen en sluiten. Voorhand en achterhand uit laten wijken op de volte. Hierbij heb je ook lengtebuiging, zodat ook de romp soepel wordt.
Je kan de hoek zo stijl of vlak maken als je wilt en het paard zo recht of gebogen houden als je wilt, ik wissel zoveel mogelijk af.

Schouderbinnenwaarts heeft een minimale mate van scharen. Het achterbeen stapt juist onder het zwaartepunt. Daarom is deze oefening vooral voor kracht opbouwen. Het paard moet al met gemak de lengtebuiging uit kunnen voeren, voordat je aan de schouderbinnenwaarts begint.

Bij jonge en/of stijve paarden begin ik juist met wijken. Ver voordat ik heel specifiek de schouder of achterhand kan plaatsen icm met lengtebuiging.

Dit is inderdaad wat ik ook vaak doe, paard wordt er lekker soepel van. Technisch gezien wordt het denk ik niet wijken genoemd, maar dat is niet zo belangrijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:26

sanne83 schreef:

Luister maar naar sanne83 en Janneke2, zo werkt het.