Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maris schreef:...ik ben gewend, om te zeggen dat een paard naar binnen valt omdat het binnenachterbeen te weinig actief is.En naar binnen vallen op een volte, dat gebeurd het meeste als het stuwende achterbeen aan de buitenzijde zit neem ik aan ? En de oplossing ?
Janneke2 schreef:Maris schreef:...ik ben gewend, om te zeggen dat een paard naar binnen valt omdat het binnenachterbeen te weinig actief is.En naar binnen vallen op een volte, dat gebeurd het meeste als het stuwende achterbeen aan de buitenzijde zit neem ik aan ? En de oplossing ?
(...wat min of meer neerkomt op een buitenachterbeen dat te actief is...)
Oplossing: voorwaarts rijden.
sanne83 schreef:Het zal vast heel vaak kloppen, maar zeker niet altijd. Het paard kan (door verschillende redenen) op verschillende plekken, soepel, sterk, zwak, stijf kunnen zijn.
Stijfheid kan komen uit een achterbeen, maar ook uit de rug, de schouders of de hals.
Soepeler maken kan je doen door al die verschillende delen te trainen en soepeler te maken. Meestal gaat dit met wijk-oefeningen. De focus ligt dan op de benen laten kruisen.
Ik maak er voor mezelf geen regels voor, ik kijk gewoon naar het desbetreffende paard. Ik laat dat paard alle buigings- en losmaak oefeningen doen en dan merk je vanzelf welke makkelijker gaan en welke niet.
unicorn_kiss schreef:[
TS: mijn ervaring met scheve paarden: Stel je hebt een linksgebogen paard. Deze zal bijna altijd zijn linkerachterbeen onder de massa plaatsen en rehterachterbeen buiten de massa. Om nu te zeggen dat het linkerachterbeen daardoor sterk is, is wat te ver gedacht. Wanneer je met een linksgebogen paard rechtsom rijdt, zal het geneigd zijn beide achterbenen buiten de massa te plaatsen.
Maris schreef:unicorn_kiss schreef:[
TS: mijn ervaring met scheve paarden: Stel je hebt een linksgebogen paard. Deze zal bijna altijd zijn linkerachterbeen onder de massa plaatsen en rehterachterbeen buiten de massa. Om nu te zeggen dat het linkerachterbeen daardoor sterk is, is wat te ver gedacht. Wanneer je met een linksgebogen paard rechtsom rijdt, zal het geneigd zijn beide achterbenen buiten de massa te plaatsen.
Wacht even, bij een linksgebogen paard komt toch juist het rechterachterbeen goed onder de massa ?
sanne83 schreef:Door het scharen, krijg je een paard enorm soepel in de bil en schouderpartij.
Wijken kan op zoveel verschillende manieren, dat doe ik weinig op de "wedstrijd" manier.
Veel wijken om de volte te openen en sluiten. Voorhand en achterhand uit laten wijken op de volte. Hierbij heb je ook lengtebuiging, zodat ook de romp soepel wordt.
Je kan de hoek zo stijl of vlak maken als je wilt en het paard zo recht of gebogen houden als je wilt, ik wissel zoveel mogelijk af.
Schouderbinnenwaarts heeft een minimale mate van scharen. Het achterbeen stapt juist onder het zwaartepunt. Daarom is deze oefening vooral voor kracht opbouwen. Het paard moet al met gemak de lengtebuiging uit kunnen voeren, voordat je aan de schouderbinnenwaarts begint.
Bij jonge en/of stijve paarden begin ik juist met wijken. Ver voordat ik heel specifiek de schouder of achterhand kan plaatsen icm met lengtebuiging.
sanne83 schreef:Door het scharen, krijg je een paard enorm soepel in de bil en schouderpartij.
Wijken kan op zoveel verschillende manieren, dat doe ik weinig op de "wedstrijd" manier.
Veel wijken om de volte te openen en sluiten. Voorhand en achterhand uit laten wijken op de volte. Hierbij heb je ook lengtebuiging, zodat ook de romp soepel wordt.
Je kan de hoek zo stijl of vlak maken als je wilt en het paard zo recht of gebogen houden als je wilt, ik wissel zoveel mogelijk af.
Schouderbinnenwaarts heeft een minimale mate van scharen. Het achterbeen stapt juist onder het zwaartepunt. Daarom is deze oefening vooral voor kracht opbouwen. Het paard moet al met gemak de lengtebuiging uit kunnen voeren, voordat je aan de schouderbinnenwaarts begint.
Bij jonge en/of stijve paarden begin ik juist met wijken. Ver voordat ik heel specifiek de schouder of achterhand kan plaatsen icm met lengtebuiging.