Werking van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLeoniee

Werking van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 19:05

Om te beginnen:
Heb net een filmpje gezien wat het bit eigenlijk in de paardenmond doet.. Ik rijd mijn eigen paarden ook gewoon met bit en rijd wedstrijden enz..
Zou er niet aan moeten denken om hiermee te stoppen of bitloos te gaan rijden..
Maar nu ik dit filmpje heb gezien vind ik mezelf toch best een 'wreed' persoon dat ik mijn paarden dit aandoe..

Filmpje:

Wat vinden jullie hier nou van? :?

Gini

Re: Werking van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:10

Dit filmpje is al zo oud en zo dikwijls besproken hier op bokt.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:11

Ik had zelf een topic geopend met precies het zelfde filmpje etc, maar er zijn er blijkbaar dus al heeel veel van ! Zometeen komen alle bokkers: 'Niet weer he...'

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:12

Het filmpje is wel een goed informatiefilmpje maar je moet wel in je achterhoofd houden dat er een sterke mening in het filmpje doorspeelt... Echte antwoorden vind je naar mijn mening alleen in objectief onderzoek maar ook daar zijn erg verschillende antwoorden. De verschillende bitten hebben allemaal een erg verschillende werking en het effect van de ruiter is erg groot. Er zijn veel artikelen te vinden waarin conflictgedrag beschreven wordt bij bitgebruik/teugelkracht maar er is ook een artikel wat laat zien dat bij bitloze hoofdstellen een nog grotere druk wordt uitgeoefend.
Denk dat het allerbelangrijkste is hoe wij met de teugelkracht omgaan, maar het blijft een lastige discussie

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:13

Old story bro.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:13

Dit is gewoon een gekleurd filmpje van iemand die zo tegen het bit is dat alles ten nadele van het bit is weergeven. Realistisch? Ik betwijfel het. Eerder sterk overtrokken.

Het ligt aan de hand van de ruiter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:24

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:51

Misschien gekleurd, maar vorig jaar heb ik al die filmpjes bekeken omdat mijn paard ontzettend schudde met haar hoofd en ik alles aan het onderzoeken was van wat het zou kúnnen zijn. Mijn paard heeft een laag rooster, een smalle onderkaak en redelijke tong en zij was altijd met haar bit aan het klooien. Van alles geprobeerd, water- en bustrens dubbel- en enkelgebroken, appelbitje, argentaan, myler en uiteindelijk een hele tijd heel fijn gereden met een simpel ongebroken bustrens. De filmpjes konden mij toch een beetje een beeld geven van wat er in de mond gebeurde en mijn paard gaf het antwoord.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:58

Het probleem is alleen dat het filmpje afkomstig is van 'harde ruiterhanden' en niet van 'zachte ruiterhanden' en daardoor vreselijk gekleurd. Ik had ze gelijk gegeven als het ter bedoeling was wat een slecht passend bit aanricht.

Desalniettemin, met wat jij schrijft kan een ongebroken mondstuk inderdaad erg onplezierig zijn en dan in het context van een slecht passend bit zou het filmpje iets realistischer worden. Maar mijn advies is om dat filmpje dus niet te gaan beschouwen als dé waarheid, voor alle bitruiters. :=

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:25

Nee, ben ik ook met je eens. Ik heb nog een bit in de schuur hangen (emotie, mag gewoon niet weg), dik, enkelgebroken en daar reed ik vroeger (20 jaar geleden) alles mee. Was toen een normaal vriendelijk bit en ging ook prima. Tegenwoordig denken we overal veel meer over na en in veel gevallen is dat misschien ook wel beter maar soms ook wel weer te. Het kan geen kwaad om met regemaat je handelen en materiaal te evalueren. Wat en waarom je iets doet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:58

Een bit moet vanzelfsprekend ingepast worden in de paardenmond dit is vooral een kwestie van een beetje gezond verstand en observeren.
Wanneer het paard correct gereden wordt, dus met de neus voor de verticale lijn werkt een trens in op de tong en de lagen, schuin naar achteren, naar de mondhoeken toe en niet haaks op de tong en de lagen zoals in het filmpje.
Wanneer het paard niet bij de kop gepakt wordt en in de krul gezet, maar de gelegenheid gegeven wordt aanleuning te nemen aan een vriendelijke hand is de werking heel zacht en heel subtiel er is niets wreeds aan.
De inwerking van een bit is zo wreed als de ruiter.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:18

Dit filmpje is idd echt al ontzettend vaak op bokt geweesf :P

En het is sterk overdreven. Ja, als je een strenge ruiterhand is kan het deels nog wel kloppen. Maar bij een lichte ruiterhand zie ik t probleem niet. En de mensen met een strenge hand, als die naar bitloos overstappen, is het niet meteen vriendelijker. Je kam een paard dan nog even veel pijjn. Doen.
Als je er meer ovee wilt weten, moet je imo zelf dingen opzoeken. Dan kan je er pas echt een goede mening hebbben.
Vind dit filmpke ook weer niet verkeerd, omdat t mensen aan t denken zet :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:26

Je moet rijden met datgene waar je paard en jij je goed bij voelen. Dit soort filmpjes vind ik altijd gruwelijk overdreven, net als foto's van bitten in paardenschedels waarbij het bit niet eens ligt op de manier zoals het zou liggen bij gebruik. In principe bepaalt jouw hand hoe de ervaring voor je paard gaat zijn, uitzonderingen van lichamelijke afwijkingen of technische mankementen daar gelaten.

Ik ben overgestapt op bitloos jaren geleden, met name om te proberen of mijn paard met luchtwegproblemen daardoor minder gehinderd zou worden in de ademhaling. Daarbij had mijn vriend destijds eens foto's gemaakt tijdens het rijden en was daar het banketstaaf foto-moment: de mondhoek van mijn paard op het moment dat deze eens flink de teugels uit mijn hand trok. Au... ik was niet trots op mezelf. Bij het overstappen op bitloos verdwenen veel problemen als sneeuw voor de zon: paard werd rustiger met hoofd, zocht zelf de aanleuning op, ik ging meer met mijn zit rijden. Ik beschouw het serieus bitloos rijden (dus niet het "lalala ik doe wel een halster om en stuur wat door de bak") als een enorme eye-opener op de je rijkunsten (wat doe je nou met je handen en wat doe je nou met je zit) en een grote aanvulling. Het is een beetje hetzelfde als eens rijden zonder zadel: hoe is je zit en balans als je niet in een houding wordt gedwongen? Hoe is de communicatie met je paard zonder het bit? Ik heb overigens, sinds ik bitloos ben gaan proberen, nooit meer een bit gebruikt bij mijn paarden. Ik ben echter niet tegen rijden met bit.

Laat je vooral niet op het verkeerde been zetten door allerlei schokkende foto's en filmpjes van verkeerd gebruik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:31

Ik vraag me dan af WAAROM is het achterhaald? ik weet dat héél veel bokkers dit roepen. Maar ik moet de bokker nog tegenkomen die onderbouwd wáárom het nu achterhaald is :j

magda_90 schreef:

En ja, deze heb ik óók gelezen en ook dit is voor mij geen uitleg waarom het achterhaald is, want in deze post zou een paard dus 'altijd' lopen met de neus naar voren, als een paard met het hoofd op de loodlijn loopt als gezien 'correcte hoofdhouding' dan krijg je naar mijn mening dus wél het effect van het filmpje (wat wellicht in het filmpje wat overdreven is).
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 23-06-13 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:39

Maartje1990 schreef:
Ik vraag me dan af WAAROM is het achterhaald? ik weet dat héél veel bokkers dit roepen. Maar ik moet de bokker nog tegenkomen die onderbouwd wáárom het nu achterhaald is :j

Het achterhaalde in mijn ogen is dat je alleen kijkt naar het verkeerde gebruik. Als je filmpjes/ foto's ziet van hoe je rijdt op je paard en je ziet daar dat het bit "tot aan de oren" getrokken zit in de mondhoeken, of je paard loopt met zijn mond voor zover kan open vanwege de druk van het bit, dan gebruik je het verkeerd. Maar dat maakt een bit niet per definitie slecht.

Hetzelfde geldt toch voor een boomzadel? Als je een filmpje laat zien van slecht passende zadels en het leed wat ze veroorzaken, is een goed passend en goed gebruikt zadel toch niet slecht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:47

Maartje1990 schreef:

Het filmpje gaat uit van het slechtste beeld. Dat je een ruiter hebt die zeer hard in de mond is continu, de neusriem telkens aansnoert,.... De slechtst mogelijke ruiter eigenlijk. En van daaruit worden algemene conclusies getrokken over het bit.

Het zou zijn alsof ik een filmpje maak over zadels. Ik leg een totaal niet passend zadel op een pony en laat daar een ruiter op zitten die bonkt en van links naar rechts schuift en tegelijk leg ik uit wat dit doet met de paardenrug. Van daar uit maak ik de conclusie dat zadels slecht zijn en dat je dus beter met barebackpads kan rijden.

Snap je wat ik bedoel? De uitleg op zich is niet slecht, maar er wordt niet duidelijk vermeldt dat dit worst case scenario is, integendeel, in het filmpje wordt gedaan alsof het bit standaard zo gebruikt wordt.

Edit: ik zie dat de bokker voor mij bijna exact hetzelfde zegt. Daarom dus. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:59

Maartje1990 schreef:

Flimpje is niet achterhaald; filmpje is slechts van toepassing op een zeer beperkte groep mensen die op een paard zitten.
Wanneer je gewoon fatsoenlijk en eerlijk teugelgebruik hebt, en de rest van je hulpen en rijstijl, is het gegeven van het filmpje helemaal niet van toepassing.

Het filmpje komt uit de bitloze hoek om jou (en de rest) een schuldgevoel aan te praten over bitgebruik. Helaas zie ik echter juist in de bitloze hoek nog meer paarden die slecht gereden worden dan in de "traditionele" hoek. Het is simpelweg het promoten van de eigen opvatting van de maker van dit filmpje door andere opvattingen de grond in te trappen. Dat soort methodiek duidt vrijwel altijd op het "vergeten" van een aantal aspecten die de promotor niet zo goed uitkomen.......

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:31

Maartje1990 schreef:
magda_90 schreef:

En ja, deze heb ik óók gelezen en ook dit is voor mij geen uitleg waarom het achterhaald is, want in deze post zou een paard dus 'altijd' lopen met de neus naar voren, als een paard met het hoofd op de loodlijn loopt als gezien 'correcte hoofdhouding' dan krijg je naar mijn mening dus wél het effect van het filmpje (wat wellicht in het filmpje wat overdreven is).

Waar heb ik dan vertelt dat een paard altijd met zijn neus naar voren loopt? Naar mijn weten nergens namelijk. Daarnaast is het logisch visueel nadenken. Een gebroken mondstuk wat goed past in goede handen zal zich vormen naar de mond. Dat van het filmpje gaat uit van slecht passende bitten en harde handen.

En niet alleen dit filmpje, maar ook de twee genoemde boeken in die link zijn zo opgebouwd. Ipv referentiemateriaal te nemen van goede ruiters, nemen we maar slechte ruiters en trekken dit door naar iedereen. Juist ja.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:38

Snadrem schreef:
Dit soort filmpjes vind ik altijd gruwelijk overdreven, net als foto's van bitten in paardenschedels waarbij het bit niet eens ligt op de manier zoals het zou liggen bij gebruik.

Bedoel je hier óók mijn serie mee? Want inderdaad gezien de weefsels en tong ontbreken, zijn mijn foto's niet helemaal realistisch, maar ik heb mijn best gedaan om het zo realistisch mogelijk te doen ter verduidelijking van o.a. dit soort zaken.
Gewoon ter nieuwsgierigheid stel ik deze vraag, want er is altijd ruimte om te leren. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:39

magda_90 schreef:
Maartje1990 schreef:

Waar heb ik dan vertelt dat een paard altijd met zijn neus naar voren loopt? Naar mijn weten nergens namelijk. Daarnaast is het logisch visueel nadenken. Een gebroken mondstuk wat goed past in goede handen zal zich vormen naar de mond. Dat van het filmpje gaat uit van slecht passende bitten en harde handen.

En niet alleen dit filmpje, maar ook de twee genoemde boeken in die link zijn zo opgebouwd. Ipv referentiemateriaal te nemen van goede ruiters, nemen we maar slechte ruiters en trekken dit door naar iedereen. Juist ja.

Om vervolgens doodleuk hun paard bitloos de vernieling in te rijden "kijk ons eens paardvriendelijk zijn"..........

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:54

magda_90 schreef:
Snadrem schreef:
Dit soort filmpjes vind ik altijd gruwelijk overdreven, net als foto's van bitten in paardenschedels waarbij het bit niet eens ligt op de manier zoals het zou liggen bij gebruik.

Bedoel je hier óók mijn serie mee? Want inderdaad gezien de weefsels en tong ontbreken, zijn mijn foto's niet helemaal realistisch, maar ik heb mijn best gedaan om het zo realistisch mogelijk te doen ter verduidelijking van o.a. dit soort zaken.
Gewoon ter nieuwsgierigheid stel ik deze vraag, want er is altijd ruimte om te leren. :j

Geen flauw idee of ik jouw series daarmee bedoel, zo door de jaren heen komen er wel eens plaatjes voorbij waarop ik mijn mening baseer.

Al dat doemdenken over de optoming... met een bit de mond kapot trekken, een paard bitloos de vernieling inrijden... zullen we het lekker bij de ruiter houden in plaats van bij het materiaal?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:59

Zie de genoemde link ( magda_90 @ [YRT] Dubbel gebroken bit), ik ben niet van het doemdenken, alstublieft zeg. :=
Nee, bit(loos) is mij om het even, zolang je maar verstand van zaken hebt en anders goede begeleiding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:01

Snadrem schreef:
Al dat doemdenken over de optoming... met een bit de mond kapot trekken, een paard bitloos de vernieling inrijden... zullen we het lekker bij de ruiter houden in plaats van bij het materiaal?

Sterker nog, dit "probleem" wordt 100% veroorzaakt door de ruiter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:08

Tenzij je echt bitten zoals de Marokkaanse ringbit hebt. :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:08

Maartje1990 schreef:
magda_90 schreef:

magda_90 schreef:

Nee, dat zeg je niet. Maar de foto's in jouw post vertekenen (ook). Want op die foto is de neus van het paard gewoon compleet naar voren gericht, zo houdt een paard zijn hoofd niet. Als een paard gewoon loopt (los, zonder iemand erop/erachter/erlangs etc.) dan zit hij gewoon met z'n neus voor de loodlijn maar nooit helemaal recht vooruitgestoken (zoals die schedel op de foto's ). Dus zoals het bit daar zit, zal het nooit zitten, want zo houdt een paard z'n hoofd nooit. Tijdens het rijden wordt het paard vaak/graag met de neus net achter/op de loodlijn gereden, maar zelfs met de neus iets vóór de loodlijn heb je dus wel het effect zoals in het filmpje (in het filmpje dan wellicht wat overdreven) dit zonder getrek en gepluk en een harde ruiterhand.