welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PluisFererra

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 11:11

hallo,
ik heb een week geleden een superlieve merrie gekocht. haar naam is Fererra M (v. Vivaldi)
ze is net 3 geworden en ik wil zachtjes gaan beginnen met inrijden.
ze reageerd goed op het dekje en zadel en ik heb een hoofdstel gekocht.
nu wilde ik daar graag een enkel gebroken D trens bij omdat ik die gewoon erg mooi vind.
maar is een bustrens/watertrens/kneveltrens/prikkeldraad(grapje he) beter?
wat is aan te raden? misschien dubbel gebroken?
wat vinden jullie? en dan een dik of dun bit, ik denk zelf 13,5 cm voor de maat maar hoeveel mm breed ongeveer?
geen gemene reacties alsjeblieft, ik wil mijn paar absoluut geen pijn doen, wilde zelfs bitloos maar ga beginnen met bit zodat ze dat ook gewend is.
bedankt alvast!

Laj1

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:24

meestal gebruik ik k&k bitten gewoon watertrens dubbelgebroken,alleen mijn laatste
paard geeft de voorkeur aan een k&k dynamic,ook dubbelgebroken.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:28

Ik ga mijn vz pony ook uiteindelijk bitloos rijden maar omdat hij in de toekomst voor de kar gaat wouden wij hem wel graag in eerste instantie met bit in rijden, wij gebruiken op het moment een heel zacht ongebroken appel bitje reageerd hij tot nu toe super op loopt ook lekker te knabbelen erop etc mischien is dat een optie ?

_Furbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:36

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:54

Laat de TA eerst het gebit nakijken op wolfskiesjes, etc. Die kan je dan meteen vertellen/meten welke maat je moet hebben en hoe de rest van de mond is qua dik/dun en ruimte. Aangezien mijn oudste pony al 13.5 bitmaat heeft vraag ik me af of die maat voor een paard past.

Zelf ben ik niet zo blij met enkel of zelfs dubbel gebroken, maar pony heeft weinig ruimte en een hekel aan het gewiebel van zo'n bit. Die loopt nu op snaffle with shank en billy allen mondstuk (ongebroken, maar wel iets flexibel) en 2 teugels er aan. Jonkie heeft D-trens met zelfde mondstuk.