Polo? Wie is er bekend mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Polo? Wie is er bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:23

*topic leek me hier het best te plaatsen*

Wie van de bokkers hier doet aan polo of heeft directe ervaring met de polo sport? Ik was wat aan het zoeken (harry horse polo) en kwam bij toeval wat foto's van polo tegen. Namelijk van prince Harry.
Ik vind het zo op het eerste oog een zeer paardonvriendelijke sport -O- kan iemand met verstand ervan mij uitleggen het hoe en waarom van polo? Misschien krijg ik dan wel een heel ander denkbeeld.

Enkele foto's die ik tegen kwam:
Afbeelding
Afbeelding

N.B. Prince Harry zal sowieso wel een onvriendelijke ruiter zijn, want ik kwam toevallig ook een foto tegen waarop hij z'n paard had opengereden met z'n sporen #) Dus misschien ligt het wel gewoon aan prince harry en zijn polo paarden helemaal niet 'zielugh' dus kenners, brand los!

Edit: tuurlijk weet ik dat er ook verschrikkelijke beelden zijn van bijv. dressuurruiters, en dat is ook geen algemeen beeld, maar ben gewoon nieuwsgierig

GrumpyCat

Re: Polo? Wie is er bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:29

Ik lees even mee.
Vind dit er inderdaad niet echt vriendelijk uit zien. :n
Heb weinig verstand van de polo sport, maar heb toevallig afgelopen maand bij de open dag van Stichting de Paardenkamp een korte demonstratie gezien. Daar vond ik het er niet paard onvriendelijk uit zien. Maar als je dan vervolgens dit soort beelden ziet..!

xloisxchoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:40

Heei, toen ik een paar polo lessen kreeg ging het niet zo onvriendelijk maar als je hoger op komt (denk ik dat het onvriendelijker wordt voor de paarden)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:40

Net als bij elke sport heb je bij polo ook ongunstige momenten. Het is een sport waarbij veel en snel gedraait en gesprint moet worden, en dan kan het er wel eens fanatiek aan toe gaan en dat geeft dit soort beelden.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:42

snikky schreef:
Net als bij elke sport heb je bij polo ook ongunstige momenten. Het is een sport waarbij veel en snel gedraait en gesprint moet worden, en dan kan het er wel eens fanatiek aan toe gaan en dat geeft dit soort beelden.

Ben het hier mee eens.
Bovendien is een foto slechts een moment opname.
Ik denk dat je eerst een wedstrijd/training zou moeten meemaken wil je echt kunnen oordelen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:47

Ik kijk regelmatig polo wedstrijden op tv. Onderhand begin ik het spel te begrijpen. :+
De ruiters en pony's zijn fanatiek, en hebben er beide plezier in. Dat straalt er vanaf.

Op top-niveau heeft elke speler 4 paarden per wedstrijd. Ze hoeven dus absoluut niet lang te lopen.
Reken maar dat die pony's een prima leven hebben. :j

De optomingen zijn soms wel een discussiepunt.

Heb even een 2 filmpjes voor je opgezocht:
- http://www.youtube.com/watch?v=PmcdjfM8-cQ
- http://www.youtube.com/watch?v=VyQ5-kCutik
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 13-06-13 17:05, in het totaal 8 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:53

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:10

Ik heb een tijd op stal gestaan waar ook een aantal Argentijnen verbleven met hun polopaarden. Wat er ook beweerd wordt, het is geen zachtzinnige sport. Niet dat het allemaal van begin tot einde kommer en kwel is, maar het nodige geruk aan het bit en de sporen erin komt wel voor.
Paarden waren in de omgang wel superbraaf. Ze worden ook gefokt om harder en koeler in de kop te zijn.

Maar toch was het niet echt mijn ding.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:24

Jaren terug in Duitsland gewerkt op een stal (dressuur en spring) en stallen naast ons werden polo paarden gehouden. Die werden ook getraind door Argentijnen. Dat was inderdaad wel iets anders dan wij gewend zijn. De training viel daar op zich best wel mee ik heb vaak zitten kijken. Vond de ochtend training altijd leuk om te zien dan zat een ruiter op 1 paard en nam 3 of 4 paarden mee en zo gingen ze het veld om of een buitenrit maken. Nadat ze gestapt hadden ging het paard waar hij op zat in galop en de 3/4 aan de hand bleven draven. Heb gevraagd waarom zo, nou hij vond de draf niet lekker zitten maar voor de conditie van de paarden was het beter dat ze in een vlot tempo drafwerk deden. Op de middag waren ze wat meer op het veld bezig met zo'n stick tegen de bal en wendbaarheid strops, enzo aan het doen. Heb zelf een keer zo'n paardje mogen berijden maar dat is echt anders dan wij gewend zijn. Haha ik moest echt wennen om met een hand te sturen en hij was niet zo licht in de hand. Op deze stal werd trouwens niet met sporen gereden in die tijd. Als dat nodig was dan was het paard niet goed getraind vond men daar.
Ook een aantal wedstrijden gezien ja dat vond ik wel vrij heftig maar geen vervelende dingen gezien ofzo en de verzorging tijdens en na de wedstrijd was goed.

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:43

Ziet er inderdaad niet vriendelijk uit . :(

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:48

Blue_Eyes schreef:
Over die prins Harry en zijn sporen is toen een heel discussietopic geweest. Er kwam uiteindelijk uit dat het allemaal nogal meeviel... Ik zal eens zoeken.

Edit: [VN] Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Lijkt me ook logisch, volgens mij heeft hij gewoon stompe sporen, dus als je daar de buik mee open krijgt heeft het paard sws een behoorlijk kwetsbare huid. Bij mijn paard zou het iig niet lukken, alleen heel erge blauwe plekken, maar die zie je niet.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:18

Bij elke tak van de paardensport kun je wel een foto vinden dat het er "onvriendelijk" uitziet. Zelf ben ik er niet echt bekend mee. Ben wel benieuwd naar meerdere reacties van mensen. Maar hier gaat het denk ik om snelheid en wendbaarheid. Wat af en toe onvriendelijk uit kan pakken maar dat kan ook in de dressuur,spring,western etc.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:23

Ik heb eens een polo wedstrijd gezien en vond het erg meevallen allemaal.
Paarden werden super behandeld iig voor tijdens en na de wedstrijd.
Wat ik wel apart vind zijn die sporen. Dacht dat sporen er waren om de hulpen te verfijnen en niet om je paard sneller te laten lopen. De paarden die meedoen zijn meestal pittig genoeg..

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:46

@gini ik sta nu op dezelfde stal waar argentijnen staan met polopaarden, ook in belge :) waar stond je?
deze argentijnen zijn "maar" grooms en wat die soms uitsteken met die paarden, niet erg paardvriendelijk. maar naar mijn idee ligt dat meer aan de personen dan aan de polo. ga eens naar een jumping, kan je ook makkelijk massas van die plaatjes maken maar dat betekent niet dat de hele springsport slecht is, of dat deze specifieke ruiters niets inzitten met hun paard, kan slecht momentje zijn. met polo en eender welke andere tak van de paardensport . je hebt op altijd wel rotte appels tussen zitten natuurlijk maar ik denk niet dat polo veel erger s is ofzo

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:49

Dit gebeurt in 'alle' takken van paardensport. Momentopname.

Het beste kun je een paard 24/7 in de wei gooien. Ohneee! Er zijn nu dazen en dat is ook zielig. :(:)

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:23

Ik vind polo er ook niet vriendelijk uit zien nee..
Maar vind jij een in de krul getrokken paard wel een fijn beeld geven?
Of een paard dat klappen krijgt als hij niet over een hindernis van 1m40 springt?
Of de barrel racing bij western?
En dan de paarden op de renbaan niet te vergeten?

Je hebt naar mijn idee in alle takken van de paardensport dingen die niet fijn zijn om te zien. Een mens slaat negatieve dingen vaak eerder op dan positieve dingen. Van elke tak in de paardensport zijn er wel foto's te zien waarop een paard niet zo blij kijkt, maar betekend dat meteen dat die hele tak zielig is? >;)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:14

Polo kan redelijk onvriendelijk zijn, het hoeft niet per se. Het is alleen dat Argentijnen hier redelijk bekend mee zijn, die groeien op met polo in plaats van voetbal.xD Maar de manier waarop zij een paard zadelmak maken, bah man, dat wou ik toch echt niet zien.O0O

Op de manege waar mijn paard staat komen elk jaar mensen polo trainen en stallen hun paarden dan daar, die paarden moeten elke dag rondjes lopen voor conditie en krijgen verder wel genoeg eten etc, maar de manier waarop ze met de paarden omgaan is gewoon onrespectvol, maar dat heb je natuurlijk in alle takken van de paardensport.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:51

Ik loop al jaren op een stal met een hoop polo spelers rond, onvriendelijk voor hun paarden? Neen. Moeten die paarden op elke moment kunnen sprinten en draaien en wenden? Ja, en daarvoor zijn soms dieronvriendelijke acties voor nodig. Ik vind polo zelf heel leuk om te zien, maar durf het niet, voel me niet veilig met 1 hand.