Slofteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:15

oei, beetje gevaarlijke titel :+

Hoi allemaal,

zoals sommige mensen misschien wel weten ben ik sinds 11-11-11 bezig met Taz doorrijden (zie topic in onderschrift) en nu wil ik binnenkort ook weer
met hem naar buiten. Ik ben nu met hem aan de hand aan het wandelen en ben vorig jaar al een paar keer met hem naar buiten geweest.

Nu is het punt dus dat Taz vreselijk sterk is, zelf zat ik te denken om misschien de eerste 2 of 3 keer buiten als 'zekerheid' een slofteugel te gebruiken,
(ik heb dit vaker gehoord uit omgeving) dit geeft me misschien zelf ook iets meer zekerheid en kracht, zeker met mijn schouder (27 februari 2013 gebroken)

Zou dat kwaad kunnen? Brand los :)

Groetjes Browniee

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:17

Als je hem als rem gebruikt kan het niet zo veel kwaad denk ik.
Ik heb het een eker met mijn oude Haf gedaan, als ze het gas er op wou zetten was het even een knikje en weer los.
Hou de teugel wel los, ik maakte er een knoop in en hij hing los op dr hals.

Maar je kan beter een persoon meenemen die hem vasthoud als het misgaat.
Oefen kleine stukjes, en je zit kan ook veel (en soms bomen ook)
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 10-06-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:18

heb jij je eigen onder schrift wel eens gelezen?

Citaat:
waar de kunst van de ruiter stopt, beginnen de hulpteugels

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:19

Nee hoor, ik vind het geen kwaad kunnen als je het als 'veiligheids'teugel gebruikt.
Mijn (jong) paardje kan buiten ook enorm sterk worden. Normaal rij ik buiten met losse teugels (los contact), als ze niet reageert op stem/zit/teugelgebruik dan vind ik het toch wel fijn om een extra teugeltje te hebben om te voorkomen dat ze de straat opschiet, met gevolg dat ze (wij) onder een auto komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:19

Waarom een slof en geen martingaal ?

IvankBacardi

Re: Slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:21

ik zou er voor de zekerheid ook een slofje bij hangen, als je hem alleen gebruikt als het nodig is zie ik er geen kwaad in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:21

Als je er mee om kan gaan zou ik hem lekker om doen voor de zekerheid. :j

@ Ponyparadijs: Ik vind dit geval heel wat anders. Ben zelf ook tegen hulpteugels voor dressuurmatig gebruik. Het gaat hier om veiligheid. Een paard moet nou eenmaal wat wennen aan het buiten rijden, kan dan wat sterker zijn. Heel verstandig om dan een hulpteugel om te doen. Veel verantwoordelijker :j

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:22

ponyparadijs schreef:
heb jij je eigen onder schrift wel eens gelezen?

Citaat:
waar de kunst van de ruiter stopt, beginnen de hulpteugels

Jahoor, maar ik vind dat er een enorm verschil is tussen de teugel 3 keer als veiligheid buiten gebruiken, of hem continu tijdens het rijden gebruiken in de bak om je paard i de krul te trekken, waar ik op doel met mijn onderschrift ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:23

[***] schreef:

Een martingaal heeft een hele andere funtie. Werkt ook alleen als het paard bijv. tegen de hand in gaat met het hoofd helemaal omhoog. Gaat het 'gewoon' rennen heb je er niets aan. Of je moet een veel te kleine hebben.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:24

[***] schreef:

Omdat Taz niet met zijn hoofd de lucht in gaat, maar het bit vastpakt en ik bijna geen grip meer heb dan. Ik kan alweer heel veel met mij schouder maar na een grote inspanning zal die steeds vermoeider worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:25

Ah oke. Ik zou dan inderdaad een slof omdoen voor de zekerheid :j

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:27

Ik gebruikte hem dinsdag voor de eerste x met buitenrit, gewoon losjes en als ik merkte dat ze iets wilde doen een klein minitrekje en poef over.
Voorderest lag hij gewoon op de hals en reed ik met de gewone teugel

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:29

doen :)) \
wel voorzich zijn

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:38

Browniee schreef:
[***] schreef:

Omdat Taz niet met zijn hoofd de lucht in gaat, maar het bit vastpakt en ik bijna geen grip meer heb dan. Ik kan alweer heel veel met mij schouder maar na een grote inspanning zal die steeds vermoeider worden...

Ik ben van mening dat je dan beter kan wachten tot je weer voldoende grip hebt.
Ondanks dat je het alleen voor je veiligheid wil gebruiken ben ik geen voorstander van een slof.
Als je heb dressuurmatig goed aan het lopen hebt moet de rem er ook goed op zitten.
Op het moment dat hij zijn bit vast pakt heb je hem dressuur matig niet voldoende aan het lopen of hangt je bit niet op de juiste hoogte
Of hij heeft een verkeerd bit in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:46

Ik zou persoonlijk lekker aan de hand gaan wandelen, en het rijden in de bak oefenen, tot paard rustig genoeg is, om bijvoorbeeld een keertje buiten uit te stappen.

Denk niet dat paard buitenrijden leuk gaat vinden als zijn eerste ervaring er eentje is waarin hij schrikt, wil vluchten, en dan op pijnlijke wijze gedwongen word om te stoppen. Daar worden ze als het ware claustrofobisch van. En dus alleen maar drukker.

Beter is om te zorgen dat ze in het begin niet de neiging hebben om hard te gaan, en rustig en mak zijn, zodat ze niet schrikken.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:48

quote="ponyparadijs"]
Browniee schreef:
[***] schreef:

Ik ben van mening dat je dan beter kan wachten tot je weer voldoende grip hebt.
Ondanks dat je het alleen voor je veiligheid wil gebruiken ben ik geen voorstander van een slof.
Als je heb dressuurmatig goed aan het lopen hebt moet de rem er ook goed op zitten.
Op het moment dat hij zijn bit vast pakt heb je hem dressuur matig niet voldoende aan het lopen of hangt je bit niet op de juiste hoogte
Of hij heeft een verkeerd bit in.[/quote]

Zoals eerder gezegd zijn we nog bezig met doorrijden, en dus is alles nog niet dressuurmatig in orde nee.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:59

Dus is het in combinatie met jou gemis aan grip nog geen tijd om naar buiten te gaan onder het zadel.
Maar dat is slechts mijn mening hoor.

Ik ga wat dat betreft mee met Gypsy!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:07

Als je met een slofteugel om zou kunnen gaan dan zou je hem niet nodig hebben.

Een paard is geen bus voor personenvervoer maar een levend wezen met wensen en angsten.
Het is dom om met 600kg spieren te gaan vechten in een poging ze beheersen.
Zelf als je wint heb je verloren.

Vraag je eerst af waarom en dan wat je daar aan zou kunnen doen zonder kracht.
Een netjes opgevoed paard staat op een vinger klikje stil.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:22

ponyparadijs schreef:
Dus is het in combinatie met jou gemis aan grip nog geen tijd om naar buiten te gaan onder het zadel.
Maar dat is slechts mijn mening hoor.

Ik ga wat dat betreft mee met Gypsy!

Zo ben ik vorige week dinsdag een ruiter tegen gekomen (zonder slof) sloeg het paard vooruit richting veld, hij moest mij op mijn paard en 2 mensen met honden passeren. Hij bleef maar slagen en de enigste die de pijn voelde was mijn paard..

Bleek, paard was net zadelmak, hij zat er voor de derde keer op.
Zowel ik als de 2 mensen bij mij waren overduidelijk van mening dat het helemaal anders kon en vonden dit schandalig.

Over slechte ervaringen voor het paard gesproken..

TS, doe gewoon waar jij je goed bij voelt! Ik kon toen inder tijd niet anders dan wandelen over het straat met mijn jonge paard.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:34

Je kan gewoon een slofje omdoen hoor om indien nodig wat meer controle te hebben! Je komt er vaak net wat meer doorheen! Die ene keer per jaar dat ik met mijn 19 jarige opa ga hang ik hem ook altijd om want dan heb ik op de momenten dat het nodig is net wat meer te vertellen!

Succes en geniet van je rit!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:37

Iedereen moet het aanpakken zoals het voor hen prettig is. Ik ben van mening dat je nog zo lang binnen de hekjes dressuurmatig kan oefenen. Maar je moet een keer voor het eerst naar buiten, en dan is het toch een beetje anders.

Ik heb een totaal verreden paard gehad een paar jaar geleden. Binnen ging alles prima. Op wedstrijden liepen de winstpunten binnen. Maar het probleem zat buiten. Als ze de wijde wereld zag, gingen de kaken op elkaar en was ze niet meer te remmen. Gewoon blijven stappen was niks aan de hand, maar draven werd dribbelen en galopperen werd rennen. Dus hielden de eerdere eigenaren haar gewoon binnen, en daarmee werd buiten nog spannender.

Ik heb de eerste keer met een slof gereden, daarna een tijdje met thiedeman, en na een paar jaartjes kon ik met de armen wijd door het bos galopperen. Het heeft bloed, zweet en tranen en heel veel geduld gekost. Maar, mede dankzij wat hulp(teugels) konden we na een tijdje relaxt naar buiten.

Ik ben voor hulpteugels, wanneer ze een middel zijn om een doel te bereiken. En dus ook na een (korte) periode van gebruik weer af kunnen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:22

Simpelman schreef:
Als je met een slofteugel om zou kunnen gaan dan zou je hem niet nodig hebben.

Een paard is geen bus voor personenvervoer maar een levend wezen met wensen en angsten.
Het is dom om met 600kg spieren te gaan vechten in een poging ze beheersen.
Zelf als je wint heb je verloren.

Vraag je eerst af waarom en dan wat je daar aan zou kunnen doen zonder kracht.
Een netjes opgevoed paard staat op een vinger klikje stil.

Een paard kan nog zo goed opgevoed zijn, en toch buiten anders/meer reageren door alle prikkels. Zelfde geldt voor het controle hebben. Zoals ik de OP lees, wilt TS helemaal niet in gevecht gaan, maar gewoon de slof erom hebben voor de zekerheid.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:29

Ik doe altijd als ik het bos in ga een slof om.
Ik heb de teugel nog nooit nodig gehad en dat is meteen het mooie van de slof, dan merkt het paard er ook niks van want dan hangt hij los. Ik heb het wel aan de bovenste ringetjes voor aan mijn zadel vast, dus dan zou het echt als rem werken en niet om hem rond te krijgen.

Het geeft mij vooral een fijn gevoel dat ik het altijd bij kan pakken in nood en daar gaat het om.
Als het jou een veilig gevoel geeft moet je het gewoon doen.

Sbjmaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:33

Ik weet nog héél goed toen ik pas voor de eerste keer met die van mij het bos in ging, dat ik ook een slofteugel om had, gewoon voor me eigen veiligheid. omdat ik niet wist wat ik van haar kon verwachten. Zolang je het gewoon als rem gebruikt en verder met rust laat zie ik er geen kwaad in.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:00

Met mijn post probeer ik TS uit te dagen om te gaan zoeken naar andere oplossingen dan die van het gebruik van kracht.

Het gebruik van kracht tegen paarden is per definitie niet slim, zij zijn nl véél sterker en zullen binnen dit kader op den duur altijd winnen.
Zélfs als de ruiter met alle mogelijke hulpmiddelen een tijdelijke overwinning behaalt verliest hij het onvoorwaardelijke vertrouwen van het paard.