Ik ben in het bezit van een 12 jarige KWPN'er die in het verleden M heeft gelopen.
Op het moment rijden mijn broertje en ik hem. Hij loopt momenteel ongeveer 5 en heel soms 6 dagen per week.
Ongeveer 3 keer per week rij ik eerst een drie kwartier en daarna nog mijn broertje. Mijn training met hem bestaat uit 10 minuutjes stappen, ongeveer 25 minuutjes intensief trainen, dan even een paar rondjes op adem stappen en dan gaat mijn broertje er vaak nog 20 minuutjes op. Ook nog even stappen en dan draven en galop. Op het moment vraag ik al wat meer van hem in de zin van nageefelijkheid en wat zijgangen en verruimen etc erbij. Mijn broertje nauwelijks.
Al met al duren de dagen waarop we met zn 2e rijden duurt de training ongeveer 70 minuutjes, dus 10 minuutjes instappen, 25 minuten trainen, 5 minuten stap, 20 minuten rijden en kleine tien minuutjes uitstappen.
De dagen dat ik hem alleen rijd is 40 minuutjes inclusief alles.
Omdat het paard al M heeft gelopen leer ik hem niets nieuws haal ik gewoon eruit wat er al in zit, dus in die zin zijn de trainingen niet mentaal zwaar voor hem.
Éen dag per week heeft hij vrij, soms twee en soms longeer ik hem de overige dag.
Vinden jullie dit te veel of te zwaar? En als mijn broertje ook nog iets intensiever gaat trainen word het dan te zwaar voor het paard?
In de toekomst willen we ook lekker een buitenritje mee gaan pakken
.