Basculeren tijdens de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

Basculeren tijdens de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:24

Hoi! ik spring met mijn paardje een meter (e-pony van 1.51) maar als ik lage sprongen doe, is het makkelijk gezegd 'steigeren en bokken over de sprong' maar met hoge sprongen, zo'n beetje vanaf 80 cm (verschilt wel per sprong) is het zegmaar een 'vliegmoment' en je paard gaat heel anders over de sprong, basculeren dus als ik het goed heb.. maar als ie zegmaar niet dat 'vliegmoment maakt' (basculeren) haalt ie vaak hoge sprongen niet (vaak met zn achterbenen) klopt dit? en kan je er misschien ook voor zorgen dat je paard beter/meer basculeert of doet ie dat helemaal zelf?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:27

Je paard moet leren basculeren, dus door bepaalde lijntjes/oefeningen te doen, kan je je paard dit deels aanleren, deels is het ook aangeboren techniek.

"citaat"
Basculeren is het harmonisch gebruik van de mogelijkheden die een paard heeft om boven een hindernis zijn hoofd en hals naar beneden te brengen en zijn rug gelijktijdig bol te maken in de curve die nodig is om de hindernis te overwinnen. Een breedtesprong met evenwijdige bomen is een uitstekende manier om het paard goed te leren basculeren. Hierbij geldt dat hoe korter de te overbruggen afstand is, hoe sterker het paard basculeert.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 13:14

Dit is een meter , en ik vind dat ie wel goed basculeert, en jullie? tips mogen ook
Afbeelding

sorry dat je het niet zo goed kan zien maar het is uit een filmpje genomen

Geryon

Re: Basculeren tijdens de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:25

Basculeren is het niet vliegmoment. Zie de citaat van GewoonNoor. Makkelijk gezegd is het gewoon de rug bol maken (en hoofd naar beneden brengen).

De balk eraf gooien met de achterbenen heeft niet met het (te weinig) basculeren te maken dus, eerder met het te weinig openen of een inschattingsfoutje.

Een paard dat los in de rug is, zal beter basculeren. Dus dressuurmatig rijden is een pré. Inuitjes kunnen er ook voor zorgen dat het paard meer gaat basculeren. Maar moet wel eerlijk zeggen dat het bepaalde paarden zijn die gewoon geen talent hebben om te springen en die zullen nooit basculeren zoals een goed springpaard doet.

Jouw pony springt hartstikke prima over de hindernis.