Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:33

Hm, ik hoop dat de titel een beetje de lading dekt en het topic goed geplaatst is...

Ik loop tegen een probleem aan en ik ben benieuwd of Bokkers dit herkennen.

Sinds zo'n 5/6 jaar ben ik mezelf steeds meer vragen gaan stellen bij de 'algemeenheden' waarmee ik ben 'opgevoed' op paardengebied. ''Ben ik het hier wel mee eens?'' ''Is dit wel diervriendelijk/eerlijk?'' ''Kan dit niet anders?''

Zo ben ik rond die tijd gestopt op de manege waar ik op mijn zesde begonnen was en begon ik wat rond te scharrelen. Ik heb een tijd bij mensen thuis gereden, een jaar westernles gevolgd en kreeg toen mijn eerste eigen paard. Met haar heb ik alles uitgeprobeerd: alle ''lozen'', rubberen/leren/happy mouth bitjes, etc. Ook heb ik mij verdiept in verschillende NH-methoden maar ik kon mezelf nergens in vinden. Ik ging heen en weer tussen op z'n boerenverstand en zweefteverij (om alles even oneerbiedig te noemen) maar kon me nergens echt in vinden.

Helaas heb ik afscheid moeten nemen van mijn eigenwijze merrie en ben toen door verschillende bijrijdpaarden weer terug in het engelse rijden gestroomd. Dit op mijn eigen manier, want ik zag en zie voornamelijk rukken en plukken om me heen en daar wil ik niks mee te maken hebben. Ook leerde ik een tijd terug de klassieke dressuur kennen en daarmee viel alles voor mij in theorie op z'n plek. Wel dressuur, maar correct en met respect voor het dier. Ik kon echter zo snel geen instructie in de klassieke dressuur vinden in mijn omgeving en zo hobbelde ik wat rond met als doel lang en laag en predikte ik ''stopt met trekken'' :') , iets waar ik nog steeds volledig achtersta. Alleen, ik kom niet verder.

Nu ik dus een mooi, jong en onbedorven paardje van de stalbaas onder mijn kont heb, wilde ik graag gaan lessen. In de eerste instantie heb ik als doel om mijn paard zelf niet in de weg te zitten (houding, hulpen) en te werken aan onze basis. Ik wil haar absoluut niet zsm in de krul hebben. Ik ging op zoek met de instelling overal voor open te staan, maar niet zomaar al mijn principes overboord te gooien.

Ik heb nu tweemaal les gehad van een aardige meid die ik al wat langer kende van hoi en moi. Zij geeft aan zelf ook zo vriendelijk en licht mogelijk te willen rijden maar toch ben ik beide keren van mijn paard afgekomen met zere vingers, iets waar ik me erg slecht over voel want dit wil ik niet. Haar beargumentatie dat je het eerst hard moet doen zodat ze het leren snappen en zodat je het later af kunt bouwen, snap ik ook, maar het voelt niet goed. Geregeld kreeg ik de opmerking dat ik iets niet toe mocht laten, terwijl ik zelf niet goed wist wat ik deed en het dus niet de fout van het paard was. Tijdens de tweede les kreeg ik de vraag waarom mijn neusriem zo los zat en waarom ik er geen sperriem om had, omdat mijn paard haar mond steeds opendeed tijdens het rijden. Ik vind dit een teken dat ik te hard moet zijn met mijn handen (zie: zere vingers) maar hier was zij het niet mee eens.

Dit zijn zomaar wat dingetjes die mij o.a. hebben doen besluiten om er na deze 2 lessen een punt achter te zetten en de afspraak van deze week af te zeggen. Maar ik wil mezelf en mijn paardje toch graag verbeteren... alleen niet op deze manier. Ik ben erg geinteresseerd in de klassieke dressuur en ben mij hier ook actief in aan het inlezen maar zonder instructie lukt het in de praktijk niet.

Wat moet ik doen? Herkennen mensen zich in mijn verhaal? Ben ik toch te soft?

Alvast bedankt als jullie mijn ellenlange verhaal hebben gelezen :-)

Anoniem

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:19

Goede keuze, met die argumenten ben je ook imo niet paardrvriendelijk bezig. Je bent ook niet te soft hoor. Ik geef zelf ook veel les en ik leer mensen eerst te voelen wat het paard doet en hoe jij erop kunt reageren. Ook leer ik mensen in te zien en te voelen wat ze zelf niet moeten doen maar vooral ook waarom niet. Pas dan kun je imo lekker gaan paardrijden. Door te voelen kun je zoveel beter samenwerken.
Hulpen eerst groter maken klopt wel, als je het als ruiter ook goed doet en duidelijk bent.
Maar goed, nu een instructrice vinden die jou daarin kan helpen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:26

Wat zo vervelend is, is dat veel instructrices beweren klassieke dressuur toe te passen, maar dit in de praktijk niet doen. :Y)
Want 'eerst hard doen voordat ze het snappen' is weer zo''n rare opmerking die nergens op slaat en niets met goed rijden te maken heeft. _-:(
Duidelijk zijn in de hulpen is gewoon overdreven doen, dat heeft niks met hard te maken.
Ik kan je aanraden iemand te zoeken die de antoine de both manier doet, hier in de buurt komt er ook zo iemand van rechtrichten.nl en daar gaat het eens niet over in de krul trekken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:28

Mijn instructrice zou jou waarschijnlijk prima passen, duidelijk op een eerlijke en rustige manier. Pin je niet op 1 methode, maar zoek iemand die jullie past.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:41

Ja herkenbaar en nee je bent niet te soft! Je hoort geen zere vingers te krijgen van het rijden (of spierpijn in je armen/schouders door verkrampt vasthouden). Kort gezegd: Een juiste hoofd-/halshouding komt tot stand op het moment dat het paard de rest van zijn lijf goed gaat gebruiken met jou op zijn rug. Zeker niet doordat je dat met je handen af gaat dwingen aan de voorkant (en daar dus zelf pijn van ervaart). Iemand die les geeft volgens de (oude) klassieke principes is moeilijk te vinden, is ook mijn ervaring. Daarbij woon je aan de andere kant van het land waar ik niet op georienteerd ben, dus ik kan je daar helaas niet mee helpen. Ik kan je alleen zeggen dat je goed denkt en daar moet je passende instructie bij vinden. Er lopen er genoeg rond die ZEGGEN dat ze voor licht/zacht gaan, maar vervolgens laten ze dat snel varen als het mooie plaatje maar niet wil lukken. Succes met je zoektocht!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:50

Je verhaal klinkt als groen-op groen. Je bent zelf niet ervaren in de dressuur en je zit op een jong paard.

Je noemt je vorige paard een 'eigenwijze merrie'. Ik zou zelf nooit een paard als eigenwijs bestempelen. Een paard heeft een bepaalde natuur en een karakter. Aan jou om duidelijk te maken wat jij van een paard wil. Blijkbaar is dat je niet gelukt, maar door het paard 'eigenwijs' te noemen lijkt het er op dat je niet geneigd bent de fout bij jezelf te zoeken.

Verder geef je aan je te storen aan rukken en plukken bij anderen. Fijn dat je dat zelf niet wilt doen, maar focussen op fouten van anderen is verspilde energie. Je geeft ook aan dat je het paard niet zsm in 'de krul' wilt hebben. Maar stap 1 en twee bij een paard goed de basis aanleren is: 1. paard moet voorwaarts reageren op je been. 2. paard moet nageven op je hand. Zonder dat en zonder aanleuning ga je anders verder niets bereiken. Dus dat je mensen treft die rijtechnisch gezien daar de focus opleggen, dat is niet zo gek.

Daarnaast lijk je een ideaalplaatje in je hoofd te hebben waarbij het allemaal licht, vanzelf en weerstandsloos moet gaan. Dat is het eindresultaat qua dressuur. Voordat je daar bent moet je nu eenmaal wel eens wat hobbels overwinnen. Zelfs bij een ervaren ruiter/africhter gaat het met een jong paard niet allemaal meteen heel licht en vanzelf. Je begint met grote hulpen en eindigt met kleine. Andersom gaat niet. Echt niet, wat men je ook wijs wil maken. Sensibiliteit van het paard speelt ook een rol in hoe snel je naar kleine hulpen kunt gaan. Lompe koudbloedige paarden zijn moeilijker op hele kleine hulpen af te richten dan hoog in het bloed staande sensibele paarden. Alleen kan een ervaren ruiter/africhter heel snel van grote hulpen naar kleine hulpen gaan. Jij nog niet, want jij moet dat allemaal nog leren. en daarnaast moet je paard het ook nog leren. Dus zere vingers kan in een bepaalde fase wel eens voorkomen. Waarschijnlijk omdat jij nog niet voldoende je hulpen kun doseren en timen waardoor je het paard in je hand laat lopen. En je bent dus ook nog niet in staat om het paard snel en goed aan de hulpen te krijgen. Dat is ook een beetje het gevolg van groen-op-groen. Voor een instructeur ook geen makkelijke opgave om een onervaren ruiter op een groen paard te begeleiden. Dus jou situatie stelt hoge eisen aan de ervaring en vaardigheid van een instructeur.
Ook zijn sommige paarden zijn nu ook eenmaal wat sterker/zwaarder in de hand dan andere. Als je na een flink aantal lessen nog geen moment hebt gehad waarbij het paard wel licht in de hand was, dan gaat er iets niet goed. Dan is of de instructeur niet in staat jou dat bij te brengen of jij hebt zelf gewoon weinig gevoel voor paardrijden en hebt meer tijd nodig om dat onder de knie te krijgen. In beide gevallen is het dan zinvol om op zoek te gaan naar een andere instructeur. Maar gelijk de instructeur afschrijven omdat jij zere vingers hebt vind ik iets te kort door de bocht. Ik vermoed ook zo dat je niet echt een realistisch beeld hebt van het opleiden van een jong paard. Als je meteen licht weerstandsloos en heel gemakkelijk wilt rijden zul je op zoek moeten naar een heel goed getraind en volleerd leerpaard. Dan is het alleen nog aan jou om (onder begeleiding) de juiste knopjes te vinden. Die zijn helaas niet veel voorhanden en vaak moet je daar dan ook veel geld voor neerleggen.

Het zoeken naar een juiste instructie is ook iets wat je zelf moet doen. Een algemene leidraad is wel dat de betere instructeurs nu eenmaal wat meer geld vragen (dan redt je het niet met een tientje per uur), vaak veel klanten (die ook goed presteren in de dressuur) hebben en zelf ook kunnen laten zien/aantonen dat zij meerdere paarden fijn en netjes hebben afgericht tot hoog niveau. De vraag is of jij daar een reaalistisch beeld van hebt en bereid/in staat bent dat er voor neer te leggen. Er zijn nu eenmaal teveel wannebe's die zelf nog nooit iets noemenswaardigs met een paard hebben klaargespeeld. Dus vraag naar niveau, ervaring en ga kijken als de instructeur zelf rijdt en ga kijken als hij zijn klanten lesgeeft. Dat is de beste indicatie. En als je een instructeur dan de kans geeft, dan moet je wel direct zijn instructies opvolgen te paard, want anders weet je nooit of ze doeltreffend zijn. Als je gaat als-en en maaren als je instructies krijgt is vaak het juiste moment al weer voorbij en krijg je het juiste gevoel niet.

Succes! :)
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 06-05-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:58

Dus Jasmijn volgens jou mag er wel eens teruggewerkt en hard ingekomen worden? Dat is raar, want ik heb nu een aantal groene paarden gereden die als ik ze netjes voorwaarts, recht en aan het been had zelf de hand opzochten en zo kon ik een licht fijn contact hebben. Dat dit wat langer duurt en misschien ook niet bij ieder paard werkt kan, maar het is geen onmogelijke situatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:59

jasmijn78 schreef:
Daarnaast lijk je een ideaalplaatje in je hoofd te hebben waarbij het allemaal licht, vanzelf en weerstandsloos moet gaan. Dat is het eindresultaat qua dressuur. Voordat je daar bent moet je nu eenmaal wel eens wat hobbels overwinnen. Je begint met grote hulpen en eindigt met kleine. Andersom gaat niet.

Ja dat gaat wel. Het is zelfs, wat mij betreft, de enige manier al zou ik het dan bij lichte hulpen willen houden en niet naar de grovere toe werken. Je gaat toch niet een gevoelig, werkwillig dier als een paard eerst afstompen om daarna je hulpen te verfijnen? Het lijkt me een stuk handiger om hulpen te geven die een paard snapt zonder dat hij ze moet "leren". Logische hulpen dus.

En nee, ik ben geen geweldige ruiter en ik heb ook geen atletisch, afgetraind paard. Maar als aan het einde van de eerste les van mijn huidige instructrice mijn tot dan toe in de teugels hangende paardje voor het eerst in meer dan 3 jaar briesend en stofzuigerend door de bak gaat, in plaats van als een stuiterbal, en ikzelf elke les mijn ruitergevoel beter ontwikkel en elke keer dat ik rijd beter leer samenwerken met mijn paard, waardoor hij nog steeds niet alles kan maar wel z'n best doet en ijverig aan het werk gaat in plaats van zich voor alles af te sluiten...

... dan kan ik het niet eens zijn met jouw opmerking.

Ik denk ook niet dat TS zich moet blindstaren op het labeltje ("klassieke dressuur" in dit geval) maar op zoek moet naar een fijne basisinstructeur die haar kan leren voelen. De stroming maakt volgens mij in de basis niet zo heel veel uit. De instructeur wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:09

Joolien schreef:
Dus Jasmijn volgens jou mag er wel eens teruggewerkt en hard ingekomen worden?

Ja hoor. Bij geen voorwaartse reactie op het been kun je best een keer flink inkomen met je been. De volgende keer geef je weer een kleine hulp. Geen reactie? weer een grote hulp. Daarin moet je heel consequent zijn. Moet zelfs, anders stomp je je paard af en dan werk je er juist naar toe dat je het dier steeds met grote grove hulpen moet rijden.

Joolien schreef:
Dat is raar, want ik heb nu een aantal groene paarden gereden die als ik ze netjes voorwaarts, recht en aan het been had zelf de hand opzochten

Daar zeg je het goed. ALS. Je moet je paard eerst aan het been hebben, dan kun je aanleuning vragen mbv weerstandbiedende hand. Je geeft druk tot het paard nageeft en dan ontspan je. Als je loslaat terwijl het paard nog niet nageeft, dan leer je het juist aan dat als het in je hand gaat hangen hij niet in de aanleuning hoeft. Dan beloon je de verkeerde reactie. Geen enkel paard gaat uit zichzelf zomaar in de juiste aanleuning lopen. Daan is echt voorwaartse drang en een weerstandbiedende hand voor nodig. Veel paarden gaan wel in een houdinkje lopen uit zichzelf. Dan lijkt het of ze 'aan de teugel gaan' maar ze zijn niet nageeflijk. Als de ruiter de hand naar voren steekt dan volgen ze de hand niet. Tig B-ruiters vallen hiermee in het onderdeel hasstrekken ook mee door de mand, en veel onervaren instructeurs herkennen ook niet het verschil tussen een houdingke en echte nageeflijkheid.

Koper schreef:
Ja dat gaat wel. Het is zelfs, wat mij betreft, de enige manier al zou ik het dan bij lichte hulpen willen houden en niet naar de grovere toe werken. Je gaat toch niet een gevoelig, werkwillig dier als een paard eerst afstompen om daarna je hulpen te verfijnen?

Nee, natuurlijk niet. Het gaat er om dat je snel de juiste reactie krijgt. Dus zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. zie voorbeeld hierboven als het gaat om reactie op het been.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 06-05-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:12

jasmijn78 schreef:
Joolien schreef:
Dus Jasmijn volgens jou mag er wel eens teruggewerkt en hard ingekomen worden?

Ja hoor. Bij geen voorwaartse reactie op het been kun je best een keer flink inkomen met je been. De volgende keer geef je weer een kleine hulp. Geen reactie? weer een grote hulp. Daarin moet je heel consequent zijn. Moet zelfs, anders stomp je je paard af en dan werk je er juist naar toe dat je het dier steeds met grote grove hulpen moet rijden.

Joolien schreef:
Dat is raar, want ik heb nu een aantal groene paarden gereden die als ik ze netjes voorwaarts, recht en aan het been had zelf de hand opzochten

Daar zeg je het goed. ALS. Je moet je paard eerst aan het been hebben, dan kun je aanleuning vragen mbv weerstandbiedende hand. Je geeft druk tot het paard nageeft en dan ontspan je. Als je loslaat terwijl het paard nog niet nageeft, dan leer je het juist aan dat als het in je hand gaat hangen hij niet in de aanleuning hoeft. Dan beloon je de verkeerde reactie. Geen enkel paard gaat uit zichzelf zomaar in de juiste aanleuning lopen. Daan is echt voorwaartse drang en een weerstandbiedende hand voor nodig. Veel paarden gaan wel in een houdinkje lopen uit zichzelf. Dan lijkt het of ze 'aan de teugel gaan' maar ze zijn niet nageeflijk. Als de ruiter de hand naar voren steekt dan volgen ze de hand niet. Tig B-ruiters vallen hiermee in het onderdeel hasstrekken ook mee door de mand, en veel onervaren instructeurs herkennen ook niet het verschil tussen een houdingke en echte nageeflijkheid.

Koper schreef:
Ja dat gaat wel. Het is zelfs, wat mij betreft, de enige manier al zou ik het dan bij lichte hulpen willen houden en niet naar de grovere toe werken. Je gaat toch niet een gevoelig, werkwillig dier als een paard eerst afstompen om daarna je hulpen te verfijnen?

Nee, natuurlijk niet. Het gaat er om dat je snel de juiste reactie krijgt. Dus zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. zie voorbeeld hierboven als het gaat om reactie op het been.

Een beenhulp begrijp ik, ik ben consequent zat. Ik heb t meer over de hand waar ook TS het over heeft.

En over correct nageven, ik bied weerstand maar minimaal. Ik bied gewoon een constant contact, daarin werk ik niet terug, hooguit een keer mijn hand sluiten en been geven als het paard er doorheen loopt maar meer niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:13

jasmijn78 schreef:

Grappig dat je dat zegt, want op dat voorbeeld wilde ik nou juist reageren.

Er is een REDEN als je paard niet voorwaarts is. Kan zijn dat hij je hulp niet snapt. Of dat hij de oefening niet kán (de laatste keer dat mijn paard niet voorwaarts was was hij ziek. Is hij trouwens nog steeds. Hij is niet zomaar niet voorwaarts) Of dat hij niet voor je wil werken, en dan hoor je er helemaal niet op te zitten.

Je kan natuurlijk over je paard heen denderen. Maar je kunt je ook afvragen wat hij wil aangeven door niet voorwaarts te zijn. Of ga je tegen een Chinees die geen Nederlands verstaat ook heel hard staan brullen want als je je aanwijzingen eerst maar hard geeft gaan ze vanzelf uiteindelijk begrijpen wat je bedoelt? :Y)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:23

Koper schreef:
Er is een REDEN als je paard niet voorwaarts is. Kan zijn dat hij je hulp niet snapt.

Het kan, dat hij het niet snapt. Jonge paarden moeten leren voorwaarst gaan op je been. Dan geef je met je beenhulp een tikje achter de kuit en doe je het met je stem. Maar ook hierbij geldt; geen reactie op een kleine hulp, dan direct groot herhalen zodat je wel een echte goede reactie krijgt. Dit moet je echt binnen 3 seconden doen, anders legt het paard het verband niet. Als je tig keer een zacht hulpje blijft herhalen en tevreden bent met een weifelend pasje voorwaarts, dan leer het paard nooit goed reageren op je been EN als je pech hebt krijg je daar hele gevaarlijke situaties van.

Verder KUNNEN de meeste paarden ook niet goed voorwarts gaan omdat ze van voren worden vastgehouden omdat de ruiter niet heeft geleerd onafhankelijk te zitten en hulpen goed te timen en te doseren. Dus in 99% van de gevallen is de ruiter het probleem. Ieder normaal paard kan gewoon een voorwaartse reactie op het been geven. Dat is echt binnen een poep en een scheet aangeleerd als je het goed doet, duidelijk en consequent bent. Afhankelijk van de aard en sensibiliteit van het paard kun je dan al heel snel kleine hulpen toepassen. Daarnaast heb je ook hele slome flegmatieke paarden. Die zul je helaas vaker af en toe met een grote hulp er aan moeten herinneren dat je een voorwaartse reactie wilt als je been geeft.

Koper schreef:
Je kan natuurlijk over je paard heen denderen. Maar je kunt je ook afvragen wat hij wil aangeven door niet voorwaarts te zijn.

De meeste maken het zichzelf onnodig moeilijk qua rijden omdat ze niet inzien hoe eenvoudig het is om je paard gewoon voorwaarts te laten gaan op je been. En omdat het niet lukt gaan ze dan allemaal redenen bij het paard zoeken, maar niet bij zichzelf. De meeste zien van zichzelf niet in dat ze niet consequent en duidelijk zijn, dat ze niet onafhankelijk zitten en het paard van voren ongemerkt teveel vasthouden.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 06-05-13 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:28

jasmijn78 schreef:
Verder KUNNEN de meeste paarden ook niet goed voorwarts gaan omdat ze van voren worden vastgehouden omdat de ruiter niet heeft geleerd onafhankelijk te zitten en hulpen goed te timen en te doseren. Dus in 99% van de gevallen is de ruiter het probleem. Ieder normaal paard kan gewoon een voorwaartse reactie op het been geven. Dat is echt binnen een poep en een scheet aangeleerd als je het goed doet.

Ik snap nog steeds niet waarom jij dan ervoor kiest om een grotere beenhulp en/of een tikje te geven.

Je kunt beenhulpen geven wat je wil maar het heeft gewoon geen nut om die hulpen groot te geven. Wat wel nut heeft is je afvragen waarom er iets mis gaat en dáár dan wat aan te doen.

Daarnaast is been natuurlijk geen volledige hulp voor een overgang.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:32

Koper schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom jij dan ervoor kiest om een grotere beenhulp en/of een tikje te geven.

heb ik net uitgelegd:
jasmijn78 schreef:
Maar ook hierbij geldt; geen reactie op een kleine hulp, dan direct groot herhalen zodat je wel een echte goede reactie krijgt. Dit moet je echt binnen 3 seconden doen, anders legt het paard het verband niet. Als je tig keer een zacht hulpje blijft herhalen en tevreden bent met een weifelend pasje voorwaarts, dan leer het paard nooit goed reageren op je been EN als je pech hebt krijg je daar hele gevaarlijke situaties van.

Dus je geeft een grote hulp omdat je geen reactie krijgt op een kleine zodat het paard leert dat als hij niet direct reageert op een kleine hulp dan er dan een grote (en dus voor hem vervelendere hulp) volgt. Mooier of romanischer kan ik het niet maken voor je. Is gewoon de realiteit van goed dresuur rijden.

Koper schreef:
Daarnaast is been natuurlijk geen volledige hulp voor een overgang.

Om nette overgangen te kunnen rijden moet je eerst een paard hebben wat onvoorwaardelijk voorwaarts gaat op een kleine beenhulp en het moet leren terugkomen op een ophouding. Dat kun je allemaal heel mooi omschrijven maar een ophouding is niets meer dan tegenhouden met je hand tot het paard terug komt in tempo. Zodra het terugkomt in tempo beloon je door de druk er af te halen. Dat is de basis. Dressuur wordt vaak onnodig ingewikkeld gemaakt.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 06-05-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:34

Je kunt jezelf nou wel quoten maar ik vind nog steeds geen reden om een grotere hulp te geven. Als een paard de hulp niet begrijpt kun je volgens bij beter een andere, duidelijkere, logischere hulp geven dan een grotere.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:35

Jasmijn, ik vind wel dat je gelijk hebt.
Maar wat wel zo is, is dat de paarden bijna nooit eerst goed voorwaarts worden gereden voordat ze aan de teugels gaan zitten.
En dat vind ik een grote fout.
Zelf geef ik een tikje met de zweep achter mijn kuit als ie niet op lichte kuitdruk reageert.
En dat als ze hun paard nageeflijk hebben ze niet ontspannen en in die mond blijven trekken en druk zetten.
Je mag een paard nageeflijk maken (als ie dus éérst voorwaarts wil en kan) door (voorzichtig) steeds meer druk te vragen totdat hij nageeft.
Ik doe dat door met twee handen lichte druk te zetten en zeker bij jonge paarden gaat dit meestal heel gemakkelijk.
Maar terug laten komen doe ik met mijn zit, daar heb ik geen teugels bij nodig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:44

Koper schreef:
Als een paard de hulp niet begrijpt kun je volgens bij beter een andere, duidelijkere, logischere hulp geven dan een grotere.

Ja, lekker duidelijk om steeds maar een andere hulp te gaan geven. Waarom kies je er dan niet voor om meteen de meest duidelijke logische hulp te geven die jou paard begrijpt? Dan hoef je niet eindeloos allerlei hulpen te gaan uitproberen. Dat is pas verwarrend voor een paard.

Paarden begrijpen gewoon voorwaarts gaan op been echt wel heel snel hoor. Mensen zoals jij begrijpen het gewoon niet. Sorry. :) Als je er dagen, weken, maanden over moet doen om je paard een simpele voorwaarste reactie op je been aan te leren dan heb je echt geen kaas gegeten van paardrijden.

MirandaFuego schreef:
Je mag een paard nageeflijk maken (als ie dus éérst voorwaarts wil en kan) door (voorzichtig) steeds meer druk te vragen totdat hij nageeft.

Precies. De meeste jonge paarden pakken dat vaak heel makkelijk en snel op. Maar sommige paarden gaan juist heel erg tegen de hand in omdat ze die druk (ook al is het lichte druk) vervelend vinden. Als je dan direct loslaat als dat gebeurd, dan leert het paard juis dat hij van de druk afkomt als hij tegen de hand ingaat. Dat is echt zo aangeleerd en als je niet oppast dan krijg je paarden die, als je ook maar even aan de teugel komt, er vandoor gaan, omhoog komen etc. Daarom is het met jonge paarden juist heel belangrijk dat je snel een juiste reactie krijgt op een weerstandbiedende hand, zodat je snel de juiste reactie kunt belonen. Als je 3 rondjes de druk op moet voeren voordat je uberhaupt een reactie krijgt (of dit nu nageven is of tegen de hand komen is) dan leert het paard nikt. Dan werk je juist protest in de hand. Dan ben je je paard aan het treiteren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:45

Koper schreef:
Je kunt jezelf nou wel quoten maar ik vind nog steeds geen reden om een grotere hulp te geven. Als een paard de hulp niet begrijpt kun je volgens bij beter een andere, duidelijkere, logischere hulp geven dan een grotere.

?

Been is toch been? Of ga je je paard vragen of hij alsjeblieft naar voren wil? Is dat logisch?

Jasmijn heeft mi gelijk met haar uitleg.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:48

Probeer gewoon wat verschillende instructeurs uit. vraag eens aan mensen die je kent wat ze van hun instructeur vinden.

Ik rij sinds kort met een tinker die nooit dressuur matig is gereden(de laatste keer dat ie een bak had gezien was met inrijden denk ik). Mijn instructrice is hier heel geduldig mee, gewoon geen geruk of gepluk voor die mooie krul, maar gewoon beginnen met voorwaarts rijden en zorgen dat hij recht wordt in zijn lijf. Die ontspanning komt dan vanzelf wel. Ik merkte na een paar keer rijden al dat ie al lekker op het bitje begon te kauwen en zo zal die ontspanning vanzelf ook wel steeds meer komen.
Ik ben er zelf heel tevreden mee, het is gewoon een leuke jonge meid die haar diplomas nog niet zo heel lang heeft. Dus ga je ook niet dood staren op mensen met jaren lange ervaring.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:55

jasmijn78 schreef:
Precies. De meeste jonge paarden pakken dat vaak heel makkelijk en snel op. Maar sommige paarden gaan juist heel erg tegen de hand in omdat ze die druk (ook al is het lichte druk) vervelend vinden. Als je dan direct loslaat als dat gebeurd, dan leert het paard juis dat hij van de druk afkomt als hij tegen de hand ingaat. Dat is echt zo aangeleerd en als je niet oppast dan krijg je paarden die, als je ook maar even aan de teugel komt, er vandoor gaan, omhoog komen etc. Daarom is het met jonge paarden juist heel belangrijk dat je snel een juiste reactie krijgt op een weerstandbiedende hand, zodat je snel de juiste reactie kunt belonen. Als je 3 rondjes de druk op moet voeren voordat je uberhaupt een reactie krijgt (of dit nu nageven is of tegen de hand komen is) dan leert het paard nikt. Dan werk je juist protest in de hand. Dan ben je je paard aan het treiteren.

Jahoor dat is zo.
Duidelijkheid is belangrijk, maar wat je dan meestal ziet als ze niet nageven is dat ze gaan zagen, das dan weer niet goed. :n
Want dan krijg je nooit een stille mooie verbinding.
Het is ook een kwestie van ervaring, als je weer hoe het moet doe je dat zó, maar als je niet duidelijk bent of bang te hard te doen krijg je juist dat gedoe. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:01

Hmm het klinkt mij vreemd in de oren om eerst hard te moeten zijn en dit later te kunnen afbouwen.. Imo is zwaar aanvoelen een gebrek aan kracht in achterhand en zul je dus nooit op lossen door hard te worden aan de voorkant.
De hulpen met betrekking tot het voorwaartse mogen in een correcte opbouw, groter gemaakt worden tot de gewenste reactie. Hulpen in de mond moet je altijd licht en luchtig houden.

Ik zou alsnog gaan zoeken naar een klassiek of anders academische instructie! Er zal toch iemand te vinden zijn?

MirandaFuego schreef:
jasmijn78 schreef:

Jahoor dat is zo.
Duidelijkheid is belangrijk, maar wat je dan meestal ziet als ze niet nageven is dat ze gaan zagen, das dan weer niet goed. :n
Want dan krijg je nooit een stille mooie verbinding.
Het is ook een kwestie van ervaring, als je weer hoe het moet doe je dat zó, maar als je niet duidelijk bent of bang te hard te doen krijg je juist dat gedoe. :j

Mijn jonge paard heb ik volledig met behulp van veel grondwerk/dubbele lange lijnen/enkele lijn/werken aan de hand beleerd voordat ik er überhaupt op ben gaan zitten. Daardoor was hij al bekend met de teugelhulpen en de hand, onder het zadel geen problemen mee gehad dus. Het enige was dat hij erg moest wennen aan bewegen met ruitergewicht(wat natuurlijk logisch is) en dat met name de voorwaartse hulpen gekoppelde moesten worden aan de beenhulpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:03

TS is begrijp je precies.

Ik ben het ook anders gaan doen. Want een aanleuning hoort vanuit het paard te komen.
Vooral als je spreekt van een los en voorwaarts paard dat goed reageert op je hulpen
Voor je aanleuning, moet je dat eerst onder control hebben (recht gericht, voorwaarts, vlot aan hulpen).

Een paard hoort zelf te zakken en geen ruk en pluk werk. Dan werk je namelijk van voren naar achteren.
Je kunt wel een grens van je teugels aan geven, zodat je lichte druk houd. Houdt een mee verende en elastische arm? En eigenlijk moet het dan gewoon vanzelf gaan.

Doet een paard het niet zelf kunnen er dingen zijn:
Kiezen
Verkeerd harnachement.
Ruiter die niet correcte hulpen op juiste momenten geeft.
Geen onstpanning.
Scheef paard.
Iets met de rug.

Ik heb hier de reacties boven mij niet gelezen.
Puur omdat ik daar een eigen mening in heb.

Eerder reed ik een New Forest bij. Dit dier was al boven de 15 jaar, en altijd gereden met druk, tot hij zakte en dan loslaten. Dier had een onderhals van hier tot frankrijk, en een weggedrukte rug...

Toen ik ben gaan stagelopen op een dressuur stal die het wel anders deed en zijn hersens gebruikte ipv kracht ben ik gaan inzien hoe het kon.

De eerste paar keren heb ik wel met hoofdstel gereden, maar lange teugels, ik reed met benen en maakte haar vlot op mijn kuit en zit. Na 5 uren rijden, kwam het eindelijk door en pakte ik mijn teugels er weer bij. Ik gaf een grens aan, en af en toe vierde ik de teugel wat en nam ik m weer op. Veel schakelen en terug rijden, schijn overgangen en overgangen.

Dus ik had op den duur weer lichte druk op de teugel en een pony die weer actief aan mijn been was.
Daardoor kon ik haar veel meer vragen, zoals inbuigen.

Rond oktober november moest ik stoppen omdat ze geen baklicht hadden en ik alleen in de avond tijd had.
Eigenaresse vond het ook niet snel genoeg gaan en zocht weer iemand met een sterke en krachtige hand.

Straks, als de mijne weer terug onder het zadel kan, ga ik dat ook eerst doen.
Eerst aan been en zit hulpen. Dan pas teugelhulpen.
Werken naar ontspanning en dragend achterbeen.....Hij zal vanzelf gaan ontspannen.

-----
Edit: Kan iemand mij uitleggen wat Imo betekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:05

I Mijn Ogen ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:09

Oh en als je nou woorden als paardrijden vervang door 'ten dans vragen', en 'weerstand bieden' door je paard 'uitnodigen' en 'druk geven' door 'biomechanisch correcte hulpen geven' en 'hulpen die gebaseerd zijn op het lichaam van het paard' etc. dan heb je uiteindelijk gewoon hetzelfde verhaal hoor. Maar dan geromantiseerd. Helaas zorgt die romantisering waarmee sommige goroes dressuur onnodig ingewikkeld maken er ook voor dat mensen geen realistisch beeld hebben/krijgen van wat het inhoud om een paard dressuurmatig af te richten (of ten dans te vragen, hoe je het ook noemen wilt)

Ik ben nogal 'down to earth' zoals je kunt lezen en benoem dingen graag concreet :)

ijssnuiver schreef:
Hmm het klinkt mij vreemd in de oren om eerst hard te moeten zijn en dit later te kunnen afbouwen..

Een wijs man zei ooit: je begrijpt het pas als je het ziet 8-)