Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Uppojono schreef:Ik ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in de klassieke dressuur. Dit eigenlijk vooral, omdat bij mij standaard elk paard lastiger is op de rechterhand. Ik ben me aan het verdiepen in de oorzaak daarvan en lees nu over het correct rijden van een volte. Iets wat een een basisfiguur is, maar waar ik dus volgens dit boek de verkeerde hulpen voor geef. Mijn paarden hebben de neiging hun achterhand naar binnen te zetten op de volte en daarbij het liefst contrastelling aan te nemen. Nu is het wel zo dat ik normaal een volte kan rijden, maar linksom gaat het vanzelfsprekend en rechtsom kost het meer moeite. Nu las ik dat je bij het rijden van de volte je je binnenzitbeenknobbel naar voren brengt. Ik doe juist alsof er 'ogen naast mijn navel' zitten en kijk daarmee de wendingen door. Hier komt dan mijn inziens mijn buitenzitbeenknobbel mee naar voren. Denk ik nu verkeerd of doe ik het verkeerd?
Hetzelfde hetzelfde geldt voor het wijken. Ik geef iets meer druk op mijn binnenbeugel, waardoor ik mijn paarden juist fijn aan het wijken krijg. Ik snap dat dit tegenstrijdig is, aangezien een paard je graag recht op zijn rug wil hebben en dus eigenlijk gaat corrigeren door naar binnen te gaan. Nu wijken mijn paarden op zich prima, maar waarschijnlijk dus meer aan mijn been, dan aan mijn zit.
Zijn er meer mensen die tegenstrijdige hulpen geven, die eigenlijk wel werken?
MirandaFuego schreef:Eigenlijk gaat dit automatisch omdat je je buitenbeen naar achter legt, daarbij goed op je binnenkant blijven zitten.
Je doet niet eerst je binnenheup naar voren maar je buitenheup/hele been naar achter en zo draai je je binnenheup mee naar voren.
Je ziet heel vaak dat mensen hun buitenbeen vergeten, ook met zijgangen, terwijl dat juist heel belangrijk is.
Om te onthouden moet je bedenken dat je paard altijd om je binnenbeen gebogen is en je vouwt hem als het ware om je heen met je buitenbeen/buitenteugel.
Je kan een paard best 'tegenstrijdig' rijden, dan luistert ie wel maar dan krijg je hem niet goed gegymnastiseerd.