Van hand veranderd tijdens een manegefiguur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Van hand veranderd tijdens een manegefiguur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:08

Dit is vast een heel domme vraag of erg "spuit elf", maar ik ben nog maar een beginneling...

Ik heb een aantal maanden gereden bij manege X, waar ik helaas net niet aan de groepsles toekwam (had een reden, die nu niet ter zake doet). Omdat de tent daar een paar maanden dicht is, rijd ik nu op manege Y.
Op die eerste manege heb ik geleerd dat wanneer je een figuur maakt die de middellijn passeert, zoals de grote acht, je niet van hand verandert. Je hoeft dus niet halverwege extra door te zitten om op de juiste hand te rijden, en aan het einde evenmin hetzelfde te doen om terug op je oude hand te komen. Sterker nog: toen ik dat automatisch deed, zei mijn instructrice meteen dat dat niet nodig was.
Vandaag reed ik voor het eerst op die nieuwe manege, en jullie voelen hem al aankomen: daar kreeg ik tijdens een grote acht te horen dat dit eigenlijk wél hoort.

Wie heeft er gelijk, vinden jullie?

Anoniem

Re: Van hand veranderd tijdens een manegefiguur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:09

Als het goed is verander je ook de stelling als je een grote acht rijdt, zodat paard altijd naar binnen stelling heeft. Mij is daarbij altijd geleerd op de X dus van been te wisselen. :j Ik heb het zelf zo geleerd als jij nu dus op manege Y te horen krijgt, volgens mij wordt dit door juryleden ook als juist gezien bij proefjes waar je bij X van volte moet wisselen (dus de grote 8 moet rijden).

Later hoeft dit natuurlijk niet meer; als je complete proeven moet doorzitten. :)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:10

Manege Y.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:12

Mijn vriend zit me nu heel hard uit te lachen, maar ik liep het even te visualiseren _O-

Maar je moet inderdaad zodra je de X passeert van been wisselen, tenzij je natuurlijk bv rechtsaf E-B rijd en dan bij B weer op de rechterhand verder gaat, want dan blijf je op dezelfde hand..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:13

nou, volgens mij weten we waarom manege x dicht is. Als ze dat al niet weten, vraag ik me af hoe de kwaliteit van de lessen was. Manege Y heeft gelijk :j

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:14

bijvoorbeeld bij die grote 8, als je die begint op de rechterhand bij c, dan rijd je de helft van het figuur op de linkerhand, namenlijk de volte bij a. om het voor het paard prettig te houden moet je inderdaad op x op het andere been lichtrijden en als je daarna weer bij de X komt weer, zodat je weer goed zit als je weer op de rechterhand komt.

jij deed het dus precies zo als het hoort bij je eerste manege en bij je nieuwe manege, jammer dat ze dat bij de eerste manege verkeerd aanleren..

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:14

Ik was vroeger altijd de weg kwijt ik wist dan op eens niet meer wat links of rechts was. Andere been rijden is bij is x ja

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:16

Stelregel is eigenlijk 'als je naar de andere hand rijdt, wissel je van been'.
Dat doe je met handveranderen, maar ook met een grote acht, want je rijdt 'maar' een half rondje op de andere hoefslag, maar je ríjdt er dus wel! :j :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:18

Manege Y is juist. Je moet bij desbetreffende 8-figuur (2x op de X) van been wisselen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:20

Zoals manege Y zegt. Als je een bijv. grote 8 maakt verander je van stelling op de X. Met lichtrijden zorg je ervoor dat je staat als het binnenachterbeen onder moet treden. Je krijgt bij het passeren van de X een ander binnenachterbeen dus ga je inderdaad even doorzitten om weer op goede been te rijden.
Ook met slangenvoltes ga je dus tussen elke boog even doorzitten als je de A-C lijn passeert.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:22

Nou, dat is duidelijk, jullie zijn het allemaal wel eens geloof ik. Bedankt in elk geval!

@Maartje1990: Dat manege X dicht is, heeft een andere reden hoor. :) Ik denk eerder dat ik dat nog niet hoefde omdat je tijdens zo'n figuur, zeker in draf, al op zoveel tegelijk moet letten. Waarschijnlijk wilden ze me de moeite van het extra doorzitten en de zweep verwisselen besparen.

ecwanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:23

Je moet altijd op het 'goede'/buiten been lichtrijden wanneer je in de bak rijdt, omdat het gewicht van het paard voornamelijk op het binnenbeen komt in de bocht en wanneer je op je buitenbeen lichtrijdt, komt jouw eigen gewicht als ruiter daar niet ook nog bovenop. Je rijdt dus op het buitenbeen om het gewicht van jou en je pony te verdelen. Wanneer je een grote acht maakt, verandert het buitenbeen in het binnenbeen en moet je dus een keer extra doorzitten om weer op het buitenbeen licht te gaan rijden, wanneer je daarna weer dezelfde kant op gaat als in het begin moet je dus ook weer terugveranderen.
Ik dacht, ik leg even uit waarom je op een bepaald been moet lichtrijden, misschien is het dan makkelijker te begrijpen waarom je ook moet veranderen. Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd, dit is tenminste zoals ik het heb geleerd!

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:05

Ik heb geleerd dat je altijd op de buitenbeen moet letten
Dus dan zie je vanzelf welke been je moet lichtrijden

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:13

manege Y heeft gelijk want anders zit je op de verkeerde hand.

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:21

Manege Y heeft gelijk. :j
Bij het rijden van een grote 8 verander je van hand zodra je de x hebt gepasseerd,
je vraagt stelling naar de andere kant, het paard buigt naar de andere kant en de hand waar je op rijdt veranderd.
Je moet zorgen dat wanneer jij een andere buiging gaat vragen van je paard, dus op de andere hand dat je op het juiste been blijft lichtrijden, om dat te kunnen doen zal je van been moeten verwisselen als je de x passeert. :)

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:20

Manege Y, x passeren=beenwisselen :)
Je rijd even op de andere hand, dus ook op het andere been!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 09:18

Aan de mensen die nog steeds reageren, het misverstand is allang opgelost, zoals je boven kunt lezen. :)

Heb ik wel nog één vraag. Als je een slangenvolte rijdt in een niet al te grote bak, dan moet je met één pas wel weer van de hoefslag af. Dat is toch geen doen om ook dan van been te wisselen? Als ik zo vaak extra doorzit, denkt een paard al gauw dat hij weer mag stappen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:22

Ook bij een slangenvolte moet je op de AC lijn van hand veranderen.
vanaf de AC lijn weet jij immers al welke kant je op wil gaan bij de hoefslag.