Engels met westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margotxxx

Engels met westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:36

Hey, ik vroeg me af of je eigenlijk gewoon (recreatief) engels kunt rijden met een westernzadel :)

canela

Re: Engels met westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:37

hmm.. ik denk het niet echt, want een western zadel drukt op hele andere plekken. ( als ik het goed heb ) Maar ik weet niet tot hoever recreatief is bij jou :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:39

JA hoor dat kan makkelijk, ik rijd mijn paard ook met een western zadel i.v.m met mijn eigen slechte rug. Zit heerlijk paard doet het ook prima.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:39

Ik zit me af te vragen waarom het niet kan... Want het is vooral de houding van het paard/je eigen houding... Zelfde is dat je met een springzadel ook kan dressuren (ook al is je houding niet dressuur-netjes ;))

Maar echt fijn "engels" rijden is lastig (er zit zo'n knop in de weg, andere steun etc :S)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:41

Een westernzadel laat je anders op die paardenrug zitten dan een dressuur- of springzadel. Maar als ik je vraag zo zie, dan is mijn vraag: wat versta je onder westernrijden? Ik verzamel mijn paarden ook in een dressuurzadel, alleen zijn mijn oefeningen wat anders. Ik buig niet om mijn binnenbeen, vraag geen stelling op de volte, maar heb andere oefeningen om mijn paard lenig te maken en duw hem om met mijn buitenbeen.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:42

Ik zou keigraag western rijden met halvestalpaardje, maar hij is engels opgeleerd enzo dus ik moet er engels mee blijven rijden, maar zou wel graag westernzadel gebruiken dan. Zit zo lekker en is zo cool haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:44

Op recreatief niveau geen enkel probleem. Lekker doen.
Wel duur geintje voor een paard wat niet van jezelf is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:48

Wat een voorbarige conclusies weer....misschien is de vraag wel puur theoretisch? Misschien is er al een goed passend westernzadel en weet ts niets van westernrijden en houdt het daarom op dressuur? En dan nog, hoeveel iemand daaraan wil spenderen is puur aan hem of haarzelf :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-04-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:49

Sonja schreef:

Ben daarom ook nog niet zeker of ik het wel zou kopen hoor, is idd niet goedkoop!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:50

Let er wel op dat een western zadel passen zeer precies komt! En koop alsjeblieft geen kunstsof ellende... En 100% passend want een paarden rug met een verkeerd western zadel is in 1 maand verrot gereden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:50

margotxxx schreef:
Sonja schreef:

Ben daarom ook nog niet zeker of ik het wel zou kopen hoor, is idd niet goedkoop!

Als je een kwalitatief GOED westernzadel wilt aanschaffen, en dan een zadel dat past op je bijrijdfjord, dan behoudt dit zadel zijn waarde. Zou dan wel voor tweedehands gaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-04-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:50

Cassidy schreef:
Wat een voorbarige conclusies weer....misschien is de vraag wel puur theoretisch? Misschien is er al een goed passend westernzadel en weet ts niets van westernrijden en houdt het daarom op dressuur? En dan nog, hoeveel iemand daaraan wil spenderen is puur aan hem of haarzelf :D

Hoe bedoel je theoretisch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:52

Je vraag is theoretisch, want je hebt nog geen westernzadel tot je beschikking, toch?
En misschien heeft de eigenaar al wel een westernzadel, maar weet jij niet wat westernrijden inhoudt.
Kan allemaal....

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:57

Cassidy schreef:
Je vraag is theoretisch, want je hebt nog geen westernzadel tot je beschikking, toch?
En misschien heeft de eigenaar al wel een westernzadel, maar weet jij niet wat westernrijden inhoudt.
Kan allemaal....

Ze hebben ooit western gereden, maar blijkbaar ging dat niet goed en dus zijn ze ermee gestopt, en hun zadel is gestolen geweest, erg he :s

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 21:09

WhySoWhite schreef:
Let er wel op dat een western zadel passen zeer precies komt! En koop alsjeblieft geen kunstsof ellende... En 100% passend want een paarden rug met een verkeerd western zadel is in 1 maand verrot gereden.

Is dat erger dan met vzh zadel ofzo? :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:14

Moeilijker te zien/passen. Een westernzadel is veel groter, en je kunt bv niet zoals bij een Engels zadel er onderdoor kijken.
Daardoor kun je zo op het blote oog niet zien of het goed op de rug ligt. Of het overal goed aansluit, of de ruggegraat goed vrijlgt etc.

Er zijn van die goedkope westernzadeltjes te koop, waarvan het leer eigenlijk niet veel meer is dan geperst karton, met van die kunststof boompjes erin die stomweg scheef zijn of scheeftrekken.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 21:16

Sonja schreef:
Moeilijker te zien/passen. Een westernzadel is veel groter, en je kunt bv niet zoals bij een Engels zadel er onderdoor kijken.
Daardoor kun je zo op het blote oog niet zien of het goed op de rug ligt. Of het overal goed aansluit, of de ruggegraat goed vrijlgt etc.

Er zijn van die goedkope westernzadeltjes te koop, waarvan het leer eigenlijk niet veel meer is dan geperst karton, met van die kunststof boompjes erin die stomweg scheef zijn of scheeftrekken.

Oh dat wist ik niet. Zal er zeker op letten, bedankt!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:04

Ik rijd western met engels zadel xD het maakt in principe niks uit bekijk anders even op youtube een filmpje waarin je ziet dat het eigenlijk niet zo uitmaakt wat je rijd maar meer hoe je rijd. Je moet dan intypen: dressage vs western haha is een grappig filmpje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:50

Ach, boven alles rijd je PAARD, da's veel belangrijker dan western, engels of weet ik veel wat voor stroming.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:04

lissie_zigor schreef:
Ik rijd western met engels zadel xD het maakt in principe niks uit bekijk anders even op youtube een filmpje waarin je ziet dat het eigenlijk niet zo uitmaakt wat je rijd maar meer hoe je rijd. Je moet dan intypen: dressage vs western haha is een grappig filmpje

is inderdaad een leuk filmpje :)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:05

Een vriendin van mij die rijd met een Spaans zadel wat erg lijkt op een western zadel en die springt er zelfs laag mee

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:52

ik gebruik ook westernzadel, zit idd heel lekker!

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:30

TheMelgut schreef:
ik gebruik ook westernzadel, zit idd heel lekker!

En daar rijd je gewoon engels mee? Zijn er bepaalde dingen die evt moeilijker gaan ofzo? :)