[Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

[Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 15:02

Naar aanleiding van dit topic: [VVDD] Gert van het hof op ons paard !!!

Nu een discussietopic over de trainingsmethode van Gert van het Hof!

In bovenstaand topic is al een discussie gestart, maar eigenlijk vind ik dit jammer van de oorspronkelijke
bedoeling van het topic.

Zullen we hier verder discussiëren?

Anoniem

Re: [Discussietopic] Trainingsmethode Gert van het Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:25

Als deze man nou eens zijn sporen, slof en zweep thuis zou laten, de paarden voor het erop zitten eens rustig zou wennen aan menselijk contact/zadel enz. en vervolgens ook nog zou proberen om een aantal verschillende zadels te passen op ieder paard totdat er iets enigzins redelijks bij zit... en dan ook nog ALLE paarden bitloos zou "temmen" iv af en toe met 90 kilo in die bek te gaan hangen dan zou ik er niet direct iets op tegen hebben..

Met erop zitten tot het goed gaat zonder fysiek ongemak te veroorzaken zal bij de meeste paarden die gewend zijn aan menselijke omgang niet heel veel mis zijn. Al denk ik persoonlijk dat je met een goede voorbereiding waardoor de eerste rit meteen een productieve wordt (lees, meteen bewust kunnen leren reageren voor been en druk op halster/hoofdstel ipv hersenloos ontsnappen) veel meer bereikt en uiteindelijk minder lang bezig ben. Wel respect voor zijn vermogen om overal op te blijven zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:28

Ik denk dat Gert minder sporen, slof en zweep gebruikt dan de gemiddelde bokker.
Zeker in dergelijke situaties.
Ik heb de filmpjes van dat andere topic gezien en daar heb ik wel respect voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:36

Myca schreef:
Ik denk dat Gert minder sporen, slof en zweep gebruikt dan de gemiddelde bokker.

Wat ons weer brengt op het eeuwige discussie punt hier; als iemand anders iets ergers doet dan maakt iets niet meer uit :?

De meeste bokkers zijn geen professionals, geen mensen die bewust bezig zijn met ontwikkelen van zichzelf en hun paard maar met hun hobby.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:39

Fellor schreef:
Als deze man nou eens zijn sporen, slof en zweep thuis zou laten, de paarden voor het erop zitten eens rustig zou wennen aan menselijk contact/zadel enz. en vervolgens ook nog zou proberen om een aantal verschillende zadels te passen op ieder paard totdat er iets enigzins redelijks bij zit... en dan ook nog ALLE paarden bitloos zou "temmen" iv af en toe met 90 kilo in die bek te gaan hangen dan zou ik er niet direct iets op tegen hebben..

Met erop zitten tot het goed gaat zonder fysiek ongemak te veroorzaken zal bij de meeste paarden die gewend zijn aan menselijke omgang niet heel veel mis zijn. Al denk ik persoonlijk dat je met een goede voorbereiding waardoor de eerste rit meteen een productieve wordt (lees, meteen bewust kunnen leren reageren voor been en druk op halster/hoofdstel ipv hersenloos ontsnappen) veel meer bereikt en uiteindelijk minder lang bezig ben. Wel respect voor zijn vermogen om overal op te blijven zitten.

En wat is de meerwaarde van bitloos rijden tijdens het zadelmak maken? Heb je je paard uiteindelijk zadelmak, is hij geen hoofdstel gewend.

Ik heb veel respect voor Gert. Vind het altijd mooi om te zien hoe hij de paarden analyseert voordat hij erop gaat.
Vrijwel altijd weet hij precies wat hij in de kuip heeft en dat neemt hij mee als hij erop gaat zitten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:44

Fellor, hij trekt niet aan de 'bek' , hij heeft een halster met touwtje om de neus van paard. Bit hangt er alleen voor de vorm in.

Anoniem

Poeltje schreef:
Fellor schreef:

En wat is de meerwaarde van bitloos rijden tijdens het zadelmak maken? Heb je je paard uiteindelijk zadelmak, is hij geen hoofdstel gewend.

Ik heb veel respect voor Gert. Vind het altijd mooi om te zien hoe hij de paarden analyseert voordat hij erop gaat.
Vrijwel altijd weet hij precies wat hij in de kuip heeft en dat neemt hij mee als hij erop gaat zitten.

Omdat je met een bit en de hulpen die je daarbij aanleert zeer zorgvuldig om moet gaan. het doel van een paard op die manier temmen is dat hij zonder angst of verzet een ruiter accepteert, niet om verfijning aan de hulpen aan te leren. Als de ruiter bitloos (lees zonder geruk en gepluk en foute hulpen aan het bit omdat dat nou eenmaal enit te voorkomen is op een heftig bokkend paard) geaccepteerd is kan je daarna overgaan op aanleren van de bithulpen :)

Anoniem

zoutenootjes schreef:
Fellor, hij trekt niet aan de 'bek' , hij heeft een halster met touwtje om de neus van paard. Bit hangt er alleen voor de vorm in.

Niet altijd..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:45

Ja want bitloos kan je niets verkeerd doen... Wat dacht je van een neusbeen breken?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:46

Dat is ook zo. Alleen als je weet wat je doet, dan kan je er mee werken. Hij doet dit pas sinds een jaar of dertig (?). Lang in ieder geval.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:47

Ben ik de enige die een beetje moe wordt vande Gert van t hof topics? :Z
Ze draaien nl standaard op het zelfde uit...

Wellus!
Nietus!
Wellus!
Nietus!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:47

Ja, stef. En dan is er ook de zoekfunctie. 37 bladzijden kreeg ik als resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:48

Heleennn schreef:
Ja want bitloos kan je niets verkeerd doen... Wat dacht je van een neusbeen breken?

Met een stalhalster lukt je dat niet met 90 kilo gewicht :wave: wat wel lukt is met dat gewicht je paard beschadigen in zijn mond en zijn hoofd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:49

Wie rijdt er nu bitloos in de africhting met een stalhalster? :? Dit doe je naar mijn idee best met een bitloos hoofdstel.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:50

stef schreef:
Ben ik de enige die een beetje moe wordt vande Gert van t hof topics? :Z
Ze draaien nl standaard op het zelfde uit...

Wellus!
Nietus!
Wellus!
Nietus!

Ben ik met je eens, en er zijn al zoveel topics over!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:50

idd

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:51

zijn methoden zijn niet mijn ding respect hoe die kan blijven zitten zijdens die filmpjes maar zou nooit een paard bij hem brengen.
Zie filmjes van hem voorbij komen dat ik denk omg hoe kan je zo een paard beleren. Hij klimt erop iemand loopt er achter aan te jagen met een zweep en zelf gebruikt hij dr ook nog een als het paard niet voorwaards wilt. En na paar rondjes over een hindernis jagen tewijl die paarden nog amper balans hebben onder de ruiter. Te gehaast en teveel show als je het mij vraagt maar goed ieder zijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:53

Heleennn schreef:
Wie rijdt er nu bitloos in de africhting met een stalhalster? :? Dit doe je naar mijn idee best met een bitloos hoofdstel.

Het gaat om het wennen aan de ruiter en als je dat al bokkend, afwachtende wat er gebeurd in zijn flinke vooruit doet heeft dat bit daar niks te zoeken. Als je de fase "wennen aan ruiter" voorbij bent heb je weinig aan een stalhalster ja, al kan je ook daar een paard prima mee beleren als het zou moeten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:54

:')

Worden jullie hier nu nooit moe van? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:56

Zeker wel ja.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:57

Waarom moet er hier altijd en overal een discussie over worden gehouden? Wellicht kunnen we meteen een topic openen voor Anky en voor Gerco Schroder? Oh en vergeet onze eventingruiters niet uiteraard want dat is helemaal sieeeeluuhg!!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:00

Fellor schreef:
Myca schreef:

Wat ons weer brengt op het eeuwige discussie punt hier; als iemand anders iets ergers doet dan maakt iets niet meer uit :?

De meeste bokkers zijn geen professionals, geen mensen die bewust bezig zijn met ontwikkelen van zichzelf en hun paard maar met hun hobby.

Ik vind het helemaal niet erg wat hij doet.
Zeker in het geval van het topic waar in de openingspost werd verwezen.
Andere mensen zullen zulke paarden laten afmaken omdat ze levensgevaarlijk kunnen zijn.
Als iemand als Gert van het Hof zo'n paard weer uit de negatieve spiraal kan halen, dan is daar helemaal niets mis mee.
Paarden zijn gevoelige dieren, na een traumatische ervaring kan een gemiddelde ruiter er helemaal niet meer mee. Als een paard zijn gewicht in de strijd zet (en dat doen ze want het zijn vlucht- prooidieren) dan is de gemiddelde paardenliefhebber helemaal verloren. Dan is het toch prettig dat er mensen zijn als GvhH die voor een herkansing kunnen zorgen.

Zo'n paard ga je natuurlijk niet met een stalhalster rijden, dat lijkt me een bizar idee en je komt er ook niet verder mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:03

Momenteel lopen er drie topics over deze man. :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:05

Zou ie aandelen in bokt hebben? :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:08

stef schreef:
Zou ie aandelen in bokt hebben? :')