Voorhand, Horizontaal, Achterhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Voorhand, Horizontaal, Achterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:49

Hallo bokkers,

Ik heb heel bokt afgespeurd op zoek naar een topic waar ik iets van op kon steken, maar eigenlijk doen de foto's het niet meer en de topics zijn niet meer actief, dus bij deze een nieuwe.

Ik ben benieuwd naar hoe je van een foto af kunt zien of je paard op de voorhand, achterhand of horizontaal in evenwicht loopt. Ik snap dat dit afhankelijk is van de leeftijd, graad van africhting, etc. etc. want dat heb ik nog wel op kunnen steken uit de oude topics.

Ik heb een Arabische ruin van 5 die tot vorig jaar met een fout zadel gereden is en daardoor is er atrofie ontstaan in de rug en achterhand. Nu ben ik al een tijdje bezig (uiteraard met een goed zadel) om zijn spieren weer op te bouwen, maar een paard met atrofie in zijn achterhand op de achterhand zetten is natuurlijk geen koud klusje :+

Ik heb een aantal foto's waar ik graag feedback over wil omtrend het bovenstaande. Ik zal er ook bij zetten wat ik er zelf van denk, maar don't shoot the messenger, want ik heb er echt (nog) geen kijk op. Overigens heb ik iedere week les en dit is dus geen HAW, dus geen commentaar over schoeisel ed... Mijn chaps zijn kapot gegaan van de week :(

Afbeelding
In mijn ogen aardig horizontaal, maar kantelt toch iets voorover.

Afbeelding
Op de voorhand.

Afbeelding
Ik heb het idee dat hij hier meer draagt.

Afbeelding
Deze vind ik misleidend, want door zijn ondertredende achterbeen zou ik denken horizontaal, maar het oogt toch op de voorhand..

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en uiteraard zou ik het ook leuk vinden als er meer foto's geplaatst zouden worden van andere paarden!

Sadira

Re: Voorhand, Horizontaal, Achterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:03

Waar je naar kunt kijken is naar de benen van je paard in draf. Een paard dat in evenwicht is tilt zowel linksvoor als rechtsachter tegelijk op en andersom. Als hij zijn voorbenen langer laat staan dan zijn achterbenen heeft hij meer gewicht op zijn voorhand.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 07:01

Even een korte reactie, weinig tijd, kom later terug.

Maar een ondertredend achterbeen is geen maatgrens voor op het achterbeen lopen. Een ondertredend achterbeen moet een paard altijd hebben, en daarmee, vanuit dat punt, ga je ze sterker maken en meer OP het achterbeen zetten.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 08:32

Ik ben benieuwd naar je toevoeging :)! Tot zover snap ik het.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:01

Op alle foto's gaat het paard op de voorhand. Het paard gaat niet in de juiste takt en de ruiter heeft het paard niet in de hand gesteld waardoor de energie van achter niet omgezet wordt in het lichaam maar van voor er weer uit komt. Kortom het paard wordt niet in de houding gesteld waardoor het in evenwicht moet gaan komen.
Wat we willen is in eerste instantie het paard van natuurlijk evenwicht naar horizontaal evenwicht plaatsen en in een later stadium het evenwicht op de achterhand.
Een ondertredend achterbeen zegt niets. Wel of het paard in de juiste takt gaat.

Afbeelding

De diagonale beweging in de draf klopt, dit paard gaat in een uitgestrekte draf in evenwicht.

Het draait om de buiging in de spieren en gewrichten als het paard in evenwicht op de achterhand gaat. Niet aan het ondertreden van het achterbeen of het dalen van de achterhand. De buiging kan namelijk goed aanwezig zijn maar dan hoeft het paard niet perse een dalende achterhand te hebben (ligt vaak aan de bouw). De benen moeten onder het lichaam bewegen en er niet achter.

Afbeelding
De buiging in de gewrichten is hier duidelijk zichtbaar, het voorbeen staat loodrecht onder het lichaam en de achterbenen treden onder het lichaam.

Een ondertredend achterbeen is geen maatstaaf. Je kunt daar niets aan zien want het paard maakt de passen altijd goed af als het in de juiste takt beweegd. En als het paard niet goed taktmatig kan gaan moet je dit oplossen door veel losmakende oefeningen te rijden, hierdoor worden de spieren en gewrichten soepel waardoor het paard taktmatig kan gaan.

Een galop in horizontaal evenwicht
Afbeelding

Arbeidsdraf in horizontaal evenwicht
Afbeelding

Je ziet de paarden op deze foto's van achter naar voren bewegen in allemaal taktmatig met de juiste aanleuning gaan. Dat is ook wat we willen en dat is ook de reden waarom alleen het achterbeen ondertreden en de voorkant lang en laag te plaatsen geen zin heeft. Dan kunnen de achterbenen namelijk geen gewicht opnemen en dat is wat er gebeurd als het paard in evenwicht wordt geplaatst. Zelfs een paard wat voorwaarts neerwaarts (teugels uit de hand kauwt) gaat moet in evenwicht zijn, deze houding kan echter niet langer dan een halve grote volte aangehouden worden want dan komt het paard op de voorhand.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 12:43

Oke, zeer duidelijk, dank je wel!!!

Uiteindelijk is de gehele neerwaardse houding dus eigenlijk alleen verstandig om dit in korte stukken te doen omdat het paard anders op de voorhand valt? Ik ben uiteraard weer op zoek naar een passende instructie en heb al wat mensen op pb die wel tips hebben.

Het is erg moeilijk, gezien er veelal van voor naar achter gewerkt wordt, juist door instructie..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:39

Voorwaarts neerwaarts is geen oefening maar een gevolg van. Tegenwoordig beginnen mensen bij voorwaarts neerwaarts maar een paard moet altijd een voorwaarts neerwaartse tendens hebben (dwz altijd voorwaarts neerwaarts WILLEN strekken) dit laat namelijk zien dat de aanleuning eerlijk is.
Maar doordat het paard niets anders kan dan (bij langer dan een halve grote volte) op de voorhand vallen is het ook niet de bedoeling dit lang aan te houden, juist omdat we niet willen dat een paard 'op de voorhand valt'. We willen een paard dat in evenwicht is en dat kan alleen als het paard gewicht kan nemen op de achterhand. Dus in de hand gesteld is en met een eerlijke aanleuning, taktmatig gaat.
Het is enkel een gevolg van, het is geen uitgangshouding, het is geen oefening het is enkel een gevolg van een eerlijke aanleuning. Het paard wil de teugels uit de hand kauwen en blijft dan 'aan de teugel' (en dat is iets heel anders dan in een krul lopen oid. Precies zoals het woord het zegt, AAN de teugel).

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:15

Juist... Nu weet ik niet of je hiermee wilt zeggen dat ik hem in de krul laat lopen?... Want ik doe werkelijk waar niets met mijn handen behalve opvangen, daar waar hij loopt op de foto's. Als ik het goed begrijp, is zijn reactie dus goed (voorwaards & heel erg neerwaards :Y) ), maar mijn rijkunsten niet.. Omdat ik hem te ver laat duiken en dus te veel op de voorhand laat lopen? Ik heb nog wel wat interessante plaatjes straks, maar kan ze vanaf mijn telefoon niet uploaden, dus dat zal volgen! Alvast bedankt voor de duidelijke reacties!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 15:08

Hier zijn ze dan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:59

Mijn berichten zijn niet specifiek op jouw foto's gericht, dus dat 'in de krul' lopen ging niet over jou.
Verder is het geen HAW en wat ik bedoel lastig uit te leggen zo. Dus ga ik de foto's niet beoordelen :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:02

Dat is geheel aan jezelf natuurlijk :) even voor alle duidelijkheid: ik zou het ook leuk vinden als anderen ook hun eigen foto's zouden laten plaatsen om het horizontaal evenwicht te bespreken :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:46

Afbeelding
Afbeelding

Interessant ts!

Vraag dan, wat is hier het grote verschil dan?
Ik zie de hals anders maar kijkend naar de achterhand / achterbenen zie
Ik geen heel groot verschil.
Linksachter zie ik bij beide paarden achter het lichaam en niet heel ver ingebogen
Wat zie ik niet / zie ik verkeerd?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:24

Dat is nou eigenlijk het lastige en mijn gebrek aan kennis om dat niet goed te kunnen uitleggen. Maar ik ga het proberen.
Bij de eerste foto zie je duidelijk een paard in evenwicht, te zien aan de takt, het evenwicht verdeeld over de benen (beide benen die aan grond zijn, zijn evenveel door de koten 'gedaald'), het paard gaat in de houding, komt niet achter de loodlijn, de hals is op de juiste lengte etc.
Bij de onderste foto zie je het achterbeen inderdaad op de grond staan (door de bodembedekking kun je niet zien hoever het paard door de koten zakt), het paard gaat niet van achter naar voren, is niet goed gesteld, de teugels zijn te lang, de zit en de benen van de ruiter is er niet aan en er is meer contact op de binnenteugel dan op de buiten terwijl de binnenteugel enkel voor de stelling is, om die te onderhouden en te controleren (je been geeft stelling). Het lijkt ook alsof de ruiter de halve ophouding niet gebruikt (die er voor zorgt dat de energie die van achter naar voren komt in het lichaam blijft en weer terug vloeit naar het achterbeen) nu gaat de energie er van voor weer uit waardoor het paard niet in evenwicht komt.
Hierdoor gaat het paard in de hand hangen of komt er meer gewicht in de hand. Dit is de oorzaak van de ruiter die te laat na geeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:26

xmarliez schreef:
Op alle foto's gaat het paard op de voorhand. Het paard gaat niet in de juiste takt en de ruiter heeft het paard niet in de hand gesteld waardoor de energie van achter niet omgezet wordt in het lichaam maar van voor er weer uit komt. Kortom het paard wordt niet in de houding gesteld waardoor het in evenwicht moet gaan komen.
Wat we willen is in eerste instantie het paard van natuurlijk evenwicht naar horizontaal evenwicht plaatsen en in een later stadium het evenwicht op de achterhand.
Een ondertredend achterbeen zegt niets. Wel of het paard in de juiste takt gaat.

[ Afbeelding ]

De diagonale beweging in de draf klopt, dit paard gaat in een uitgestrekte draf in evenwicht.

Het draait om de buiging in de spieren en gewrichten als het paard in evenwicht op de achterhand gaat. Niet aan het ondertreden van het achterbeen of het dalen van de achterhand. De buiging kan namelijk goed aanwezig zijn maar dan hoeft het paard niet perse een dalende achterhand te hebben (ligt vaak aan de bouw). De benen moeten onder het lichaam bewegen en er niet achter.

[ Afbeelding ]
De buiging in de gewrichten is hier duidelijk zichtbaar, het voorbeen staat loodrecht onder het lichaam en de achterbenen treden onder het lichaam.

Een ondertredend achterbeen is geen maatstaaf. Je kunt daar niets aan zien want het paard maakt de passen altijd goed af als het in de juiste takt beweegd. En als het paard niet goed taktmatig kan gaan moet je dit oplossen door veel losmakende oefeningen te rijden, hierdoor worden de spieren en gewrichten soepel waardoor het paard taktmatig kan gaan.

Een galop in horizontaal evenwicht
[ Afbeelding ]

Arbeidsdraf in horizontaal evenwicht
[ Afbeelding ]

Je ziet de paarden op deze foto's van achter naar voren bewegen in allemaal taktmatig met de juiste aanleuning gaan. Dat is ook wat we willen en dat is ook de reden waarom alleen het achterbeen ondertreden en de voorkant lang en laag te plaatsen geen zin heeft. Dan kunnen de achterbenen namelijk geen gewicht opnemen en dat is wat er gebeurd als het paard in evenwicht wordt geplaatst. Zelfs een paard wat voorwaarts neerwaarts (teugels uit de hand kauwt) gaat moet in evenwicht zijn, deze houding kan echter niet langer dan een halve grote volte aangehouden worden want dan komt het paard op de voorhand.

Op foto 1 en foto 4 lopen beide paarden behoorlijk op de voorhand, dus weinig evenwicht te bespeuren op deze foto's

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 06:24

Tja met jou ga ik niet eens in discussie, zó zonde van mijn tijd.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:26

dit is een heel logisch en simpel filmpje waarin het horizontale evenwicht wordt uitgelegd:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:03

Vind je? Ik vind het de grootste onzin die ik ooit gezien heb.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:46

xmarliez schreef:
Tja met jou ga ik niet eens in discussie, zó zonde van mijn tijd.

In ieder geval zijn we het op dat punt dan eens, dat het zonde van de tijd is om hierover in discussie te gaan :D

De "hoek" die de koot maakt van het achterbeen is nl al veel "verder" dan die van het voorbeen.
Dus inderdaad; geen discussie mogelijk of de paarden op foto 1 en 4 op de voorhand gaan en niet in evenwicht gaan.

Het volgende punt waarop het heel goed te zien is, dat de paarden van voor naar achter gereden worden is de rug, dat bewuste "kuiltje" achter het zadel wijst erop dat het paard zijn achterhand ahw teveel omhoog duwt ipv van in horizontaal evenwicht zou zijn.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:16

Oke even inbreken: kuiltje achter het zadel? Ik wil graag van een ieder leren wat dit onderwerp betreft :) Bovenal kan het juist leuk zijn om hierover te discussieren toch? Ieder ziet iets anders en wie weet kunnen we van elkaar leren.

xmarliez: Mijn zit heb je volkomen gelijk in, maar mijn paard hangt NOOIT in mijn handen.. Ik heb dan ook nauwelijks gewicht in mijn handen, dus je conclusie hierover klopt niet :) Dat durf ik met zekerheid te zeggen. Verder staat het commentaar natuurlijk open :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:11

Cherie78, het is dat ik weet wie het zegt :(:) :roll:
Jolindaa, als je niets in je hand hebt komt je paard achter de teugel.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:13

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:36

Xmarliez, bij wijze van spreken dan he ;) hij heeft gewoon een fijn, heel licht contact..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:40

xmarliez schreef:

Gelukkig dat ik ook weet wie dit "zegt" :D ;)

Ik weet ook dat het moeilijk is om foto's goed te kunnen beoordelen :j maar dat geeft niets, leer je vast wel.

Mijn onderbouwing heb ik in mijn vorige post beschreven.
Kun je het daar niet mee eens zijn, zou ik graag een duidelijke onderbouwing van jouw zijde lezen *D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:51

cherie78 schreef:
xmarliez schreef:

Gelukkig dat ik ook weet wie dit "zegt" :D ;)

Ik weet ook dat het moeilijk is om foto's goed te kunnen beoordelen :j maar dat geeft niets, leer je vast wel.

Mijn onderbouwing heb ik in mijn vorige post beschreven.
Kun je het daar niet mee eens zijn, zou ik graag een duidelijke onderbouwing van jouw zijde lezen *D

Onderbouwen? Kun jij dat?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:07

Jolindaa schreef:
Oke even inbreken: kuiltje achter het zadel? Ik wil graag van een ieder leren wat dit onderwerp betreft :) Bovenal kan het juist leuk zijn om hierover te discussieren toch? Ieder ziet iets anders en wie weet kunnen we van elkaar leren.

westernpower @ [RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

In dit topic is goede informatie te vinden en heel leerzaam.
Niet alle foto's doen het meer, wel jammer, maar evengoed is dit topic zeer de moeite waard.