onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 09:00

Ik kwam op fb dit onderzoek tegen:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... blems.html

Dit was mijn reactie.

Interesting. It would mean that a lot of people just shouldn't get on a horse. There's a lot of discussions about this; that it depents on the skills of the rider (but we all have to learn before we come to that, don't we?), that it depents on the horses breed, how its build, how strong the muscles are (but they can't be strong before they are going into training, can they? Not without building up muscles before the fist ride) etc. Horsetrainer Nevzorov decided never to get on a horse again, because he is convinced its unpossible not to hurt a horse with riding (and did some research about this that should prove that). On the other hand seems like a lot of horses enjoy riding/working, I think a more extentive and accurate research would be interesting. Especially because so many horses get euthanized at young age because of severe damage in backbone, joints and tendons.

Tien procent van het gewicht van een paard is heel weinig. Dat zou betekenen dat, zoals het artikel al omschrijft, een groot deel van de mensen niet meer op een paard zou mogen stappen.
Nu is er, uiteraard, heel erg veel discussie over
(ook hier is al veel discussie geweest over overgewicht, maar in dit geval gaat het vaak niet eens over overgewicht.... de meeste paarden zouden dan alleen nog door lichtgewichten mogen worden gereden. Daar hoor ik ook niet onder -nu rij ik niet meer, maar ik bedoel maar-
Zou ik wel nog willen rijden, dan zou ik zelf dus per definitie alleen nog maar op een paard met een gewicht rond de 750 kilo mogen rijden, om dus op zeker te spelen. (ik weeg 73) Mijn echtgenoot, niet dik maar groot, zou alleen nog op een tonner mogen stappen (hij rijdt overigens ook niet meer)
Het is dus niet zo dat ik hierover begin omdat ik zelf een lichtgewicht ben. (dat was ik hooguit als jong meisje :P )

In de discussies wordt genoemd dat de vaardigheid van de ruiter een rol speelt. Maar die zal eerst moeten worden opgebouwd, lijkt mij.
Hoe het paard is getraind zou ook een rol spelen, maar een paard kan niet getraind zijn, als het ingereden wordt. (in dat opzicht las ik eens over iemand die paarden volledig aan de lange teugel opleidt en er pas op ging zitten als de bespiering helemaal goed was... is wel wat voor te zeggen, denk ik dan)
Verder zou ras ook een rol spelen.
In dat opzicht heb ik voor mijzelf nog niet helder waarom bv een ijslander veel meer gewicht zou moeten kunnen dragen. Zijn ze anders gebouwd (is puur interessevraag)
En je hebt natuurlijk ook nog die stelling van 20%. Waar is deze op gebaseerd?

Ik zelf denk dat er een veel uitgebreider en nauwkeuriger onderzoek nodig is, maar ik kan mij voorstellen dat er een uitkomst zou kunnen komen, waar niemand blij mee is. Want wat als paarden nu eigenlijk eens helemaal niet zo geschikt zijn om mee te rijden?
Althans niet voor de gemiddelde persoon, die dus niet onder de veertjes valt?
Dat zou nogal verstrekkende gevolgen hebben.

Ik vind het wel leuk om meningen te horen, maar blijf aub respectvol. Het gaat tenslotte om een groot deel van de gemiddelde bevolking. Laten we eerlijk zijn.

Melisding

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:05

Ik denk dat de gemiddelde persoon rond de 65(?) weegt. Nou dan valt er volgens mij ook al aardig wat af.

Nano05

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:11

Nou mensen, ga maar een andere hobby zoeken ipv paardrijden, of we moeten massaal een belg aanschaffen

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:12

blijven weinig ruiters en amazones over......mijn dochter is 47 kilo 1.65 lang , mag dus niet meer op haar fjord rijden van 390 kilo ( slanke kleine).........

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:13

en belgen zijn gebouwd om te trekken, niet om te dragen, dus hebben in verhouding een zwakkere rug, en mag je eigenlijk maar lichter belasten dan die 10 %

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:40

Duhelo schreef:
en belgen zijn gebouwd om te trekken, niet om te dragen, dus hebben in verhouding een zwakkere rug, en mag je eigenlijk maar lichter belasten dan die 10 %

Okay, dan een bezemsteel of een hobbelpaard wat overblijft???

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:42

Hahaha, wat een grap zeg :P
Hop, iedereen op een crash-dieet, anders mag je niet meer op je paard :Y)

Je bekijkt het toch per paard?
Kom op zeg, laat ze eens wat nuttigs onderzoeken in plaats van deze onzin.

En wees ook realistisch naar jezelf toe:
Als je echt overgewicht hebt, stap je toch niet zo snel meer op je paard?
De keuze is aan de ruiter (en het paard) zelf.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 27-03-13 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:43

maykie schreef:
Duhelo schreef:

Okay, dan een bezemsteel of een hobbelpaard wat overblijft???

juist :j :)*

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:43

Nouja, dan moet mijn slanke haflinger maar even 150 kg aankomen. Er zit helaas niks anders op :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:44

Elevien schreef:
Nouja, dan moet mijn slanke haflinger maar even 150 kg aankomen. Er zit helaas niks anders op :D

binnen 5 jaar, is 50% van de paarden, allemaal modder vet.
en reactie van de ruiter:
"anders mocht ik er niet meer op rijden"

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:45

EngeltjeS schreef:
Hahaha, wat een grap zeg :P
Hop, iedereen op een crash-dieet, anders mag je niet meer op je paard :Y)

Ja, of paard vetmesten...is ook een optie. :7

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:48

Toch denk ik wel dat veel mensen te zwaar/dik zijn voor hun paard...10% is wel weinig, dan mag ik denk ik ook niet op mijn paard, terwijl ik rond de 60 kg weeg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:49

Waarom is dit meteen onzin? Omdat het wellicht onze hobby verpest? Misschien is het goed dat er veel meer wordt gekeken naar draagkracht en belastbaarheid van onze paarden. Het is een feit dat veel te veel paarden al jong naar de slager gaan vanwege rug of beenproblemen. Dat zal een deel aanleg zijn, manier van houden, maar zeker ook manier van belasten.

_Marinke_

Jipieeej ik mag nog net op mijn paard dan! :P

Maar jeetje, vind het best belachelijk eigenlijk.... Aan de ene kant, vroeger waren de paarden een stuk kleiner maar wij mensen ook. Wij fokken de paarden met onze groei mee zeg maar. Imo zou een normale volwassene prima op een normaal paard (± 1.68/1.70) moeten passen zonder het dier daar ten laste mee te zijn. Máár een paard die lekker hollands welvaren is weegt automatisch ook meer terwijl dit dier misschien wel ongetraind is. Zou dat betekenen dat dit dier dan meer mag dragen dan wanneer het getraind is én wat slanker is??

Visitor

Interessant. Ik ben benieuwd waar die 'guidelines by vets' van 10% op gebaseerd zijn. Afgaande op die guidelines, kunnen veel mensen niet meer rijden inderdaad. En hoe dat zit met IJslanders en dergelijke (op Fjorden en Haflingers zie je ook vaak volwassenen) heb ik me ook altijd al afgevraagd. Ik hou namelijk wel van pony's en kleine paardjes, maar het zou dan mogelijk niet goed zijn voor die pony's/paarden als ik daar op ga zitten. (Mijn huidige paard weegt ongeveer 600 kilo en ik weeg 62, dus dat 'mag' eigenlijk ook net niet, maar lijkt me nog wel acceptabel. Overigens lijkt me dat iemand van 70 kilo ook best op een gezond paard van 600 kilo zou kunnen, maar goed, wellicht toch niet dan.) En trouwens, met het gewicht van een zadel erbij ben je natuurlijk al helemaal gauw over de schreef als je deze richtlijnen aanhoudt.
We kunnen er wel lacherig over doen, maar als die richtlijnen van de dierenartsen echt ergens op slaan, dan moeten we ons allemaal achter de oren gaan krabben... Ik zal eens kijken of ik kan vinden waar die vandaan komen, of misschien weet iemand hier dat wel.
Edit: inderdaad Colway.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:52

Colway schreef:
Waarom is dit meteen onzin? Omdat het wellicht onze hobby verpest? Misschien is het goed dat er veel meer wordt gekeken naar draagkracht en belastbaarheid van onze paarden. Het is een feit dat veel te veel paarden al jong naar de slager gaan vanwege rug of beenproblemen. Dat zal een deel aanleg zijn, manier van houden, maar zeker ook manier van belasten.

Agh echt onzin vind ik het niet hoor, maar wat er al eerder gezegd werd. Per paard is dat weer verschillenden per ruiter ook, je kan hier niet 1 lijn in trekken.
Edit: Om het maar niet te hebben over paarden die op hun 3e al volop belast worden, of de paarden waar al op gezeten word voor zijn 3e...agh en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Laatst bijgewerkt door wreckh op 27-03-13 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 09:53

Ik ben het wel met colway eens. Het is natuurlijk gemakkelijk om alles als klinkklare nonses af te doen, maar de vraag is of er niet toch iets van waarheid inzit.
Natuurlijk dekt dit onderzoek, voor zover hier beschreven, niet de lading. Ik ben het ermee eens dat een paard van 500 kilo dat puur uit spieren bestaat, wel meer kan hebben dan een paard van 500 kilo dat puur uit vet bestaat.

Maar aan de andere kant geloof ik best dat de draagkracht van een paard vaak behoorlijk wordt overschat. Misschien wel meer dan we tot nu toe dachten.
En dat is toch iets om over na te denken.

Ik denk persoonlijk dat een veel uitgebreider onderzoek zinvol zou zijn. Ik weet alleen niet of de gemiddelde ruiter erg blij zal zijn met de uitkomst.

edit... die vraag over kleine paarden houdt mij ook wel bezig, visitor.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-03-13 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleuryb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:53

Ik heb een reus van 177, stevig en 700 kilo. Ik ben 73 kilo dus helaas, ik mag niet meer! ik vind 20% ook erg veel, maar 15% zal toch zeker lukken..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:54

liljebo schreef:
Ik ben het wel met colway eens. Het is natuurlijk gemakkelijk om alles als klinkklare nonses af te doen, maar de vraag is of er niet toch iets van waarheid inzit.
Natuurlijk dekt dit onderzoek, voor zover hier beschreven, niet de lading. Ik ben het ermee eens dat een paard van 500 kilo dat puur uit spieren bestaat, wel meer kan hebben dan een paard van 500 kilo dat puur uit vet bestaat.

Maar aan de andere kant geloof ik best dat de draagkracht van een paard vaak behoorlijk wordt overschat. Misschien wel meer dan we tot nu toe dachten.
En dat is toch iets om over na te denken.

Ik denk persoonlijk dat een veel uitgebreider onderzoek zinvol zou zijn. Ik weet alleen niet of de gemiddelde ruiter erg blij zal zijn met de uitkomst.

Helemaal eens!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:55

Melisding schreef:
Ik denk dat de gemiddelde persoon rond de 65(?) weegt. Nou dan valt er volgens mij ook al aardig wat af.

In Nederland, waar we zoveel lange mensen hebben?
Ik denk niet dat de gemiddelde persoon daar vrouw is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:55

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe dat bv. in de topsport zit, dat zijn paarden die flink wat spieren hebben en automatisch zwaarder. Máár dat zijn ook over het algemeen lichtere ruiters, misschien wel lang, maar ik vind ze wel slank. Ben benieuwd of daar de verhoudingen wat dat betreft dus kloppen......

Onder de recreatieruiters (alles wat niet op top-sprot rijd bedoel ik hier even mee), zie je toch al wel meer 'zwaardere' ruiters. Imo zijn dat gewoon normale mensen die misschien iets wat vetjes extra hebben (ik heb ze zelf ook wel). Dat is normaal, immers zijn we niet allemaal top-model met maatje 34. Ben ook benieuwd naar de cijfers daarin dan......

Aan de andere kant, het is bekend dat de hele samenleving zwaarder word. Mensen worden gewoon zwaarder, niet gek. Voedsel wat we tot ons nemen is beter over het algemeen en meer, daarin tegen doen we niet echt meer dat zwaardere werk als pakweg 50 jaar terug. Toen de mannen nog op het land ploegten en de vrouwen het hele huishouden deden zonder al die makkelijkere machines, hoeveel werken er nu tegenwoordig wel niet op kantoor en zitten eigenlijk de hele dag stil? Dat zijn er heel wat en het is daarom dus niet gek dat we dikker worden in vergelijking met 50 jaar geleden......

Maaaaaar de paarden worden in principe niet dikker of direct sterker, wel groter....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:56

De meeste jonge paarden worden heftig getraind.
Voor het 3e levens jaar er op, op hun 3e al op wedstrijd gaan en binnen 4 jaar naar een hoog niveau rijden.

Tenminste, zo is hoe ik het beleef.

Als we nou (als mens zijnde) beter naar het paard kijken en niet persé onze ideale dromen binnen no time willen uitvoeren, dan gaan we al veel zuiniger met onze paarden om.
Dus fokken naar het paard toe, in plaats van de (onrealistische) wensen van de mens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:57

Dit is echt al heel oud nieuws := Stond een tijd geleden ook nog in de Hoefslag.

Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer controle op het ruitergewicht moet komen :)
En idd ook op de te vroege belasting. Rond 2.5 er al op gaan zitten kan gewoon echt niet, of je nu 40 kilo weegt of 80.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-03-13 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

EngeltjeS schreef:
De meeste jonge paarden worden heftig getraind.
Voor het 3e levens jaar er op, op hun 3e al op wedstrijd gaan en binnen 4 jaar naar een hoog niveau rijden.

Tenminste, zo is hoe ik het beleef.

Als we nou (als mens zijnde) beter naar het paard kijken en niet persé onze ideale dromen binnen no time willen uitvoeren, dan gaan we al veel zuiniger met onze paarden om.
Dus fokken naar het paard toe, in plaats van de (onrealistische) wensen van de mens.

Dat speelt ook zeker mee, alleen is dat niet waar dit onderzoek volgens mij over gaat. We belasten onze paarden te vroeg en te veel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Melisding schreef:

Toen ik zo oud was als jij woog ik idd 65 kg (minder nog zelfs := ) ik vraag me af hoor, of de gemiddelde persoon rond de 65 kg weegt. Ik had toen kledingmaat 38, en zit nu op 40-42. Dat is de gemiddelde damesmaat in NL. Daarmee zal het gemiddelde gewicht denk ik ook wel wat hoger uitkomen als die 65 kg die jij noemt.

Ben het wel eens met verder onderzoek. Er is nu wel onderzoek gedaan maar veel van die onderzoeken spreken elkaar ook weer tegen.