http://www.dailymail.co.uk/news/article ... blems.html
Dit was mijn reactie.
Interesting. It would mean that a lot of people just shouldn't get on a horse. There's a lot of discussions about this; that it depents on the skills of the rider (but we all have to learn before we come to that, don't we?), that it depents on the horses breed, how its build, how strong the muscles are (but they can't be strong before they are going into training, can they? Not without building up muscles before the fist ride) etc. Horsetrainer Nevzorov decided never to get on a horse again, because he is convinced its unpossible not to hurt a horse with riding (and did some research about this that should prove that). On the other hand seems like a lot of horses enjoy riding/working, I think a more extentive and accurate research would be interesting. Especially because so many horses get euthanized at young age because of severe damage in backbone, joints and tendons.
Tien procent van het gewicht van een paard is heel weinig. Dat zou betekenen dat, zoals het artikel al omschrijft, een groot deel van de mensen niet meer op een paard zou mogen stappen.
Nu is er, uiteraard, heel erg veel discussie over
(ook hier is al veel discussie geweest over overgewicht, maar in dit geval gaat het vaak niet eens over overgewicht.... de meeste paarden zouden dan alleen nog door lichtgewichten mogen worden gereden. Daar hoor ik ook niet onder -nu rij ik niet meer, maar ik bedoel maar-
Zou ik wel nog willen rijden, dan zou ik zelf dus per definitie alleen nog maar op een paard met een gewicht rond de 750 kilo mogen rijden, om dus op zeker te spelen. (ik weeg 73) Mijn echtgenoot, niet dik maar groot, zou alleen nog op een tonner mogen stappen (hij rijdt overigens ook niet meer)
Het is dus niet zo dat ik hierover begin omdat ik zelf een lichtgewicht ben. (dat was ik hooguit als jong meisje

In de discussies wordt genoemd dat de vaardigheid van de ruiter een rol speelt. Maar die zal eerst moeten worden opgebouwd, lijkt mij.
Hoe het paard is getraind zou ook een rol spelen, maar een paard kan niet getraind zijn, als het ingereden wordt. (in dat opzicht las ik eens over iemand die paarden volledig aan de lange teugel opleidt en er pas op ging zitten als de bespiering helemaal goed was... is wel wat voor te zeggen, denk ik dan)
Verder zou ras ook een rol spelen.
In dat opzicht heb ik voor mijzelf nog niet helder waarom bv een ijslander veel meer gewicht zou moeten kunnen dragen. Zijn ze anders gebouwd (is puur interessevraag)
En je hebt natuurlijk ook nog die stelling van 20%. Waar is deze op gebaseerd?
Ik zelf denk dat er een veel uitgebreider en nauwkeuriger onderzoek nodig is, maar ik kan mij voorstellen dat er een uitkomst zou kunnen komen, waar niemand blij mee is. Want wat als paarden nu eigenlijk eens helemaal niet zo geschikt zijn om mee te rijden?
Althans niet voor de gemiddelde persoon, die dus niet onder de veertjes valt?
Dat zou nogal verstrekkende gevolgen hebben.
Ik vind het wel leuk om meningen te horen, maar blijf aub respectvol. Het gaat tenslotte om een groot deel van de gemiddelde bevolking. Laten we eerlijk zijn.