Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

x_Milou schreef:_Nelleke_ schreef:Je houdt 'm het best vast als je 'm of:
Boven de prullenbak houdt en loslaat
In de kast opbergt om later te gebruiken als touw of longeerlijn mocht er iets stuk zijn.
Wat een humor heb jij![]()
Liever veilig het bos in met slof dan helemaal nietIk zou hem ook onder je pink doorpakken.
oftewel eens met _Nelleke_ xSlvna schreef:Ligt er eigenlijk net aan, bij fillis gewoon slof boven en teugel onder, ben eerder geneigd op de onderste teugel kracht te zetten, zou dit de slof zijn ben ik het paard steeds nóg meer lastig t vallen.
Maar als ik echt serieus aan het werk ga heb ik de slof onder de pink, de teugel onder de ringvinger. (of het nu bitloos + bit is, of bitloos + hackamore, of bitloos + bit met slof), scherpste onder, als de scherpe in moet werken gewoon even de hand vooruit kantelen.
Thiedeman vind ik persoonlijk niet fijn, je zet je paard constant vast.
.Pion schreef:Even denken hoor...
Keren dat ik met slof gereden heb had ik de gewone teugels tussen pink en ringvinger, dus normaal.
Slofteugel tussen ring en middelvinger.
Zo rij ik ook met stang en trens.
Trens 'normaal' en dan stang tussen ring en middelvinger.
Daar moet je namelijk minder 'aan' zitten, net als de slofteugel.

Klimop schreef:x_Milou schreef:
Wat een humor heb jij![]()
Liever veilig het bos in met slof dan helemaal nietIk zou hem ook onder je pink doorpakken.
Gelukkig bestaan er ook nog andere manieren om controle, respect en vertrouwen van je paard te krijgen zodat je veilig naar buiten kan, zonder er een slofteugel aan te hangenoftewel eens met _Nelleke_
x_Milou schreef:Wat een humor heb jij![]()

_Nelleke_ schreef:x_Milou schreef:Wat een humor heb jij![]()
Dankje
Even serieus, ik denk dat een slof in het bos je alleen maar een vals gevoel van veiligheid geeft waardoor de situatie eigenlijk nog gevaarlijker wordt dan zonder slof.
Gebruik je de slof als handrem in het bos, dan trek je je paard volledig uit balans met als gevolg dat deze nog weleens kan koppeltje duikelen, met ruiter en al, op hoge snelheid. De bospaden zijn nou eenmaal niet zo glad gestreken als de gemiddelde dagelijks gesleepte rijbak. Dus juist daar heeft je paard balans nodig.
Bovendien, ga je het bos in met een peerd zonder handrem, vind ik eigenlijk totaal onverantwoord. Met een ruiter die denkt dat het wel goedkomt omdat er een slof om hangt die als noodrem gebruikt kan worden...![]()
Maargoed, dit is mijn mening. Dit hoeft niet de mening van anderen te zijn.![]()
De in mijn ogen enige gevrijwaarde hulpteugels zijn een martingaal of een ouderwetse chambon. Beide brengen het paard niet in een gedwongen houding en kunnen met hun neus eruit lopen.
Maar de slof moet dan dus onder? Dat is toch niet practisch?Arcodavella schreef:xSlvna schreef:Ligt er eigenlijk net aan, bij fillis gewoon slof boven en teugel onder, ben eerder geneigd op de onderste teugel kracht te zetten, zou dit de slof zijn ben ik het paard steeds nóg meer lastig t vallen.
Maar als ik echt serieus aan het werk ga heb ik de slof onder de pink, de teugel onder de ringvinger. (of het nu bitloos + bit is, of bitloos + hackamore, of bitloos + bit met slof), scherpste onder, als de scherpe in moet werken gewoon even de hand vooruit kantelen.
Thiedeman vind ik persoonlijk niet fijn, je zet je paard constant vast.
Ik heb het gevoel dat je dat bij een slof ook doet.. Maar dat ligt er, denk ik, puur aan hoe je 'm gebruikt.
Ik doe sowieso niet aan hulpteugels, ik los het liever op een manier op die voor mens én paard fijn is. Dus vind een Thiedeman ook niet fijn. Maar hij leek me fijner dan een slofteugel.
xSlvna schreef:Arcodavella schreef:Ik heb het gevoel dat je dat bij een slof ook doet.. Maar dat ligt er, denk ik, puur aan hoe je 'm gebruikt.
Ik doe sowieso niet aan hulpteugels, ik los het liever op een manier op die voor mens én paard fijn is. Dus vind een Thiedeman ook niet fijn. Maar hij leek me fijner dan een slofteugel.
Met een thiedeman heb je constant die begrensing, die trek je ook niet zomaar los bij een val od. Als het paard met slof op zijn snufferd gaat vliegt die slof zou los (uit de handen van de ruiter), een thiedeman niet.
Reed ook met slof als rem, negeerde het paard het bit? Prima, slofteugel eraan (wat het tempo al vele malen minderde) en dan maar wachten tot paardlief het zat was met zijn neus tussen de benen te lopen, hij wist dondersgoed wanneer ik aan die slof kwam en wanneer niet.
Osteopaat vond trouwens niks in zijn rug, voor haar gevoel geen slechte punten od.
Rij nu met een scherpe hackamore, veiligheid voor alles, kan hem fijn bitloos rijden (kaptoom) maar ik wil zekerheid, vooral voor de niet-rijdende medemens, klaar.
) dan bij een slof. Want die kan je helemaal los gooien, terwijl je nog wel contact hebt met de mond (d.m.v. de gewone teugel), bij een Thiedeman kan je 'm ook losgooien maar dan heb je niks meer. Dus daar in ben ik het gedeeltelijk met je eens.
.